مقالاتآموزشهاست

هات لینک چیست؟ 3 روش جلوگیری از Hotlinking و سرقت پهنای باند سایت

What is Hotlink and How to Prevent Site Bandwidth Theft

هات لینک (Hotlink) در حقیقت به عملی گفته می‌شود که در آن یک سایت، با استفاده از رسانه‌های سایت دیگر (مثل تصاویر، ویدئوها، موزیک‌ها و…) در میان صفحات خود، اقدام به سرقت پهنای باند سایت دیگری می‌نماید. اما شاید با خود فکر کنید که اصلا سرقت پهنای باند چیست و چطور چنین کاری ممکن است؟!

فرض کنید که مالک وب‌سایت A، در یکی از مطالب خود تصمیم به استفاده از یکی از تصاویر وب‌سایت B می‌گیرد. در این شرایط اگر قوانین کپی رایت و… را در نظر نگیریم، بهترین روش این است که مالک وب‌سایت A، تصویر را از سایت مقصد بر روی سیستم شخصی خود دانلود کرده و سپس آن را بر روی فضای ذخیره‌سازی هاست خودش آپلود کند و از آن در میان محتوای خود استفاده نماید.

اما چه می‌شود اگه وب‌سایت A به‌جای روش گفته شده در بالا، مستقیما تصویر را از وب‌سایت B در محتوای خود کپی کند؟

با کپی کردن مستقیم محتوای دیگر وب‌سایت‌ها، عمل “Hotlinking” رخ می‌دهد. در این شرایط هر زمان که کاربری به محتوای سایت A مراجعه کند، داده‌های صفحه وب از هاست سایت A و تصاویر صفحه وب از هاست سایت B فراخوانی می‌شوند که همین موضوع موجب تحمیل فشار به هاست وب‌سایت B و تحمیل هزینه بیشتر به مدیر وب‌سایت B می‌شود.

در این شرایط مدیر وب‌سایت B باید به دنبال راه چاره بیفتد و جلوی عمل غیرمنصفانه وب‌سایت A را بگیرد تا مانع مصرف پهنای باند وب‌سایت خودش توسط دیگر وب‌سایت‌ها شود.

در این مقاله از نت افراز بلاگ، تصمیم داریم که به بررسی عمل Hotlinking و روش‌های مختلف جلوگیری از آن بپردازیم، پس اگر به تازگی متوجه شده‌اید که با استفاده از هات لینک، محتوا و پهنای باند شما در حال سرقت است، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

در بسیاری از موارد، مالکین وب‌سایت‌هایی که از هات لینک برای تامین محتوای رسانه صفحات خود استفاده می‌کنند، از اثرات منفی این کار بر روی وب‌سایت خود اطلاع ندارند. واقعیت این است که Hotlinking علاوه بر اثر مخربی که بر سایت مقصد دارد، تاثیرات منفی بسیاری نیز بر وب‌سایتی می‌گذارد که با استفاده از هات لینک تصمیم به سرقت پهنای باند دیگر سایت‌ها دارد. برای کسانی که این کار را انجام می‌دهند، هات لینک یک راه آسان برای به دست آوردن محتوای رسانه‌ای وب‌سایت است، اما در واقعیت این کار نه‌تنها سودی برای آن‌ها ندارد، بلکه تاثیرات منفی قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد SEO آن وب‌سایت‌ها نیز دارد.

بیایید به پنج دلیل اصلی کنار گذاشتن Hotlinking بپردازیم.

1. استفاده از محتوای دیگر وب‌سایت‌ها، آن هم بدون اجازه، غیراخلاقی است. استفاده از محتوای دیگر وب‌سایت‌ها، آن هم بدون اجازه از مالک محتوا، عملا شبیه به دزدی است؛ مگر اینکه محتوا تحت لایسنس “Creative Commons” باشد. در اکثر موارد سارقان محتوا فکر می‌کنند که در فضای پهناور اینترنت، سرقت آن‌ها ناشناخته باقی می‌ماند، اما دیر یا زود این موضوع برای مخاطبین این وب‌سایت‌ها روشن می‌شود و می‌تواند تاثیرات مخرب بسیاری بر اعتبار وب‌سایت و مالک آن داشته باشد.

2. استفاده از Hotlink حتی ممکن است دارای پیامدهای قانونی باشد!
هات لینک زدن به محتوای وب‌سایت‌های خارجی که در آن‌ها حقوق کپی رایت به شکل صحیحی رعایت می‌شود، می‌تواند منجر به بروز مشکلات قانونی برای وب‌سایت متخلف شود. شاید برایتان جالب باشد اگر اشاره کنیم که بنابر نظر متخصصین وب‌سایت “Moz (یکی ازبزرگترین‌ وب‌سایت‌های فعال در حوزه SEO)” استفاده از هات لینک علاوه بر تاثیر بدی که بر روی SEO وب‌سایت دارد، می‌تواند باعث بروز مشکلات قانونی نیز برای شما شود.

منظور ما از مشکلات قانونی این نیست که از شما شکایتی مطرح شود که بر اثر آن به زندان بروید(!)، بلکه شاید بتوان ساده‌ترین عاقبت آن را، حذف تمامی لینک‌های شما از موتور جستجوی گوگل دانست که بر اثر طرح شکایت “DMCA” توسط وب‌سایتی باشد که محتوای آن را از طریق هات لینک در صفحه خود نمایش داده‌اید.

3. سایت متخلف کنترلی بر مدیریت فایل‌های هات لینک شده ندارد. تصویر هات لینک شده به وب‌سایت اصلی متصل است. اگر صاحب اصلی محتوا تصمیم به اصلاح یا حذف محتوا در هر زمان بگیرد، یا حتی لینک محتوا را تغییر دهد، تغییرات در وب‌سایت متخلف نیز، نمایان می‌شود.

4. استفاده از هات لینک اعتبار و اصالت شما را از بین می‌برد!

به دلیل بدنامی هات لینک و استفاده کنندگان آن در حوزه وب، استفاده از این روش مستقیما بر روی اعتبار وب‌سایت متخلف و مالک آن تاثیر می‌گذارد. مسلما هیچکس از استفاده از منابع دست دوم استقبال نمی‌کند.

5. وب‌سایت متخلف از منابع وب‌سایت دیگر سواستفاده کرده و هزینه‌های میزبانی آنان را افزایش می‌دهد. هر بار که کسی یک تصویر هات لینک شده را مشاهده می‌کند، پهنای باند سرور اصلی را مصرف می‌کند؛ بنابراین، فرد متخلف نه‌تنها محتوا را دزدیده است بلکه منابع وب‌سایت اصلی را نیز دزدیده و هزینه‌های میزبانی آن را افزایش می‌دهد.

اکنون که با آثار مخرب Hotlinking در وب‌سایت متخلف و وب‌سایت مبدا آشنا شدیم، وقت آن رسیده که بررسی کنیم چطور می‌توانیم جلوی هات لینک شدن محتوای وب‌سایتمان را بگیریم.

اکنون که با مشکلات ناشی از Hotlinking محتوای وب‌سایت‌تان آشنا شدید، وقت آن رسیده که جلوی هات لینک شدن محتوای سایت خود را بگیرید. در ادامه با استفاده از 3 روش مختلف، مانع سرقت پهنای باند خود توسط متخلفین خواهیم شد.

همانطور که مطلع هستید، تمامی سرویس‌های میزبانی نت افراز، از پنل دایرکت ادمین با متنوع‌ترین امکانات بهره می‌برند. خوشبختانه باید بگوییم که قابلیتی در پنل‌های دایرکت ادمین وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در کمتر از چند دقیقه، از محتوای وب‌سایت خود در مقابل Hotlinking مراقبت کنید.

غیرفعال کردن هات لینک در دایرکت ادمین

برای استفاده از این قابلیت، لازم است که پس از ورود به پنل دایرکت ادمین هاست خود، از میان گزینه‌های موجود در زیر سربرگ «مدیریت دامین»، بر روی گزینه “Hotlink Protecction” کلیک کنید. با این کار پنجره‌ای مشابه با تصویر زیر برای شما باز می‌شود.

فعالسازی hotlink protection در دایرکت ادمین

فرآیند کار بسیار ساده است. در اولین قدم تنها کافیست چک باکس مربوط به گزینه “Hotlink Protection Enabled” را مطابق با تصویر بالا فعال نمایید. پس از آن باید بر روی گزینه “َAdd My Domains to the List” کلیک کنید. با این کار پنل دایرکت ادمین نت افراز به صورت خودکار کلیه حالت‌های مختلف فراخوانی دامنه شما را شناسایی کرده و آن‌ها را در کادر مربوطه وارد می‌کند.

در حقیقت، با انجام اعمال گفته شده، مشخص می‌کنید که محتوای رسانه‌ای موجود در هاست شما در آدرس‌های موجود در کادر “URLs” قابل فراخوانی باشند.

همانطور که احتمالا خودتان هم متوجه شده‌اید، تمامی حالات مختلف فراخوانی آدرس دامنه شما با استفاده از کلید “َAdd my domain to the list” به کادر URLs اضافه می‌شوند، بنابراین چنانچه تصمیم دارید محتوای رسانه‌ای موجود در هاست شما در آدرس دیگری، همچون آدرس وب‌سایت‌های دیگر یا حتی ساب‌دامین‌های مختلف دامنه‌تان در دسترس باشند، تنها کافیست آدرس مربوطه را به کادر URLs اضافه کنید.

برای مثال چنانچه ما بخواهیم تصاویر وب‌سایت‌مان بر روی ساب دامنه “shop.netafrazblog.ir” قابل هات لینک شدن و نمایش باشند، تنها کافیست آدرس این ساب دامنه را هم در کادر “URLs” اضافه کنیم. لازم به ذکر است که این کار برای صفحات وب ایجاد شده در ساب فولدرها ضروری نیست و محتوای موجود در دامنه مادر، به‌صورت پیش‌فرض در ساب فولدرها قابل هات لینک شدن هستند.

پس از انجام اقدامات گفته‌شده، به فیلد “Protected File Types” می‌رسید. در این فیلد می‌توانید مشخص کنید که قابلیت Hotlink Protection بر روی چه فایل‌هایی و با چه پسوندهایی فعال باشد. به‌صورت پیش‌فرض، تمامی فرمت‌های رایج تصاویر از جمله jpg ،png و حتی svg در فیلد مربوطه قرار گرفته‌اند و نیاز به اقدامی از طرف شما نیست. از آنجاییکه بیشترین موارد استفاده از هات لینک، مربوط به سرقت تصاویر می‌باشد، پیشنهاد می‌کنیم که این فیلد را بدون اعمال کوچک‌ترین تغییری رها کنید.

نهایتا به بخش “Redirect to” می‌رسید. در این قسمت می‌توانید مشخص کنید که در صورت هات لینک شدن محتوای وب‌سایت‌تان چه اتفاقی بیفتد. به‌صورت پیش‌فرض این گزینه بر روی حالت “403 Forbidden” قرار دارد. انتخاب این گزینه به این معناست که تصویر از سرور فراخوانی نشود و به جای آن خطای 403 (دسترسی مجاز نیست) ارسال شود. گزینه دیگر موجود در این قسمت، امکان ریدایرکت درخواست به یک آدرس دیگر را فراهم می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم که این قسمت را هم بدون تغییر رها کنید و از ارسال خطای 403 در جواب درخواست‌های ارسالی به سمت سرور استفاده نمایید، اما با این وجود می‌توانید گزینه دوم را انتخاب کرده و آدرس موردنظر خود را در مقابل کادر “URL” وارد نمایید، تا درخواست‌های ارسالی به سمت سرور سایت شما به آدرس مشخص‌شده توسط خودتان هدایت شوند.

نهایتا تنها کافیست که بر روی گزینه «ذخیره» در سمت راست صفحه کلیک کنید تا فرآیند فعال‌سازی “Hotlink Protection” با موفقیت به پایان برسد. تبریک می‌‌گوییم! به همین سادگی توانستید از سرقت تصاویر و پهنای باند وب‌سایت خودتان توسط افراد متخلف جلوگیری کنید.

روش دوم: ویرایش فایل htaccess.

اگر از همراهان ما در نت افراز نیستید و جست‌و‌جو در موتور جستجوی گوگل شما را به این مقاله رسانده است، می‌توانید از روش زیر برای فعال‌سازی Hotlink Protection در وب‌سایت و هاست خود استفاده نمایید. این روش ممکن است کمی برای کاربران مبتدی پیچیده باشد، اما برتری آن این است که در تمامی هاست‌های مختلف (از جمله هاست‌های نت افراز) قابل اعمال است و فارغ از ارائه‌دهنده سرویس میزبانی، در هر سرویس میزبانی به خوبی عمل می‌کند.

برای استفاده از این روش باید در اولین قدم وارد صفحه مدیریت فایلِ هاست خود شوید. این روش در سرویس‌های میزبانی مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اما نتیجه نهایی مشترک است. برای مثال، کاربران نت افراز پس از ورود به پنل دایرکت ادمین خود می‌توانند با استفاده از کلیک بر روی سربرگ مدیریت فایل در بالای صفحه، یا آیکون مدیریت فایل در میان صفحه به ابزار مدیریت فایل هاست خود دسترسی پیدا کنند.

بر روی مدیریت فایل در دایرکت ادمین کلیک کنید

پس از ورود به صفحه فایل منیجر هاست خود، باید وارد روت دایرکتوری وب‌سایت خود شوید. این دایرکتوری برای شما همان دایرکتوری “public_html” خواهد بود، مگر اینکه وب‌سایت خود را بر روی یک ساب دایرکتوری ایجاد نموده باشید؛ که در این صورت باید به ساب دایرکتوری مربوطه مراجعه کنید.

در دایرکتوری ‘public_html” می‌توانید فایل “htaccess.” وب‌سایت خود را مشاهده کنید. این فایل یکی از مهم‌ترین فایل‌های وب‌سایت شماست که سینتکس (Syntax) مخصوص به خود را دارد و به مفسر آپاچی (Apache) دستور می‌دهد که به چه شکل با درخواست‌های دریافتی از سمت سرور برخورد کند. با مطالعه مقاله زیر می‌توانید اطلاعات بسیار بیشتری راجع به این فایل به دست بیاورید و با دستورات کاربردی قابل استفاده در این فایل آشنا شوید.

فایل htaccess چیست؟ معرفی دستورات مفید در htaccess.

اکنون برای اعمال تغییرات مدنظر خود برای جلوگیری از هات لینک شدن تصاویرتان باید نسبت به ویرایش این فایل اقدام نمایید.

همانطور که اشاره کردیم، فایل htaccess. یکی از مهم‌ترین فایل‌های موجود بر روی هاست شماست، بنابراین فراموش نکنید که قبل از اعمال هرگونه تغییری بر روی این فایل، نسبت به بکاپ گرفتن از آن اقدام نمایید.

برای این کار تنها کافیست که بر روی فایل htaccess. موجود در فایل منیجر هاست خود کلیک راست کنید و پس از آن در منوی بازشده بر روی گزینه “Download” کلیک نمایید.

با این کار می‌توانید با آرامش خیال فایل htaccess. سایت خود را ویرایش کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل، فایل بکاپ خود را مجددا بر روی هاست بارگذاری نمایید تا همه چیز به وضعیت قبل از تغییرات شما بازگردد.

پس از تهیه بکاپ از فایل htaccess. باید دوبار بر روی آن کلیک کنید تا به‌وسیله‌ی ویرایشگر کد پیش‌فرض هاست‌های نت افراز باز شود. پس از اینکه فایل htaccess. باز شد، کد زیر را در میان کدهای این فایل قرار دهید.

# BEGIN HOTLINK PROTECTION BY NETAFRAZ
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?bing.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?bing.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?yahoo.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?yahoo.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?yourdomain.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?yourdomain.com [NC]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]
# END HOTLINK PROTECTION BY NETAFRAZ

در اسکریپت (تکه کد) بالا، مشخص کرده‌ایم که وب سرور سایت در پاسخ به درخواست‌های محبوب‌ترین موتورهای جست‌وجو همچون گوگل، بینگ و یاهو و همچنین وب‌سایت خودمان تصاویر را ارسال کند و مابقی درخواست‌ها را نادیده بگیرد. همانطور که مشخص است، در تکه کد بالا باید آدرس وب‌سایت خودتان را به جای عبارت “yourdomain.com” جایگزین کنید. توجه داشته باشید که در زمان جایگزین کردن آدرس وب‌سایت خودتان، از به کار بردن پروتکل‌های ارتباطی (https یا http) و همچنین عبارت www جدا خودداری کنید.

 

روش های جلوگیری از هات لینک شدن تصاویر

نهایتا تنها کافیست که مطابق با تصویر بالا، بر روی آیکن ذخیره کلیک کنید و از ویرایشگر کد خارج شوید. اکنون سایت شما در مقابل Hotlinking ایمن شده است و دیگر سایر افراد نمی‌توانند به محتوای رسانه‌ای شما هات لینک بزنند.

روش سوم: استفاده از افزونه

چنانچه وب‌سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کند، می‌توانید به عنوان آخرین راه‌حل بر روی استفاده از افزونه‌ها حساب باز کنید؛ هرچند که این روش پیشنهاد آخر ماست و ترجیح می‌دهیم که برای بهینه‌تر نگه داشتن وب‌سایت‌تان، از یکی از دو روش قبلی استفاده کنید.

پیشنهاد ما برای ایمن کردن وب‌سایت‌ شما در مقابل Hotlinking، استفاده از افزونه “All-In-One Security (AIOS)” می‌باشد. این افزونه در مخزن وردپرس در دسترس است و مثل تمامی افزونه‌های دیگر به راحتی نصب و فعال می‌شود.

این افزونه امکانات بسیار زیاد و فوق‌العاده کاربردی دارد که پرداختن به آن را به زمان دیگری واگذار می‌کنیم، اما در این آموزش نیاز داریم که Hotlink زدن به محتوای وب‌سایتمان را غیرفعال کنیم؛ بنابراین، از سایدبار وردپرس و در زیر امکانات افزونه‌ی «امنیت کامل وردپرس» بر روی گزینه «امنیت فایل‌های سیستم» کلیک کنید. با این کار پنجره تنظیمات مربوطه برای شما باز می‌شود.

آموزش فعال سازی hotlink protection در افزونه AIOS

این صفحه از چهار سربرگ مختلف تشکیل شده است، که سربرگ مدنظر ما، سربرگ “File Protection” می‌باشد. بر روی این سربرگ کلیک کرده و به دنبال گزینه‌ی “Prevent Image hotlinking” بگردید. همانطور که ملاحظه می‌کنید، در مقابل این گزینه یک سوئیچ قرار گرفته که تنها کافیست آن را در حالت فعال قرار دهید. نهایتا تنها کافیست که بر روی کلید “Save Settings” در پایین صفحه کلیک کنید.

تبریک می‌گوییم! موفق شدید به راحتی و تنها با استفاده از چند کلیک جلوی تاثیر مخرب هات لینک زدن به محتوای تصویری وب‌سایت‌تان را بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ، به بررسی تاثیرات مخرب هات لینک زدن به محتوای وب‌سایت‌‌ها پرداختیم و یاد گرفتید که چطور می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف، جلوی سارقان محتوا بایستید و مانع اقدامات سودجویانه آن‌ها شوید. همانطور که احتمالا خودتان هم مطلع هستید، در این مقاله سه روش مختلف جلوگیری از Hotlinking را به شما معرفی کردیم که با استفاده هر یک از آن‌ها می‌توانید به هدف خود دست پیدا کنید و نیازی نیست که از چندین روش به‌صورت همزمان استفاده کنید.

در پایان امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم نت افراز، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شما در مسیر تبدیل شدن به یک کاربر حرفه‌ای ایرانی و یا یک مدیر سایت متخصص است، پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hesamsimin
8 روز قبل

عالی

دکمه بازگشت به بالا