مطالب کاربردی

بهترین روش‌های گرفتن اسکرین شات در کامپیوتر

Best Ways to Take a Screenshot in PC


شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید از کامپیوتر خود اسکرین شات بگیرید. اما پس از ساعت‌ها چرخیدن در اینترنت و کلنجار رفتن با نرم افزارهای گوناگون موفق به این کار نشده باشید! امروز در وبلاگ نت افراز تصمیم داریم که شما را با راحت ترین و مناسب ترین روش گرفتن اسکرین شات در کامپیوتر، آشنا کنیم. شاید تعجب کنید اگر بفهمید که در این مسیر نیاز به نصب هیچ گونه نرم افزار مجزا نخواهید داشت!

با اینکه ابزارهای درون برنامه‌ایِ هر دو سیستم عامل ویندوز و مک (Mac) امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما در پایان این مقاله شما را با بهترین ابزار گرفتن اسکرین شات در کامپیوتر نیز، آشنا خواهیم کرد.

نحوه گرفتن اسکرین شات از صفحه در ویندوز 7

اسکرین شات گرفتن از کامپیوتر در ویندوز 7، با استفاده از ابزاری به نام Snipping tool صورت می‌پذیرد.

این ابزار همزمان با نصب ویندوز بر روی سیستم شما نصب شده است. بد نیست بدانید که برای استفاده از این ابزار، نیاز به نصب هیچ نرم افزار خاصی نخواهید داشت. برای اسکرین شات گرفتن از کامپیوتر در ویندوز 7، تنها کافیست که مراحل زیر را اجرا نمایید:

  1. بر روی علامت منوی استارت در گوشه سمت چپ تصویر کلیک کنید. این کار از طریق فشردن کلید ویندوز بر روی کیبورد نیز قابل انجام است.
  2. در قسمت سرچ در پایین منو، شروع به تایپ کلمه “snipping tool” کنید. معمولا با تایپ 2،3 حرف اول می‌توانید این ابزار را مشاهده کنید.
  3. پس از باز شدن این ابزار، 4 گزینه پیش روی شما خواهد بود. توضیحات هر کدام از این چهار گزینه را در ادامه می‌‌توانید مشاهده کنید.

روش گرفتن اسکرین شات در ویندوز 7

Free-form Snip : تصویربرداری از صفحه بدون هیچ کادر مشخص و به شکل دلخواه

در این حالت شما یک ابزار برای برگزیدن منطقه موردنظر خود خواهید داشت. با استفاده از این حالت تصویر خروجی شما می‌تواند به هرشکلی باشد و شما می‌توانید هرمنطقه‌ای را در کادر خود قرار دهید.

پیشنهاد می‌شود که از این گزینه تنها در شرایط خاص استفاده کنید؛ چراکه به دلیل لرزش دست، خروجی این تصویر معمولا زیبا نخواهد بود.

Rectangular Snip : تصویربرداری از صفحه با کادر مستطیل شکل

بهترین گزینه برای تصویربرداری از صفحه همین حالت است. با این گزینه شما می‌توانید یک محیط مستطیل شکل از صفحه را انتخاب کرده و نهایتا آن‌را ذخیره نمایید.

Window Snip : تصویربرداری از یک پنجره دلخواه

این گزینه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شرایطی است که شما تنها می‌خواهید محتوای یک پنجره را به شکل کامل، در خروجی خود داشته باشید. این ابزار به صورت هوشمند پنجره‌های متفاوت را از هم تشخیص داده و کار را برای شما راحت می‌کند.

Full-Screen Snip : تصویربرداری از تمامی محتوای نمایشگر

همانطور که از نام این گزینه نیز مشخص است؛ خروجی این حالت تمام محتوای در حال نمایش را در بر خواهد گرفت.

روش ذخیره اسکرین شات در ویندوز 7

      4. نهایتا پس از انتخاب هریک از گزینه‌های بالا، وارد پنجره ویرایش Snipping Tool خواهید شد. ویرایشگر این ابزار، به شما امکانات محدودی همچون هایلایت کردن بخش‌های مختلف تصویر را خواهد داد. در این پنجره با کلیک کردن بر روی گزینه Save می‌توانید محل ذخیره سازی تصویر و فرمت آن را انتخاب کنید.

پیشنهاد ما برای ذخیره تصاویر فرمت JPEG است. این فرمت هم از کیفیت خوبی برخوردار است و هم در تمامی دستگاه‌ها قابل مشاهده است.

تمام! تصویر صفحه شما آماده است و می‌توانید آن را در محل ذخیره سازی که در مرحله قبل انتخاب کردید؛ مشاهده نمایید.

نحوه تصویربرداری از صفحه در ویندوز 8 و 8.1

متاسفانه در ویندوزهای 8 و 8.1 ابزار Snipping Tool به شکل ویندوز 7 دیده نمی‌شود. اگر از کاربران این دو نسخه از ویندوز هستید؛ تنها راه پیش روی شما برای تصویربرداری از صفحه، فشردن کلیدهای Windows + Print Screen است.

در این حالت یک تصویر تمام صفحه از محتوای دسکتاپ خواهید داشت. اسکرین شات شما، به صورت خودکار در پوشه Pictures و شاخه Screen Shots قرار می‌گیرد. بد نیست اشاره کنیم که کلید Print Screen در برخی کیبوردها به صورت PrtSc نشانه گذاری شده است.

شورتگات گرفتن اسکرین شات در ویندوز

اگر به دنبال گزینه‌های بیشتری هستید؛ می‌توانید کمی پایین‌تر، نرم افزار پیشنهادی ما برای تصویربرداری از صفحه در ویندوز را مشاهده کنید.

نحوه گرفتن اسکرین شات از صفحه در ویندوز 10

ویندوز 10 که کامل ترین ویندوز ارائه شده در زمان نگارش این مقاله است؛ به خوبی ابزارهای مختلف اسکرین شات را در اختیار کاربران مختلف قرار داده است.

خوشبختانه ابزار Snipping Tool نیز با طراحی جدید در این نسخه از ویندوز 10 دیده می‌شود.

همانند ویندوزهای 8 و 8.1، در این نسخه از ویندوز نیز می‌توانید با  فشردن کلیدهای Windows + Print Screen، یک اسکرین شات تمام نما از دسکتاپ خود در مسیر پوشه Pictures داشته باشید.

ابزار گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10

علاوه بر روش بالا؛ Snipping Tool نیز، در دسترس کاربران ویندوز 10 می‌باشد.

روش استفاده دقیقا مشابه با ویندوز 7 است و تنها کافیست که در منوی استارت کلمه Snipping Tool را سرچ کنید و مابقی مراحل را اجرا نمایید.

شاید بد نباشد که یک روش بسیار سریع برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10 هم به شما معرفی کنیم. در این روش کلیدهای Shift + Windows + S را فشار می‌دهید. سریعا ابزار Snipping Tool، با حالت Rectangular Snip در اختیار شما قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که در این حالت، خبری از مراحل Save هم نیست و اسکرین شات شما در حافظه موقت سیستم ذخیره است، که می‌توانید آن‌ را در هر پوشه، فایل Word ،RAR و… کپی کنید.

نحوه گرفتن اسکرین شات از صفحه در سیستم عامل مک (Mac)

تصویربرداری از صفحه در سیستم عامل مک، شباهت زیادی به ویندوز دارد. روشی که در ادامه خدمت شما ارائه می‌شود در تمامی نسخه‌های سیستم عامل مک یکسان بوده و در مک بوک‌های مختلف، متفاوت نمی‌باشد.

شورتکات گرفتن اسکرین شات در مک

برای گرفتن یک اسکرین شات کامل (Full Screen) تنها کافیست که کلیدهای Shift + Command + 3 را فشار دهید. پس از انجا این کار یک تصویر کوچک در گوشه نمایشگر برای شما به نمایش در می‌آید که با کلیک بر روی آن وارد ویرایشگر تصویر خواهید شد.

اگر بر روی آن تصویر کلیک نکنید؛ تصویر پس از گذشت 3 ثانیه بر روی دسکتاپ شما ذخیره خواهد شد.

اما اگر می‌خواهید تنها بخش خاصی از صفحه را در خروجی خود بیاورید؛ تنها کافیست که به جای کلید 3، این‌بار کلید 4 را فشار دهید. یعنی Shift + Command + 4.

در این حالت علامت نشانگر موس، تغییر خواهد کرد و به شکل یک Crosshair درخواهد آمد. تنها کافیست که محیط مدنظر خود را با این Crosshair انتخاب کنید. به همین سادگی !

نرم افزار پیشنهادی نت افراز برای تصویربرداری از ویندوز

بهترین نرم افزار گرفتن اسکرین شات در ویندوز

شاید برخی از کاربران، همچون کاربران ویندوز‌های 8 و 8.1 یا برخی دیگر از کاربران سایر ویندوزها، به ابزار درون سیستمی خود علاقه‌مند نباشند و به دنبال گزینه‌های بهتر با امکانات بیشتری باشند!

نرم افزار Snagit یکی از بهترین نرم افزارها برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز است؛ که بر روی تمامی نسخه‌های مختلف ویندوز قابل نصب است. این نرم افزار علاوه بر قابلیت‌های درون سیستمی ویندوز، امکاناتی همچون دریافت اسکرین‌های طولی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

به عنوان مثال با استفاده از نرم افزار Snagit می‌توانید که تمامی یک برگه‌ی وب را بدون در نظر گرفتن ارتفاع آن، در یک تصویر داشته باشید.

امیدواریم که از این آموزش بهره کافی را برده باشید. ما در تیم تحریریه نت افراز، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستیم.

پس چنانچه هرگونه سوالی در رابطه با این آموزش داشتید، می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

3.9 17 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

13 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Blink
2 سال قبل

براي ويندوز 10 چطوريه؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  Blink
2 سال قبل

با سلام خدمت شما
با همین روش‌های ذکر شده قابل انجام است.

سما
2 سال قبل

عالی. ممنون

امینی
1 سال قبل

سلام!
تشکر بابت گذاشتن مطلب مفید و کاربردی

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  امینی
1 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز
ممنونم از توجه شما

صابر
1 سال قبل

تشکر بسیار واضح و مفید

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  صابر
1 سال قبل

با تشکر از لطف بی کران شما دوست عزیز

مسلم
1 سال قبل

سلام خیلی عالی بود

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  مسلم
1 سال قبل

قربان شما
بسیار خوشحالیم که توانستیم رضایت جنابعالی را جلب کنیم

happy
9 ماه قبل

عالی بود ممنون

ایزد
8 ماه قبل

سلام مطالب مفید و کاربردی بود تشکر

saeed
5 ماه قبل

بسیار عالی ممنون. متاسفانه من اشتباه امتیازدادم .حواسم نبودستاره سمت راست رو زدم به جای سمت چپ.به جای پنج،امتیازیک ثبت شد ومتاسفانه میانگین از4.1 اومد تا 3.8 . امیدوارم ببخشید

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  saeed
5 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
از این بابت هیچ اشکالی وجود ندارد 🙂
خوشحالیم که این آموزش به شما کمک کرده.

دکمه بازگشت به بالا