سئوآموزش

سئو فایل پی ‌دی ‌اف + معرفی روش های شگفت انگیز

سئو فایل پی ‌دی ‌اف: در دنیای وب یکی از روش های بسیار ساده و ابتدایی و کم هزینه برای صرفا معرفی کالا و خدمات، استفاده از یک ژورنال و فایل تبلیغاتی با فرمت پی دی اف است.

برای مثال قصد دارید کالا و خدمات خود را که در یک فایل پی دی اف ذخیره شده است، جهت نمایش عموم در وب سایت منتشر کنید. برای این کار کافی است کد زیر را در فایل htaccess.  قرار دهید :

DirectoryIndex 'PDF-File-Name.pdf'

با وارد کردن این کد هنگام فراخوانی سایت فقط فایل پی دی اف معرفی شده باز خواهد شد و کاربران می توانند محصولات و یا خدمات شما را از این طریق مشاهده کنند.

سئو فایل پی ‌دی ‌اف

اما پس از اینکه کد بالا را استفاده کردید می توانید از یک قابلیت دیگر نیز بهره ببرید و آن هم منتشر شدن فایل پی دی اف در نتایج موتورهای جستجو است.
در صورتی که دسترسی به فایل پی دی اف را محدود نکرده باشید و مواردی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را نیز رعایت کنید فایل پی دی اف شما مانند یک صفحه وب استاندارد در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده خواهد شد.

پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا نحوه سئو و بهینه سازی فایل PDF را فرا بگیرید.

درست مانند صفحات وب سایت، می‌توانید فایل‌های PDF را نیز برای نمایش در موتورهای جستجو بهینه کنید. در هنگام انجام این کار موارد زیر را در ذهن داشته باشید :

گوگل و سایر موتور های جستجو در روز هزاران سند و فایل را بررسی می کنند. اسناد (TXT,docs,doc,pdf,xls و …) می‌توانند به عنوان صفحات در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده شوند.
اغلب افراد از این ویژگی بی خبر هستند و نمی دانند که این موضوع چه ترافیک عظیمی را به وب سایتشان سرازیر می کند.

اصول سئو فایلهای PDF

بهینه سازی فایل های pdf کمی با بهینه سازی صفحات دیگر متفاوت است اما روند بهینه سازی و اصول اولیه یکسان است.

یک نام فایل با کلمات کلیدی محبوب انتخاب کنید

نام فایل PDF اغلب در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد و این نام باید برای بازدیدکنندگان معنا داشته باشد.

به همین علت نام فایل باید شامل کلمات کلیدی مرتبط با فایل  بوده و نباید طول آن زیاد طولانی باشد. درواقع نام فایل pdf باید مثل انتخاب عنوان صفحه سایت در صفحات وب باشد.
برای مثال فرض کنید قرار است یک تلفن همراه سامسونگ با اندروید 9 را معرفی کنید نام فایل پی دی اف می تواند به صورت زیر باشد:
موبایل-سامسونگ-اندروید۹.pdf
از خط تیره برای مرتب کردن و خوانایی بهتر عنوان استفاده کنید. همچنین می توانید این نام را به زبان لاتین نیز انتخاب کنید.

از یک عنوان و توصیف خوب استفاده کنید

فایل‌های PDF، مانند صفحات وب دارای عنوان هستند. از عنوان‌های خوب و درست استفاده کنید تا مطمئن شوید که فایل PDF هم برای موتور جستجو و هم برای بازدیدکنندگان بهینه شده‌ و کاربران رقبت بیشتری پیدا کنند تا بر روی لینک سایت شما کلیک کرده و فایل مد نظر را مطالعه کنند.
به یاد داشته باشید، عناوین فایل های pdf باید در کل وب سایت تان منحصر به فرد باشند و مانند صفحات وب باید از عنوان های غیر تکراری با طول مناسب (20 تا ۷۰ کاراکتر) استفاده کنید.

از سرفصل برای ساخت فایلهای PDF خود استفاده کنید

همانند عنوان اصلی فایل سرفصل های هر فایل پی دی اف را با فونت بزرگ تر و مشخص تر انتخاب کنید و به گونه ای عمل کنید که درک و سلسله مراتب سرفصل ها هم برای ربات های جستجوگر و هم برای کاربران مفهوم داشته باشد.
برای مثال در یک صفحه نباید چندین سرفصل با فونت بزرگ داشته باشید و باید در هر پی دی اف یک عنوان که همان تیتر صفحه است وجود داشته باشد و سر فصل ها با فونت کوچکتر و تو رفتگی مشخص باشند.

موتورهای جستجو با فایل‌های PDF مشابه صفحات وب رفتار می‌کنند. این به این معنی است که فایل‌های PDF دارای قدرت مشابه بوده و لینک‌های موجود در آنها نیز درست مانند پیوندهای معمولی صفحات وب، از اهمیت ویژه ای برخودار است و موتور های جستجو قابلیت درک این لینک ها را داربوده و آنها را دنبال می کنند.

پس لینک هایی را به بخش های مربوطه در وب سایت اضافه کنید اگر فکر می کنید که اضافه کردن لینک خارجی (External Link) به خوانایی مطلب شما کمک می کند.

استفاده از محتوای منحصر به فرد در متن فایل PDF

با توجه به درک فایل های پی دی اف توسط موتور های جستجو قابلیت تشخیص صفحات و مطالب تکراری نیز وجود دارد. پس برای به دست آوردن رتبه بهتر در نتایج جستجو از مطالب اصیل و دست اول استفاده کنید.

به دفعات این مورد مشاهده شده است که اشخاصی که از یک فایل پی دی اف، یک متن را کپی می کنند و در صفحات وب قرار می دهند اولویت کمتری نسبت به فایل پی دی اف دارند و در نتایج جستجو جایگاه پایین تری توسط موتور های جستجو کسب می کنند.
پس علاوه بر اینکه مطالب منحصر به فرد تولید می کنید، حتما پس از انتشار فایل پی دی اف از ابزار های موتور های جستجو (مثل ابزار Google URL inspection ) استفاده کنید و پست خود را به عنوان اولین مطلب ثبت کنید.

بهینه سازی فایلهای PDF برای موبایل

همانطور که می دانید فایل PDF ریسپانسیو(بهینه شده برای موبایل) نیست. پس شما می‌توانید محتوای فایل PDF را تا جایی که ممکن است با هم تراز کنید و در نتیجه سطح افقی روی موبایل را کاهش دهید. تصور کنید که یک تصویر در سمت چپ و متن در سمت راست داشته باشید. در نمایش عادی (Desktop) این تصویر و متن بسیار خوب به نظر می رسد، اما در مورد موبایل بهتر است تصویر را بالای متن قرار دهید تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی محتوای فایل را مشاهده کنند.

بهینه سازی حجم فایل PDF

یکی از عوامل بسیار مهم در سئو فایل های پی دی اف حجم فایل است. پیشنهاد نت افراز این است که تا جای امکان فایل مد نظر را بهینه و کم حجم ایجاد کنید. برای مثال قبل از ذخیره فایل پی دی اف سعی کنید حجم تصاویر را با استفاده از ابزارهای موجود (مثل فتوشاپ و ..) کاهش دهید و سپس از فایل پی دی اف خروجی بگیرد.
در نظر داشته باشید که در هنگام ذخیره فایل های پی دی اف سعی کنید از ورژن های قدیمی تر استفاده کنید تا قابلیت نمایش در تمامی مروگر بدون خطا وجود داشته باشد.
در حال حاضر تمامی سرویس های نت افراز قابلیت استفاده و نمایش فایل پی دی اف به عنوان صفحه اصلی است را دارا می باشند.
در صورتی که در هنگام این تغییرات با مشکلی مواجه شدید کافی است با تماس با بخش پشتیبانی این موضوع را پیگیری و رفع کنید.

4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا