آموزشمطالب کاربردیهاست

لوکال هاست (Local Host) چیست و چه کاربردی دارد؟

What is Local Host and What is its Use?

اگر به دنبال ایجاد پروژه‌ای هستید که از ادامه دادن آن مطمئن نیستید و یا رشته کدهایی نوشته‌اید که برای تست آن‌ها نیاز به یک وب سرور دارید، این مقاله مخصوص شماست!
پس از ارائه آموزش “روش نصب بسته آسان بر روی هاست“، اکنون می‌خواهیم به بررسی روشی بپردازیم که شما با استفاده از آن می‌توانید، سایت خود را بر روی یک محیط رایگان به اجرا درآورید و اصطلاحا کامپیوتر خود را به یک سرور تبدیل کنید. به زبان ساده لوکال هاست (Local Host) بستری را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید با خرید هاست به آن دست یابید. البته لوکال هاست تنها برای دسترسی یک فرد بهینه سازی شده و از منابع سیستم شخصی شما برای اجرای رشته کدها استفاده می‌کند.

در ادامه به بررسی کامل Local host و مزیت‌ها ومعایب آن خواهیم پرداخت، پس تا انتها با نت افراز بلاگ همراه باشید.

لوکال هاست چیست؟

اگر شما از برنامه نویسان زبان‌های تحت وب همچون PHP هستید و یا از کاربران سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس، جوملا و… می‌باشید؛ برای اجرای رشته کدهای خود به یک مفسر نیاز دارید که از آن به عنوان وب سرور یاد می‌شود. دسترسی به وب سرور از دو طریق امکان پذیر است :

  1. خرید هاست و یا پیکربندی سرور شخصی
  2. ایجاد لوکال هاست از طریق نصب دستی (Manual) و یا نصب نرم افزارهای Local Host

واژه لوکال هاست از دو کلمه “Local” به معنای محلی و “Host” به معنای میزبانی تشکیل شده است. همان طور که مشخص است، این ترکیب به “میزبانی محلی” اشاره دارد که بهترین عنوان برای معرفی یک وب سرور شخصی است.

چرا باید از Local Host استفاده کنم؟

آدرس ip لوکال هاست

در ادامه به بررسی اصلی ترین دلایل استفاده کاربران از لوکال هاست می‌پردازیم. این دلایل را می‌توان به نوعی نقاط قوت استفاده از Local Host دانست.

  • تست پروژه و یا پروژه آزمایشی

همان طور که اشاره کردیم، گاها ممکن است که پروژه ما در حد یک ایده باشد. یا تصمیم قطعی برای انجام آن نداشته باشیم. در بعضی موارد نیز، تنها هدف ما از بررسی یک پروژه، تست رشته کدهای نوشته شده است. در این زمان ایجاد یک لوکال هاست بسیار باصرفه‌تر (در اکثر موارد رایگان!) از خرید هاست و یا سرور می‌باشد. پس چنانچه تصمیم قطعی به اجرای یک پروژه ندارید، Local Host می‌تواند پاسخگوی نیازهای اولیه شما باشد.

  • عدم نیاز به دسترسی دائمی به اینترنت

در اکثر موارد یک لوکال هاست قادر است تا بدون نیاز به اینترنت، نسبت به رفع نیازهای کاربر اقدام نماید. این در شرایطی است که شما تصمیم به اتصال به سرورهای مختلف نداشته باشید و یا پروژه شما فایل‌هایی را از سرویس‌های دیگر همچون github و… فراخوانی نکند. لازم است اشاره کنم که کاربران وردپرس نمی‌توانند در زمان اجرای آفلاین، نسبت به دانلود پلاگین‌ها از مخزن ورپرس اقدام کنند.

  • ذخیره بکاپ بر روی لوکال هاست

شما می‌توانید به لوکال هاست خود به چشم یک بکاپ نگاه کنید و یک نسخه کامل از سایت خود را بر روی Local Host ذخیره کرده و سلامت آن را تست کنید. توجه داشته باشید که محل ذخیره‌سازی سازی فایل‌های شما بر روی هارد درایو شما می‌باشد. در این شرایط با فرمت کردن درایو و یا نصب ویندوز جدید، ممکن است اطلاعات شما از بین رفته و یا ناقص شود.

  • ویرایش و تنظیم سریع‌تر و آسان‌تر کدهای وب سایت و پروژه شما

زمانی که از لوکال هاست استفاده می‌کنید، بدلیل عدم نیاز به ارتباط در بستر اینترنت برای دسترسی به پرونده‌ها و فایل‌‎های سایت یا پروژه خود، می‌توانید حتی بصورت آفلاین و لوکال در کامپیوتر شخصی سریعا نسبت به ویرایش و گسترش و تغییرات در کدهای وب سایت و پروژه خود اقدام کنید. این کار باعث می‌شود که بسیار سریع‌تر از حالت ویرایش آنلاین، پروژه خود را پیش ببرید و پس از اتمام پروژه، نسبت به آپلود آن روی سرور و اینترنت اقدام کنید. در این شرایط لوکال هاست باعث جلوگیری از اتلاف وقت و رشد سریعتر پروژه شما خواهد شد.

معایب لوکال هاست

لوکال هاست علاوه بر مزیت‌های بسیار زیاد خود، از یک سری معایب رنج می‌برد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • شما تنها هستید!

شاید بتوان بزرگترین ایراد کار بر روی لوکال هاست را همین موضوع دانست. باید بدانید که چنانچه با هر مشکلی در زمان کار با وب سرور Local Host مواجه شوید، هیچ کس از شما پشتیبانی نخواهد کرد!

در حقیقت شما با خرید هاست نت افراز، به پشتیبانی 24 ساعته آنلاین دسترسی خواهید یافت که چنانچه هر مشکلی برای شما رخ دهد، می‌توانید از طریق ثبت تیکت نسبت به پیگیری مشکل خود اقدام کنید. اما تنها راه پیش روی یک کاربر لوکال هاست، جستجو در گوگل و یا پرس‌وجو از کاربران خبره می‌باشد.

  • سرعت پایین وب سرور

نهایتا باید بدانید که وب سرور ایجاد شده بر روی سیستم شخصی شما، سرعتی همچون یک وب سرور قدرتمند نصب شده بر روی هاست‌های میزبانی را نخواهد داشت. بنابراین نباید انتظار سرعت بالایی در زمان کار با لوکال هاست داشته باشید.

  • نیاز به اعمال تنظیمات و کانفیگ‌های دستی در سرویس‌های نصب شده

زمانی که از لوکال هاست استفاده می‌کنید، برای اجرای فایل‌ها و کدها نیاز به یک وب سرور دارید. مثلا اگر از php استفاده می‌کنید نیاز به یک وب سرور مانند Apache خواهید داشت که در کنار آن php نیز باید نصب شود. با توجه به اینکه php برای سازگاری کامل با کدهای شما نیاز به نصب ماژول‌ها و تنظیمات بسیار زیادی دارد، شما باید درک اولیه از نصب ماژول‌های اضافی و تنظیمات مربوط به PHP بر روی سرویس نیز داشته باشید تا بتوانید آن را کانفیگ کنید. این بدین دلیل است که بتوانید فایل‌ها و پروژه‌های خود را بدون مشکل و خطا اجرا کنید.

روش‌های نصب Local Host

در ادامه به بررسی روش‌های ساخت لوکال هاست پرداخته‌‍‌ایم. چنانچه به دنبال چالش‌های جدید هستید و حس می‌کنید که از دانش کافی در زمینه شبکه و برنامه نویسی وب برخوردار هستید، روش اول، و چنانچه به دنبال ساده ترین راه برای ایجاد لوکال هاست در کمتر از 5 دقیقه می‌گردید، روش دوم مناسب شماست.

  • روش دستی (Manual)

در این روش باید اجزای یک وب سرویس همچون پایگاه داده (MySQL و…)، وب‌سرور (IIS،Apache و…) و ورژن زبانی که با آن نسبت به نوشتن رشته کدهای خود اقدام کرده‌اید را به صورت دستی به سیستم شخصی خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که این کار نیازمند دانش فنی بالا در زمینه شبکه و برنامه نویسی تحت وب می‌باشد و به راحتی امکان پذیر نیست. چرا که پس از نصب تمامی موارد ذکر شده باید با زبان‌های کنترل پایگاه داده و… آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید لوکال هاست خود را به خوبی مدیریت کنید.

  • نصب نرم افزارهای ساخت لوکال هاست

 

محیط کاربری phpmyadmin

خوشبختانه چندین نرم افزار کاربردی در زمینه ساخت Local Host، برای سیستم عامل‌های متفاوت عرضه شده است. این ابزارها، ساخت لوکال هاست را در عرض چندین دقیقه برای شما ممکن می‌سازند. از جمله این نرم افزارها می‌توان به XAMPP و Wamp اشاره کرد. کار کردن با نرم افزار XAMPP بسیار راحت تر از نرم افزار Wamp می‌باشد. با نصب XAMPP و از طریق پنل این نرم افزار شما به بسیاری از ماژول‌ها همچون PHPmyadmin دسترسی مستقیم خواهید داشت. همین مسئله نیز موجب شده که جامعه کاربران نرم افزار XAMPP بسیار گسترده از Wamp باشد. در همین راستا چنانچه به مشکلی در کار با XAMPP برخوردید، می‌توانید راحت‌تر به پاسخ سوال خود دست یابید.

ما در نت افراز بلاگ، آموزش کامل راه اندازی نرم افزار لوکال هاست XAMPP را برای شما آماده کرده‌ایم. شما کاربر گرامی، از طریق لینک پایین می‌توانید نسبت به مشاهده این آموزش اقدام نمایید.

آموزش راه اندازی لوکال هاست با نرم افزار XAMPP

سخن پایانی

در این مقاله از وبلاگ نت افراز به بررسی جامع Local Host و مزایا و معایب آن پرداختیم. این ابزار آنلاین نیز، همچون اکثر ابزارها در کنار نقاط قوت خود از برخی مشکلات رنج می‌برد. این عوامل تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد وب‌سایت شما دارند. اگر تنها دلیل استفاده شما از لوکال هاست، رایگان بودن آن است؛ بد نیست نگاهی به پلن‌های اقتصادی هاست نت افراز داشته باشید تا علاوه بر قیمت‌های باصرفه از پشتیبانی 24 ساعته تیم نت افراز نیز، بهره‌مند شوید. در پایان چنانچه هرگونه سوال و یا مشکلی در رابطه با ایجاد لوکال هاست دارید، می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات با ما در ارتباط باشید. ما در تیم نت افراز، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستیم.

موفقیت همراه راهتان باد

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی کریمی
9 ماه قبل

چطور می‌شه از طریق اینترنت به سایتی که لوکال هاست بالا آوردیم دسترسی داشت؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  علی کریمی
9 ماه قبل

با درود
به صورت مستقیم امکان دسترسی وجود ندارد. اما از طریق ابزار جانبی مانند ngrok می‌توانید نسبت به دسترسی اقدام کنید.
با تشکر

دکمه بازگشت به بالا