آموزشسیستم مدیریت محتوامطالب کاربردیهاستوردپرس

آموزش غیرفعال‌سازی افزونه‌ های وردپرس از طریق مدیریت فایل

How to Deactivate WordPress Plugins via File Manager

غیرفعال‌سازی افزونه‌های وردپرس، یکی از ساده‌ترین کارهایی است که هر کاربری در روز اول یادگیری سیستم مدیریت محتوای وردپرس آن را فرا می‌گیرد. همانطور که پیش از این بارها در مقالات مختلف اشاره کرده‌ایم، فرآیندها در وردپرس پیچیده‌تر از چیزی هستند که به نظر می‌رسند.

اگر از دنبال‌کنندگان همیشگی بلاگ نت افراز هستید، حتما مقاله “آموزش حذف کامل افزونه وردپرس به همراه اطلاعات آن از دیتابیس” را مطالعه کرده‌اید. در این مقاله به بررسی این نکته پرداخته‌ایم که با غیرفعال‌سازی افزونه‌های وردپرس یا حذف یک افزونه، چه اتفاقاتی در اعماق سرویس میزبانی ما رخ می‌دهد. آیا با غیرفعال‌سازی افزونه‌ها، همه‌چیز تمام شده و عملا نیاز به اقدام دیگری نیست؟!
اگر به دنبال پاسخی برای پرسش‌های بالا هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به مقاله مربوطه مراجعه نمایید. در آموزش امروز، ما تنها به دنبال یافتن پاسخ سوالات (شاید هم مشکلات!) دیگری هستیم.

فرض کنید که نیاز به امکانات یک افزونه خاص داشته‌اید و این افزونه در مخزن وردپرس در دسترس نبوده است. از سایت‌های متفرقه افزونه موردنیاز خود را به رایگان دانلود کرده‌اید و خوشحال از این موضوع که برای خرید افزونه هزینه‌ای نپرداخته‌اید، اقدام به نصب افزونه می‌کنید. در این مرحله ممکن است با اتفاق ناخوشایندی روبه‌رو شوید. عملا هیچ صفحه‌ای از سایت شما دیگر باز نمی‌شود و آدرس هر صفحه‌ای را که وارد می‌کنید با تصویر زیر روبه‌رو می‌شوید.

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است

مسلما زمانی که برای اولین بار با این خطا روبه‌رو می‌شوید کمی احساس ترس خواهید کرد. با خود فکر می‌کنید که همه‌ی زحماتتان هدر رفته و کنترل سایت خود را از دست داده‌اید. هرچند که خطای موجود در تصویر بالا به خاطر مشکلات مختلفی ممکن است برای شما به‌نمایش درآید، اما با خود فکر می‌کنید که اگر بتوانم افزونه‌ای که به‌تازگی نصب کرده‌ام را غیرفعال کنم، احتمالا مشکل برطرف خواهد شد.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی نحوه غیرفعال کردن افزونه‌های وردپرس از طریق ابزار مدیریت فایلِ موجود سرویس میزبانی بپردازیم.

دلایل مختلفی می‌تواند باعث شود که شما استفاده از ابزار مدیریت فایل را برای غیرفعال‌سازی افزونه‌های خود انتخاب نمایید. سرعت بیشترِ اعمال تغییرات از طریق ابزار مدیریت فایل و از دسترس خارج شدن پیشخوان وردپرس از جمله اصلی‌ترین دلایل استفاده از این روش هستند. چنانچه شما هم مایلید که غیرفعال‌سازی افزونه‌ها از طریق ابزار مدیریت فایل را یاد بگیرید، تا انتهای این نوشته با ما در تیم تحریریه نت افراز بلاگ همراه باشید.

غیرفعال‌سازی افزونه‌ها از طریق دایرکت ادمین و Cpanel

در همین ابتدای آموزش لازم است اشاره کنیم که غیرفعال‌سازی افزونه‌ها از طریق پنل مدیریت فایل، هیچ ارتباطی با شرکت ارائه‌دهنده پنل مدیریت (Cpanel، دایرکت ادمین و…) ندارد و هر زمان که بتوانید وارد صفحه مدیریت فایل سرور میزبانی خود شوید، می‌توانید از روش گفته‌شده در این آموزش استفاده کنید. با این وجود، تصاویر ارائه شده در این آموزش، مستقیما از پنل دایرکت ادمین سرویس‌های میزبانی نت افراز گردآوری شده‌اند.

در اولین قدم لازم است که وارد پنل میزبانی سایت خود شوید. این کار در ارائه‌دهندگان سرویس‌های میزبانی مختلف، از راه‌های متفاوتی امکان پذیر است. برای مثال، چنانچه از سرویس‌های میزبانی نت افراز استفاده می‌کنید، می‌توانید پس از ورود به حساب کاربری خود در سایت نت افراز، از سربرگ‌های بالا بر روی عبارت “سرویس‌ها > سرویس‌های من (مطابق با تصویر) “ کلیک کنید.

پس از آن سرویس مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک کنید.

نهایتا در پایین این صفحه، کلید “ورود به Directadmin” دیده می‌شود که با کلیک بر روی آن مستقیما به صفحه اصلی پنل دایرکت ادمین هدایت خواهید شد.

مسلما چنانچه از سرویس‌های میزبانی نت افراز استفاده نمی‌کنید، می‌توانید نحوه ورود به پنل سرویس میزبانی خود را از تیم پشتیبانی ارائه دهنده بپرسید.

پس از ورود به صفحه اصلی پنل میزبانی سایت خود، تنها کافیست که وارد بخش مدیریت فایل‌ها شوید. این کار برای همراهان نت افراز از دو طریق امکان پذیر است.

نحوه ورود به مدیریت فایل در پنل دایرکت ادمین

  1. در روش اول تنها کافیست که بر روی گزینه مدیریت فایل از میان سربرگ‌های بالا کلیک نمایید. با این کار در کسری از ثانیه پنجره مدیریت فایل برای شما بازخواهد شد.
  2. در روش دوم می‌توانید از بخش مدیریت اکانت، بر روی گزینه “مدیریت فایل” کلیک نمایید.

در هر دو حالت، پس از ورود به پنل دایرکت ادمین، تنها یک کلیک با رسیدن به فایل منیجر سایت خود فاصله دارید!

لازم است اشاره کنیم که ما در نت افراز، برای راحتی بیشتر کاربران از ماژول Axfile Pro برای مدیریت فایل‌ها استفاده کرده‌ایم. این ماژول، رابط کاربری به‌شدت بهتری نسبت به سیستم مدیریت فایل پیش‌فرض دایرکت ادمین دارد و با سرعت بسیار بهتری آماده خدمت‌رسانی به کلیه همراهان نت افراز است.

محل ذخیره‌سازی افزونه‌ها در وردپرس

پس از ورود به صفحه‌ اصلی ماژول مدیریت فایل، تصویری مشابه زیر را مشاهده خواهید کرد.

مدیریت فایل ها در نت افراز

در این مرحله لازم است که به دایرکتوری “plugins” بروید. برای این کار، باید مسیر زیر را طی کنید.

public_html/wp-content/plugins

یعنی در ابتدا دایرکتوری public_html را باز کرده، پس از آن به دایرکتوری wp-contents بروید و نهایتا در میان دایرکتوری‌های موجود در آن، دایرکتوری “plugins” را انتخاب نمایید. این دایرکتوری محل ذخیره‌سازی تمامی افزونه‌های سایت شماست.

هر دایرکتوری (یا به عبارتی پوشه) در دایرکتوری plugins، در برگیرنده‌ی فایل‌های یک افزونه است. به‌عنوان مثال، پوشه “wordpress-seo” در دایرکتوری plugins، نشانگر افزونه محبوب Yoast SEO است.

دایرکتوری افزونه ها در وردپرس

لزومی ندارد که نام پوشه مربوط به هر افزونه، برابر با نام آن در رابط کاربری پیشخوان وردپرس باشد. همچون مثالی که در بالا زدیم و در نام پوشه مربوط به افزونه Yoast SEO، هیچ نشانه‌ای از برند “Yoast” نیست.

هرچقدر که بیشتر با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار کنید، بیشتر با نام دایرکتوری مربوط به هر افزونه آشنا خواهید شد و طولی نخواهد کشید که با نگاه کردن به دایرکتوری plugins هر سایت، می‌توانید اکثر افزونه‌های استفاده شده در آن سایت را تشخیص دهید.

روش غیرفعال‌سازی افزونه‌های وردپرس از طریق مدیریت فایل

اکنون در دایرکتوری plugins سایت خود هستیم و می‌خواهیم که بدون استفاده از پیشخوان وردپرس، افزونه‌های مدنظرمان را غیرفعال کنیم. برای این کار، تنها کافیست که نام افزونه را تغییر دهید! این کار در نگاه اول بسیار ساده به‌نظر می‌رسد اما بهتر است که الگوهایی را در این مسیر رعایت کنید.

  • ‌به‌عنوان اولین پیشنهاد به شما می‌گوییم که از کاراکتر خط تیره (-) در زمان تغییر نام افزونه‌ها استفاده نکنید و به‌جای‌ آن از زیرخط (_) استفاده نمایید. استاندارد توسعه‌ی افزونه‌ها وردپرس، به توسعه دهندگان می‌گوید که برای نامگذاری دایرکتوری‌های افزونه‌های خود از کاراکتر خط تیره استفاده نمایند. چنانچه شما در زمان تغییر نام یک افزونه به منظور غیرفعال‌سازی آن از خط تیره استفاده نمایید، علاوه بر اینکه تشخیص افزونه‌های فعال از غیرفعال را سخت می‌نماید، ممکن است موجب بروز اختلالاتی در عملکرد افزونه شود.
  • پیشنهاد می‌کنیم که یک قانون ثابت در زمان غیرفعال‌سازی افزونه‌ها از طریق ابزار مدیریت فایل برای خود در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، برای غیرفعال‌سازی هر افزونه به انتهای آن عبارت “DA_” اضافه نمایید. این کار موجب می‌شود که سایر توسعه دهندگان و مدیرات سایت هم دلیل تغییر نام دایرکتوری یک افزونه را به‌راحتی تشخیص دهند و از بروز هرگونه اختلال در عملکرد سایت جلوگیری شود.

آموزش غیرفعال‌سازی افزونه‌ها از طریق مدیریت فایل

برای تغییر نام دایرکتوری هر افزونه هم تنها کافیست که بر روی نام آن دایرکتوری کلیک راست کرده و در میان گزینه‌های موجود، عبارت “Rename” را انتخاب نمایید.

در پایان با اضافه کردن عبارت دلخواه خود به نام افزونه و کلیک کردن بر روی عبارت “OK”، نام افزونه تغییر کرده و افزونه غیرفعال خواهد شد.

نحوه غیرفعالسازی افزونه های وردپرس با فایل منیجر

توجه داشته باشید که با تغییر نام دایرکتوری افزونه، آن افزونه تنها غیرفعال خواهد شد. بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که با بازگردانی نام دایرکتوری به نام اولیه آن، افزونه مجددا فعال خواهد شد؛ در صورتی که اینطور نیست!
زمانی که با تغییر نام دایرکتوری یک افزونه، اقدام به غیرفعال‌سازی آن می‌نمایید، تنها از طریق پیشخوان وردپرس یا اعمال تغییر در دیتابیس سایت خود می‌توانید آن افزونه را مجددا فعال نمایید.

غیرفعالسازی افزونه وردپرس از طریق مدیریت فایل به روش دیگر

یکی دیگر از روش‌های غیرفعال کردن افزونه‌های وردپرس از طریق مدیریت فایل، “0000” کردن سطح دسترسی فایل آن افزونه است. برای این کار، کافیست تا بر روی فایل افزونه مربوطه راست کلیک کرده و بر روی “Change Permissions” کلیک کنید.

 

تغییر دسترسی افزونه برای غیرفعال کردن آن

 

در این بخش لازم است تا تمامی تیک‌ها را برداشته و یا عدد 0000 را وارد کنید.

 

تنظیم دسترسی افزونه به 0000 برای غیرفعال کردن آن

 

با این کار، دسترسی به افزونه به صورت کامل از سمت وردپرس لغو می‌شود. بنابراین افزونه‌ای برای نمایش در بخش “افزونه‌ها” در وردپرس وجود نخواهد داشت. برای بازگرداندن به حالت قبل نیز، لازم است تا سطح دسترسی را به شکل زیر باز گردانید یا عدد 755 را وارد کنید.

 

تنظیم دسترسی افزونه به 755 برای خواندن دوباره از طریق وردپرس

 

توجه داشته باشید که با ایجاد دسترسی دوباره به وردپرس برای خواندن افزونه، لازم است تا بار دیگر نسبت به فعالسازی آن از بخش “پیشخوان” -> “افزونه‌ها” اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ سعی کردیم که به ساده‌ترین و کوتاه‌ترین شکل ممکن، روش غیرفعال‌سازی افزونه‌های وردپرس از طریق ابزار مدیریت فایل را توضیح دهیم. دانستن این روش به شما کمک می‌کند که در برخی شرایط، همچون مواردی که به پیشخوان وردپرس دسترسی ندارید، بتوانید افزونه‌های سایت خود را غیرفعال کرده و مانع اجرای آن‌ها شوید.

نهایتا امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم نت افراز، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شماست. پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

4.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا