آموزش

بررسی سرعت فراخوانی وبسایت با استفاده از جی تی متریکس

How Does your Host or Server Affect Gtmetrix Score

GTmetrix یا وب سایت جی تی متریکس، یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌ها در جهت آنالیز وب‌سایت می‌باشد. نحوه عمل آن بدین صورت است که وب سایت شما از طریق یک سرور در کشوری مشخص و توسط یک مرورگر مشخص، فراخوانی شده و تا بارگذاری کامل آن مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. سپس با توجه به معیارهای مشخصی، امتیاز بندی شده و پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت وب سایت به لحاظ سرعت بارگذاری و سئو ارائه می‌شود.

در نگاه کلی، می توان نتیجه‌های بدست آمده از تست های GTmetrix را به دو بخش اساسی تقسیم کرد:

  1. عملکرد سرور و سرویس میزبانی شما در ارسال اطلاعات به سرور تست کننده
  2. تاثیر محتوای ارسال شده از وب سایت شما به مرورگر تست کننده (مانند کدهای HTML,CSS و JavaScript و محتواهای تصویری و …)

ما در این مقاله قصد داریم که “تاثیر سرویس میزبانی بر نتایج تست وب سایت جی تی متریکس” را مورد بررسی قرار دهیم. بخش دوم، در اکثر موارد مربوط به محتوای لود شده وب‌سایت شما بوده و برای بررسی آن لازم است تا با یک طراح متخصص وب‌سایت مشورت کنید.

همچنین به شما می‌گوییم که یک هاستینگ خوب، در نتایج GTmetrix چه تاثیری می‌تواند بگذارد.

پس با ما همراه باشید.

تاثیر محل جغرافیایی سرور تست کننده بر نتایج تست سرعت:

به صورت پیشفرض، جی تی متریکس از سرور هایی واقع در کشور کانادا اقدام به بررسی وب سایت ها می‌کند. این موضوع خصوصا در تست های انجام شده برای سرویس‌های میزبانی وبی که در شبکه ایران قرار دارند، می‌تواند تاثیر گذار باشد.

با توجه به فاصله جغرافیایی بین سرورهای کانادا تا شبکه ایران، تست‌هایی که از سمت سرورهای کانادایی جی تی متریکس برای وب سایت هایی که در شبکه ایران قرار دارند انجام می‌شود، حاکی از کندی لود و بالا بودن زمان پاسخ سرور می‌باشد.

بنابراین به منظور انجام تست‌های درست‌تر و دریافت اطلاعات واقعی‌تر، بهتر است که سرور تست کننده را در وب سایت جی تی متریکس بر روی نزدیک‌ترین شبکه به شبکه ایران قرار دهید.

نکته: به منظور امکان تغییر سرور تست کننده در جی تی متریکس، ابتدا باید در جی تی متریکس ثبت نام کنید. این ثبت نام به صورت رایگان امکان پذیر می‌باشد.

با توجه به ماهیت شبکه اینترنت ایران و نزدیکی آن به شبکه کشور های اروپایی، پیشنهاد ما در این خصوص انتخاب سرورهای کشور “انگلستان” می‌باشد.

برای این منظور، پس از ثبت نام و لاگین کردن در وب سایت جی تی متریکس، در بخش Analysis Options، بخش Test URL in را  London , UK انتخاب کنید.

بررسی وب‌سایت در لندن جی تی متریکس

شما می‌توانید تفاوت بررسی یک تست در کانادا و لندن را در تصویر زیر مشاهده کنید:

تفاوت سرورهای کانادا و لندن برای بررسی جی تی متریکس

تاثیر سرویس میزبانی در پاسخ اولیه و سرعت لود وب سایت:

زمان “پاسخ اولیه” لود وب سایت شما، مدت زمان دریافت اولین اطلاعاتی است که توسط سرور میزبانی وب سایت شما به درخواست کننده ارسال می‌شود. این زمان می‌تواند به نوعی بیانگر عملکرد سرویس میزبانی وب سایت شما نیز باشد. همچنین این زمان  متاثر از موارد متعددی از جمله موارد زیر می‌باشد:

  • پینگ تایم سرور تست کننده از سرور میزبان وب سایت شما. (که معمولا تابعی از کیفیت شبکه و تفاوت محل جغرافیایی می‌باشد.)
  • زمان عملکرد سرورهای DNS برای تبدیل نام دامین به آی پی. (شرکت نت افراز به منظور کاهش این زمان از سه نیم‌سرور در کشورهای فرانسه، آلمان و ایران استفاده می‌کند.)
  • زمان پردازش درخواست شما توسط سرور میزبان وب سایت شما. (در ادامه توضیح داده خواهد شد.)
  • زمان ارسال اطلاعات اولیه از سرور میزبان به مرورگر یا سرور تست کننده. (با توجه به پهنای باند بسیار بالای سرورهای شرکت نت افراز، این زمان در سرویس های این شرکت به حداقل ممکن کاهش یافته است.)

زمان لود قسمت‌های مختلف وب سایت شما توسط وب سایت جی تی متریکس به صورت آبشاری و در بخش Waterfall قابل ملاحظه می‌باشد. در این بخش، زمان لود کلی و جزیی هر آیتم به صورت خط به خط  اندازه‌گیری می‌شود. سپس زمان و حجم کلی لود وب سایت نیز در پایان نتیجه درج شده است.

به صورت معمول ( و در صورتی که ریدایرکت 301 یا 302 وجود نداشته باشد.) خط اولِ نتیجه تست Waterfall بیانگر زمان پاسخ اولیه وب سایت شما می‌باشد.

پاسخ سرور در نتایج جی تی متریکس

در صورتی که سرور تست کننده مطابق با دستور العمل ذکر شده انتخاب شده باشد، زمان پاسخ اولیه می‌تواند معیاری جهت سنجش عملکرد سرویس میزبانی و البته میزان بهینه بودن الگوریتم اجرایی وب سایت شما باشد:

  • زمان زیر 500 میلی ثانیه: لود بسیار سریع وب سایت مورد تایید اکثر تست کننده ها.
  • زمان بین 500 میلی ثانیه تا 1 ثانیه: سرعت لود مناسب و نسبتا سریع.
  • زمان بین 1 تا 2 ثانیه: سرعت لود متوسط و پردازش سنگین وب سایت.
  • زمان لود 3 ثانیه و بالاتر:  سرعت لود کند می‌باشد.

عوامل تاثیرگذار در بالا بردن سرعت لود اولیه سایت:

استفاده از محتوای کاملا استاتیک:

اگر محتوای وب سایت شما به صورت کاملا استاتیک باشد، (جهت آماده سازی اطلاعات نیاز به پردازشی از سمت سرور نباشد.)، این امر باعث باعث افزایش سرعت لود اولیه وب سایت شما می‌شود. وب سایت‌هایی که دارای محتوای html خالص می‌باشند دارای این ویژگی هستند.

بهینه سازی و سبک سازی برنامه مورد استفاده:

در صورتی که از برنامه هایی مانند وردپرس استفاده می‌کنید، زبان برنامه وب سایت شما PHP می‌باشد. بنابراین برنامه شما جهت اجرا نیاز به پردازش توسط سرور خواهد داشت. بنابراین هر چقدر بتوانید الگوریتم برنامه را بهینه نمایید و یا از تعداد پلاگین های نصب شده بکاهید، این امر در نهایت باعث کاهش زمان پردازش و در نتیجه کاهش زمان لود اولیه وب سایت شما می‌شود.

استفاده از سیستم های کش:

سیستم های کش با ذخیره سازی صفحات تکراری در قالب محتوای “استاتیک”، این امکان را فراهم می‌کنند که صفحات تکراری جهت نمایش نیازی به پردازش مجدد نداشته باشد. بنابراین همانند یک صفحه استاتیک لود می‌شوند.

سیستم‌های کش برای وب سایت‌هایی که دارای محتوای ثابت هستند بسیار موثر می باشند. بنابراین باعث افزایش چشمگیر سرعت لود وب سایت شما می‌شود.

در صورتی که از برنامه وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از پلاگین ها کش

  • SupreCache
  • Wp-Rocket

در سرویس‌های استاندارد و اقتصادی این شرکت استفاده نمایید. در صورتی که از سرویس‌های حرفه‌ای شرکت نت افراز استفاده می‌کنید، امکان استفاده از سیستم کش قدرتمند سرویس دهند وب لایت اسپید litespeed cache راخواهید داشت.

استفاده از سرویس های میزبانی قدرتمند:

واضح است که سخت افزار و نرم افزار های استفاده شده بر روی یک سرور و همچنین نحوه مدیریت منابع در آن حتما میتواند در سرعت پردازش و در نتیجه سرعت ارسال محتوا به درخواست ها تاثیر گذار باشد.

متخصصان ما در شرکت نت افراز متوجه این موضوع می‌باشند که ارتقاء سخت افزاری به تنهایی در این خصوص تعیین کننده نمی باشد.

به همین دلیل ما در کنار ارتقاء سخت افزاری سرورهای این شرکت، اقدامات فراوانی در خصوص

  • بهینه سازی نرم‌افزار‌ها
  • مدیریت و نظارت بر منابع در دسترسِ سرویس‌های شما

انجام داده‌ایم. سرویس‌ها و نرم افزار‌های شرکت نت افراز به صورت انحصاری برای این موارد بهینه شده‌اند تا شما نهایت سرعت را در استفاده از سرویس‌های این شرکت تجربه نمایید.

کلام آخر …

به صورت کلی، نتایج بدست آمده در GTmetrix را نمی‌توان به صورت کامل سرلوحه‌ی کار قرار داد. اما پیشنهاداتی که این وب‌سایت می‌دهد، از نظر فنی تا حد بسیار خوبی مفید می‌باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا تاثیرات هاست را بر روی نتایج GTmetrix را بررسی کنیم. بررسی وب‌سایت از نظر محتوایی، نیاز به متخصصینی در این زمینه داشته و باید با دقت بیشتری به آن رسیدگی شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

بسیار خوشحال می‌شویم که نظرات و پیشنهادات خود را برای بهبود نت‌افراز بلاگ بیان کنید.

شاد و پیروز باشید.

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا