سئومقالات

گوگل سرچ کنسول چیست و چگونه کار می‌کند؟

What is Google Search Console and How does it work

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) سرویس رایگانی است که توسط Google ارائه شده است. هدف این سرویس، بررسی و ارزیابی وب‌سایت ها در نتایج جستجوی گوگل است. یعنی از طریق این سرویس، می توانید وضعیت وب‌سایت خود در نتایج جستجوی گوگل را بررسی نموده و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کنید.

البته برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل، لزوما نباید در گوگل سرچ کنسول ثبت نام کنید. بلکه این سرویس ابزاری برای مشاهده و بهبود عملکرد وب‌سایت خود در گوگل است.

این سرویس وظایف زیر را برعهده دارد:

  • قرار گرفتن سایت و مطالب شما در نتایج گوگل را تایید می کند.
  • مشکلاتی که در وب‌سایت شما رخ داده را به شما اطلاع می دهد.
  • میزان مشاهده وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل را نمایش می دهد. به عبارت دیگر، مشخص می کند که کاربران با جستجوی چه موضوعاتی وارد سایت شما شده‌اند و یا چندبار هنگام جستجو بر روی عنوان شما کلیک شده است.
  • هنگامی که هرزنامه‌ای را در سایت شما پیدا کند به شما اخطار می دهد.
  • سایت‌های دیگری که به شما لینک شده‌اند را نمایش می دهد.
  • مشکلات AMP (نسخه کم حجم وب‌سایت) و یا مشکلات مربوط به ورژن موبایل وب‌سایت شما را نمایش می‌دهد.

چه کسانی باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنند؟

همه‌ی افرادی که دسترسی به مدیریت وب‌سایت دارند! از ابتدایی‌ترین تا حرفه‌ای ترین اشخاص می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

صاحبان مشاغل : حتی اگر خودتان از این سرویس استفاده نمی‌کنید، باید از آن آگاه باشد. با اصول آن آشنا بوده و بدانید چه ویژگی‌هایی در جستجوی گوگل وجود دارد. با انجام این کار، زمانی که متخصصی در این زمینه استخدام می‌کنید، از اصطلاحات استفاده شده مطلع هستید.

متخصصان سئو یا بازاریاب‌های دیجیتالی : به عنوان کسی که در زمینه ی بازاریابی و فروش یک وب‌سایت به صورت تخصصی فعالیت می‌کند، Search Console به شما کمک می‌کند تا بر روی ترافیک وب‌سایت خود نظارت داشته باشید و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد آن بگیرید. همچنین با رفع مشکلات به بهبود و بالابردن رتبه سایت خود در گوگل کمک می‌کنید.

مدیران وب‌سایت : اگر شما مدیر ( یا اصطلاحا ادمین ) یک وب‌سایت هستید و به کارکرد درست وب‌سایت خود اهمیت می‌دهید، با استفاده از Search Console می‌توانید خطاهای مربوط به سرور، نحوه بارگزاری سایت و امنیت را مشاهده و نسبت به رفع آن ها اقدام کنید.

در نتیجه Google Search Console :

یک کانال ارتباطی است

Google Search Console راهی برای ارتباط میان Google و صاحبان وب‌سایت است. از این طریق صاحبان وب‌سایت می‌توانند مشکلات، خطاها و حتی جریمه‌هایی که گوگل برایشان مشخص کرده را مشاهده کنند. گوگل راه‌حل هایی برای رفع این مشکلات را نیز پیشنهاد می‌دهد.

یک مرکز کنترل است

ابزاری که سرچ کنسول ارائه می‌دهد به ما در مدیریت روزمره وب‌سایت مان کمک می‌کند. بدین صورت که امکان نظارت از طریق Sitemap را فراهم کرده و خطاها و مشکلات سایت را به ما اطلاع می‌دهد. همچنین بعد از رفع خطاها می‌توان از گوگل خواست تا دوباره سایت مان را بررسی کند. همچنین نحوه نمایش سایت در نتایج جستجوی گوگل را نیز به ما نشان می‌دهد.

نمایش سایت مپ در گوگل سرچ کنسول

نشان دهنده عملکرد وب‌سایت است

اکانت Search Console شما، پر از اطلاعات مفید است که نحوه نمایش وب‌سایت تان در نتایج جستجو را به خوبی نمایش می‌دهد. از ورژن موبایل سایت گرفته تا دنبال کردن کلیک‌های کاربران روی لینک های موجود در وب‌سایت.

اگر در مورد مدیریت و بهینه سازی وب‌سایت خود جدی هستید، Google Search Console بهترین گزینه ممکن برای شما است.

نمایش عملکرد سایت در گوگل سرچ کنسول

 

در آموزش بعدی در مورد ایجاد رکورد TXT برای تایید گوگل سرچ کنسول صحبت خواهیم کرد.

چگونه می‌توان رکورد TXT برای تایید گوگل سرچ کنسول ایجاد کرد؟

همچنین برای استفاده از روش تایید گوگل سرچ کنسول از طریق URL Prefix می‌توانید آموزش زیر را مشاهده کنید:

آموزش تایید گوگل سرچ کنسول از طریق URL Prefix

شاد و پیروز باشید.

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد محمدی
1 سال قبل

خیلی خوب بود. واقعاً لذت بردم

سجاد
10 ماه قبل

سلام . بسیار مطلب مفیدی بود اما یک سئوال بنده دارم که جوابش و هیچ کجا پیدا نکردم
وقتی وب سایتمون و در گوگل کنسول ثبت میکنیم پس از هر بار جستجو سرچ کنسول در همون صفحه گول یه آمار کلی در مورد کلمه ای که جستجو شده ارائه می کنه که شامل clicks/ impressions/Avg.posion هست . سئوال بنده اینه که چرا بعضی از ایتم ها قرمز و برخی رو سبز نمایش نمایش داده میشه و اگه به این معنی هست که سبز یعنی رشد کرده و قرمز یعنی افت و سقوط کرده پس چرا بعضی مواقه مثلا در زیر ایتم کلیک +10 رو با رنگ قرمز نشون میده ؟؟؟ مثبت ایا به معنی رشد ( دراینجا رشد نرخ کلیک ) نیست ؟ منظورم اینه که تفاوت رنگ و علامت مثبت و منفی در زیر ایتم های نمایش داده شده در گوگل کنسول به چه معنا هست؟
ممنون
ضمنا شرکت ما به یک کارشناس سئو هم نیاز داره خوشحال میشیم کسی رو به ما معرفی کنید

دکمه بازگشت به بالا