دامنهآموزش

چرخه حیات دامنه از دیدگاه ICANN

Life Cycle of a Typical gTLD Domain Name

مراحل ثبت نام دامنه از ابتدا تا انتها یا به عبارتی چرخه ی حیات آن از دید ICANN شامل ثبت دامنه , انقضا , Redemption و تعلیق دامین تا آزاد شدن است.
سازمان ICANN ( Internet Corporation for Assigned Names and Numbers ) یک سازمان غیرانتفائی آمریکایی است که وظیفه امن نگه داشتن و نظارت بر ثبات اینترنت را به عهده دارد.
در واقع زمانی که آدرسی را در مرورگر خود وارد می‌کنید، این آدرس باید منحصر به فرد باشد تا مرورگر بداند که قرار است اطلاعات را از کجا دریافت کند. ICANN وظیفه این هماهنگی را به عهده دارد. همچنین این سازمان وظیفه نظارت و قانون گذاری بر دامنه‌ها از زمان ثبت نام تا آزاد شدن شان را بر عهده دارد.

در این مقاله قصد داریم در مورد چرخه حیات دامنه که توسط ICANN ارائه شده صحبت کنیم.

ثبت دامنه در ICANN :

مراحل ثبت نام دامنه

برای ثبت دامنه اولین و مهم ترین نکته، در دسترس بودن دامنه است. به دلیل منحصر به فرد بودن دامنه‌ها، اگر دامنه‌ای از قبل ثبت شده باشد، دیگر امکان ثبت مجدد آن وجود ندارد. شما می‌توانید از طریق لینک زیر امکان ثبت دامنه مدنظر خود را بررسی کنید.

ثبت دامنه نت‌افراز

امکان خرید دامنه به مدت 1 تا حداکثر 10 سال وجود دارد. در پسوندهای مختلف این مدت زمان ممکن است متفاوت باشد. در این مدت امکان تمدید و انتقال دامنه نیز وجود دارد. اما دو نکته بسیار مهم را باید در نظر گرفت :

  1. تمدید دامنه با احتساب زمان انقضای دامنه فعلی، حداکثر تا دوره مجاز ثبت دامنه امکان پذیر است.
  2. انتقال دامنه حداقل 60 روز پس از ثبت یا انتقال قبلی آن امکان پذیر است.

فرآیند ثبت دامنه به چه صورت است؟

برای ثبت دامنه، 4 نقش مختلف وجود دارد. اولین نقش Registrant یا کاربر ثبت کننده دامنه است. دومین نقش Reseller یا فروشنده دامنه است (مانند نت‌افراز ). سومین نقش Registrar ها یا ثبت کننده دامنه هستند. و چهارمین نقش Registry یا اپراتورهای ثبت کننده دامنه هستند.

هنگامی که کاربر می‌خواهد دامنه ای را ثبت کند، ابتدا درخواست ثبت آن به Reseller یا Registrar داده می‌شود. در ایران به دلیل عدم امکان معاملات ارزی امکان درخواست ثبت دامنه به Registrar غیر ممکن است.

سپس Reseller اطلاعات را به Registrar داده و Registrar اطلاعات را به Registry پسوند مربوطه می‌دهد. Registry اطلاعات را تایید کرده و دامنه را ثبت می‌کند.

دقت داشته باشید که هر پسوند دامنه ( مانند com یا net و… ) Registry مربوط به خود را دارد. در نهایت ICANN بر تمامی این فعالیت‌ها نظارت می‌کند.

شرکت نت‌افراز یک شرکت Reseller است که با رجیستررهایی مانند Tucows، Hexonet، Online Nicو ایرنیک به صورت مستقیم کار می‌کند.

همچنین ایرنیک هم به عنوان رجیستری و هم به عنوان رجیسترر در ایران فعالیت می‌کند.

شما می‌توانید لیست رجیستری‌های تایید شده از سمت ICANN را از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

لیست رجیستری ها

انقضا دامنه (Grace Period) :

مراحل ثبت نام دامنه توسط ICANN

پس از منقضی شدن دامنه، بسته به نوع رجیستری، معمولا 30 تا 45 روز مهلت تمدید دامنه با همان هزینه اولیه وجود دارد. در این مدت زمان دامنه از دسترس خارج می‌شود. توجه داشته باشید که مدت زمان 30 تا 45 روز، به صورت دقیق نیست و رجیسترر دامنه در این مدت زمان، (طبق قوانین ICANN) حق آن را دارد که دامنه شما را به مزایده برای فروش بگذارد. بنابراین اگر قصد تمدید دامنه خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از رسیدن به این زمان، نسبت به تمدید دامنه خود اقدام کنید.

برای تمدید دامنه، 14 روز قبل از انقضا، صورتحساب مربوطه برای پرداخت ایجاد می‌شود. همچنین از طریق پیامک و ایمیل نیز به شما اطلاع رسانی می‌شود.

اگر تمایل دارید قبل از رسیدن به این مدت زمان، نسبت به تمدید دامنه‌ی خود اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

نکته: دقت داشته باشید که در این مرحله، امکان انتقال دامنه به رجیسترر جدید، پس از بررسی از طریق پشتیبانان فنی دامنه، امکان پذیر است.

Redemption Grace Period :

در صورت عدم پرداخت صورتحساب و تمدید نکردن دامنه در موعد مقرر، وضعیت دامنه به Redemption Grace Period در اطلاعات هویز تغییر می‌یابد. در این مرحله امکان تمدید دامنه فقط در صورت پرداخت جریمه چندین میلیونی امکان‌پذیر است. این جریمه به علت عدم تمدید دامنه در موعد مقرر بوده و هزینه دقیق آن از طریق رجیستررها اعلام می‌شود.

البته این هزینه بسته به رجیستررهای مختلف متفاوت می‌باشد.

Pending Delete :

در صورت عدم تمدید دامنه بین 60 تا 90 روز، دامنه به وضعیت Pending Delete در خواهد آمد. در این وضعیت امکان ثبت، تمدید یا انتقال دامنه توسط هیچ ارگانی امکان پذیر نخواهد بود.

دامنه باید حتما این مرحله را طی کرده تا به صورت کامل حذف شود. پس از گذر از این مرحله، امکان ثبت دامنه با هزینه استاندارد برای همگی امکان پذیر است.

چرخه حیات دامنه که توسط ICANN منتشر شده را می‌توانید در شکل زیر مشاهده کنید :

چرخه حیات دامنه توسط ICANN

 

در صورت عدم تمدید دامنه، چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از هرچیز، بدانید که عدم تمدید دامنه، مشکلات بسیاری را به همراه می‌آورد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در مدت زمان گفته شده، نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

اگر دامنه خود را در طول مدت زمان Grace Period(انقضا دامنه) تمدید نکنید، در این مدت زمان، رجیسترر دامنه حق این را دارد که دامنه شما را به مزایده برای فروش بگذارد. بنابراین به شدت پیشنهاد می‌کنیم که قبل از شروع دوره انقضای دامنه، نسبت به تمدید دامنه خود اقدام کنید.

 

توجه داشته باشید که امنیت دامنه یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید رعایت شود.

یکی از راه‌های حصول اطمینان از امن بودن دامنه، خرید آن از شرکت‌های معتبر همراه با پشتیبانی مناسب است. همچنین باید توجه داشته باشید که شرکت ارائه دهنده دامنه، در رجیسترر معتبری دامنه را ثبت کند.

توجه داشته باشید که مدت زمان‌های گفته شده در این مقاله، همگی به صورت حدودی می‌باشند و بر اساس رجیستررها، پسوندها و رجیستری‌های مختلف، این مدت زمان متفاوت است.

جهت سفارش، ثبت و انتقال دامنه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

ثبت و انتقال دامنه

شاد و پیروز باشید.

5 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا