آموزشسئو

اصلاح لینک های شکسته در سایت + معرفی ابزارهای محبوب

اصلاح لینک های شکسته در سایت : لینک های شکسته به لینک هایی گفته می شود که در هنگام بارگذاری دارای خطا بوده و به علت حذف و یا تغییرات، فراخوانی نمی شوند.

برای مثال شما به تازگی اقدام به تغییر آدرس یک مطلب نموده اید و فراموش می کنید که آدرس آن را ریدایرکت نمایید و آدرس شما نیز در موتورهای جستجو گر و یا در خود سایت نیز تغییر نمی کند به همین علت هنگامی که کاربر قصد وارد شدن به وب سایت شما را دارد با آدرس قبلی وارد شده و سایت شما را با خطای 404 مشاهده خواهد کرد.

این اتفاق زمانی که صفحات سایت شما توسط موتورهای جستجو ایندکس شده اند می تواند به یک فاجعه تبدیل شود و موجب افت ناگهانی ارزش و سئو وب سایت شما گردد.

با توجه به مشکل پیش آمده، شناسایی در مرحله اول و رفع لینک های شکسته در مرحله دوم کار بسیار مهمی است که هر وب سایت وردپرسی می بایست آن را در فواصل زمانی مشخصی انجام دهد.

در کنار اینکه موتور های جستجو با خزش در وب سایت شما و مشاهده لینک های شکسته ارزش و رتبه سایت شما را کاهش می دهند، کاربرانی را تصور کنید که با صفحه ۴۰۴ مواجه می شوند و مشاهده این صفحه چه حسی را به آنها منتقل می کند.

اصلاح لینک های شکسته در سایت + معرفی ابزارهای محبوب

انتقال این حس باعث می شود نام و برند شما ارزشش را از دست بدهد و به همین علت دیگر وب سایت شما در اولویت بررسی نتایج قرار نگیرد.
اما در عوض کاربرانی را تصور کنید که بر روی لینک های وب سایت شما کلیک می کنند و به خواسته خود می رسند.

کاربران در صورت رسیدن به هدف (goal) و رفع مشکل و نیاز خود، علاوه بر اینکه در دفعات بعدی وب سایت شما را در اولویت بازدید قرار می دهند سبب انتشار آن نیز به دوستان خود شده و باعث می شود یک شبه راه صد ساله را طی نمایید.

پس با توجه به اهمیت این موضوع لازم است تا در همین لحظه نسبت به بررسی سایت خود و اصلاح لینک های شکسته اقدام کنید.

برای اصلاح لینک های شکسته در وردپرس می توانید از راهنمای زیر استفاده کرده و از ابزارهای موجود در آن در سایر برنامه ها (مثل جوملا، اپن کارت، پرستا شاپ و…) نیز استفاده نمایید.

در این مطلب به معرفی ۵ ابزار بسیار ساده و کاربردی جهت شناسایی و رفع لینک های شکسته می پردازیم. بسته به نوع تخصص خود می توانید یکی از این پنج روش را انتخاب کنید.

اصلاح لینک های شکسته با Ahref و یا semrush

به غیر از موتور های جستجو ربات های دیگری نیز وجود دارند که در ازای اسکن وب سایت ها و ارائه خدمات هزینه دریافت می کنند. یکی از این ابزارها که در ماه میلیاردها صفحه را بررسی کرده و آنها را تجزیه و تحلیل می کنند وب سایت Ahref است.
در صورتی که قصد دارید به صورت آزمایشی از این سرویس استفاده نمایید می توانید اطلاعات مفیدی را در بازه های زمانی متفاوت در مورد وب سایت خود دریافت نمایید.

اصلاح لینک های شکسته در سایت + معرفی ابزارهای محبوب
پس از عضویت در سایت Ahref می توانید سایت خود را اضافه کرده و در قسمت Report و سپس Internal page صفحاتی که با خطا روبه رو شده اند را جستجو کنید و نسبت به اصلاح آنها اقدام نمایید.

ابزار Google Webmaster Tools

یکی از ابزارهای اصلاح لینک های شکسته، ابزار Google Webmaster یا همان Google Search Console است. این ابزار رایگان بوده اما می بایست پس از اضافه کردن وب سایت در حساب کاربری خود در این سایت منتظر بمانید تا ربات های گوگل صفحات سایت شما را اسکن نموده و پس از چند روز نتایج آن را مشاهده خواهید کنید.

البته زمان مورد نیاز به شرایط زیادی مثل موقعیت مکانی سایت شما، سرعت لود صفحات، سطح دسترسی گوگل به سایت، برنامه مدیریت محتوا و … بستگی دارد و برای هر وب سایت متفاوت می باشد.

اصلاح لینک های شکسته در سایت + معرفی ابزارهای محبوب
برای مشاهده صفحات دارای خطا پس از اضافه کردن نقشه سایت خود به این ابزار از منوی index به Coverage رفته و سپس با انتخاب نقشه سایت می توانید صفحات دارای خطا را مشاهده نمایید.

نرم افزار Screaming Frog

نرم افزار Screaming Frog ابزار بسیار کاربردی است که تحت سیستم عامل ویندوز بوده و می توانید جهت اسکن کامل سایت از آن استفاده نمایید.
با معرفی سایت خود به این نرم افزار ، اسکن آن آغاز شده و بسته به نوع محتوا و سرعت اینترنت در حال استفاده ممکن است زمان نمایش نتایج متفاوت باشد.
پس از اتمام اسکن در قسمت Response Codes در سمت راست نرم افزار گزینه Client Error می توانید صفحات دارای خطا را مشاهده نمایید.

اصلاح لینک های شکسته در سایت + معرفی ابزارهای محبوب

البته این نرم افزار ویژگی های دیگری مثل نمایش لینک های داخلی (Internal Link) و همچنین لینک های خارجی (External Link) و امکانات بسیار را جهت اسکن کامل سایت در اختیار شما قرار می دهد که می توانید بسته به نیاز خود از آن استفاده کنید.

ابزار آنلاین brokenlinkcheck.com

یکی دیگر از ابزارهای مشاهده لینک های شکسته استفاده از وب سایت brokenlinkcheck است. این سایت که در واقع نرم افزار تحت وب بوده با سرعت بیشتری اسکن را انجام داده و صفحات دارای خطا را به شما نمایش می دهد.

اصلاح لینک های شکسته در سایت + معرفی ابزارهای محبوب

در صورتی که دسترس ربات ها را به سایت خود محدود نکرده باشید یکی از بهترین گزینه ها استفاده از این ابزار است.

اصلاح لینک های شکسته با افزونه Broken Link Checker

یکی از افزونه های وردپرس جهت اصلاح لینک های شکسته Broken Link Checker می باشد. این افزونه وردپرسی که به صورت رایگان نیز در دسترس است امکانات فراوانی را به کاربران داده و می تواند یکی از گزینه های مدیران وردپرسی باشد.

اصلاح لینک های شکسته در سایت + معرفی ابزارهای محبوب

ویژگی های افزونه وردپرس اصلاح لینک های شکسته Broken Link Checker :

  • اسکن تمامی لینک های موجود در سایت(بدون استثنا)
  • اسکن کاملاخودکار
  • نمایش تمامی صفحات دارای خطا
  • امکان اصلاح گروهی و یا تکی لینک های دارای خطا
  • امکان حذف تمامی لینک های دارای خطا
  • قابلیت زمانبدی جهت اسکن خودکار

توجه : استفاده از این افزونه به صورت مداوم توصیه نمی گردد زیرا این افزونه شروع به اسکن تمامی صفحات سایت کرده و سرعت وب سایت شما را بسیار پایین آورده و کندی قابل لمسی را تجربه خواهید کرد.
البته این ابزار یکی از بهترین افزونه های موجود است که توصیه می گردد موارد زیر را در استفاده از آن مد نظر قرار دهید :

  • پس از نصب افزونه، در ساعاتی که وب سایت شما بازدید کننده زیادی ندارد اسکن را شروع کنید.
  • پس از مشاهده لینک های شکسته اقدام به اصلاح آنها نموده و مجدد افزونه را غیر فعال کنید.
  • دقت داشته باشید این افزونه به صورت دوره ای و بر اساس زمانبدی وب سایت شما را اسکن می کند و پس از استفاده حتما آن را غیر فعال نمایید.

 

تذکر پایانی:

باید به این نکته توجه داشته باشید صرفا هر خطای ۴۰۴ نمی تواند صحیح باشد و امکان اینکه در تنظیمات برنامه خود دسترسی را محدود کرده باشید نیز ممکن است سبب نمایش این خطا در ابزارهای اصلاح لینک های شکسته گردد.

پس همیشه در مروگر های مختلف و آی پی های متفاوت صحت خطاها را بررسی و سپس نسبت به اصلاح آنها اقدام کنید.

به صورت کلی در صورتی که در ابتدای راه اندازی سایت اصولی را مد نظر قرار دهید سایت شما با خطای کمتری روبه رو شده و در نتیجه لینک های شکسته و صفحات دارای خطا نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا