وردپرسآموزشسیستم مدیریت محتوا

حل مشکل صفحه سفید وردپرس (صفحه مرگ)

هیچ چیز بدتر از جستجو کردن در یک سایت وردپرسی و مواجه شدن با صفحه سفید نیست. این اتفاق سایت را هم برای مدیر آن و هم برای بازدیدکننده غیرقابل دسترس می‌کند. امروز ما می‌خواهیم شما را با پنج موضوع رایجی که باعث نمایش صفحه سفید وردپرس ( صفحه مرگ وردپرس) می‌شود، آشنا کنیم.

دلایل رایج و مهم­تر از همه راه‌حل‌هایی برای رفع آن در ادامه به شما معرفی می‌شود. بنابراین از سایتتان نسخه پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید و در ادامه با نت افراز همراه باشید تا بتوانید خطای صفحه سفید وردپرس را رفع نمایید.

صفحه سفید وردپرس ( صفحه مرگ)

صفحه ی سفید در وردپرس (WSOD) اکثرا توسط خطای کدهای PHP و یا اتمام محدودیت حافظه به وجود می‌آید. اولین چیزی که باید انجام دهید این است که مشخص کنید کدام خطا داخلی است و کدام خطا سمت کاربر نمایش داده می‌شود.

اگر سایت در سمت کاربران با خطا رو به رو است و بخش مدیریت وردپرس فعال است، ممکن است مشکل از پلاگین ها و یا پوسته فعال سایت باشد.

صفحه سفید ممکن است بسته به مرورگر کمی متفاوت ظاهر شود. به عنوان مثال در مرورگر گوگل کروم صفحه سفید  مطابق با تصویر زیر ظاهر می‌شود.

رفع خطا صفحه سفید وردپرس

 

در مرورگر موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox)، این خطا به صورت یک صفحه کاملا سفید بدون هیچ اخطار و هشداری نمایش داده می‌شود.

رفع خطا صفحه سفید وردپرس

رفع خطا صفحه سفید وردپرس :

اگر صفحه ای همانند مثال های بالا مشاهده کردید از طریق روش‌های زیر می‌توانید برای رفع آن اقدام کنید.

  1. غیر فعال کردن افزونه ها و پوسته
  2. برطرف کردن خطاهای برنامه نویسی
  3. فعال کردن نمایش خطای وردپرس
  4. افزایش محدودیت های حافظه
  5. بررسی مجوز دسترسی به فایل ها و پوشه ­های وردپرس

 

1- غیر فعال کردن افزونه ها و پوسته

یکی از ساده ترین و معمول ترین روش ها برای اصلاح صفحه سفید وردپرس از کار انداختن تمام افزونه های موجود در سایت است. بیشتر اوقات یک سایت بخاطر بروزرسانی نادرست یک افزونه از دسترس خارج می شود. اگر هنوز به مدیریت وردپرس دسترسی دارید راه سریع این است که به قسمت افزونه ها رفته و تمامی آنها را غیر فعال کنید.

حالا شروع به فعال سازی افزونه ها یکی پس از دیگری کنید، بعد از هر فعال سازی، سایت را مجددا بارگذاری کنید و اگر آخرین افزونه ای که فعال کرده اید سایت را از دسترس خارج کرد می توانید اقدامات بعدی ( مثل بروزرسانی و یا جایگزین کردن با یک افزونه دیگر) را انجام دهید.

رفع خطا صفحه سفید وردپرس

اگر به مدیریت وردپرس دسترسی ندارید می­ توانید در مدیریت فایل کنترل پنل هاست ابتدا وارد شاخه نصب ورد پرس شوید و سپس نام شاخه plugins‌ را در مسیر

/wp-content/plugins

به یک نام دیگر مثل plugins-1 تغییر دهید و سپس مجددا سایت را بررسی کنید. اگر سایتتان کار کرد این بیانگر این موضوع می باشد که مشکل پیش آمده در نتیجه اجرای یکی از پلاگین های نصب شده می باشد.
پس از آن می ­بایست یک شاخه جدید (خالی) به نام plugins ایجاد کنید و به صورت تکی هر افزونه را از plugins-1 به plugins ( که ایجاد کرده اید) منتقل کنید، در هر بار انتقال یک پلاگین، بررسی کنید که آیا مشکل لود وب سایت برطرف می گردد یا خیر، بدین صورت شما متوجه می شوید که با انتقال شاخه کدام افزونه وب سایت شما از کار می افتد و بنابراین میتوانید تمام پلاگین های دیگر به غیر پلاگین مشکل دار را در شاخه plugins منتقل نمایید.

در صورتی که مشکل لود وب سایت شما با تغییر نام شاخه plugins برطرف نشد، می توانید مشابه اینکار را برای پوسته ی فعال وردپرس نیز انجام دهید. شما می ­توانید به طور موقت قالب هایتان را با وردپرس پیش فرض دیگری جایگزین کنید، مثل قالب پیشفرش Twenty Nineteen که یک انتخاب مناسب است. اگر به مدیریت وردپرس دسترسی دارید به قسمت پوسته رفته و پوسته پیش فرض را به یک پوسته دیگر تغییر دهید. اگر سایت بالا آمد مشکل از پوسته فعلی می باشد و می بایست با طراح پوسته تماس بگیرید.

رفع خطا صفحه سفید وردپرس

اگر شما نمی­ توانید به مدیرتان دسترسی داشته باشید، فرآیند تقریبا مشابه با Plugins است.

ابتدا وارد شاخه ی wp-contents/theme شوید و سپس نام قالب خود را به یک اسم موقت مانند “temp-theme” تغییر دهید. سپس قالب پیش فرض وردپرس با نام  “TwentyNineteen” را به نام قالبی که در حال حاضر نصب میباشد تغییر دهید. (اگر قالب TwentyNineteen در شاخه wp-contents/theme وجود ندارد، می­ توانید Twenty Nineteen را از مخزن وردپرس دانلود کنید و آن را در پوشه­ قالب هایتان آپلود کنید.) سپس دوباره سایتتان را چک کنید. اگر صفحه سفید را مشاهده نکردید، احتمالا قالب شما یا با نسخه فعلی وردپرس همخوانی ندارد و یا مشکل از افزونه ها و نسخه پی اچ پی سایت می باشد.

 

2- برطرف کردن خطاهای برنامه نویسی

علت رایج دیگر برای صفحه مرگ این است که وقتی شما در حال ویرایش کد روی وردپرس بودید و بطور تصادفی چیزی را اشتباه وارد کردید یا به اصطلاح خطا نحوی داشته اید. یک کاراکتر نادرست در مکان اشتباه می­ تواند تمام سایتتان را خراب کند.

بله، تا حدی ترسناک است! و دلیلی است برای این سوال که چرا هرگز نباید کد را روی سایت به صورت زنده  ویرایش کنید؟؟!

نگران نباشید. در صورت استفاده از سرویس های نت افراز همیشه می ­توانید بک آپ کل هاست خود را از نت افراز درخواست نمایید تا سایت مجددا به حالت اول بازگردانی شود این نسخه هر روز صبح از دیتابیس تهیه می شود

 

3- فعال کردن نمایش خطای وردپرس

اگر هنوز صفحه سفید مرگ را مشاهده می کنید یا دسترسی به مدیریت وردپرس ندارید می ­توانید نمایش خطای وردپرس را فعال کنید.

برای فعال کردن نمایش خطای وردپرس می بایست ابتدا وارد شاخه ای که وردپرس در آن نصب شده بروید و سپس فایل  wp-config.php را باز کرده و مقدار زیر را یافته :

define( 'WP_DEBUG', false )

و مقدار false را با true جایگزین کرده و ذخیره نمایید، سپس سایت خود را مجددا بارگذاری کنید.

رفع خطا صفحه سفید وردپرس

حالا به جای یک صفحه­ سفید، یک صفحه­ سفید و یک پیغام خطا دریافت خواهید کرد. این یک پیشرفت بزرگ نیست، اما یک شروع خوب است. اگر هنوز افزونه ها و قالب ها را غیرفعال نکرده باشید، با استفاده از این پیغام خطا می توانید مقصر را پیدا کنید. باید منشا خطا را مشخص کنید، مانند مثال زیر:

Cannot redeclare get_posts()

(previously declared in /var/www/html/wordpress/wp-includes/post.php:1874)
in /var/www/html/wordpress/wp-content/plugins/my-test-plugin/my-test-plugin.php on line 38

در انتها پیغام می بینید که مشکل در خط 38 افزونه است که “my-test-plugin”  نامیده می ­شود. با غیرفعال کردن آن پلاگین، سایت باید کار کند.

 

4- افزایش محدودیت های حافظه

اگر هنوز صفحه­ سفید را مشاهده می­کنید یا خطایی را دریافت می­کنید که از محدودیت­های حافظه شکایت می­کند مثل :

Fatal error: Allowed memory size of 268435456 bytes exhausted
(tried to allocate 2211214413203 bytes) in functions.php on line 5231

مقدار حافظه مورد نیاز برنامه بیشتر از مقدار مجاز سرور به صورت پیش فرض می باشد و  از طریق فایل wp-config.php  و تنها با افزودن کد زیر:

define('WP_MEMORY_LIMIT', '1024M');

به فایل، می توانید اقدام به رفع این مشکل کنید. البته در صورتی که با اضافه کردن خط بالا مشکل برطرف نگردید سایت شما دچار مشکل مصرف منابع می باشد و می بایست با یک طراح وب در این مورد مشورت نمایید.

البته قبل از مشورت با یک طراح وب می توانید این موضوع را به کارشناسان نت افراز بسپارید تا موضوع را بررسی نمایند

5- بررسی مجوز دسترسی به فایل ها و پوشه ­های وردپرس

در وردپرس سه سطح دسترسی وجود دارد:

  • فایل­ ها باید 644 باشند
  • پوشه ­ها باید 755 باشند
  • و فایل wp-config.php  به دلایل امنیتی باید 600 یا 400 باشد.
در صورت استفاده از سرویس های نت افراز با ارسال تیکت به پشتیبانی می توانید این موضوع را به صورت کامل برطرف نمایید

 منبع: kinsta

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی کریمی
1 سال قبل

با سلام.
برای کسانی که از child theme‌ استفاده می‌کنند وضعیت چطور میشه؟

اگر theme دچار مشکل شد. اسم قالب اصلی xyz باشه دو تا فولدر xyz و xyz-child‌ را تغییر بدیم.

ولی سوالم اینکه اسم فولدر twentynineteen را به کدام تغییر بدیم؟ xyz یا xyz-child‌؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  علی کریمی
1 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز
توجه داشته باشید که نیازی به تغییر چایلد تم (Child – Theme) وجود ندارد. با تغییر نام قالب اصلی تغییرات اعمال می‌شود.
با تشکر فراوان

دکمه بازگشت به بالا