پرستاشاپآموزشسیستم مدیریت محتوا

مقایسه پرستاشاپ در برابر شاپیفای

مقایسه پرستاشاپ در برابر شاپیفای : مقایسه دو پلتفرم جدید تجارت الکترونیک با یکدیگر

در گذشته برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین، شما نیاز به استخدام یک طراح وب باتجربه داشتید، اما این روزها پلتفرم‌های بسیار زیادی در اختیار دارید که به شما این امکان را می‌دهد تا عملیات پیچیده تجارت الکترونیک را بدون تایپ یک خط کد انجام دهید.

دو مورد از این گزینه‌ها پرستاشاپ و شاپیفای هستند، و هر دوی آن‌ها امکانات زیادی را به کاربران ارائه می‌دهند.

در این مقاله ما قصد داریم به معرفی این دو فروشگاه ساز پرداخته و مقایسه‌ بین پرستاشاپ و شاپیفای انجام دهیم تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام یک برای فروشگاه شما مناسب است. برای انجام این کار، آنها را با استفاده از چندین معیار ضروری مقایسه می‌کنیم، از جمله:

مقدمه ای بر مقایسه پرستاشاپ و شاپیفای

قبل از مقایسه پرستاشاپ در برابر شاپیفای، باید در مورد موضوعی صحبت کنیم و آن تفاوت بین پلتفرم ها است.
پرستاشاپ، یک پلتفرم با سورس رایگان است، به این معنی که نرم افزار آن می تواند بر روی هر سروری که می خواهید نصب شود.
همچنین پرستاشاپ تمام امکانات تجارت الکترونیکی را که به آن نیاز دارید ارائه می دهد تا یک فروشگاه اینترنتی موفق را مدیریت کنید، می‌توانید لیست محصولات بسیاری را اضافه کنید، پرداخت‌ها را کنترل کنید، مشتریان را مدیریت کنید.

اما شاپیفای یک پلتفرم غیر رایگان است. برای استفاده از آن، شما باید یک اشتراک مستقیم از شاپیفای خریداری کنید و نمی‌توانید برنامه را بر روی هر سروری که می‌خواهید نصب کنید.

علی‌رغم این عیب، شاپیفای یک تجربه تجاری بسیار هوشمندانه ارایه می‌دهد.
ایجاد یک فروشگاه آنلاین با استفاده از این پلت فرم به طور قابل‌ملاحظه‌ای ساده است، بنابراین اگر به هیزینه های مربوط به آن فکر نکنید، می‌تواند یک گزینه مفید رای راه اندازی فروشگاه اینترنتی باشد.

در چند بخش بعدی، به بررسی موارد دیگری از وجه تمایز بین پرستاشاپ و شاپیفای می‌پردازیم و در مورد تفاوت بین پلتفرم های میزبانی شده و خود میزبان صحبت خواهیم کرد، زیرا این مورد یکی از عوامل کلیدی است که تعیین می کند کدام یک بهتر نیاز شما را برآورده می کند.

سهولت استفاده پرستاشاپ در برابر شاپیفای

برای بسیاری از مردم، راه‌اندازی اولین فروشگاه آنلاین می‌تواند بسیار سخت باشد. به همین دلیل است که ما تمایل داریم از پلتفرم هایی که سهولت استفاده را اولویت قرار می‌دهند، استفاده کنیم؛ در این صورت نیازی نیست که هفته‌ها تلاش کنیم تا بفهمیم که هر قابلیت چگونه عمل می‌کند.

خبر خوب این است که هر دو پلتفرم تجارت الکترونیک (پرستاشاپ و شاپیفای) به طور قابل‌توجهی کاربر پسند هستند.
شاپیفای به طور خاص از این ویژگی، به عنوان یکی از نقاط اصلی فروش خود استفاده می‌کند. همچنین کشیدن و رها کردن آن و داشبورد بصری از ویژگی های این پلتفرم می‌باشد.

علاوه بر این، ایجاد یک فروشگاه شاپیفای زیاد طول نمی کشد. به محض این که در شاپیفای ثبت‌نام کنید، یک فروشگاه پیش‌فرض برای شما تنظیم خواهد شد که می‌توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید.

پرستاشاپ، برای استفاده در مقایسه با شاپیفای کمی پیچیده تر است.
تفاوت اصلی این است که پرستاشاپ گزینه های بسیار بیشتری را ارائه می دهد که پس از ورود به داشبورد متوجه آن می‌شوید.
به همین ترتیب، تنظیم پرستاشاپ می‌تواند بیشتر طول بکشد، چون ممکن است لازم باشد به صورت دستی کارها را انجام دهید.

در نهایت، شاپیفای بیشتر برای کاربرانی طراحی شده است که هیچ زمینه ای در تنظیم و راه اندازی فروشگاه آنلاین ندارند.
بنابراین شما نمی توانید انکار کنید که شاپیفای پلتفرمی با کاربری ساده در استفاده است، به همین دلیل است که در دور اول شاپیفای در مقابل پرستاشاپ برنده می شود.

مدیریت سایت پرستاشاپ در برابر شاپیفای

هر کدام از پلت فرم هایی را که انتخاب می‌کنید برای شما گزینه هایی فراهم می کند تا بتوانید به هر شکلی که می‌خواهید، فروشگاه خود را مدیریت کنید. برای مثال، شما باید بتوانید حداقل به روش‌های پرداخت چندگانه و گزینه‌های ارسال، دسترسی داشته باشید.

راه‌اندازی یک فروشگاه شاپیفای ساده است، اما زمانی که سایت شما شروع به رشد می‌کند، می بایست اقدام به خرید امکانات کنید.

از طرف دیگر، پرستاشاپ هیچ ردیف خدماتی را پیشنهاد نمی‌کند. زمانی که پلت فرم را راه‌اندازی می‌کنید، به عملکرد کامل آن دسترسی پیدا می‌کنید. البته ماژول های پرستاشاپ نیز گاها رایگان نبوده و اما نسبت به قیمت ماژول های شاپیفای مناسب تر اند.
برخی از امکانات پیشرفته پرستاشاپ به شما این امکان را می‌دهد که از یک سیستم ارائه کدتخفیف و پیشنهادهای محصول استفاده کنید.

به طور خلاصه، شاپیفای یک تجربه مدیریت ساده فروشگاهی را ارائه می دهد که برای فروشگاه کوچک مناسب است. با این حال، اگر شما به طور جدی در مورد افزایش حضور در عرصه تجارت الکترونیک فکر می کنید، احتمالا از تمام تنظیمات لذت خواهید برد.

پرستاشاپ، شما را قادر به سفارشی سازی می کند. با توجه به این موضوع، ما امتیاز این دور از مقایسه پرستاشاپ و شاپیفای را به پلت فرم پرستاشاپ اختصاص می دهیم.

سفارشی کردن پرستاشاپ در برابر شاپیفای

ما قبلا درباره برخی از ویژگی‌های شاپیفای و پرستاشاپ به شما پیشنهاد دادیم که از داشبورد استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که این روزها اغلب پلتفرم‌ها گزینه‌های سفارشی اضافی زیادی برای شما فراهم می‌کنند.

به عبارت دیگر، شما اغلب می‌توانید مشخصه‌های جدید را با استفاده از افزونه ها یا addons به فروشگاه‌های آنلاین‌تان اضافه کنید. این چیزی است که شما هم در شاپیفای و هم در پرستاشاپ می‌توانید انجام دهید. هم‌چنین هر دو پلتفرم، استفاده از پوسته را پشتیبانی می‌کنند که به شما اجازه می‌دهد سبک و ترکیب‌بندی خود را بسیار سریع تغییر دهید.

با شاپیفای، شما به یک برنامه فروشگاه دسترسی دارید که قابلیت های زیادی برای توسعه کارکرد پلت فرم ارائه می‌دهد. در بین اینها، شما ابزارهایی برای تکامل شاپیفای با بسیاری از خدمات دیگر از جمله MailChimp و Sumo پیدا خواهید کرد.
شاپیفای همچنین امکان دسترسی به چندین تم رایگان و پرمیوم را برایتان فراهم می‌کند که می‌توانید در فروشگاه خود استفاده کنید. بر خلاف برخی از انتخاب‌هایی که هنگام استفاده از پلتفرم‌های دیگر خواهید یافت، همه تم‌های شاپیفای کاملا مدرن هستند.

در نهایت، شایان ذکر است که شاپیفای شامل گزینه کشیدن و رها کردن (drag&drop)  است که ما از استفاده آن لذت می بریم. این به این معنی است که سفارشی کردن فروشگاه تان کار سختی نیست و شما قادر خواهید بود همه چیز را دقیقا همان شکلی که می‌خواهید داشته باشید.

با این حال، پرستاشاپ، تجربه مشابهی را در زمانی که نوبت به ماژول (نسخه افزودنی‌ها) و تم‌ها می‌رسد، ارایه می‌دهد. تفاوت این است که گزینه‌های بسیار بیشتری برای انتخاب وجود دارد. برای مثال، در حال حاضر، پرستاشاپ بیش از ۳۰۰۰ ماژول و پوسته منتشر شده دارد که می توانید از تمامی آنها به سلیقه و هزینه مد نظر خود استفاده کنید.

در عمل، اضافه کردن ویژگی‌های جدید به پرستاشاپ بسیار ساده است و شما انتخاب‌های زیادی دارید. با این حال، پوسته ها  یک داستان متفاوتی دارند. در حالی که پرستاشاپ به شما دسترسی به امکانات بیشتری می‌دهد، اغلب آن‌ها به اندازه آنچه که شاپیفای ارائه می‌دهد، مفید نیستند.

به همین ترتیب، سبک سفارشی سازی فروشگاه شما در پرستاشاپ به همان اندازه که هنگام استفاده از شاپیفای بود، ساده نیست. شما هنوز هم می‌توانید هر ظاهری را که می‌خواهید به دست آورید، اما به سادگی ساخت و کشیدن و رها کردن شاپیفای نخواهد بود.

به طور خلاصه، پرستاشاپ، شما را قادر می سازد که امکانات جدیدی را به راحتی اضافه کنید، در حالی که شاپیفای به هنگام ویرایش سبک فروشگاه شما بهتر عمل می کند. با توجه به این موضوع، ما این دور از مقایسه شاپیفای در برابر پرستاشاپ را مساوی اعلام می کنیم.

عملکرد پرستاشاپ در برابر شاپیفای

عملکرد فروشگاه آنلاین شما مشخص می‌کند که سایت چقدر سریع کار می‌کند، هم در زمان بارگیری برای مشتریان و هم وقتی که با استفاده از بک اند تغییراتی را ایجاد می‌کنید.

به طور کلی، چهار عامل وجود دارد که بارگذاری در اکثر وب سایت ها را تحت تاثیر قرار می دهد:

  1. نوع کنترل پنل هاست : نوع برنامه میزبانی که از آن استفاده می کنید، تا حد زیادی تعیین می کند که چه میزان ترافیک را فروشگاه شما می‌تواند اداره کند. علاوه بر این، ارائه دهنده خدمات میزبانی شما تأثیر قابل توجهی در عملکرد سایت دارد.
  2. برنامه مدیریت محتوا : بعضی از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک می‌توانند با توجه به نحوه ساخت، بازدیدکنندگان بیشتری را اداره کنند.
  3. چیدمان و محتوای داخلی : در برخی موارد، شما ممکن است سهوا میزان فضای ذخیره خود را با استفاده از تصاویر با وضوح بالا یا نصب بسیاری از برنامه ها، افزایش دهید.
  4. سرعت اینترنت بازدیدکنندگان : به طور طبیعی، اتصال آهسته به اینترنت، زمان بارگیری را طولانی خواهد کرد. با این حال، این روزها بسیاری از بازدیدکنندگان شما به اینترنت با سرعت بالا دسترسی دارند، بنابراین این مورد جای نگرانی ندارد.

در این بخش، نگرانی اصلی ما مربوط به شماره یک و دو است. در طی آزمایش‌ها ما دریافتیم که هردو پلتفرم تجارت الکترونیک (پرستاشاپ و شاپیفای) عملکرد خوب خود را از داشبورد ارائه می‌کنند. این به این معنی است که عامل تعیین‌کننده این است که شاپیفای یک پلت فرم میزبان است، در حالی که پرستاشاپ نیست.

با شاپیفای، تا حد زیادی لازم نیست نگران عملکرد باشید، چون بدون توجه به این که کدام برنامه را در نظر بگیرید، همان اساس را دریافت می‌کنید. در عوض، تفاوت بین برنامه‌ها بیشتر در ویژگی‌هایی است که ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر عملکرد پرستاشاپ تا حد زیادی بستگی به برنامه میزبانی که شما برای راه‌اندازی فروشگاه خود از آن استفاده می‌کنید، دارد. بعضی از ارائه دهندگان هاست عملکرد بهتری به دلیل بهینه بودن تنظیمات سرور دارند.

لازم به ذکر است تمامی هاست های نت افراز قابلیت نصب پرستاشاپ را به صورت بهینه شده دارند.

شایان‌ذکر است که زمانی که فروشگاه شما شروع به رشد ترافیک می‌کند، میزبانی مشترک دیگر قادر به نگهداری نخواهد بود. زمانی که به نقطه‌ای رسیدید که تعداد زیادی از بازدیدهای همزمان دارید، احتمالا باید به چیزی قوی‌تر مانند یک سرور مجازی خصوصی (VPS) ارتقا یابید تا سطح عملکرد یکسان را حفظ کنید.

البته در نظر داشته باشید هاست حرفه ای لینوکس نت افراز قابلیت میزبانی از سایت ها با میزبانی بسیار زیاد را بدون نیاز به دانش فنی برای مدیریت دارا می باشند.

به طور کلی، هر دو پلتفرم می‌توانند سریع باشند، اما پرستاشاپ کنترل بیشتری بر روی اداره فروشگاه ارائه می‌دهد. با توجه به این موضوع، امتیاز این دور از مقایسه پرستاشاپ در مقابل شاپیفای به پلت فرم پرستاشاپ می‌رسد.

امنیت پرستاشاپ در برابر شاپیفای

زمانی که یک فروشگاه آنلاین را اداره می‌کنید، امنیت بیشترین اهمیت را دارد. به هر حال، شما به طور منظم با اطلاعات شخصی و مالی مشتریان خود سر و کار خواهید داشت. اگر یک نقض وجود داشته باشد و هر یک از این داده‌ها به خطر بیافتد، اعتماد و فروش زیادی را از دست خواهید داد.

دو عامل اصلی در مبحث امنیت آنلاین نقش دارند:

  1. سکوی تجارت الکترونیکی که از آن استفاده می‌کنید.
  2. مجری وب شما چه اقدامات امنیتی را انتخاب می‌کند.

در مورد عملکرد، شاپیفای تجربه یکنواخت‌تری را زمانی که بحث امنیت به میان می‌رسد ارائه می‌دهد. تا زمانی که از شیوه‌های مفید مانند استفاده از یک رمز عبور قوی پیروی کنید، هر کدام از برنامه‌هایی که در فروشگاه‌تان استفاده می کنید، نسبتا امن است.

اگر شما در پرستاشاپ یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب را انتخاب کنید، باید بیش از حد ایمن باشید. علاوه بر این، نسبت به شاپیفای در پرستاشاپ به مجموعه‌ای بسیار گسترده‌ای از افزودنی‌ها (add-ons) دسترسی پیدا می کنید که بسیاری از آنها مرتبط با امنیت هستند. این بدان معنی است که شما ابزارهای بیشتری برای محافظت از فروشگاه خود دارید که به شما در این زمینه کمک می کند.

به طور کلی، وقتی نوبت به امنیت می‌رسد، هم پرستاشاپ و هم شاپیفای گزینه‌های بسیار قدرتمندی هستند. با این حال، از آنجایی که پرستاشاپ کنترل بیشتری برای محافظت از فروشگاه به شما می‌دهد، رأی ما را برای این دور از مقایسه پرستاشاپ در مقابل شاپیفای می گیرد.

مزایای شاپیفای

اگرچه شاپیفای پلت فرمی طراحی‌شده برای مبتدیان است، اما دارای امکاناتی است که حتی کاربران باتجربه می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند، از جمله:

  • دسترسی مستقیم به سازنده فروشگاه
  • مجموعه گسترده‌ای از تم‌های مدرن و افزونه‌های قدرتمند.
  • عملکرد بالا و امنیت جعبه.

اگر می‌خواهید یک فروشگاه آنلاین کوچک را راه‌اندازی کنید، استفاده از یک پلت فرم طراحی‌شده با کاربری آسان می‌تواند یک تصمیم هوشمندانه باشد. به این ترتیب، لازم نیست نگران بهبود عملکرد فروشگاه یا هر نوع تنظیمات پیچیده باشید و تنها می‌توانید به چرخه فروش توجه کنید.

مزایای پرستاشاپ

اگر هم پرستاشاپ و هم شاپیفای را امتحان کرده‌اید، می‌دانید که آن‌ها تجربیات بسیار متفاوتی ارائه می‌کنند. در اینجا دلیل توصیه استفاده از پرستاشاپ را نسبت به رقبایش را بیان می کنیم:

  • امکان دسترسی به طیف وسیعی از گزینه های مدیریت فروشگاه را می دهد.
  • هزاران افزونه و پسوته که می توانید از آنها استفاده کنید.
  • شما می‌توانید تنظیمات امنیتی فروشگاه خود را به صوتر سفارشی تنظیم کنید.
  • از آنجا که این یک پلت فرم منبع باز است، شما می‌توانید آن را به هر طریقی که دوست دارید پیکربندی کنید.

سفارشی سازی نقطه اصلی فروش پرستاشاپ است. اگر به دنبال پلتفرمی هستید که به شما گزینه های بیشتری از شاپیفای می‌دهد، قطعا پرستاشاپ برای شما بهترین انتخاب است. علاوه بر این، اگر از میزبانی مشترک در ابتدای کار استفاده کنید، می‌توانید یک فروشگاه پرستاشاپ را با قیمت بسیار ارزان راه‌اندازی کنید و تنها زمانی آن را ارتقا دهید که قصد گسترش فروشگاه‌تان را دارید.

نتیجه :

پلت فرم تجارت الکترونیکی که انتخاب می‌کنید قرار است آهنگ فروشگاه آنلاین شما را تنظیم کند.
ابزار مناسب می‌تواند به شما امکان دسترسی به قابلیت‌هایی را بدهد که در غیر این صورت به آن دسترسی ندارید و یا به شما کمک می‌کنند به راحتی میزان فضای ذخیره سازی خود را افزایش دهید.

در تجربه ما، شاپیفای می‌تواند گزینه مفیدی برای فروشگاه‌های کوچک باشد که به قابلیت‌های پیشرفته زیادی نیاز ندارند.
با این حال، پرستاشاپ گزینه بهتری برای بسیاری از کاربران است، به خصوص اگر شما می‌خواهید قابلیت های زیادی در دسترس داشته باشید.

به نظر شما بهترین پلت فرم از بین پرستاشاپ و شاپیفای کدام است؟

لطفا نظر خودتان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

شاد باشید !

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا