گواهینامه اس اس الآموزشدامنهمطالب کاربردی

مقایسه و تفاوت گواهینامه SSL رایگان با غیر رایگان

در این بخش قصد داریم تفاوت گواهینامه SSL رایگان با غیر رایگان را برای شما به اشتراک بگذاریم. آیا تاکنون به این موضوع دقت کرده‌اید که وقتی آدرس سایتی را در مرورگر خود وارد می‌کنید، در کنار آدرس HTTP (بدون قفل) یا HTTPS (قفل 🔒) قرار دارد؟ و این دو با هم چه تفاوتی دارند؟

با ما همراه باشید.

 

ویژگی‌های گواهینامه اس اس ال (SSL)

🔷 یکی از مواردی مهم علامت قفل سبز رنگ  است که در کنار پروتکل HTTPS قرار دارد. این به آن معناست که وبسایت وارد شده امن و گواهینامه اس اس ال آن فعال است.

🔷 در زندگی امروزه، افراد، بسیاری از کارهای روزانه خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. مانند: “خرید و پرداخت، رفت و آمد و بسیاری از کارهای روتین”. به همین دلیل هیچ کس دوست ندارد که اطلاعات شخصی مانند: ایمیل‌ها و رمز حساب بانکی و … به دست افراد سودجو بیفتد. به همین دلیل، وجود گواهینامه اس اس ال، مشکل اعتماد کاربرانتان را برای شما حل می‌کند.

🔷 HTTPS از دسترسی هکرها به اطلاعات شما جلوگیری کرده و امنیت سایت شما را تضمین می‌کند. بنابراین هیچ کس اجازه سرقت و سوء استفاده از اطلاعات شما را نخواهد داشت.

🔷 از HTTPS برای رمزنگاری پروتکل‌های غیر امن مانند HTTP ،POP3،IMAP و … استفاده می‌شود.

🔷 اگر صاحب یک وب سایت شخصی هستید که امنیت اطلاعات کاربران برای شما اولویت بالایی ندارد می‌توانید از گواهینامه اس اس ال (SSL) رایگان یعنی HTTPS استفاده کنید. اما اگر صاحب شرکتی هستید که رشد و پیشرفت کرده و همچنین وب‌سایتی دارید که کاربران زیادی از آن بازدید می‌کنند و اطلاعاتشان را در سایت شما ثبت می‌کنند، باید بگوییم که به فکر تهیه گواهینامه اس اس ال (SSL) غیر رایگان یعنی معتبر تر و رسمی مثل گواهینامه سرتوم باشید.

دو روش برای انتخاب گواهینامه SSL

می‌توانید از دو روش، گواهینامه اس اس ال را دریافت و فعال کنید :

  • از ارائه دهندگان مطمئن و معتبر، مثل نت افراز گواهی‌نامه اس اس ال SSL را خریداری و برای وبسایت خود به صورت رایگان فعال کنید.
  • استفاده از گواهینامه های رایگان Let’s Encrypt، که در نت افراز در تمامی سرویس های هاست ارائه می‌گردد.

 

برخی از تفاوت های گواهینامه SSL رایگان با غیر رایگان

🔶 یکی از تفاوت‌های مهم این دو گواهینامه مدت زمان استفاده و فعال بودن آن بر روی وبسایت شما است.
گواهی نامه SSL  غیر رایگان به صورت سالانه صادر می‌شود. اما معمولا گواهینامه‌های رایگان از ۳۰ تا ۹۰ روز اعتبار دارند.

🔶 ازجمله مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، اعتبارسنجی گواهینامه SSL غیررایگان است. اخیرا در برخی مرورگرها، گواهینامه‌های SSL رایگان به صورت ناامن شناخته می‌شوند. بنابراین وب‌سایت برای کاربران ناامن شناخته شده و از ورود آن‌ها جلوگیری می‌کند. گواهینامه SSL غیررایگان در تمامی سیستم عامل‌ها و مرورگرها به صورت امن شناخته می‌شود.

🔶 در سالیان اخیر، خطاها و مشکلاتی از سمت گواهینامه Let’s Encrypt گزارش شده است. (مانند این خبر) که البته پس از مدتی رفع شده است. اما بالاخره به دلیل رایگان بودن و عدم پشتیبانی گواهینامه SSL رایگان Let’s Encrypt، نمی‌توان بر این شرکت به دلیل وجود مشکلات خرده گرفت!

🔶 گواهی نامه اس اس ال HTTPS علاوه بر اینکه به امنیت سایت شما کمک بسیاری کرده، بر روی سئو سایت هم تاثیر گذار است. چون گوگل به این نوع گواهینامه اهمیت داده و همچنین رتبه بهتری به شما خواهد داد.

تفاوت گواهینامه ssl رایگان با پولی

مقایسه گواهینامه ssl رایگان با غیر رایگان:

 گارانتی وب سایت شما نقش بسیار بالایی در حفظ امنیت آن دارد. در واقع اس اس ال های پولی، وب سایت شما را گارانتی می‌کنند تا در صورت هر گونه مشکل امنیتی از طرف اس اس ال صادر شده، بتوانید خسارت آن را دریافت کنید. اما این امکان فقط برای اس اس ال های پولی است و اس اس ال های رایگان چنین امکانی ندارند. اگر هم مشکلی برای وبسایت شما به وجود بیاید هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.
نکته دیگری که در این SSL ها وجود دارد این است که SSL های پولی دارای پشتیبانی بسیار حرفه ای و قوی هستند و در صورت بروز هر گونه مشکلی به شما تا زمانی که مشکلتان برطرف شود کمک می‌کنند. این ویژگی مهم در اس اس ال های رایگان نیست و شما نمی‌توانید از پشتیبانی این گواهینامه استفاده کنید.
 در واقع SSL های رایگان در مدت زمان 1 تا 3 ماه تمدید می‌شوند. اما اس اس ال های غیر رایگان را می‌توانید در مدت زمان یکساله خریداری کنید. یکی از امکانات دیگر این اس اس ال ها امکان دریافت نماد دوستاره به جهت دارا بودن ترم زمانی بیش از شش ماه است.
گواهینامه SSL غیر رایگان، در تمامی مرورگرها و سیستم عامل‌ها (حتی سیستم عامل و مرورگرهای قدیمی) به صورت امن شناخته می‌شوند. اما گواهینامه‌های SSL رایگان در برخی سیستم‌ها (مخصوصا در سیستم‌ها و مرورگرهای قدیمی) به عنوان گواهینامه SSL ناامن شناخته می‌شوند.

مشکل خطای گواهی امنیتی (security error) در SSL رایگان

به دلیل منقضی شدن یکی از روت‌های شرکت Let’s Encrypt، این گواهینامه در برخی موارد در نسخه‌های قدیمی:

  • سیستم عامل اندروید (مرورگر کروم، اندروید و اینستاگرام)
  • ویندوز (قبل از 8)
  • مرورگرهای کروم
  • سیستم عامل ios
  • و دیگر سیستم عامل‌های قدیمی

پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین با خطاهایی مانند:

  • The Connection Is Not Private
  • گواهی امنیتی این سایت مشکلاتی دارد
  • Security Error – There are problems with the security certificate for this site
  • اتصال شما خصوصی نیست

مواجه خواهید شد. این خطاها بیشتر در مرورگرهای کروم، پیشفرض اندروید، اینستاگرام و … قابل مشاهده است.

 

خطاهای گواهینامه SSL در مرورگرهای مختلف

 

برای رفع این مشکل، لازم است تا ابتدا به پشتیبانی نت افراز تیکت بزنید تا مشکل شما بررسی شود. اگر پس از بررسی این مشکل رفع نشد، لازم است تا نسبت به نصب گواهینامه SSL غیر رایگان اقدام کنید.

نکات مهم درباره اس اس ال های رایگان و غیر رایگان :

  • از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که اس اس ال های رایگان روی همه مرورگرها نمایش داده نمی‌شود و از ورود کاربران جلوگیری می‌کند. اما SSL های پولی با 99.9% مرورگرها هم‌خوانی دارد.
  • در رابطه با گواهینامه‌های اس اس ال رایگان هم این مشکل ممکن است پیش بیاید که ربات‌های تلگرامی با گواهینامه های (SSL) رایگان مشکل داشته و سایت شما را معتبر ندانسته و در نتیجه اجرا نخواهد شد.
  • به این نکته هم توجه کنید که تفاوت قیمت هایی که در اس اس ال ها مشاهده می کنید به دلیل تفاوت در شرکت ها و اعتبار آنها می باشد. به همین دلیل مبالغ گارانتی متفاوتی هم در این مورد وجود دارد.

با توجه به تمام مواردی که در مورد تفاوت های ssl رایگان با پولی ذکر شد، اگر تردید دارید که کدام SSL برای وبسایت شما مناسب است باید به این نکته توجه کنید که سایت شما دارای چه قابلیت هایی است و به کدام یک از این SSL ها احتیاج دارد سپس اقدام به دریافت SSL های رایگان یا غیر رایگان کنید. در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید با نت افراز تماس بگیرید.

3.7 13 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

23 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایمان
3 سال قبل

پس تفاوتش فقط در زمان هست یعنی کسی که نماد نخواد همون رایگان هم جوابشو میده چون اگرم هک بشه نمیشه از خارج عرامت گرفت درسته ؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  ایمان
3 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز و متشکرم بابت دیدگاهتون.

توجه داشته باشید که امکان دریافت غرامت و خسارت از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات SSL وجود دارد.

البته این گواهینامه‌ها از لحاظ فنی بسیار قوی می‌باشند و تقریبا می‌توان گفت که امکان هک شدن آن‌ها وجود ندارد.

همچنین بجز ای‌نماد دوستاره، مهلت تمدید گواهینامه و همچنین پشتیبانی گواهینامه نیز فاکتورهایی است که باید هنگام مقایسه‌ی هردو گواهینامه در نظر گرفت.

در صورتیکه وجود هرگونه سوال تخصصی در مورد گواهینامه‌های SSL، پشتیبانان نت‌افراز ۲۴ ساعته در تمامی روزها در خدمت شما می‌باشند.

با تشکر.

بهرام
پاسخ به  سید حمزه طباطبایی
2 سال قبل

پس در سئو تفاوتی ندارد ؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  بهرام
2 سال قبل

در مورد سئو، اشاره‌ای به تاثیر مستقیم به گواهینامه رایگان یا غیر رایگان نشده است.
پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه با متخصصان سئو مشورت نمائید.
با تشکر فراوان

فائزه
3 سال قبل

پس ظاهرا اینطور به نظر میرسه که اس اس ال پولی از هر نظر قابلیت هایی بیشتری داره.پشتیبانی،زمان،سئو و…

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  فائزه
3 سال قبل

کاملا درسته.

به صورت ظاهری، این دو گواهینامه، تفاوت چندانی ندارند،
اما قابلیت‌هایی مانند مواردی که ذکر کردید، باعث شده تا ارزش گواهینامه‌ی پولی به نسبت بیشتر از گواهینامه‌ی رایگان باشد.

سیدمحمد حسین قائم مقامی
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر. ما برای سایتمون گواهی ssl 199 هزارتومنی dv خریدیم. ولی چون خودکار فعال نشده بود، از گواهی رایگان استفاده کردیم و الان اون فعاله. امکانش هست دوباره برگردیم روی همون ssl پولی؟ چقدر طول میکشه؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  سیدمحمد حسین قائم مقامی
3 سال قبل

با سلام و وقت بخیر خدمت شما دوست عزیز.

توجه داشته باشید که اگر گواهینامه‌ی غیررایگان برای همین دامنه صادر شده باشد، امکان تغییر گواهینامه‌ی رایگان به غیررایگان وجود دارد.
شما می‌توانید از طریق “این لینک” نسبت به تکمیل سفارش گواهینامه اقدام کنید. سپس از طریق تیکت، همکاران ما برای نصب این گواهینامه شما را همیاری می‌کنند.

درضمن فرآیند نصب گواهینامه‌ی اس اس ال در مدت زمان بسیار کم (حدودا ۱۰ دقیقه) انجام می‌شود.

ابوالفضل
3 سال قبل

سلام
باتوجه به اینکه اس اس ال رایگان مدت زمانش 90 روز هست بعد از اتمام 90 روز نمیشه دوباره اس اس ال رایگان رو فعال کرد؟!!
یعنی کل خدمتی که به ما ارائه میده 90 روزه و بعدش تموم میشه؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  ابوالفضل
3 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز
گواهینامه SSL از نوع Let’s Encrypt که در نت‌افراز ارائه می‌شود، دارای قابلیت تمدید خودکار می‌باشد. یعنی پس از گذشت مدت زمان مشخص، این گواهینامه به صورت خودکار تمدید شده و از این بابت نگرانی وجود ندارد.
با تشکر از شما.

جالب فا
پاسخ به  سید حمزه طباطبایی
2 سال قبل

سلام
ssl رایگان در سیستم های قدیمی خطا میده و ظاهرا دیگه پشتیبانی نمیشه آیا ssl های تجاری هم برای دامنه ir این مورد رو دارن؟
تشکر

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  جالب فا
2 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز
با توجه به گزارشاتی که از سمت صادرکنندگان گواهینامه‌های SSL تجاری اعلام شده است، این مشکل صرفا برای گواهینامه‌های SSL رایگان است.
بنابراین اگر از گواهینامه SSL تجاری استفاده کنید، با مشکلی مواجه نخواهید شد.
با تشکر فراوان.

سهیل
2 سال قبل

سلام و وقت بخیر
یه سوالی داشتم اونم اینه که چرا یه شرکت ssl رو میده 120 تومن مثلا ، یکی میده 200 یکی میده 400 ! هر سه هم cerum هستن ! آیا امکان این وجود داره که ارزان ها مشکل داشته باشن یا اینکه اونی که گرونه قابلیت ویژه ای داشته باشه ؟ یا برمیگرده به فله ای خریدن و تخفیف گرفتن از منبع ؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  سهیل
2 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز

اگر تمامی گواهینامه‌های SSL ذکر شده، از نظر نام یکسان باشند (مثلا Certum DV تک دامنه یکساله)، از نظر فنی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و گواهینامه صادرشده یکسان است.
مسئله اصلی تفاوت قیمت، به سیاست شرکت‌ها و همچنین خدمات پشتیبانی و میزان خرید از شرکت اصلی و تخفیف گرفتن (مطابق با صحبت شما) مربوط می‌شود.

شما می‌توانید تفاوت گواهینامه‌های SSL ارائه شده توسط نت‌افراز را از طریق “این لینک” مشاهده کنید.

با تشکر فراوان از شما

سارا
2 سال قبل

آموزش به صورت فیلم هم ارایه میدهید؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  سارا
2 سال قبل

با سلام خدمت شما
اگر منظور شما ایجاد آموزش برای نصب گواهینامه SSL است، در بلاگ در دسترس است.

برای آموزش ویدیویی این بخش، به واحد تولید محتوای نت افراز گزارش داده و پس از بررسی مورد انجام قرار میگیرد.

با تشکر فراوان.

اسفهلان
2 سال قبل

سلام
با توجه به این مقاله اگر درست فهمیده باشم از نظر سئو فرقی نمیکند اس اس ال رایگان یا پولی استفاده کنیم
ولی اس اس ال پولی چون زمان بیشتری دارد در گرفتن اینماد با دو ستاره کاربرد دارد، درسته؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  اسفهلان
2 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز
از نظر زمانی نیز گواهینامه SSL رایگان نیز قابل تمدید است.
اما از نظر اعتبار، پشتیبانی و مناسب بودن برای تمامی مرورگرها، گواهینامه SSL غیررایگان عملکرد بهتری دارد.
با تشکر فراوان

علی
1 سال قبل

تو گوشی قسمت star rating درست نمایش داده نمیشه

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  علی
1 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز و تشکر بابت گزارش مشکل!
این حالت مربوط به نسخه AMP مقاله بود که پس از بررسی تیم فنی، برطرف شد.
هم اکنون در نسخه موبایل (عادی و بجز AMP) و دسکتاپ، امکان رای دادن وجود دارد.

با تشکر فراوان

هادی عظیمی
1 سال قبل

سلام ممنون بابت توضیحاتی که دادید

فاطمه ر
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر. Sslرایگان بعد ۹۰ روز دوباره قابل تمدید به صورت رایگان هست یا کل خدمتش بعد ۳ ماه تمام میشود؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  فاطمه ر
7 ماه قبل

سلام و درود
در نت افراز، به صورت پیشفرض تمامی گواهینامه‌های SSL رایگان به صورت رایگان و خودکار تمدید می‌شود.
بنابراین از این جهت مشکلی وجود نخواهد داشت.

با تشکر

دکمه بازگشت به بالا