مقالات
جدیترین ها

روش های جلوگیری از خستگی چشم

اگر شما این متن را مطالعه می کنید، پس احتمال زیادی وجود دارد که اکثرا و یا تمام روز خود را صرف کار برروی رایانه خود یا محل کارتان می کنید. اگر هم کار نمی کنید، پس احتمال این وجود دارد که وقت زیادی را صرف خیره شدن به نمایشگر خود در خانه می کنید، که باعث خستگی چشم شما می شود.

در اینجا نکاتی در یادآوری می کنیم که می تواند از این خستگی چشم بکاهد و حتی باعث جلوگیری از آن شود تا تاثیر منفی برروی وضعیت روحی و جسمی شما به طور بلند مدت نگذارد. با نت افراز تا پایان این مقاله همراه باشید.

  1. بیشتر پلک بزنید

البته اگه راه حل اصلی کمی پیچیده تر از این خواهد بود، ولی در کل پلک زدن بیشتر، به طور فوق العاده ای می تواند از خستگی چشمانتان جلوگیری کند. حتی آن چند لحظه ای که چشمانتان را می بندید ( که در نهایت چند دقیقه می شود )، زمان قابل توجهی را برای مغز شما فراهم می آورد که استراحت کند. این چند دقیقه می توان در طول روز افزایش یابد؛ به دلیل اینکه وقتی خسته و پریشان هستید، با بستن چشمانتان می توانید یک حس آرامش لحظه ای را تجربه کنید ( حتی بدون اینکه بخواهید دراز بکشید یا در محل کارتان بخوابید )

علاوه براین، پلک زدن باعث مرطوب ماندن چشمانتان می شود، نه اینکه چشمانتان را از خشکی دربیاورد. اگر احساس خشکی در چشمانتان می کنید، می توانید از چند قطره دارو برای چشمانتان استفاده کنید تا باعث نرمی آنها شود، اگر که مشکل شما این است. درواقع خشکی چشمانتان می تواند نشانه خستگی آنها باشد؛ پس برطرف کردن آن هم نوعی آرامش و تسکین را به همراه دارد.

تا زمانی که مطمئن شوید که می توانید تعداد پلک زدنتان را به طور آگاهانه نسبت به اوقات معمولی، افزایش دهید، بهتر است که تغییراتی را در محل کار و عادت هایتان ایجاد کنید. درحالی تغییر کردن دشوار است، این تغییرات بسیار آسان و ساده خواهند بود.

  1. نوع، رنگ و سایز فونت خود را تغییر دهید

اگر شما یک تولید کننده محتوا یا توسعه دهنده وب هستید، احتمالا پی برده اید که فونت انتخاب شده توسط شما، می تواند چه تاثیری بر خستگی که بوسیله چشمانمان احساس می کنیم، داشته باشد.

بعضی از خانواده فونت ها برای استفاده پی در پی مناسب نیستند. چیزی که در یک اسکرین شات یا یک متن سه یا چهار دقیقه ای جذاب به نظر میرسد، برای یک نوبت برنامه نویسی و تایپ هشت ساعته به کار نمی آید. استفاده از فونت هایی به جز Arial  و Helvetica ( به عنوان توهین برداشت نکنید! )، می تواند باعث تغییرات جذاب و بسیاری شود که حتی شما هم به آن پی نبرید. رعایت فاصله و نکات مناسب، و حتی شکل و شمایل تعداد مختلف فونت ها می تواند باعث افزایش خوانا بودن متنتان شود.

مهم تر از آن، سایز و رنگ ( هم به طور مستقل و هم درکناریکدیگر ) می تواند یکی از فاکتور های مهم پیشگیری از خستگی چشم ها، تلقی شوند. اگر صفحه نمایشگری دارید که ابعاد وسیعی دارد، قطعا فونت پیشفرض شما بسیار کوچک است. علاوه برآن، اکثر چیزهایی که به صورت آنلاین یا روش های مطالعه می کنیم، ممکن است از کیفیت پایینی برخوردار باشند ( متنی با رنگ روشن برروی صفحه پس زمینه ای با رنگ نسبتا روشن تر ). در این مواقع، چشمانمان باید بیش از حد معمول از خود کار بکشند.

برای جبران این مورد، مجبور به پایین آوردن رزولوشن ( نسبت ابعاد تصویر ) خود نیستید. هیچ کس راضی نیست که از قابلیت صفحه نسبتا بزرگتان استفاده نکنید. در عوض، سایز فونت و ویرایشگر کد ( کد ادیتور ) خود را برروی سیستم عامل افزایش دهید، و همچنین وب پیج های محتلفی را متناسب با مرورگر خود، با سایز فونت بزرگتری، تطبیق دهید.

  1. روشنایی صفحه را کاهش دهید

این مورد برای خیلی ها از جمله خود من، بسیار دشوار است. چه صفحه نمایش یک تلفن همراه، لپتاپ، یا حتی چند مانیتور رایانه ای که دورتادور شما را احاطه کرده اند، باشد، احتمالا میزان روشنایی هر مورد، در درجه بالایی قرار دارد. در این حالت، در نهایت می تواند باعث تجربه بهتر شما از کارکردن با آنها و یا تماشاکردنشان شود (مخصوصا جلوه زیبای رنگ ها).

اما این حالت، موجب تسریع در خستگی چشمانتان می شود. شما باید یک حالت متعادل در تنظیم کردن روشنایی برای خود پیدا کنید. اگر نمایشگرهای شما مانند چراغی در اتاق تاریک می درخشند، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای شما شوند.

اما اگر متن های به نمایش درآمده در مانیتور شما تاریک و یا تار هستند و یا به زحمت آنها را می بینید، از راه اصلی خارج شده اید. زمانی که میزان روشنایی مناسب را یافتید، چشمانتان راحت تر کار خودشان را می کنند.

به علاوه، اگر محل کار شما دارای لامپ های پرنوری است که در صفحه نمایشگر شما منعکس می شود، می توانید از بعضی فیلتر ها و صفحه های مخصوص برای حذف این روشنایی های کاذب، استفاده کنید.

  1. حالت تاریک یا خوانایی

علاوه بر موارد فوق، شما می توانید به برنامه های متعددی برای تسهیل در خوانایی، و تنظیم روشنایی صفحه به طور نرم افزاری، دسترسی داشته باشید. مک و آی او اس به طور پیشفرض دارای این قابلیت هستند. این مورد، صفحه ای با نور کمتر و تاریک تر به همراه اختلاف رنگ زیبا بین متن و پس زمینه متن، برای شما فراهم می کند.

این قابلیت برای چشمانتان چه در طول روز و چه شب، بسیار کاربردی است. این قابلیت شدیدا پیشنهاد ما برای شماست، زیرا این قابلیت باعث صرفه جویی همه در خرید انواع قرص و دارو برای درمان سردرد های مختلف، بوده است !!!!

همچنین شما می توانید از برنامه های کاربردی مثل Dark Reader ( نصب برای موزیلا فایرفاکس | نصب برای گوگل  کروم)برای نمایش هر سایت و برنامه در حالت تاریک، استفاده کنید ( بدون اینکه حتی آن برنامه ها خودشان دارای این قابلیت باشند ). به علاوه، اکثر مرورگرها ( چه در رایانه شخصی و چه در تلفن های همراه ) دارای حالت ” خواننده ” هستند که سایز متون، فونت، و انواع رنگ ها قابل تغییر و تطبیق سازی با بقیه عناصر و رنگ هایی اند که حتی به ذهنتان هم نمی رسد. از این ابزار ها نهایت استفاده را ببرید تا چشم هایتان شکرگزار شما باشند (D:)

  1. به حالت  نشستن و قرارگیری خود توجه کنید

جا و  مکانی که شما در آن از صفحه نمایش خود استفاده می کنید، نقش مهمی در خستگی چشمانتان دارد ( جدا از خستگی گردن و شانه هایتان ). شما حتما باید به طور مستقیم به صفحه خود نگاه کنید یا حتی ذره ای پایین تر. نباید برای استفاده از نمایشگر خود به طور محسوس به سمت بالا یا پایین خم شوید یا نگاهتان را بیاندازید. گردن شما نباید به جهت یا طرفی خم شود.

در مواقع کار با لپتاپ همیشه این نکته را در ذهن بسپارید، زیرا اکثر مواقع سرتان به سمت پایین خم می شود. نه تنها این امر برای حالت طبیعی بدنتان مضر است، بلکه اکثر نماشگر ها از زوایای مختلف، تغییراتی در رنگ ها و نور را شامل می شوند که می تواند برای چشمانتان هم مضر باشد.

مطمئن شوید که فاصله مناسب را با صفحه نمایشگر خود حفط می کنید. مناسب ترین فاصله با مانیتور بین 50 تا 75 سانتی متر است. این مقدار با توجه به هر صفحه و هر فرد متفاوت است. اما بهتر است بدون تغییر در حالت نشستن خود، فقط با نوک انگشتان، صفحه را لمس کنید. اگر این فاصله را رعایت کنید، تمام جزئیات و کلیات صفحه را در پیش چشم خود دارید ( بدون اینکه بخواهید برای یافتن چیز کوچکی چشم یا گردنتان را حرکت دهید ).

  1. از فیلتر ضد – آبی در همه چیز استفاده کنید

مدارک و تحقیقات ثابت می کنند که برای حفظ سلامتی چشم ها، کمتر در معرض نور آبی قرار بگیرید. اکثر تلفن های همراه امروزی، دارای قابلیت حالت شب هستند که حرارت رنگ ها را برای چند ساعت به طور مناسب برای سلامتی و چشمان ما تطبیق و تغییر می دهد.

همچنین می توانید این قابلیت ها را برای هر وقت و هرمیزان حساسیت که می خواهید، تنظیم کنید. به نظر خیلی عجیب می آید که یکی از اصلی ترین حالت های تلفن خود را تغییر بدهید. اما به سرعت به آن عادت خواهید کرد، و همچنین ساعات طولانی که به تماشای صفحه نمایش می نشینید یا چیزی می نویسید را دلپذیر تر خواهد کرد.

به علاوه، همچنین می توانید از فیلترهایی برای نور آبی ( مانند فیلتر نورهای منعکس شده که در بالا نام بردیم ) استفاده کنید. همچنین می توانید عینک های مخصوصی برای فیلتر کردن نور صفحه نمایش، استفاده کنید ( که در مواقعی که عینک یا لنزی ندارید به کارتان خواهد آمد) و برای کسانی که از لنزهای طبی استفاده می کنند؛

شما می توانید از مرکز درمانی که لنزها را خریداری کرده اید بخواهید که فیلتر های ضد نور آبی را در سطح لنزها قرار دهند که دقیقا مانند عینکی که ذکر کردیم به کار می روند. همچنین این فیلتر باعث می شود که چشمان شما درنگاه افراد دیگر، با نور بنفش بدرخشد! ( شوخی نمی کنم خخخ !! این موردی سورئالیسمی برای دیگران است)

جمع بندی انتهایی

خستگی چشم ها شاید مورد بسیار جدی در ذهنتان تلقی نشود، اما کسانی که با این مورد دست و پنچه نرم می کنند، این مشکل را شدیدا عامل مزاحم فعالیتشان می دانند. اگر تاحالا با چنین مشکلی روبه رو نشده اید ( حتی در ساعات طولانی استفاده از رایانه )، خود را انسان خوش شانسی بدانید. اما به طور پیشگیرانه مراقب باشید که گرفتار این بلا نشوید. اما اگر شما مانند همه ما رنج کشیده دائمی این مورد هستید، تنها چند اقدام و تغییر لازم است تا سطح سلامت کلی شما را بالا ببرد (بوسیله تطبیق و همگام سازی متناسب).

 

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا