آموزشمطالب کاربردیهاست

آموزش نیم‌بها کردن ترافیک و لینک‌های دانلود برای مدیران سایت‌ها

How to Use Half Price Site Traffic in Iran

تقریبا می‌توان گفت که مدت زمان زیادی از طرح حمایتی دولت برای مدیران سایت‌ها و زیرساخت اینترنت کشور می‌گذرد. بر اساس این طرح، ترافیک مصرفی کاربران در سایت‌های ایرانی که در زیرساخت داخلی کشور میزبانی می‌شوند، به‌صورت نیم‌بها و ترافیک مصرفی کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی به‌صورت ثلث‌بها (یک سوم) محاسبه خواهد شد. چنانچه مالک یک سایت اینترنتی ایرانی هستید، می‌توانید برای نیم‌بها سازی ترافیک اینترنت مصرفی کاربران خود از آموزش ارائه‌شده در ادامه این مقاله استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید ترافیک مصرفی کاربران در سایت خود را به‌صورت نیم‌بها درآورید، نیاز به برخورداری از دو شرط اولیه دارید. این دو شرط به ترتیب عبارتند از:

  1. سایت شما باید حتما در زیرساخت داخلی ایران میزبانی شده باشد. برای مثال، باید از هاست‌های ایرانِ نت افراز برای میزبانی هاست اصلی یا هاست دانلود خود استفاده کرده باشید. در صورتی که سایت شما در سرویس‌های میزبانی خارجی، نظیر هاست فرانسه نت افراز میزبانی شده است، نیاز دارید که پیش از رفتن به سراغ ادامه این مقاله، هاست خود را به زیرساخت ایران انتقال دهید. بد نیست اگر اشاره کنیم که این فرآیند برای همراهان نت افراز به‌صورت کاملا رایگان و در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد و تنها کافیست که مدیر سایت از طریق ارسال تیکت اعلام نماید که درخواست انتقال سایت خود از فضای میزبانی فرانسه به زیرساخت ایران را دارد.
  2. به‌عنون دومین شرط برای نیم‌بها شدن ترافیک سایت، مدیر وب‌سایت باید IP سایت خود را در سامانه «پیام ایران» که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم ثبت کرده باشد. توجه داشته باشید که تا زمانی که سایت خود را در سامانه مربوطه وارد نکرده‌اید، حتی در صورت میزبانی در زیرساخت ایران هم لینک‌های سایت شما برای کاربران به‌صورت نیم‌بها محاسبه نخواهد شد.

برای مثال فرض کنید که شما یک سایت دانلود فیلم و سریال یا نرم افزار و… دارید؛ معمولا حجم اینچنین داده‌هایی زیاد است و کاربران اکثرا ترجیح می‌دهند که چنین فایل‌هایی را از سایت‌هایی دانلود کنند که ترافیک مصرفی‌شان نیم‌بها محاسبه گردد. اگر توجه کرده باشید، این چنین سایت‌ها به شکلی کاملا مشخص و واضح، اعلام می‌کنند که ترافیک مصرفی کاربران در وب‌سایتشان به‌صورت نیم‎‌بها محاسبه می‌گردد و از همین موضوع به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده می‌نمایند.

در ادامه این مقاله از نت افراز بلاگ به بررسی چگونگی نیم‌بها کردن ترافیک سایت می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که برای ثبت سایت باید به کدام وب‌سایت یا سازمان دولتی مراجعه کرد. چنانچه به دنبال این هستید که با نیم‌بها کردن ترافیک سایت، گام بلندی در جهت افزایش رضایت بازدیدکنندگان سایت خود بردارید، در ادامه این مثاله با ما در تیم تحریریه نت افراز همراه باشید.

نیم‌بها کردن ترافیک سایت

شاید بد نباشد اگر اشاره کنیم که در گذشته برای نیم‌بها کردن ترافیک سایت خود باید به سامانه‌ای با نام «سامانه ثبت دامنه اینترنتی با میزبانی داخلی» مراجعه می‌کردید که آدرس آن “icip.ito.gov.ir” بود. این سامانه زیر نظر وزارت ارتباطات ایجاد شده بود که در زمان نگارش این مقاله دیگر منحل شده است و با مراجعه به آدرس بالا عملا هیچ پاسخی از سمت سرور دریافت نمی‌شود.

اکنون سازمان فناوری اطلاعات ایران سامانه‌ای را با نام «سامانه پیام ایران» ایجاد کرده است که چنانچه مایل هستید ترافیک مصرفی بازدیدکنندگان سایت شما نیم‌بها محاسبه گردد، باید به آن مراجعه کنید.

ثبت نام یا ورود به سامانه پیام ایران

با کلیک بر روی لینک بالا وارد صفحه‌ای خواهید شد که امکان ثبت نام اشخاص حقیقی، حقوقی و همچنین نمایندگان دستگاه‌های اجرایی را برای شما فراهم می‌کند. از آنجایی که اکثر همراهان نت افراز اقدام به ثبت شرکت ننموده‌اند و شخصیتی حقیقی دارند، ما هم ادامه مسیر را به عنوان یک شخص حقیقی طی می‌کنیم، هرچند که تفاوت آنچنانی در این میان وجود ندارد.

سامانه پیام ایران

چنانچه تا کنون در سامانه پیام ایران ثبت نام نکرده‌اید، باید با کلیک بر روی دکمه «ثبت نام شخص حقیقی» نسبت به تکمیل اطلاعات خود در این سامانه اقدام نمایید. صفحه ثبت نام در زمان نگارش این مقاله، ظاهری شبیه به تصویر زیر دارد. در صورتی که پیش از این بنابر دلایل مختلف در این سامانه ثبت نام کرده‌اید، می‌توانید با کلیک بر روی نوشته «وارد شوید» نسبت به ورود به سامانه پیام ایران اقدام نمایید. لازم است اشاره کنیم که نام کاربری افراد در این سامانه همان کدملی بوده و رمزعبور نیز در زمان ثبت نام توسط خود فرد تعیین می‌شود.

نیم بها کردن لینک‌های دانلود سایت

ثبت نام در سایت پیام ایران همچون اکثر سامانه‌های ملی فرآیند پیچیده‌ای ندارد و تنها کافیست پس از تکمیل اطلاعات فردی خود، کدی که به شماره موبایل‌تان پیامک می‌شود را در کادر مربوطه وارد کنید تا فرآیند احراز هویت شما تکمیل گردد. نهایتا پس از تکمیل کردن فرآیند ثبت نام با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد.

داشبورد سامانه پیام ایران

این صفحه به عبارتی پیشخوان یا همان داشبورد سامانه پیام ایران است. در این صفحه می‌توانید امکانات مختلفی را مشاهده کنید، اما برای هدف خود که نیم‌بها کردن ترافیک مصرفی کاربران سایت است، باید بر روی گزینه «ورود به سامانه خدمات الکترونیک» کلیک نمایید.

با کلیک بر روی گزینه گفته‌شده صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که توسعه دهندگان سامانه پیام ایران، آن را «کارتابل یا میز خدمت» نامگذاری کرده‌اند.

نیم‌بها کردن ترافیک سایت

در صفحه کارتابل امکانات مختلفی در اختیار شما قرار گرفته که از دولت الکترونیک آغاز و به درخواست پشتیبانی ختم می‌شود. برای اینکه بتوانید سایت خود را به لیست سایت‌های در دسترس با ترافیک نیم‌بها اضافه کنید، نیاز دارید که یک درخواست جدید ایجاد نمایید. برای این منظور نیاز است که مطابق با تصویر بالا بر روی گزینه «شبکه ملی اطلاعات» کلیک کنید. با این کار صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که در آن باید بر روی گزینه «ایجاد درخواست جدید» در ابتدای صفحه کلیک نمایید. با این کار یک پنجره Popup برای شما باز می‌شود که از دو فیلد اصلی تشکیل شده است.

فیلد انتخاب سامانه: شبکه ملی اطلاعات

فیلد نوع درخواست: تعرفه ترجیحی نیم‌بها

اگر تا اینجای کار را به کمک همین مقاله طی کرده‌ باشید، هر دو فیلد به‌صورت پیش‌فرض بر روی گزینه‌های بالا قرار خواهند داشت؛ با این وجود چنانچه فیلدهای مربوطه بر روی گزینه‌های بالا تنظیم نشده‌اند، خودتان به راحتی می‌توانید مشخصه‌های انتخاب سامانه و نوع درخواست را بر روی گزینه‌های مربوطه تنظیم کنید. در پایان تنها کافیست که بر روی دکمه سبزرنگ «تایید و ادامه» کلیک نمایید.

نیم بها سازی ترافیک سایت

پس از کلیک بر روی دکمه گفته‌شده، درخواست اولیه شما ایجاد می‌شود. همزمان با ایجاد درخواست، به صفحه میز کار هدایت می‌شوید و از شما خواسته می‌شود که اطلاعات تکمیلی درخواست خود را وارد نمایید. در این مرحله کد رهگیری درخواست شما ایجاد شده است و از شما خواسته می‌شود که علاوه بر تکمیل اطلاعات درخواست، نسبت به تایید آدرس ایمیل خود هم اقدام نمایید.

برای اینکه آدرس ایمیل خود را تایید کنید، لازم است که بر روی هشدار قرمز رنگ مربوطه کلیک نمایید. پیشنهاد میکنیم که بر روی این هشدار قرمز رنگ کلیک راست نموده و با انتخاب گزینه “Open Link in New Tab” آن را در تب جدیدی باز کنید تا مجددا پس از تایید ایمیل نیاز نداشته باشید که مسیر طولانی رسیدن به درخواست خود را طی کنید.

صفحه تایید ایمیل ظاهری شبیه تصویر زیر دارد.

تایید ایمیل در سامانه پیام ایران

برای تایید ایمیل لازم است که بر روی دکمه «ثبت / تغییر آدرس پست الکترونیکی» کلیک کنید. با این کار یک پنجره Popup جدید برای شما باز می‌شود که در آن از شما خواسته شده تا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. پس وارد کردن ایمیل خود در فیلد مربوطه تنها کافیست بر روی کلید «ارسال کد اعتبارسنجی» کلیک نمایید. با این کار یک ایمیل حاوی کد تایید ایمیل برای شما ارسال می‌شود که با وارد کردن آن در فیلد مربوطه می‌توانید نسبت به تایید آدرس ایمیل خود اقدام نمایید. همانطور که مطلع هستید، ممکن است این ایمیل به جای پوشه Inbox، به پوشه Spam کلاینت ایمیل شما انتقال یابد که نیاز است نسبت به چک کردن پوشه Spam خود هم اقدام نمایید.

از آنجایی که برای تایید ایمیل کلید مجزایی تعریف نشده است، بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که باید نسبت به تغییر ایمیل خود اقدام نمایند، در صورتی که اینطور نیست و تنها کافیست همان ایمیل اولیه خود را وارد نموده و فرآیند اعتبارسنجی را به پایان برسانید.

لازم است اشاره کنیم که در زمان نگارش این مقاله ایمیل اعتبارسنجی با تاخیر 5 دقیقه‌ای برای ما ارسال شد، بنابراین این اتفاق ممکن است برای شما هم رخ دهد. همچنین عنوان ایمیل اعتبارسنجیِ دریافتی «تغییر پست الکترونیکی» درج شده است که جای نگرانی ندارد، چراکه شما تصمیم به تغییر ایمیل خود ندارید و تنها می‌خواهید نسبت به اعتبارسنجی ایمیل خود اقدام نمایید؛ بنابراین بدون توجه به عنوان ایمیل، تنها از کد اعتبارسنجی موجود در آن برای احراز هویت حساب ایمیل خود استفاده نمایید.

پس از انجام اعتبار سنجی ایمیل، مجددا به صفحه درخواست خود می‌رویم و یک بار صفحه را رفرش می‌کنیم. با این کار دیگر نباید خطای مربوط به اعتبارسنجی ایمیل را مشاهده کنید. اکنون تنها یک گزینه پیش رو داریم و آن دکمه زرد رنگ «شروع تکمیل اطلاعات» است؛ بر روی این دکمه کلیک می‌کنیم و به مرحله بعد می‌رویم.

تکمیل اطلاعات نیم بها سازی ترافیک سایت

اطلاعات شخص

اولین بخش از فرآیند تکمیل درخواست نیم‌بها شدن ترافیک مصرفی سایت، تکمیل اطلاعات شخصی است. شما می‌توانید مراحل مختلف این فرآیند را از طریق سایدبار موجود در سمت راست صفحه مشاهده کنید.

حجم زیادی از اطلاعات شخصیموردنیاز برای نیم‌بها سازی لینک‌های دانلود سایت، به‌صورت پیش‌فرض بر اساس اطلاعاتی که در زمان ثبت نام وارد کرده‌اید، تکمیل شده‌اند و تنها فیلدهای محدودی همچون آدرس، کد پستی و… نیاز به تکمیل شدن دارند. مسلما این بخش هم نیاز به توضیحات خاصی ندارد، بلکه تنها کافیست که اطلاعا شخصی خود را در فیلدهای مربوطه وارد کنید. بد نیست اگر اشاره کنیم که فیلدهایی که به‌صورت پیش‌فرض با اطلاعات ثبت نامی شما تکمیل شده‌اند نیز در این مرحله قابلیت ویرایش دارند و اجباری در استفاده از اطلاعات وارد شده در زمان ثبت نام وجود ندارد.

اطلاعات شخصی موردنیاز برای نیم‌بهاسازی ترافیک سایت

نهایتا با تکمیل کردن اطلاعات شخصی تنها کافیست که بر روی دکمه سبز رنگ ثبت اطلاعات در پایین صفحه کلیک کنید. با این کار یک پیام در حاشیه سمت چپ صفحه برای شما به نمایش در می‌آید که در آن می‌توانید از موفقیت‌آمیز بودن فرآیند ثبت اطلاعات مطلع شوید. باید بگوییم که با این کار به‌صورت خودکار به گام دوم هدایت نمی‌شوید و خودتان پس از ثبت اطلاعات، باید بر روی گام دوم فرایند نیم‌ها سازی ترافیک سایت، یعنی «ثبت آدرس‌های IP» از سایدبار موجود در سمت راست صفحه کلیک کنید.

ثبت آدرس‌های IP

پیش از رفتن به ادامه فرآیند ثبت سایت در جهت نیم‌بها شدن ترافیک، لازم می‌دانیم که نکاتی را به اطلاع شما برسانیم.

  • چنانچه از شرکت‌های هاستینگ ایرانی، نظیر نت افراز، برای میزبانی از هاست دانلود یا هاست اصلی خود استفاده می‌کنید، باید پیش از اقدام برای ثبت IP وب‌سایت خود مطمئن شوید که شرکت هاستینگ اطلاعات IP‌های خود را در سامانه مربوطه (ripe.ito.gov.ir) ثبت کرده باشد. از آنجایی که میزبانی وب‌سایت شما بر بستر زیرساخت شرکت هاستینگ انجام می‌گیرد، مالکیت IPها متعلق به شما نیست و این شرکت هاستینگ است که وظیفه ثبت IPهای خود در سامانه مدیریت منابع اینترنتی کشور را دارد.
    لازم است اشاره کنیم که تمامی IPهای میزبانی نت افراز در سامانه گفته‌شده به ثبت رسیده است و شما همراهان گرامی ما می‌توانید بدون هیچ مشکلی نسبت به ثبت IP سایت خود در جهت نیم‌بها سازی ترافیک مصرفی کاربرانتان اقدام نمایید. در صورتی که از شرکت‌های هاستینگ دیگر برای میزبانی از وب‌سایت‌تان استفاده می‌کنید، نیاز است که از طریق ارتباط با پشتیبانی از ثبت IPهای شرکت هاستینگ در سامانه مربوطه مطلع شوید.
  • درصورتی که از سرور شخصی برای میزبانی از وب‌سایت‌تان استفاده می‌کنید و IPهای شما به عنوان IP داخلی کشور در سامانه مدیریت منابع اینترنتی کشور ثبت نشده‌است، باید با مراجعه به آدرس “http://ripe.ito.gov.ir” نسبت به ثبت IP خود اقدام نمایید. لازم است توجه داشته باشید که سرور شما حتما باید در داخل کشور قرار گرفته باشد و IP شما نیز یک IP ایرانی باشد.
  • چنانچه از سرور شخصی استفاده می‌کنید و  نام دامنه یا IP شما دارای بازدید و ترافیک بالایی است، موظف به برقراری قرارداد peering با اپراتورهای دسترسی هستید.
  • برای نیم‌بها سازی ترافیک سایت، نام دامنه یا IP شما نباید مصداق یکی از جرایم موجود در قانون جرایم رایانه‌ای باشد.
  • نام دامنه و IP نباید شامل تبلیغ یا فروش نرم‌افزارهای فیلترشکن، پراکسی، نرم‌افزارهای کرک شده ایرانی یا بدافزار و نظایر آن باشد.

اکنون که از رعایت تمامی نکات و پیش‌نیازهای بالا مطمئن شدید، مجددا به صفحه درخواست خود در سامانه پیام ایران بازگردید. در صفحه مربوط به وارد کردن اطلاعات IP، دو گزینه اصلی وجود دارد که با عناوین «افزودن IPv4» و «افزودن IPv6» مشخص شده‌اند. بر روی گزینه «افزودن IPv4» کلیک کنید. با این کار یک پنجره Popup مشابه با تصویر زیر برای شما باز می‌شود.

اطلاعات IP برای نیم‌بها سازی ترافیک سایت

در این پنجره فیلدهای مختلفی قرار دارند که به ترتیب به بررسی هرکدام می‌پردازیم.

عنوان سایت: همانطور که روشن است، در این فیلد باید نام سایت خود را وارد کنید. برای مثال، این مقدار برای وب‌سایت نت افراز، معادل «نت افراز» است و نباید از عبارتی همچون «شرکت ارائه دهنده فضای میزبانی نت افراز» استفاده کرد، بلکه تنها کافیست که نام سایت خود را به‌صورت کاملا ساده در این فیلد وارد نمایید. ترجیحا سعی کنید که از واژگان فارسی در این فیلد استفاده کنید و از به کار بردن آدرس دامنه یا نام انگلیسی سایت بپرهیزید. عدم رعایت موارد اینچنینی موجب می‌شود که پس از ارجاع درخواست شما به کارشناس ارزیابی وب‌سایت‌ها برای نیم‌بها شدن ترافیک مصرفی کاربران، درخواست شما رد شود و مجبور به تکمیل مجدد درخواست خود شوید.

دسته‌بندی: با انتخاب این فیلد یک منوی آبشاری برای شما به نمایش در می‌آید که در آن دسته‌بندی‌های مختلفی قرار دارند. خوشبختانه دسته‌بندی‌های موجود در این قسمت کامل هستند و به راحتی می‌توانید دسته‌بندی مرتبط به سایت خود را پیدا کنید.

نشانی وب‌سایت: در این قسمت تنها کافیست آدرس دامنه خود که تصمیم به نیم‌بها سازی ترافیک مصرفی آن دارید را وارد کنید. توجه داشته باشید که باید حتما پروتکل مورداستفاده سایت یعنی Http یا Https را هم در ابتدای دامنه خود قید کنید. امروزه بسیار کم دیده می‌شود که سایتی از پروتکل Https استفاده ننماید، با این وجود پیشنهاد می‌کنیم که چنانچه هنوز وب‌سایت خود را به گواهینامه SSL مجهز نکرده‌اید، با استفاده از یکی از آموزش‌های زیر اقدام به فعالسازی SSL بر روی سایت خود نمایید و سپس درخواست خود را برای نیم‌بها سازی ترافیک سایت به سامانه پیام ایران ارسال کنید.

آموزش فعال‌سازی گواهینامه SSL به‌صورت رایگان (برای تمامی کاربران)

آموزش نصب گواهینامه SSL در دایرکت ادمین (اختصاصی کاربران نت افراز)

لازم است در این قسمت اشاره کنیم که از وارد کردن عبارت www در بخش نشانی وب‌سایت بپرهیزید، چراکه عدم رعایت این موضوع منجر به رد درخواست شما خواهد شد.

آدرس IP: شاید بتوان این فیلد را مهم‌ترین فیلد در این پنجره دانست. همانطور که روشن است باید در این بخش آدرس IP خود را وارد کنید، اما دقیقا کدام IP؟

شرکت‌های میزبانی، IPهای مختلفی را به کاربران خود ارائه می‌کنند، برای مثال در نت افراز هم دو IP مختلف به کاربران ارائه می‌شود که یکی IP سرور و دیگری IP وب نام دارد. برای اینکه متوجه شوید کدام IP را باید در این فیلد وارد کنید، بهترین راه برقراری ارتباط با تیم پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی است. باید گفت که این تنها موردی نیست که برای تکمیل آن و ارسال درخواست نیم‌بها سازی ترافیک وب‌سایت خود نیاز به ارتباط با تیم پشتیبانی دارید، بنابراین تا انتهای این بخش را مطالعه نموده و سپس با استفاده از قالب آماده‌ای که برای شما تهیه کرده‌ایم، نسبت به ارسال تیکت پشتیبانی اقدام نمایید.

رنج IP: یکی دیگر از مواردی که برای تکمیل آن نیاز به دریافت کمک از ارائه‌دهنده‌ی خدمات میزبانی خود دارید، رنج IP است. فیلد رنج IP دقیقا در مقابل فیلد IP قرار گرفته و سایز کوچک‌تری دارد. متاسفانه این فیلد در سامانه پیام ایران با هیچ عنوانی مشخص نشده و تنها شاهد قرارگیری فیلد مربوطه هستیم؛ با این حال همانطور که اشاره کردیم، برای دریافت این مشخصه هم نیاز به دریافت کمک از تیم پشتیبانی سرویس میزبانی خود دارید.

تعداد کاربران: یکی از فیلدهایی که اکثرا مدیران سایت‌ها را به اشتباه می‌اندازد، همین فیلد تعداد کاربران است. باید توجه داشته باشید که منظور این فیلد تعداد کاربران ثبت نامی شما می‌باشد و منظور تعداد کاربران یکتایی که برای دریافت خدمات مختلف از وب‌سایت شما استفاده می‌کنند، نیست. برای مثال، یک سایت دانلود فیلم و سریال ممکن است تنها 5000 کاربر ثبت نامی داشته باشد در حالی که بازدید روزانه‌ای معادل 20 هزار نفر دارد، در این شرایط باید عدد 5000 را در فیلد گفته‌شده وارد کنید.

ترافیک: میزان ترافیک مصرفی کاربران سایت، مورد دیگری است که در زمان اقدام برای نیم‌بها سازی ترافیک سایت باید در سامانه پیام ایران وارد نمایید. میزان ترافیک مصرفی سایت یکی از ابتدایی‌ترین مواردی است که هر کاربری در زمان شروع کار خود در زمینه مدیریت وب‌سایت با آن آشنا می‌شود، با این حال چنانچه اطلاعی از میزان ترافیک مصرفی وب‌سایت خود ندارید، می‌توانید این موضوع را در زمان ارسال تیکت از کارشناسان پشتیبانی نت افراز هم سوال کنید تا همکاران ما در تیم پشتیبانی این مشخصه را به شما اعلام نمایند.

همانطور که روشن است، مقدار ترافیک مصرفی سایت باید در واحد گیگابایت و بر مبنای یک دوره ماهیانه وارد شود. بد نیست اگر اشاره کنیم که مسلما این مقدار در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت است و از همین رو نیازی نیست که در محاسبه دقیق این مشخصه سخت‌گیری داشته باشید؛ همینکه مقدار اعلامی نزدیک به متوسط ترافیک ماهیانه سایت باشد، برای ثبت وب‌سایت در سامانه پیام ایران و ارسال درخواست نیم‌بهاسازی ترافیک مصرفی کاربران کافی خواهد بود.

مرکز داده: نهایتا به آخرین فیلد از پنجره ثبت IP می‌رسیم. در این قسمت باید از میان مراکز داده، زیرساخت سایت خود را انتخاب نمایید. در این فیلد که مجددا به صورت یک منوی آبشاری پیاده‌سازی شده است، می‌توانید شرکت‌های مختلف زیرساخت نظیر آسیاتک، تبیان و… را مشاهده کنید. چنانچه مستقیما می‌توانید نام ارائه‌دهنده خدمات میزبانی خود را در این لیست مشاهده کنید، کار برای شما راحت خواهد بود و تنها کافیست که ارائه‌دهنده خود را انتخاب نمایید. در شرایطی که از ارائه دهنده خدمات میزبانی خود مطمئن نیستید، بهترین راهکار این است که با تیم پشتیبانی شرکت میزبانی خود در ارتباط باشید.

همانطور که احتمالا با مطالعه موارد ذکر شده در بالا متوجه شده‌اید، برخی موارد را با رنگ نارنجی برای شما مشخص کرده‌ایم. چنانچه از همراهان ما هستید و از هر یک از سرویس‌های میزبانی یا هاست دانلود نت افراز استفاده می‌کنید، برای دریافت مشخصه‌های نارنجی رنگ، لازم است که از طریق ارسال تیکت با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید. تنوع بالای سرویس‌های نت افراز و تاکید ما بر حمایت همه‌جانبه از کاربران موجب شده که سرویس‌های میزبانی نت افراز در بین زیرساخت‌های مختلف تقسیم شده باشد که همین موضوع موجب می‌شود برای دریافت IP خود و همچنین مشخص‌شدن مرکز داده، ملزم به ارسال تیکت به تیم پشتیبانی باشید.

فرآیند دریافت این مشخصات بسیار ساده است. تنها کافیست ایمیلی با عنوان «دریافت IP و مرکز داده جهت ثبت در سامانه پیام ایران» ثبت کنید که متنی شبیه به متن زیر داشته باشد. همانطور که روشن است، این تیکت باید به دپارتمان «پشتیبانی فنی» ارسال شود.

باسلام و درود

در جهت نیم‌بهاسازی ترافیک مصرفی کاربران سایت، نیاز به دریافت اطلاعات زیر درجهت ثبت در سامانه «پیام ایران» دارم.

IP
رنج IP
مرکز داده

باتشکر

چنانچه مایلید که همکاران ما در تیم پشتیبانی، مواردی همچون میزان ترافیک مصرفی سایت در بازه ماهیانه را هم به شما اعلام کنند، تنها کافیست این مورد را پس از مشخصه‌ی مرکز داده در متن تیکت خود درج نمایید.

نهایتا پس از تکمیل کردن اطلاعات مربوطه، تنها کافیست که تیک گزینه «شرایط و ضوابط را می‌پدیرم» را فعال کنید و نهایتا بر روی گزینه «تایید و ثبت» کلیک نمایید. با این کار می‌توانید مشاهده کنید که وب‌سایت شما به لیست موجود در این صفحه افزوده است و می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را ویرایش کرده یا آن را به‌طور کلی حذف نمایید.

ارسال برای کارشناسی

نهایتا در آخرین گام باید پرونده خود را برای کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال کنید. در این مرحله یک فیلد متنی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید هر توضیحی که لازم می‌دانید را تایپ نموده و به همراه پرونده برای کارشناس ارسال نمایید. در پایان تنها کافیست که بر روی کلید «تایید و ارسال» کلیک کنید.

ارسال درخواست به کارشناس

پس از کلیک بر روی دکمه گفته‌شده، پرونده شما برای اعتبارسنجی و راستی آزمایی به تیم پشتیبانی مربوطه ارسال خواهد شد و پس از آن دیگر قادر به اطلاعات وب‌سایت خود در سامانه پیام ایران نخواهید بود.

بررسی پرونده برای نیم‌بها شدن ترافیک سایت

پس از اینکه درخواست خود را نهایی و پرونده را برای کارشناس ارسال کردید، درخواست شما در روند بررسی قرار می‌گیرد. فرآیند ارزیابی پرونده بسته به شرایط سازمان مربوطه می‌تواند چندین روز زمان ببرد. نهایتا پس از بررسی سه حالت وجود خواهد داشت.

در حالت اول پرونده شما بدون هیچ مشکلی فرآیندهای لازم را طی می‌کند و ترافیک مصرفی وب‌سایت شما به حالت نیم‌بها در می‌آید. در این شرایط چنانچه به صفحه درخواست‌های خود در سامانه پیام ایران مراجعه کنید، می‌بینید که درخواست شما در وضعیت «تایید شده» قرار گرفته است. تبریک می‌گوییم! اکنون سایت شما در لیست تعرفه ترجیحی نیم‌بها قرار گرفته است و در اولین فرصت به کلیه اپراتورها ابلاغ می‌شود.

در حالت دوم نقص(هایی) در پرونده شما شناسایی شده که باید نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام نمایید. برای مثال ترافیک اعلامی شما با ترافیک تخمین‌زده شده توسط کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران تفاوت زیادی دارد. در این شرایط این نواقص از طریق سربرگ مربوطه در صفحه درخواست به اطلاع شما می‌رسد که باید جهت برطرف‌سازی آن‌ها اقدام نمایید و یا توضیحات لازم را در رابطه با هر نقص اعلامی، بیان کنید. لازم است اشاره کنیم که در این شرایط درخواست شما به‌طور کلی رد نمی‌شود و می‌توانید با برطرف کردن نواقص موجود، سایت خود را به سایت‌های در دسترس با ترافیک نیم‌بها اضافه نمایید.

در حالت سوم درخواست شما به طور کلی رد می‌شود. این اتفاق برای زمانی است که حداقل یکی از شرایط اصلی برای نیم‌بها شدن ترافیک سایت را نداشته باشید. به عنوان مثال، سایت شما در زیر ساخت‌های خارج از ایران میزبانی می‌شود یا اینکه وب‌سایت شما در یکی از زمینه‌های مغایر با قوانین اساسی کشور همچون فروش فیلترشکن، محتواهای مغایر با قوانین اسلام و… فعالیت می‌کند. در این شرایط با درخواست شما به‌صورت کلی مخالفت شده یا اصطلاحا پرونده شما رد می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که تا زمانی که از برخورداری وب‌سایت خود از تمامی شرایط لازم برای قرارگیری در لیست تعرفه ترجیحی نیم‌بها مطمئن نیستید، اقدام به ارسال درخواست خود در سامانه پیام ایران ننمایید!

نهایت لازم است اشاره کنیم که از طریق سامانه پیام ایران و همچنین میز خدمت سازمان فناوری اطلاعات کشور می‌توانید نسبت به ارسال تیکت پشتیبانی اقدام نمایید و درخواست‌های خود را پیگیری کنید. در زمان نگارش این مقاله بر اساس نوشته درج‌شده در سامانه سازمان فناوری اطلاعات، کلیه تیکت‌ها نهایتا پس از گذشت 3 روز کاری پاسخ داده می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ، بار دیگر به سراغ یکی از خدمات کشوری رفتیم که در جهت افزایش رضایت کاربران و ارائه دهندگان خدمات وب ایجاد شده است. گشت‌وگذار مداوم مدیران سایت‌ها در فضای اینترنت و به‌طبع، مصرف بالای اینترنت این گروه از کاربران باعث‌شده که کمتر متوجه اهمیت استفاده از تعرفه ترجیحی نیم‌بها برای کاربران شوند؛ در حالی که تنها کافیست سری به گروه‌ها و انجمن‌های مختلف حاضر در فضای وب بزنید تا متوجه شوید که هنوز هم قشر عظیمی از کاربران به مسئله نیم‌بها بودن ترافیک مصرفی، به چشم یکی از بزرگ‌ترین معیارهای خود برای انتخاب یک وب‌سایت نگاه می‌کنند.

نهایتا امیدواریم که بتوانید با استفاده از آموزش ارائه‌شده در این مقاله، وب‌سایت خود را به جمع وب‌سایت‌های ثبت‌شده در سازمان فناوری اطلاعات کشور اضافه نمایید و عضو جدیدی از خانواده تعرفه ترجیحی نیم‌‌بها باشید.

در پایان بسیار خوشحال می‌شویم اگر از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم نت افراز، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شما در مسیر تبدیل شدن به یک کاربر حرفه‌ای ایرانی و یا یک مدیر سایت متخصص است، پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

5 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ebrahim
5 ماه قبل

با سلام و تشکر بابت توضیحات
فقط اینکه بابت آدرس خود سایت و همچنین هاست دانلود، باید 2 درخواست جدا بفرستیم دیگه؟
مثلا یکی برای example.ir
یکی هم برای dl.example.ir ؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  Ebrahim
5 ماه قبل

با سلام و درود
برای هاست دانلود کافیست فقط
dl.example.ir
این دامنه را به همراه آی‌پی وارد کنید.
جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر با پشتیانی هاست خود در تماس باشید.

شازده
1 ماه قبل

آموزش انقدر جزء به جزء و دقیق! بابا دمتون گرم

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  شازده
1 ماه قبل

ممنون از لطف بیکران شما

دکمه بازگشت به بالا