آموزشوردپرس

آموزش راه اندازی لوکال هاست با نرم افزار XAMPP

Learn to Run a Localhost with XAMPP Software

پس از اینکه در مقاله‌ای بهبررسی لوکال هاست و مزایا و معایب آن پرداختیم، اکنون زمان آن رسیده که به بررسی ساده‌ترین راه برای راه اندازی لوکال هاست و نصب وردپرس بر روی آن بپردازیم.

با استفاده از لوکال هاست می‌توانید بدون نیاز به خرید هاست و دامنه اقدام به راه‌اندازی تعداد زیادی سایت بر روی کامپیوتر شخصی خود نمایید. تنها محدودیت موجود در این مسیر، سخت افزار سیستم شماست.

در حقیقت با راه‌اندازی لوکال هاست، سیستم رومیزی شما نقش یک سرور وب‌سایت را بازی می‌کند که در آن دسترسی کاملی به ابزارهایی همچون مفسر Apache یا سیستم مدیریت دیتابیس phpMyAdmin خواهید داشت. هرچه کیفیت سخت‌ افزار موجود بر روی سیستم شما بیشتر باشد، مسلما سرعت و عملکرد (Performance) وب‌سایت‌های ایجادشده بر بستر لوکال هاست نیز بیشتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که پیاده‌سازی سایت بر روی لوکال هاست و حتی ایجاد دامنه مجازی موجب نمی‌شود که سایت شما به صورت عمومی (Public) در دسترس قرار گیرد و هر فردی با وارد کردن آدرس دامنه شما به محتوای وب‌سایتتان دسترسی پیدا کند.

محیط لوکال هاست بیشتر برای تست و توسعه است و همین امر موجب می‌شود که تنها گروه افراد خاصی نیاز به استفاده از لوکال هاست داشته باشند. برای اینکه بتوانید بهتر با لوکال هاست آشنا شوید، در ادامه می‌توانید برخی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از لوکال هاست را مشاهده نمایید.

  • تست افزونه‌ها و پوسته‌های مختلف توسط کاربران مبتدی یا حتی حرفه‌ای
  • توسعه افزونه، قالب و امکانات مختلف برای وردپرس
  • بررسی سلامت بکاپ‌های گرفته‌شده از سایت اصلی
  • شبیه‌سازی شرایط گوناگون
  • تست نفوذ و بررسی امنیت هسته وردپرس

علاوه برا موارد گفته‌شده، هر فردی می‌تواند دلایل شخصی خودش برای استفاده از لوکال‌ هاست را نیز داشته باشد، اما نکته‌ای که قابل اهمیت است، این است که میزبانی دائمی سایت از طریق لوکال هاست امکان پذیر نیست.

در ادامه به بررسی نحوه نصب لوکال هاست بر روی ویندوز خواهیم پرداخت و پس از آن اقدام به نصب وردپرس روی لوکال هاست می‌نماییم. نهایتا هم ترفندهایی همچون راه‌اندازی دامنه مجازی بر روی لوکال هاست را به شما خواهیم گفت و در پایان اقدام به برطرف‌سازی یکی از مشکلات رایج لوکال هاست می‌نماییم.

خصوصیات و ماژول های پشتیبانی شده در XAMPP

در نرم افزار XAMPP، امکان پشتیبانی از سرویس‌های زیر برای ارائه و نصب وجود دارد. بنابراین می‌توان این پکیج‌ها را هنگام نصب انتخاب و فعال کرد.

در پایین، به توضیح برخی از پکیج‌ها و سرویس‌های اصلی قابل نصب توسط این نرم افزار اشاره خواهیم کرد:

  1. وب سرور Apache جهت اجرای وب سایت‌ها
  2. پایگاه داده MySQL که در نسخه‌های جدید از MariaDb استفاده شده است
  3. سیستم مدیریت دیتابیس phpMyAdmin
  4. امکان openssl که یکی از پرکاربرد‌ترین ابزارها در زمینه SSL(https) است.
  5. پشتیبانی از اسکریپت Webalizer جهت آنالیز و تفسیر آمار وب سایت‌ها و بازدیدها
  6. پشتیبانی از FileZilla FTP Server جهت انتقال راحت فایل‌ها به سرور و لوکال هاست
  7. پشتیبانی از Tomcat سرور جهت اجرای servlet و JSP (زبان جاوا) که در وب سرور Apache استفاده می‌شوند.
  8. پشتیبانی از ماژول Curl که با استفاده از CURL شما می‌توانید به سرورهای مختلف و با پروتكل های مختلف مثل http, https, ftp, gopher, telnet و … متصل شوید.
  9. پشتیبانی از ProFTPD که یک نرم افزار راه اندازی ftp سرور جهت انتقال آسان فایل بین کلاینت و سرور است.
  10. پشتیبانی از IMAP که از این پروتکل برای انتقال و ارتباطات ایمیل در در بستر وب استفاده می‌شود.

پس از دانلود نرم افزار XAMPP و در مراحل نصب آن می‌توانید حجمی زیادی از این ماژول‌ها را فعال یا غیرفعال نمایید. در ادامه می‌توانید فرآیند دانلود و نصب نرم افزار را مشاهده کنید.

دانلود نرم افزار XAMPP

شاید بتوان نرم افزار XAMPP را محبوب‌ترین نرم افزار برای راه اندازی لوکال هاست دانست. این نرم افزار متن‌باز (Open Source) است. به زبان ساده، متن‌باز بودن یک نرم افزار نشان می‌دهده که استفاده از آن برای عموم مردم رایگان است و از طرفی هم سورس‌کدهای آن توسط همگان قابل مشاهده هستند.

این نرم افزار توسط یک تیم آلمانی با مدیریت آقای “Oswald Seidler” نوشته شده است و امروزه از طریق سایت apachefriends.org در دسترس است. نرم افزار زمپ (XAMPP) بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک (Mac) در دسترس بوده و با چند کلیک ساده قابل نصب است. لینک دانلود نرم افزار XAMPP برای هر سیستم عامل در صفحه اصلی سایت apachefriends.org در دسترس است و می‌توانید از طریق لینک زیر نسبت به دانلود نسخه متناسب با سیستم عامل خود اقدام نمایید.

دانلود نرم افزار XAMPP

پس از دانلود نرم افزار XAMPP، نوبت به نصب آن می‌رسد. نصب این نرم افزار بسیار ساده‌ بوده و با چند کلیک قابل انجام است. تنها نکته حائز اهمیت در مسیر نصب نرم افزار XAMPP این است که پیشنهاد می‌شود موقعیت نصب نرم افزار را تغییر ندهید و اجازه دهید که نرم افزار در مسیر پیش‌فرض نصب نرم‌افزار در سیستم (همچون درایو C در ویندوز) نصب شود.

در ادامه مراحل نصب نرم افزار XAMPP بر روی ویندوز را با یکدیگر مشاهده می‌کنیم.

راه اندازی لوکال هاست، با نصب نرم افزار XAMPP

پس از دانلود نرم افزار، بر روی آن کلیک می‌کنیم تا مراحل نصب آغاز شود. در اولین قدم با فرم شرایط و مقررات روبه‌رو خواهید شد و تنها کافیست که بر روی گزینه Next کلیک کنید و وارد مرحله بعد شوید.

ماژول های نرم افزار Xampp

در مرحله جدید، نرم افزار XAMPP تمامی زبان‌های برنامه نویسی، پایگاه‌های داده و ماژول‌های قابل نصب را به شما نشان خواهد داد. به صورت پیش فرض، تمامی موارد این صفحه تیک خورده‌اند و بر روی سیستم شما نصب خواهند شد. ترجیحا این صفحه را نیز بدون هیچ تغییری رها کرده و بر روی کلید Next کلیک کنید.

آموزش نصب نرم افزار xampp

در مرحله جدید، نرم افزار XAMPP، از شما محل نصب نرم افزار را می‌پرسد. به صورت پیش فرض، این نرم افزار بر روی درایو C نصب می‌شود و یک پوشه با نام XAMPP در این درایو ایجاد می‌کند. کلیه فایل‌های این نرم افزار در همین پوشه ذخیره خواهند شد. ترجیحا محل نصب نرم افزار را تغییر ندهید و تنها بر روی گزینه Next کلیک کنید. با عبور از این مرحله، فرآیند نصب آغاز خواهد شد و در کمتر از 1 دقیقه لوکال هاست شما آماده خواهد بود.

چنانچه پیش از این، نرم‌افزار XAMPP را بر روی سیستم خود نصب کرده‌اید و بنابر هر دلیلی مجددا تصمیم به نصب نرم‌افزار گرفته‌اید؛ در این مرحله با یک خطا مواجه خواهید شد. در این شرایط باید به دایرکتوری نصب قبلی مراجعه کرده و نام پوشه پیشین را از XAMPP به یک نام دیگر همچون “Xampp-old” تغییر دهید. توجه داشته باشید که پیش از اجرای فرآیند نصب، پوشه محل نصب نرم‌افزار XAMPP، باید حتما خالی از هرگونه فایل باشد.

شروع کار با نرم افزار XAMPP

پس از نصب نرم افزار XAMPP، با کلیک بر روی آیکن این برنامه می‌توانید وارد پنل لوکال هاست شوید. در اولین ورود شما به پنل، وب سرویس Apache و پایگاه داده MySQL به عنوان یک ویندوز سرویس نصب نشده‌اند و شما باید با یک کلیک ساده این دو ماژول را به عنوان یک ویندوز سرویس نصب نمایید. این کار تنها با یک کلیک ساده بر روی چک باکس کنار این دو ماژول قابل انجام است. پس از انجام این کار، چک باکس کنار این دو ماژول از “X” به “” تبدیل خواهد شد.

دقت داشته باشید که در هر شرایطی، یک پنجره سفید در پایین پنل نرم افزار در حال نمایش است. به این پنجره اصطلاحا “Log Window” گفته می‌شود. تمامی تغییرات و فرآیندهایی که منجر به اعمال یک تغییر در لوکال هاست می‌شوند، در این پنجره ذکر خواهند شد. به عنوان مثال، پس از نصب موفقیت آمیز دو ماژول Apache و MySQL به عنوان یک ویندوز سرویس، در پنجره لاگ، نوشته‌ای مشابه با تصویر زیر به نمایش درخواهد آمد.

راهنمای نصب mysql در نرم افزار xampp

راه اندازی Apache و MySQL در نرم افزار XAMPP

پس از نصب وب سرویس Apache و دیتابیس MySQL، اکنون باید این دو ماژول را راه‌اندازی نمایید. این کار نیز با سادگی هرچه تمام تر از طریق کلیک بر روی گزینه Start در مقابل این دو ماژول صورت خواهد گرفت. بد نیست که مجددا نگاهی به کنترل پنل و پنجره لاگ، در زمان راه اندازی این دو سرویس داشته باشیم.

راه اندازی لوکال هاست از طریق نرم افزار زمپ

در صورتی که همه مراحل را به درستی طی کرده باشید، نهایتا کنترل پنل XAMPP به شکل تصویر بالا درخواهد آمد. پس‌زمینه ماژول‌های Apache و MySQL به رنگ سبز درمی‌آیند و گزینه Start، به Stop تبدیل خواهد شد. شما در هر زمان با فشردن کلید Stop، می‌توانید ماژول مدنظر را متوقف کنید. اما مهم ترین مسئله در رابطه با این بخش، پنجره Log است. چنانچه پیام‌هایی مشابه با تصویر، در پنجره Log، به شما نمایش داده نشود و همچنان وضعیت هر سرویس بر روی:

Ateempting to start "X" service...

باقی بماند، به این معناست که نرم افزار XAMPP بنابر مشکلی قادر به اجرای صحیح سرویس نیست و شما نمی‌توانید در حال حاضر از آن سرویس استفاده نمایید.

نکته: در نظر داشته باشید با هر بار خاموش و روشن شدن کامپیوتر، لازم است تا با کلیک بر روی دکمه‌های Start، در مقابل Apache و MySQL اقدام به راه‌اندازی مجدد این دو ماژول نمایید. پس از هر بار Restart کردن سیستم یا خاموش و روشن کردن کامپیوتر، نیاز است که این دو ماژول مجددا راه‌اندازی شوند، چراکه با هر بار خاموش شدن سیستم نرم افزار Xampp به کلی بسته می‌شود و از همین رو این دو ماژول نیز از دسترس خاج می‌شوند.

نصب وردپرس بر روی لوکال هاست

اگر پیش از این با هاست‌های اختصاصی و یا اشتراکی کار کرده باشید، شروع کار با XAMPP برای شما بسیار آسان خواهد بود. در اولین قدم باید آخرین نسخه وردپرس فارسی را از طریق لینک زیر دریافت کنید.

دانلود آخرین نسخه وردپرس فارسی

دایرکتوری اصلی یا “Root” که در هاست‌های لینوکسی تحت عنوان پوشه‌ای با نام Public_html شناخته می‌شود، در نرم‌افزار XAMPP به نام “htdocs” معروف است. تمامی فایل‌های قرارگرفته در این مسیر، در دایرکتوری root قرار دارند و توسط مفسر Apache قابل ترجمه و اجرا هستند. هر پوشه جدیدی که در این مسیر ایجاد کنید، تحت عنوان یک Subfolder شناخته می‌شود که می‌تواند یک وب‌سایت وردپرسی یا حتی وب‌سایت توسعه‌یافته توسط PHP باشد.

در قدم بعدی لازم است که یک پوشه برای سایتی که تصمیم به راه اندازی آن دارید ایجاد کنید. به عنوان مثال، ما نام این پوشه را test میگذاریم.

بنابراین پس از دانلود آخرین نسخه وردپرس، به پوشه:

 c:\xampp\htdocs  

که در درایو C قرار دارد، مراجعه کرده و یک پوشه جدید به نام test در داخل آن ایجاد می‌کنیم. پس از ایجاد پوشه، محتوای فایل وردپرس که شامل چندین پوشه و فایل‌های PHP  است را به پوشه‌ای که در مرحله قبل ساخته‌اید انتقال دهید. علاوه بر پوشه tset، می‌توان پوشه‌های مختلف دیگری ایجاد کرد که هر کدام نقش یک سایت را ایفا می‌کنند.

نکته بسیار مهم:

توجه داشته باشید که لازم است قبل از هرچیز، فایل وردپرس که به صورت Zip است را کامل Extract کنید و محتوای این فایل را داخل پوشه‌ی test قرار دهید.

ایجاد دیتابیس با استفاده از رابط کاربری phpMyAdmin

پس از اینکه پوشه مربوط به سایت خود را ایجاد کردید، نیاز دارید که یک  “دیتابیس” برای سایت خود ایجاد نمایید. برای این کار مجددا به سراغ کنترل پنل نرم افزار XAMPP خواهیم رفت. در کنترل پنل بر روی گزینه Admin در مقابل ماژول MySQL کلیک کنید.

روش اتصال به phpmyadmin در زمپ

پس از این به صورت خودکار، وارد رابط کاربری phpMyAdmin  در مرورگر پیش فرض خود خواهید شد.

آموزش ساخت دیتابیس با استفاده از phpmyadmin

در گام بعدی با استفاده از سایدبار سمت چپ، بر روی اولین گزینه، یعنی New کلیک کنید. با این کار یک صفحه جدید برای شما باز خواهد شد که در آنجا می‌توانید نام دیتابیس و استاندارد کاراکتری (Collation) مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

نام دیتابیس دلخواه است، و از اعداد و حروف انگلیسی می‌توانید در نام دیتابیس خود استفاده کنید. استاندارد آنالیز کاراکترها هم به صورت پیش فرض بر روی utf8mb4_general_ci قرار گرفته است. ترجیحا این مورد را نیز بدون تغییر رها کرده و بر روی کلید Create کلیک کنید.

تقریبا نصب وردپرس با گذر از مرحله قبل به اتمام رسیده است. از اینجا به بعد مراحل کانفیگ و پیکربندی وردپرس را طی خواهید کرد.

پیکربندی وردپرس

برای این کار، پس از کلمه لوکال هاست، آدرس دایرکتوری (پوشه) سایت وردپرس خود را در نوار آدرس وارد کنید. از آنجایی که ما در مثال خود اقدام به ایجاد پوشه “test” نمودیم و فایل‌های وردپرس را در این پوشه قرار دادیم، باید آدرس زیر را در مرورگر خود وارد کنیم.

localhost/test

پس از انجام این کار، مراحل پیکربندی وردپرس به صورت مرحله به مرحله به شما نشان داده خواهد شد.

پس از انتخاب زبان، وارد مرحله اتصال وردپرس به دیتابیس خواهید شد. این مرحله، تنها مرحله متفاوت نصب وردپرس در لوکال هاست با هاست‌های میزبانی است.

برای اتصال وردپرس به دیتابیس در لوکال هاست، مطابق زیر عمل نمایید.

روش اتصال وردپرس به دیتابیس نت افراز | netafraz

[/su_lightbox]

  • نام پایگاه داده: نام پایگاه داده‌ای که با استفاده از رابط کاربری phpMyAdmin، ایجاد کردید را وارد کنید.
  • نام کاربری: در این قسمت از واژه “root” استفاده کنید.
  • رمز عبور: این قسمت را خالی بگذارید.
  • میزبان پایگاه داده: این بخش به صورت خودکار بر روی عبارت “localhost” تنظیم شده است. این قسمت را بدون تغییر رها کنید.
  • پیشوند جداول: در این بخش می‌توانید پیشوند جداول دیتابیس خود را از “_wp” به هر متن دیگری تغییر دهید. در زمان نصب وردپرس بر روی لوکال هاست، شاید این نکته حائز اهمیت نباشد؛ اما زمانی که تصمیم جدی برای ایجاد یک سایت بر بستر اینترنت گرفتید، حتما این پیشوند را به شکلی که به راحتی قابل حدس زدن نباشد، تغییر دهید.

پس از پر کردن این فرم به شکل ارائه شده، تنها کافیست که اطلاعات شناسنامه وب‌سایت خود همچون نام سایت، نام کاربری، ایمیل ادمین و… را تکمیل کنید تا به سایت وردپرسی خود بدون هیچ هزینه‌ای دست یابید.

تمام! وردپرس بر روی لوکال هاست شما نصب شده و آماده میزبانی از ایده‌های خلاقانه شماست.

حل خطاهای رایج لوکال هاست Xampp

نرم افزار Xampp هم مثل هر نرم افزار دیگری می‌تواند به‌درستی اجرا نشود و شما را به زحمت بیندازد!

خوشبختانه باید اعلام کنیم که گذشت زمان و تیم توسعه مجرب باعث‌شده که دیگر بسیار کم شاهد بروز خطاهای مختلف در نرم افزار Xampp باشیم و تعداد خطاهای رایج این نرم افزار حتی از انگشتان یک دست هم کمتر باشد. اکثر این موارد هم بیشتر از اینکه یک خطا باشند، بلکه یک اختلال در سطح سیستم رومیزی کاربران مختلف هستند. بدون فوت وقت به سراغ ادامه این نوشته می‌رویم و رایج‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شوند کاربران نتوانند از لوکال هاست Xampp استفاده نمایند را بررسی می‌کنیم.

لازم است اشاره کنیم که این مقاله و اکثر مقالات نت افراز بلاگ بر اساس کامنت‌های کاربران بروزرسانی می‌شوند، پس چنانچه شما هم با خطای خاصی در کار با نرم افزار Xampp مواجه شدید، می‌توانید آن را از طریق بخش ارسال نظرها در انتهای همین صفحه مطرح نمایید. نظرات، پیشنهادات و مشکلات شما مورد بررسی قرار می‌گیرند و به مرور به این مقاله و سایر مقالات اضافه می‌شوند.

حل خطای Port 80 in use نرم افزار Xampp

در لیست اختلالات نرم افزار Xampp، خطاهای مربوط به شماره پورت در صدر جدول قرار دارند. یکی از رایج‌ترین مشکلات موجود در زمان راه‌اندازی ماژول Apache خطای پورت است. ممکن است این خطا را به شکل‌های زیر مشاهده کنید.

Problem detected!
Port 80 in use by [App name] with PID
Apache will not start without the configured ports free!
Error: Apache shutdown unexpectedly.
This may be due to a blocked port, missing dependencies.
improper privileges, a crash, or a shutdown by another method

به زبان ساده این خطا به شما می‌گوید که علی‌رغم کانفیگ پیش‌فرض لوکال هاست Xampp، امکان استفاده از پورت 80 وجود ندارد و اپلیکیشن دیگری (همچون Skype) در حال استفاده از این پورت است. اپلیکیشن‌های مختلفی ممکن است پورت 80 سیستم رومیزی شما را رزرو کرده باشند و اجازه استفاده از آن را به ماژول Apache ندهند.

راه‌حل‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد، اما ما در این مقاله به سراغ سریع‌ترین روش می‌رویم.

برای حل این مشکل تنها کافیست که کنترل پنل لوکال هاست Xampp را باز کنید و بر روی گزینه “Config” در مقابل ماژول “Apache” کلیک نمایید. با این کار یک پنجره کوچک در کنار این گزینه برایتان باز می‌شود که از میان گزینه‌های آن، باید اولین گزینه، یعنی “(Apache (httpd.conf” را انتخاب نمایید. با این کار یک فایل متنی برای شما باز می‌شود. در این فایل متنی به دنبال دو رشته کد زیر بگردید.

Listen 80
ServerName localhost:80

اکنون تها کافیست این دو عدد 80 را به یک عدد دیگر (مثلا 777) تغییر دهید. نهایتا پس از ویرایش این دو شماره پورت، با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Ctrl+S” فایل متنی خود را ذخیره نموده و از طریق کنترل پنل لوکال هاست Xampp یک بار ماژول Apache را Stop  و مجددا Start نمایید.

به همین سادگی می‌توانید مشکل پُر بودن پورت مورد استفاده Apache را تغییر دهید. همانطور که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید، پس از اعمال تغییرات گفته‌شده، می‌توانید در کنترل پنل Xampp مشاهده کنید که پورت مورد استفاده تغییر کرده است.

به خاطر داشته باشید که با تغییر پورت، دیگر نمی‌توانید از طریق آدرس “localhost” به فضای لوکال خود دسترسی داشته باشید و باید حتما شماره پورت مورد استفاده خود را نیز در ادامه این آدرس وارد نمایید.

localhost:777

برای مثال، پس از تغییر پورت لوکال هاست Xampp از 80 به 777، باید به شکل بالا آدرس لوکال‌ هاست را وارد نمایید تا بتوانید به محتوای لوکال خود دسترسی پیدا کنید.

آموزش ساخت دامنه مجازی روی لوکال هاست XAMPP

تا اینجای کار توانستید لوکال هاست خود را راه‌اندازی کنید، وردپرس را بر روی آن نصب کنید و محیط توسعه را برای خودتان فراهم کنید. برای اینکه بتوانید یک ارتقای ظاهری در کار خود داشته باشید و بتوانید از آدرس دلخواه خودتان به محتوای لوکال هاست دسترسی داشته باشید، نیاز دارید که یک دامنه مجازی ایجاد کنید. برای مثال، بدون استفاده از دامنه مجازی ملزم به استفاده از عبارت “localhost” در مرورگر خود هستید، اما با استفاده از دامنه مجازی می‌توانید با آدرسی شبیه به “i.nab” وب‌سایت لوکال خود را فراخوانی کنید.

در اولین قدم کنترل پنل Xampp را باز کرده و بر روی گزینه “Config” در مقابل ماژول “Apache” کلیک کنید. با این کار یک پنجره کوچک در کنار این گزینه برایتان باز می‌شود که از میان گزینه‌های آن، باید اولین گزینه، یعنی “(Apache (httpd.conf” را انتخاب نمایید. با این کار یک فایل متنی برای شما باز می‌شود.

در این فایل متنی باید به دنبال تکه کد زیر بگردید و چنانچه این کد در حالت کامنت (Comment) است، آن را از حالت کامنت خارج کنید.

Include conf/extra/httpd-vhosts.conf

برای این کار تنها کافیست این تکه کد را پیدا کنید و چنانچه در ابتدای آن کاراکتر شارپ (#) قرار دارد، این کاراکتر را حذف کنید.

احتمالا ممکن است با خود بگویید که این فایل متنی بسیار طولانی است و پیدا کردن یک رشته کد در این فایل کار سختی است. باید بگوییم که فرقی نمی‌کند که ابزارهای پیش‌فرض ویندوز مثل Notepad برای باز کردن فایل‌های متنی استفاده می‌کنید یا به سراغ ابزارهای پیشرفته‌تر مثل “++Notepad” رفته‌اید، در هر حالت تنها کافیست کلیدهای ترکیبی “Ctrl+F” را بر روی کیبورد خود فشار دهید و عبارت بالا در متن این فایل جستجو کنید. به همین سادگی می‌توانید دستور بالا را پیدا کنید و چنانچه در حالت کامنت قرار دارد، آن را از این حالت خارج کنید.

نهایتا تنها کافیست که با فشردن کلیدهای ترکیبی “Ctrl+S” این فایل متنی بازشده را ذخیره‌سازی کنید. در پایان این فایل متنی شما باید در سمت ساخته‌شده، ظاهری شبیه به تصویر بالا داشته باشد.

اکنون که از کامنت نبودن تکه کد بالا مطمئن شدید، وقت آن رسیده که دامنه خودتان را به نرم افزار Xampp معرفی کنید. برای این کار باید به مسیر زیر بروید. توجه داشته باشید که چنانچه محل نصب نرم افزار Xampp را در ابتدای کار تغییر داده‌اید، این مسیر برای شما متفاوت خواهد بود و باید این مسیر را مطابق با الگوی مسیر نصبی خود طی کنید.

c:/xampp/apache/conf/extra

زمانی که به مسیر گفته‌شده رفتید، در میان فایل‌های موجود در پوشه extraT به دنبال فایلی با نام “httpd-vhosts.conf” بگردید. فایل گفته‌شده را باز کرده و تکه کد زیر را به آن اضافه کنید.

<VirtualHost *:80>

DocumentRoot "your/project/full/path"

ServerName yourdomain.loc

</VirtualHost>

همانطور که مشاهده می‌کنید، در تکه کد بالا سه متغیر را با رنگ‌های مختلف مشخص کرده‌ایم. این متغیرها را باید مطابق با نیازهای خود و شرایط لوکال هاست‌تان تنظیم کنید. برای اطلاعات بیشتر موارد گفته‌شده در ادامه را مطالعه کنید.

Port: به‌صورت پیش‌فرض، مفسر آپاچی از پورت 80 سیستم رومیزی شما استفاده می‌کند. چنانچه پورت مورد استفاده Apache را تغییر نداده‌اید، نیازی به تغییر شماره پورت نخواهید داشت.

چنانچه پیش از این پورت مفسر Apache را تغییر داده‌اید، باید به‌جای پورت 80، پورت مورداستفاده خود را استفاده نمایید. گاها دیده می‌شود که پیش از نصب Xampp، پورت 80 کامپیوتر توسط نرم افزار دیگری مورداستفاده قرار گرفته است که همین موضوع موجب می‌شود شما مجبور به تغییر پورت Apache شوید. در بخش قبلی همین مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که با رفتن به بخش «حل مشکلات رایج لوکال هاست Xampp» می‌‌توانید این مورد را بررسی کنید.

بد نیست اگر اشاره کنیم که پورت مورد استفاده Apache را می‌توانید مطابق با تصویر بالا، در کنترل پنل نرم افزار Xampp هم مشاهده کنید.

Document Root: روت دایرکتوری محل اصلی قرارگیری فایل‌های سایت شماست. در ابتدای مقاله اشاره کردیم که با ایجاد یک پوشه در دایرکتوری “htdocs” می‌توانید یک سایت بر روی محیط لوکال ایجاد کنید. در آن مثال ما نام پوشه خود را “test” گذاشتیم که با همین فرض، آدرس روت دایرکتوری ما مطابق زیر خواهد بود.

C:\xampp\htdocs\test

نهایتا تنها کافیست همین آدرس را در محل مربوطه قرار دهیم.

ServerName: نهایتا در مقابل گزینه ServerName باید آدرس دلخواه خود برای روت دایرکتوری واردشده در بند قبلی را وارد نمایید. این همان آدرس دامنه مجازی شما خواهد بود.

نهایتا در مثال ما، برای اینکه بتوانیم دامنه مجازی “i.nab” را ایجاد کنیم، باید تکه کد زیر را به فایل متنی خود اضافه کنیم.

<VirtualHost *:80>

DocumentRoot "C:\xampp\htdocs\test"

ServerName i.nab

</VirtualHost>

پس از اضافه کردن تکه کد مربوطه به فایل httpd-vhosts.conf، با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Ctrl+S” فایل خودمان را ذخیره می‌کنیم. لازم است اشاره کنیم که حتما توجه داشته باشید که کاراکتر شارپ (#) پیش از خطوط کدهای شما درج نشده باشد، چراکه موجب می‌شود تکه کد شما به حالت کامنت در بیاید؛ همچنین فرقی نمی‌کند که این کد را در ابتدا، انتها یا وسط فایل خود قرار دهید.

اکنون ما دامنه مجازی خود را به لوکال هاست Xampp نیز معرفی کردیم و باید به عنوان آخرین اقدام، دامنه مجازی خودمان را به سیستم رومیزی مورد استفاده هم معرفی کنیم.

برای این کار باید به مسیر زیر برویم.

c:/Windows/System32/drivers/etc/

در داخل پوشه “etc” یک فایل متنی به نام “hosts” وجود دارد که می‌توانید آن را به واسطه هر نرم افزار ویرایشگر متنی باز کنید. پس از باز کردن این فایل که حجم اطلاعات زیادی هم در آن قرار ندارد، تکه کد زیر را وارد نموده و با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Ctrl+S” فایل خود را ذخیره کنید.

127.0.0.1 yourdomain.loc

همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، باید به‌جای متغیر بالا که با رنگ قرمز مشخص شده است، همان آدرس دامنه‌ای را وارد کنید که به نرم افزار Xampp نیز معرفی کردید. در مثال ما تصمیم داشتیم که دامنه i.nab را ایجاد کنیم، بنابراین باید رشته کد زیر را به فایل “hosts” خود اضافه کنیم.

127.0.0.1 i.nab

تبریک می‌گوییم! فرآیند ایجاد دامنه مجازی شما به اتمام رسیده و از همین زمان می‌توانید نسبت به استفاده از این دامنه اقدام نمایید. فراموش نکنید که برای اینکه دامنه مجازی شما در دسترس قرار گیرد، نیاز دارید که یک بار ماژول Apache را از طریق کنترل پنل لوکال هاست Xampp متوقف (Stop) کنید و آن را مجددا راه‌اندازی (Start) نمایید.

همانطور که مطلع هستید، این دامنه فقط بر روی سیستم رومیزی شما اعمال شده است و در سطح شبکه و اینترنت قابل فراخوانی نیست. برای بازگردانی تغییرات اعمال‌شده و حذف دامنه گفته‌شده نیز، تنها کافیست که تکه کدهای اضافه شده به فایل “hosts” و “httpd-vhosts.conf” را حذف نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ، به بررسی ساده ترین روش راه اندازی لوکال هاست پرداخیتم. نرم افزار XAMPP، یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای راه اندازی لوکال هاست در میان کاربران جهان است. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید فرآیند اولیه توسعه وب‌سایت خود را در محیط لوکال بگذرانید و بدون پرداخت هزینه اضافی اقدام به بررسی بکاپ‌های سایت خودتان نمایید.

نرم افزار XAMPP متن‌باز است و کوچکترین مانع نرم افزاری در مسیر توسعه شما به وجود نمی‌آورد. هر کاربری با استفاده از این نرم افزار و با تکیه بر سخت افزار سیستم رومیزی خود می‌تواند تعداد بسیار زیادی وب‌سایت لوکال ایجاد نماید.

همچنین اگر فرآیند توسعه وب‌سایت خود بر روی لوکال هاست را به پایان رسانده‌اید، می‌توانید با استفاده از مقاله دیگر ما نسبت به انتقال سایت خود از روی لوکال هاست به فضای هاست خود اقدام نمایید. برای مطالعه این مقاله می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

انتقال سایت از لوکال هاست Xampp به هاست نت افراز با Duplicator

در پایان امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم نت افراز، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شما در مسیر تبدیل شدن به یک کاربر حرفه‌ای ایرانی و مدیر سایت متخصص است، پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

4.6 12 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

19 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سجاد
1 سال قبل

سلام. من زمپ رو نصب کردم و همه سرویس ها جلوش علامت ضربدر قرمز بود که روشون زدم و سرویس Apache و دیتابیس MySQL فعال شد . ولی برای filezilla فعال نمیشه و پیغام Service was NOT (un)installed! نمایش داده میشه . آیا برای کار کردن با وردپرس نصب نشدن filezilla برام مشکلی پیش میاد؟ ممنونم.

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  سجاد
1 سال قبل

با سلام خدمت شما
سرویس FileZilla برای انتقال فایل از طریق پروتکل FTP استفاده می‌شود.
با توجه به اینکه شما دارید از لوکال هاست استفاده می‌کنید، این پروتکل عملا بی استفاده است.
بنابراین به آن نیازی نخواهید داشت.

با تشکر

هما کبودی
1 سال قبل

The requested URL was not found on this server.
Apache/2.4.56 (Win64) OpenSSL/1.1.1t PHP/8.2.4 Server at localhost Port 80

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  هما کبودی
1 سال قبل

با سلام
لطفا بفرمائید که در چه مرحله ای با این خطا مواجه می‌شوید؟

هما کبودی
1 سال قبل

با سلام ببخشید phpstorm پولی هست چون پیام خرید میده

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  هما کبودی
1 سال قبل

با سلام.
بله
اما امکان نصب نسخه‌ی کرکی این برنامه وجود دارد.
با تشکر

reza
10 ماه قبل

با سلام در هنگام فعالسازی Apache با خطای زیر مواجه می شوم
دقیقا باید چه کار کرد؟
Problem detected!
06:31:35 ب.ظ [Apache] Port 80 in use by “Unable to open process” with PID 4!
06:31:35 ب.ظ [Apache] Apache WILL NOT start without the configured ports free!
06:31:35 ب.ظ [Apache] You need to uninstall/disable/reconfigure the blocking application
06:31:35 ب.ظ [Apache] or reconfigure Apache and the Control Panel to listen on a different port

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  reza
10 ماه قبل

با سلام و درود
بنظر می‌آید که پورت 80، در بخش دیگری در ویندوز شما استفاده می‌شود.
لطفا پورت دیگری را انتخاب کنید.
با تشکر

reza
پاسخ به  سید حمزه طباطبایی
10 ماه قبل

چجوری باید پورت رو عوض کنن در برنامه ؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  reza
10 ماه قبل

در بخش config امکان ویرایش وجود دارد

کاربر شماره 4
10 ماه قبل

سلام عذر می خوام مزاحم می شم, ولی توی مرحله ساخت دیتابیس به مشکل برخوردم تحقیق کردم به نتیحه ای نرسیدم! ببخشید اگه سوالم ابتداییه, ولی وقتی روی ادمین mysql می زنم یا مستقیما سایت http://localhost/phpmyadmin رو باز می کنم با خطای phpMyAdmin – Error
The mysqli extension is missing. Please check your PHP configuration. See our documentation for more information. مواجه میشم, یعنی در واقع سایتی که در ان باید اقدام به سایت دیتابیس کنم باز نمیشه, بی زحمت اگر راه حلی دارید ممنون میشم ارائه بدید

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  کاربر شماره 4
10 ماه قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز
بنظر می‌آید که دیتابیس MySQL و phpMyAdmin به درستی نصب نشده است.
پیشنهاد می‌کنیم که بار دیگر نسبت به نصب دوباره اقدام کنید.
با تشکر

کاربر شماره 4
پاسخ به  سید حمزه طباطبایی
10 ماه قبل

اینکار رو امتحان کرده بودم اما به هر حال تشکر بابت پاسخ دهی شما🌹

امین
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر
میشه در مورد بارگزاری بکاپ روی زمپ توضیح بدین؟
ممنونم

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  امین
10 ماه قبل

با سلام و خسته نباشید
چیزی به نام بارگذاری بکاپ در زمپ وجود ندارد.
شما با خارج کردن فایل‌های بکاپ در بخش
c:\xampp\htdocs
می‌توانید فایل‌های بکاپ را بازگردانی کنید.
با تشکر

علی
10 ماه قبل

نحوه نصب ssl روی لوکال هاست چطور هست؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  علی
10 ماه قبل

با سلام و درود
امکان نصب گواهینامه SSL و گزینه مربوط به آن در نرم افزار XAMPP وجود دارد. اما توضیح آن در کامنت نمی‌گنجد.
بنابراین پیشنهاد ایجاد/ویرایش مقاله مربوط به نصب گواهینامه SSL در لوکال هاست به بخش تحریریه نت افراز داده شد.
مطمئنا در آینده نسبت به ایجاد این مقاله اقدام می‌شود.
با تشکر

فراز مناف زاده
3 ماه قبل

سلام و وقت خوش این خطا رو چجوری حل کنم؟
MySQL said: Documentation
Cannot connect: invalid settings.
mysqli::real_connect(): (HY000/2002): No connection could be made because the target machine actively refused it.
Connection for controluser as defined in your configuration failed.
mysqli::real_connect(): (HY000/2002): No connection could be made because the target machine actively refused it.
phpMyAdmin tried to connect to the MySQL server, and the server rejected the connection. You should check the host, username and password in your configuration and make sure that they correspond to the information given by the administrator of the MySQL server.

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  فراز مناف زاده
2 ماه قبل

با سلام

لطفا اطلاعات دیتابیس خود را بررسی کنید و از صحت اطلاعات (بخصوص پیشوند نام دیتابیس) اطمینان حاصل کنید.

با تشکر

دکمه بازگشت به بالا