دامنهآموزش

مراحل تایید درخواست ثبت دامنه IR و ارسال مدارک در ایرنیک

How to Send Documents to Irnic after Domain Registration

پس از ثبت دامنه ملی (ir.)، دامنه شما رزرو شده و برای بررسی بیشتر از سمت ایرنیک تا 10 روز در این حالت قرار می‌گیرد. حالت رزرو بدین شکل است که امکان فراخوانی دامنه، ثبت دوباره یا انتقال و تمدید آن وجود ندارد. در این مدت، ممکن است که از سمت ایرنیک به دلیل کمبود اطلاعات،  درخواستی در مورد ارسال مدارک انجام شود. در این صورت لازم است تا مدارک خود را به ایرنیک ارسال کنید.

قبل از هرچیز برای مشاهده‌ی آموزش ثبت دامنه IR در نت‌افراز می‌توانید مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید:

آموزش ثبت دامنه IR در نت افراز

پس از ثبت دامنه، هنگام بررسی اطلاعات هوایز دامنه IR نیز تاریخ انقضای دامنه شما به مدت زمان ثبت دامنه (که یکساله یا 5 ساله می‌تواند باشد.) نمایش داده می‌شود.

در این آموزش قصد داریم که فرآیند کلی ارسال مدارک به ایرنیک را بیان کنیم.

پس با ما همراه باشید.

مقدمه ای بر فرآیند ثبت دامنه توسط ایرنیک

قبل از هرچیز لازم است تا اطلاعات کلی نسبت به فرآیند ثبت دامنه در ایرنیک داشته باشیم. ایرنیک(nic.ir) یک سازمان ملی برای ثبت دامنه‌های ir است که توسط سازمان جهانی ثبت دامنه ICANN به عنوان رجیسترر و رجیستری مورد تایید قرار گرفته است. فرآیند ثبت دامنه در این سازمان مقداری با ثبت دامنه بین المللی مانند دامنه Com، Net و … متفاوت است.

فرآیند ثبت دامنه IR

پس از ثبت دامنه IR، ابتدا دامنه‌ی شما به مدت 10 روز به حالت رزرو قرار می‌گیرد. این مدت 10 روزه برای بررسی دامنه توسط ایرنیک است و امکان ثبت، تمدید یا انتقال دامنه در این مدت زمان وجود ندارد.

بررسی دامنه در مدت زمان رزرو دامنه توسط ایرنیک انجام می‌شود و بعد از بررسی، ممکن است 4 حالت مختلف برای شما رخ دهد:

توجه داشته باشید که پس از رزرو دامنه، برای پیگیری‌های بیشتر، لازم است تا از طریق ایمیل ثبت شده برای شناسه ایرنیک خود، پیگیری‌های لازم را انجام دهید. یعنی نتیجه‌ی پس از رزرو دامنه از طریق این ایمیل به شما اطلاع رسانی می‌شود.

ثبت دامنه بدون نیاز به ارسال مدارک به ایرنیک

ساده‌ترین و بهترین اتفاق، ثبت دامنه بدون نیاز به ارسال مدارک است. این حالت بدین صورت است که بدون نیاز به ارسال هیچ گونه مدرکی، دامنه شما ابتدا رزرو شده و سپس در دسترس قرار می‌گیرد.

این وضعیت ممکن است در حالتی رخ دهد که قبلا در شناسه ایرنیک فعلی خود، مدارک مربوط به تعهدنامه شناسه ایرنیک را برای سازمان ایرنیک ارسال کرده و تایید شده باشد. البته ممکن است دامنه جدید نیاز به مدارک خاص یا جدیدی داشته باشد که در این خصوص نیاز است تا مدارک جدید برای ثبت دامنه فعلی برای ایرنیک به صورت مجزا ارسال شود.

ثبت دامنه همراه با نیاز به ارسال مدارک به ایرنیک

پس از ایجاد شناسه ایرنیک و رزرو دامنه برای اولین بار در این شناسه، ایرنیک در مدت زمان رزرو دامنه که 10 روز است، ایمیلی برای آدرس ایمیل ثبت شده جهت ارسال تعهدنامه برای شناسه ایرنیک ارسال می‌کند.

در مدت زمان رزرو دامنه، به دلیل زمانبر بودن بررسی دامنه (جهت تایید یا رد دامنه یا نیاز به ارسال مدارک) لازم است تا منتظر ارسال ایمیل از سمت ایرنیک جهت تعیین وضعیت دامنه باشید و سپس در صورت نیاز به ارسال مدارک، مطابق راهنمای موجود در ایمیل نسبت به ارسال مدارک اقدام فرمایید.

در این ایمیل، درخواستی مبنی بر ارسال مدارک اعلام شده است. بنابراین لازم است تا مدارک خواسته شده را برای ایرنیک ارسال کنید.

معمولا ایمیل نمونه به شکل زیر است:

 

ایمیل ارسال مدارک به ایرنیک

 

مطابق با متن ایمیل، اگر قبلا مدارک را برای ایرنیک ارسال کرده‌اید، دیگر نیازی به ارسال به مدارک وجود ندارد. اما اگر قبلا این مدارک را ارسال نکرده‌اید:

  • اگر دامنه ثبت شده برای شخص حقیقی است، لازم است تا “فرم پیوست شده در ایمیل” را پرینت گرفته و امضا کنید. به همراه “اسکن کارت ملی” از طریق بخش “ارسال مدارک” برای ایرنیک ارسال کنید. (البته طبق مکاتبات ما با ایرنیک، امکان دست نویسی متن قرارداد و امضا و ارسال آن نیز وجود دارد.)
  • اگر دامنه ثبت شده برای شرکت حقوقی باشد، لازم است تا “فرم پیوست شده در ایمیل” را پرینت گرفته و امضا کنید. سپس با نوشتن درخواست در سربرگ و ارسال کپی روزنامه رسمی برای شرکت ثبت شده، از طریق بخش “ارسال مدارک” برای ایرنیک ارسال کنید.

نمونه فرم قرارداد پیوست شده در ایمیل برای ارسال به ایرنیک:

 

نمونه فرم تعهد نامه برای ارسال مدارک ایرنیک

چگونه مدارک را برای ایرنیک ارسال کنیم؟

برای ارسال مدارک برای ایرنیک، ابتدا وارد سایت اصلی ایرنیک می‌شویم. سپس بر روی بخش “ارسال مدارک” کلیک می‌کنیم.

 

ارسال مدارک به ایرنیک

 

این بخش شامل سه بخش اصلی می‌شود که به توضیح هرکدام می‌پردازیم:

  • مدارک مربوط به امور شناسه‌ها:

این بخش، مخصوص مواقعی است که قبلا شناسه ایرنیک خود را ایجاد کرده‌اید و قصد تغییرات یا اعمال تنظیمات در آن را دارید. این تغییران یا تنظیمات شامل: تغییر پاسخ محرمانه، رمزعبور، آدرس، شماره ثبت شرکت و نوع شناسه و … است. با توجه به اینکه این آموزش مربوط به ثبت دامنه است، بنابراین سعی می‌کنیم که در آموزشی دیگر به صورت کامل‌تر در مورد این بخش صحبت کنیم.

  • مدارک مربوط به امور دامنه:

این بخش، مربوط به امور مربوط به دامنه مانند ثبت، انتقال یا لغو دامنه است. البته گاهی اوقات که دسترسی به شناسه ایرنیک ندارید و قصد تغییر در تغییر یا تنظیم رابط‌های نمایندگی دارید، از طریق ارسال نامه از این بخش می‌توانید نسبت به ایجاد درخواست خود اقدام کنید.

  • ارسال مدرک مرتبط با نمایندگان:

این بخش مربوط به نمایندگان ایرنیک برای ثبت دامنه (مانند نت‌افراز) است. معمولا شمایی که این مقاله را مطالعه می‌کنید به این بخش نیازی پیدا نخواهید کرد.

 

برای ارسال مدارک ثبت دامنه، از بخش “مدارک مربوط به امور دامنه” بر روی “تکمیل فرم و ارسال مدرک” کلیک می‌کنیم.

 

ارسال مدارک به ایرنیک از وبسایت

 

در بخش بالایی، لازم است تا “نام دامنه‌ها” را انتخاب کنید.

در بخش بعدی درخواست مرتبط با دامنه را لازم است تا انتخاب کنید. با توجه به اینکه این آموزش برای “ثبت دامنه” است، گزینه اولی را انتخاب می‌کنیم.

در بخش “فایل مدرک” لازم است تا “فرم امضا شده” و “اسکن کارت ملی” را ارسال کنید. توجه داشته باشید که فرمت فایل ارسالی “TIFF، JPG، PNG یا PDF” باشد. همچنین حجم هرکدام از فایل‌ها کمتر از 5 مگابایت باشد. اگر حجم فایل ارسالی بالاتر از مقدار گفته شده است، پیشنهاد می‌کنیم که از وب‌سایت‌ها یا نرم‌افزارهایی که مخصوص کم کردن حجم تصاویر هستند استفاده کنید.

با وارد کردن متن وارد شده و کلیک بر روی “ارسال مدرک”، مدارک برای ایرنیک ارسال می‌شود.

اطلاع‌رسانی‌های مربوط به ایرنیک، از طریق ایمیل به شما اعلام می‌شود.

توجه داشته باشید که لازم است قبل از اتمام 10 روز رزرو دامنه، مدارک مربوطه ارسال شود در غیر این صورت دامنه شما لغو شده و لازم است تا دوباره نسبت به ثبت آن اقدام کنید.

لغو فرآیند ثبت دامنه و نیاز به ارسال مدارک به ساماندهی

برخی اوقات، به دلیل خاص بودن نام دامنه، امکان ثبت آن وجود ندارد. یعنی پس از بررسی اطلاعات هوایز آن در سایت nic.ir با پیغام زیر:

 

This domain is only available for registration under certain conditions

 

مواجه خواهید شد.

شما می‌توانید از طریق لینک زیر، دامنه‌های تحت شرایط خاص را مشاهده کنید:

دامنه‌های تحت شرایط خاص

 

همچنین ایرنیک در ایمیلی به شما اطلاع می‌دهد که قبل از ثبت دامین، لازم است تا به صورت نمونه از طریق ساماندهی وزارت ارشاد نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنید.

ایمیل پیشفرض ایرنیک به شکل زیر است:

 

دامنه شما تحت شرایط خاص است

 

بنابراین فرآیند ثبت دامنه لغو و مبلغ آن به حساب شما عودت داده می‎‌شود. شما می‌توانید پس از ثبت اطلاعات در ساماندهی، نسبت به ثبت دوباره دامنه خود اقدام کنید.

عدم اجازه برای ثبت دامنه به دلیل غیرمجاز بودن نام دامنه

برخی از نام دامنه‌ها، به دلیل غیرمجاز بودن نام دامنه، امکان ثبت ندارند. این نام دامنه‌ها به صورت کلی غیرمجاز است و به هیچ شکلی امکان ثبت شدن آن‌ها وجود ندارد. برای مثال دامنه:

test.ir

به هیچ شکلی قابل ثبت شدن ندارد و اگر اطلاعات هوایز آن را در ایرنیک مشاهده کنید، می‌بینید که تحت هیچ شرایطی امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت و پیغام آن به شکل زیر است:

This domain is not available for registration

 

دامنه برای ثبت در دسترس نیست

 

شما می‌توانید لیست دامنه‌های ممنوعه تحت تمامی شرایط را مشاهده کنید:

دامنه‌های بدون امکان ثبت

 

امیدوارم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

شاد و پیروز باشید.

3.7 13 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

25 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود زهیری
2 سال قبل

سلام وقت به خیر
دامنه physicsbookszeheiry.ir برای من ثبت شده است اما نمی دانم از چه طریقی باید مطالب خود را در این دامنه آپلود کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

با سپاس و احترام
محمود زهیری

میثاق
2 سال قبل

سلام
خسته نباشید، مقاله کاملی بود.

مانی
2 سال قبل

سلام من شناسه رو گرفتم همچنین ایرنیک رو و وقتی میخوام مدارک رو بفرستم میزنه شما هنوز به سن قانونی نرسیده اید درحالیکه من 4 ماه قبل یه دامنه دیگه ثبت کردم که بدون نیاز به ارسال مدارک بود

چیکار میتونم بکنم

رضا
2 سال قبل

سلام، تو سایت ایرنیک من پسوند فامیل خودم رو وارد نکردم و ویرایش هم نمیشه برای ارسال مدارک به مشکل نمیخورم؟ که عدم تطابق بزنه؟ البته کد ملی و بقیه موارد وارد شده و درسته

محمد
2 سال قبل

باید تو ایرنیک پولی پرداخت شه یا اریگانه کاراش؟

elina
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من ابتدا ادرس دامنه سایتم از سمت nic تایید نشد و بعد از ثبت درخواست تایید شد الان برای ادامه مراحل ثبت چه کاری باید انجام بدم؟

فرزین اکبری
1 سال قبل

سلام من ار نت افراز یک هاست و دامنه خریدم آیا نت افراز خودش هاست و دامنه رو به هم وصل میکنه یا خیر؟
من الان وقتی دامنه خودمو تو گوگل سذچ میکنم صفحه ای بالا نمیاد ک بعد روش ورد پرس نصب کنم یا وارد cpanelبشم میشه راهنمایی کنید

agha abdi
1 سال قبل

سلام
آیا حتما باید از تعهد نامه پرینت گرفته بشه تا امضا کنیم؟نمیشه دستنویس کنیم و امضا کنیم؟

امیرحسین رایگان
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ممنون از مطلب خوبتون
من یک دامنه با شرایط خاص ثبت کردم که پاسخ کارشناسان ساماندهی این بود

برای ثبت دامنه های شامل pay حتما باید به صورت حقوقی اقدام کنید

برای اقدام حقوقی چه کاری باید انجام شود؟
باتشکر

پرپر
1 سال قبل

سلام وقت بخیر . من برای یک دامنه دات آر آی اقدام کردم بعد از چهار روز این ایمیل برای من فرستاده شده. This domain will be suspended on 2023-02-13 and will NOT be under the domain holder’s control from that date.
دلیلش چی هست ؟ چطور میشه این مشکل رو برطرف کرد؟ اما در داخل لیست دامنه ها به صورت رزرو شده نشون داده میشه

علی
1 سال قبل

باسلام . بعد از مرحله تأیید ایمیل برای احراز هویت که اطلاعات رو وارد می کنم میزنه این کدملی قبلا برای شناسه دیگری احراز شده است !!!! در حالی که اولین بار هست که میخوام دامنه ثبت کنم . کدملی رو هم با زبان انگلیسی هم به صورت فارسی نوشتم ولی در هر دوحالت همین پیغام میاد!!!

عارف
1 سال قبل

سلام وقتتتون بخیر. دامنه من بعد از حدود 72 ساعت هست که رزرو شده و در انتظار تایید توسط واحد ثبت است. اما پیامی مبنی بر اینکه مدارک ارسال کنم برایم نیومده. مشکل دیگه ای هست ایا؟

عارف
پاسخ به  سید حمزه طباطبایی
1 سال قبل

خیلی ممنون

دکمه بازگشت به بالا