مطالب کاربردیامنیت اطلاعاتمقالات

چگونه سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهیم؟

How to Increase Website Speed

مطمئنا برای مدیران هر مجموعه اینترنتی، افزایش سرعت وب‌سایت، یکی از مسائل مهم و قابل توجه است. اگر شما نیز صاحب یک وب‌سایت اینترنتی برای کسب و کار خود هستید، مطمئنا اولین گزینه‌ای که برای وب سایت خود در اولویت قرار می‌دهید بحث سرعت لود وب سایتتان است. یعنی هرچه سریعتر وبسایت شما لود شود، بنابراین می‌توانید در زمان کمتری با کاربران یا مشتریان وب سایت خود تعامل داشته باشید.

برای رسیدن به پاسخ این سوالات با ما در تیم تحریریه وبلاگ نت افراز، همراه باشید.

چرا باید سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهیم؟

مدیران وب‌سایت‌ها به دلایل مختلفی به دنبال افزایش سرعت سایت خود هستند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • افزایش رضایت کاربران

افزایش رضایت کاربران از وب‌سایت مساوی با افزایش بازدید وب‌سایت شماست! با توجه به دغدغه‌های روزمره افراد، ثانیه‌ها ارزش بسیاری پیدا می‌کنند. اگر سایت شما با کندی لود (Load) شود، هرچقدر مطالب شما مفید و کاربردی باشد، بازهم کندی سایتتان کاربر را کلافه می‌کند و او ترجیح می‌دهد که از وب‌سایت دیگری دیدن نماید.

  • بهبود سئوی وب‌سایت

همانطور که سرعت سایت شما برای کاربران مهم است، برای موتورهای جستجو نیز، حائز اهمیت است. موتورهای جستجوگر با ابزارهای خود که اصطلاحا به آن‌ها Crawler گفته می‌شود؛ از سرورهای مختلف در سراسر جهان سرعت وب‌سایت شما را اندازه گرفته و در کنار دیگر المان‌های افزایش رتبه جستجو قرار می‌دهند.

همچنین اکثر کاربران در صورت لود سریع سایت شما، زمان بیشتری را در آن می‌گذرانند. همین موضوع موجب می‌شود که Time On Page شما نیز افزایش یابد و باعث افزایش رتبه شما در نزد گوگل می‌شود.

  • افزایش درآمد و فروش و رشد کسب و کار

هنگامی که وب سایت شما در سریع‌ترین زمان ممکن لود شود، خدمات یا کالاها و مطالب شما در زمان کمتری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. از این رو شما می‌توانید محصولات یا خدمات و کالاهای خود را با سرعت بیشتر و در زمان کمتری به فروش برسانید.

همچنین شما نیز هنگام مراجعه به یک وب‌سایت، در صورتیکه با کندی بارگذاری وب‌سایت مواجه شوید، بی حوصله شده و حتی ممکن است از ادامه بازدید از وب‌سایت دست بکشید.

پس اهمیت رشد کسب و کار شما با سرعت وب سایت نسبت مستقیم دارد که باید بطور ویژه‌ای به آن توجه کرد.

  • افزایش مستقیم بازدیدکنندگان وب سایت

وجود یک وب سایت سریع که در کمترین زمان در دسترس همگان قرار گیرد، یکی از مهم‌ترین فاکتور در جذب مخاطبان در بستر اینترنت است. وقتی وب سایت شما با سرعت بالایی لود شود، کاربران برای گشت و گذار در وب سایت شما علاقه بیشتری خواهند داشت.

بنابراین احتمال مراجعه مجدد کاربران به وب سایت شما نیز افزایش خواهد یافت که در نتیجه بازدید کلی وب سایت شما بالاتر خواهد رفت.

پس این نکته که وب سایت شما پتانسیل لود سریع و همچنین ظرفیت و گنجایش سرویس دهی به تعداد زیادی بازدید‌کننده همزمان را داشته باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

افزایش سرعت سایت به چه عواملی بستگی دارد؟

سرعت سایت به عوامل بسیاری بستگی دارد. نمونه‌هایی از این عوامل عباتند از:

  • کیفیت و قدرت و بروز بودن قطعات سخت افزاری سرورهای هاست وب‌سایت

اولین و مهم‌ترین مسئله در رابطه با سرعت وب‌سایت، شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب می‌باشد. اینکه شرکت‌ها از چه سخت افزارهایی استفاده کنند و یا کانفیگ‌های سرور به چه شکلی باشد، از موارد بسیار قابل توجه هستند. بنابراین در زمان خرید سرویس میزبانی از شرکت‌هایی که هاست رایگان و یا هاست‌هایی با قیمت بسیار ارزان ارائه می‌دهند؛ باید توجه ویژه‌ای به کیفیت سخت افزار، و منابع در دسترس داشته باشید.

استفاده از سخت افزارهای قدرتمند و به روز، مطابق با تکنولوژی‌های جدید در کنار یک کانفیگ و پیکربندی تخصصی روی سرورها بدون شک از مهمترین فاکتورها در بهبود زمان لود و سرعت وب سایت است. سرورها نیز مانند کامپیوترهای عادی، در طول زمان گنجایش و توان پردازشی بیشتری پیدا کرده‌اند. بنابراین نتیجه آن سرعت بیشتر و سریعتر در انجام پروسه‌های سنگین و توان محاسباتی بالا است. از جمله فاکتورهای مهم در سخت‌افزار سرورها جهت سرعت بیشتر وب سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از پردازنده های با توان و فرکانس پردازشی بالا:

هرچه سرور هاستینگ شما دارای پردازنده قوی‌تری باشد و یا از چند CPU به صورت Multi Socket استفاده شده باشد، مسلما توان پردازشی نهایی سرور برای کارها و task‌های سنگین‌تر بیشتر خواهد بود .

این مورد در قدرت سرور و ظرفیت سرور برای میزبانی وب سایت‌ها و حفظ سرعت خوب وب‌سایت شما اهمیت خواهد داشت.

  • استفاده از هارد دیسک های سریع نسل جدید SSD یا NVME

با گسترش روز افزون وبسایت‌ها و افزایش حجم اطلاعات، نیاز به لود سریع‌تر محتوا، اهمیت دو چندانی پیدا کرده‌است. استفاده از هارد دیسک‌های نسل جدید SSD، تاثیر چشمگیری در کاهش زمان لود وب سایت شما خواهد داشت.

هاردهای SSD که مخفف «Solid State Drive» است، نوعی درایو برای ذخیره اطلاعات هستند که بر اساس تکنولوژی حافظه فلش شبیه به حافظه موبایل طراحی شده‌اند. همچنین برخلاف حافظه HDD، هیچ بخش مکانیکی خاصی ندارند. پس همه چیز بر روی یک تراشه جامد ذخیره می‌شود و نیازی به جستجو برای دسترسی به هر بخشی از اطلاعات نیست.

در همین حال، هارد دیسک درایوها (HDD)، از یک بازوی مکانیکی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بر روی حافظه اصلی استفاده می‌کنند. این کار، عملیات مختلف را تا حد زیادی کند می‌کند. بنابراین با حذف این نوع ابزار و استفاده از فناوری جدیدتر، SSD می‌تواند با سرعت بسیار بالاتری به اطلاعات دسترسی داشته باشد و با سرعت بیشتری اطلاعات در آن نوشته خواهد شد.

هارد دیسک‌های NVME نسل جدیدتری از هارد دیسک هستند. در واقع کلمه NVME مخفف Non-Volatile Memory Express است که می‌توان از آن به عنوان حافظه غیرفرار بسیار سریع یاد نمود. NVME در واقع یک پروتکل جدید برای دسترسی به سرعت بیشتر در ذخیره‌سازی اطلاعات است که در مقایسه با پروتکل‌های قدیمی مزایای زیادی را به همراه دارد.

از آنجایی که کسب‌وکارها دائما در حال رشد هستند و حجم اطلاعات نیز رو به افزایش است، NVME تأثیر زیادی بر کسب و کارها و کارهایی که آن‌ها می‌توانند با داده‌ها انجام دهند، خواهد داشت. این پروتکل نسبتا جدید، دارای ویژگی‌های عالی است که مستقیماً از طریق رابط PCIe به CPU متصل شده که سرعت انتقال را بیش از 2 برابر نسبت به رابط SATA افزایش می‌دهد.

پس استفاده از هارد دیسک‌های قدرتمند و جدید می‌تواند سرعت لود وب سایت شما را تا چند برابر کاهش دهد.

  • استفاده از سرورهای میزبانی دارای پهنای باند بیشتر و اینترنت سریع‌تر

هرچقدر سروری که سایت شما روی آن قرار دارد به اینترنت با سرعت سریع‌تری متصل باشد، مسلما سرعت لود سایت شما نیز بهبود خواهد یافت. بنابراین در زمان کمتری بارگذاری خواهد شد. پس اینکه سرور میزبان سایت شما با چه سرعتی و چه پورتی به اینترنت متصل باشد نیز در کیفیت و سرعت سایت شما بسیار اهمیت دارد که باید به آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • بهینه بودن وب‌سایت شما از نظر طراحی و کدنویسی

این نکته که وب‌سایت شما دارای قالب سبک و کدهای بهینه باشد، در سریع‌تر لود شدن سایت اهمیت بسیار زیادی دارد.

استفاده از تصاویر به تعداد کمتر و فشرده‌سازی شده و استفاده از کدهای جاوا به میزان کمتر و همچنین کاهش درخواست‌های روی دیتابیس و بهینه بودن style‌های نوشته شده برای وب سایت، می‌تواند تا حد زیادی سرعت وب سایت شما را افزایش دهد. پس اگر دنبال داشتن یک وب‌سایت سریع هستید از همان ابتدای طراحی و شروع کار به بهینه سازی و استاندارد بودن آن توجه نمایید.

  • بهینه بودن پیکربندی و کانفیگ نرم افزاری سرور میزبان وب سایت شما

کانفیگ نرم افزاری سرورها از جمله فاکتورهای مهم دیگری است که در بازدهی و سرعت نهایی وب‌سایتتان و همچنین حفظ امنیت اطلاعات وب سایت تاثیر دارد. استفاده از وب‌سرورهای قدرتمند و کانفیگ تخصصی سرویس‌ها و بهینه سازی آن‌ها و همچنین استفاده از ماژول‌های امنیتی جهت بهبود امنیت سرور و مانیتورینگ سرور و نظارت دقیق روی تمامی پروسه‌های سرور باعث حفظ ثبات سرور و همچنین حفظ کیفیت و سرعت وب سایت شما خواهد داشت. بنابراین این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه شود.

  • پشتیبانی کدهای وب سایت شما از سیستم‌های کش (caching)

کش کردن اطلاعات یکی از راههای رایج در افزایش سرعت وب سایت‌ها هستند که بطور خلاصه در این روش درخواست‌های وب سایت بر روی سرور، در حافظه موقتی سرور ذخیره می‌شود. این قضیه سبب جلوگیری از تکرار درخواست‌ها به سرور و همچنین کاهش منابع مصرفی سرور و در نهایت افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت شما خواهد شد.

  • آپ لینک‌های دیتاسنتر سرورهای هاست

پورت آپ لینک (Uplink) در اصل پورتی است که از سمت سرورها به اینترنت جهانی متصل می‌شود. این پورت با توجه به دیتاسنترهای مختلف، می‌تواند سرعت‌های مختلفی داشته باشد. بنابراین قرار گرفتن سرورهای هاست در دیتاسنترهای معتبر یکی از راه‌های سنجش میزان سرعت هاست می‌باشد.

در حال حاضر شرکت نت افراز، با ارائه سرویس در دیتاسنترهای تبیان در ایران و OVH در فرانسه، سریع‌ترین آپ لینک‌های داخلی و خارجی را در دسترس کاربران عزیز قرار داده است.

  • نحوه بهینه‌سازی وب‌سایت

در اغلب موارد، حجم زیادی از تنظیمات سرور از سمت کاربر غیرقابل تغییر می‌باشد. همچنین برترین شرکت‌های هاستینگ، از لحاظ سرعت و عملکرد در سطحی نزدیک به یکدیگر قرار دارند. بنابراین بهترین روش برای بهبود سرعت وب‌سایت، بهینه‌سازی آن است. در این مقاله از وبلاگ نت افراز، به شما 7 تکنیک کاربردی برای افزایش سرعت سایت را آموزش خواهیم داد؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

چگونه سرعت سایت خود را بالا ببریم؟

در این بخش نکاتی برای بهبود سرعت وب‌سایت بیان شده است:

1. فشرده سازی محتوای هر صفحه:

فشرده سازی فایل با gzip برای سرعت سایت

یکی از راه‌های افزایش سرعت وب‌سایت، کاهش حجم فایل‌ها می‌باشد. در اصل هرچقدر که صفحه سبک‌تر باشد لود آن نیز سریع‌تر خواهد بود. برای فشرده سازی، ابزارهای مختلفی در دسترس کاربران است، از جمله:

  • استفاده از سیستم فشرده‌ سازی GZIP

این ماژول کاربردی که معمولا بر روی اکثر وب سرورها فعال می‌باشد؛ می‌تواند حجم زیادی از محتوای سایت، از جمله کدهای HTML و CSS را فشرده نماید تا سرعت بارگذاری صفحه را بالا ببرد.

کاربران سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌توانند که از طریق نصب افزونه Enable Gzip Compression، به راحتی سیستم فشرده سازی Gzip را در سایت خود فعال کنند؛ هرچند که روش بهتری هم هست!

اکثر ارائه دهنگان خدمات میزبانی حرفه‌ای، همچون نت افراز، ماژول Gzip را به صورت پیش فرض بر روی سرورهای خود نصب می‌نمایند. برای فعالسازی این سیستم نوین فشرده سازی، تنها کافیست که از طریق ارسال تیکت این موضوع را با بخش پشتیبانی در میان بگذارید. تکنسین‌های پشتیبانی هر مجموعه می‌توانند به راحتی سیستم فشرده سازی Gzip را بر روی سایت شما فعال نمایند. و چه چیزی بهتر از یک افزونه کمتر؟!

اگر خود صاحب سرور هستید و به دنبال ماژول Gzip می‌گردید؛ می‌توانید با استفاده از لینک پایین، به صفحه رسمی این تکنولوژی سر بزنید و اقدام به نصب آن نمایید. توضیحات بیشتر در همین صفحه ارائه شده است.

دانلود ماژول gzip

  • کاهش حجم تصاویر، با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop)

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای فشرده سازی تصاویر، استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ می‌باشد. این نرم افزارها با قابلیت‌هایی مانند Save for the Web، می‌توانند تاثیر قابل توجهی در عملکرد سریع‌تر وب‌سایت شما داشته باشند.

2. بهینه سازی کدهای وب‌سایت:

  • با بهینه سازی کدهای وب‌سایت، که شامل حذف کاراکترهای اضافه، علامت‌ها (کاما و موارد غیر ضروری) و همچنین کامنت‌ها و موارد دیگر است؛ می‌توان سرعت وبسایت رو مقداری ارتقا داد.

برای بهینه سازی کدها، ابزارهای آنلاین بسیاری موجود است که در زیر به چندین مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

3. محدود کردن استفاده از عملگر Redirect:

هر زمانی که صفحه‌ی شما به آدرس دیگری هدایت شود، کاربر زمان بیشتری برای فرایند ارسال درخواست صفحه توسط مرورگر و پاسخ وب‌سرور HTTP HEADER Request منتظر خواهد ماند.  این مسئله موجب می‌شود که سرعت آن صفحه از وب‌سایت شما به طرز چشم گیری کاهش یابد و موجب نارضایتی کاربران شود.

4. حذف کردن اسکریپت هایِ Render-Blocking JavaScript:

هر مرورگر، قبل از بارگزاری صفحه باید یک ساختار درختی DOM برای کدهای html بسازد و سپس کدها را درون این قسمت‌ها قرار دهد. اگر اسکریپتی در صفحه باشد که مرورگر را مجبور کند که الویت اجرای این فرایند را متوقف کند و ابتدا آن اسکریپت را اجرا نماید؛ در وب‌سایت شما یک نقطه ضعف ایجاد می‌کند.
این اسکریپت‌ها معمولا شامل فایل‌های خارجی هستند، که به صفحه‌ای در بیرون از سایت شما لینک می‌شوند و از مرورگر می‌خواهند که ابتدا آن‌ها را فراخوان (Fetch) نماید.
اسکریپت‌هایی که نیاز نیست که در اولین بارگزاری صفحه توسط مرورگر درخواست داده شوند را اصطلاحا Deffering و Asynchronous کنید.
حل این مشکل نیازمند دانش فنی بالاست و ارائه راه حل جامع برای آن در این مقاله نمی‌گنجد. برای مطالعه‌ی بیشتر به منظور بهینه‌سازی کدهای جاوا اسکریپت می‌توانید بر روی این قسمت کلیک نمایید.

5. تنظیمات Leverage browser caching در مرورگر:

مرورگر شما فایل‌هایی مانند تصاویر، رشته کدهای css ،js و… را به منظور کاهش دفعات فراخوانی آن از وب‌سرور، در حافظه موقت خود ذخیره می‌نماید. اما باید زمانی برای انقضای نگهداری این فایل‌ها تعیین شود تا عملکرد مرورگر را تحت تاثیر قرار ندهد.

بدین منظور باید متغیّر Expire HTTP header را در کانفیگ اعمال کرد که در وب سرور آپاچی تنظیم Apache Module mod_expires می‌باشد.

6. بهبود زمان پاسخگویی سرور (server response time):

زمان پاسخگویی سرور به مواردی همچون ترافیک سایت شما، سرویس میزبانی هاستینگ، منابع مصرفی و… بستگی دارد.
برای بهبود زمان پاسخگویی سرور می‌توانید موارد زیر را مورد تجزیه و تفسیر قرار دهید.

  • زمان اجرای کوئری های دیتابیس (Database Queries)
  • مسیربابی شبکه
  • بهینه سازی استفاده و تخصیص حافظه

بد نیست بدانید که استانداردِ زمان مناسب برای پاسخگویی سرور، کمتر از 200 میلی ثانیه می‌باشد.

7. استفاده از Content Delivery Network – CDN:

سرورهای ارائه دهنده CDN، فایل‌ها و منابع سایت شما را در محل های مختلف ذخیره می‌کنند و استفاده از آنها باعث می‌شوند که محتوا از مکان‌های نزدیک‌تری به کاربر ارسال شوند و زمان بارگزاری سایت کاهش یابد.

در این مقاله تلاش کرده‌‌ایم که شما را با سرفصل‌های اصلیِ بهبود سرعت سایت، آشنا کنیم. به زودی می‌توانید راهنمای قدم به قدم برای اجرای هر یک از موارد ارائه شده را در وبلاگ نت افراز مشاهده نمایید. چنانچه هرگونی سوالی در رابطه با موارد اشاره شده دارید؛ می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا