آموزشمطالب کاربردی

تفاوت پروتکل های ایمیل POP3 و IMAP

what is the difference between POP3 and IMAP protocols

مطمئنا اگر تا به حال، از سرویس‌های ایمیل استفاده کرده باشید، نام پروتکل های POP3 و IMAP به گوشتان خورده باشد. حتی ممکن است کانفیگ مربوط به اکانت ایمیل را انجام داده باشید، اما با مفهوم این پروتکل‌ها آشنا نباشید. به صورت خلاصه پروتکل به معنای زبان یا راه ارتباطی در دنیای کامپیوتر است. پروتکل‌های IMAP و POP3 در اصل برای مدیریت دریافت ایمیل می‌باشند. یعنی با استفاده از این پروتکل‌ها، می‌توانید نسبت به مدیریت ایمیل خود با استفاده از نرم‌افزارهای جانبی اقدام کنید.

در این آموزش به صورت کلی، درباره‌ی تفاوت پروتکل‌های ایمیل POP3 و IMAP صحبت می‌کنیم.

پس با ما همراه باشید.

تفاوت بین پروتکل های POP3 و IMAP

پروتکل POP3 و IMAP راه ارتباط میان سرور با کلاینت است. یعنی شما می‌توانید از طریق این پروتکل، ارتباطی میان سرورهای ایمیل(مانند هاست) یا سرویس‌های خدمات ایمیل (مانند جیمیل، یاهو، هات‌میل و …) و نرم‌افزارهای مخصوص مدیریت ایمیل مانند: Outlook، Thunderbird و … برقرار کنید.

معرفی پروتکل POP3:

در پروتکل POP3، یک نسخه از ایمیل، روی سیستمی که نرم‌افزار مدیریت ایمیل بر روی آن است، ذخیره می‌شود. یعنی شما می‌توانید در آینده، ایمیل خود را به صورت آفلاین روی نرم‌افزار مخصوص مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید که امکان مشاهده ایمیل فقط بروی همان سیستم و همان نرم افزار وجود دارد. زیرا ایمیل شما پس از مشاهده، از روی میل سرور حذف خواهد شد. اما بر روی سیستم شما همچنان قرار دارد.

پس به صورت کلی اگر بخواهیم مزیت و معایب این پروتکل را بگوییم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مزیت‌ها:

  • امکان مشاهده‌ی ایمیل‌ها به صورت آفلاین
  • ایجاد فضای اضافه برای سرور ایمیل

معایب:

  • عدم دسترسی به ایمیل‌ها در صورت استفاده از نرم افزار دیگر

معرفی پروتکل IMAP:

در پروتکل IMAP، معایب پروتکل POP3 وجود ندارد. یعنی ایمیل ارسال شده، همچنان بر روی میل سرور قرار داشته و قابل مشاهده است. بنابراین درصورتیکه می‌خواهید ایمیلتان از طریق سیستم‌های دیگر قابل مشاهده باشد، این روش بسیار مناسب می‌باشد.

اما مشکلی که وجود دارد این است که اگر حجم ایمیل‌های دریافتی شما بسیار زیاد است، ممکن است به زودی فضای میل سرور شما پر شده و امکان دریافت ایمیل وجود ندارد.

مزیت‌ها:

  • امکان مشاهده‌ی ایمیل‌ها بر روی چندین سیستم و نرم افزار مختلف
  • حذف نشدن ایمیل بر روی میل سرور

معایب:

  • پر شدن سرور ایمیل در صورت دریافت ایمیل به تعداد زیاد

کدام پروتکل؟ POP3 یا IMAP ؟

سوالی که پیش می آید این است، از پروتکل POP3 استاده کنم یا IMAP ؟!

این قضیه بستگی به میزان کاربری شما از اکانت ایمیل دارد. اگر فقط از یک سیستم ایمیل خود را چک می‌کنید و می‌خواهید ایمیل‌هایتان بر روی سیستمتان ذخیره شده باشد. همچنین اگر روزانه با تعداد ایمیل زیادی مواجه هستید و امکان پر شدن میل سرور شما وجود دارد، پیشنهاد ما استفاده از پروتکل POP3 است.

اما اگر قصد دارید از چندین سیستم مختلف نسبت به چک کردن ایمیل خود اقدام کنید و یا حجم ایمیل‌های دریافتی شما زیاد نمی‌باشد، پیشنهاد ما استفاده از پروتکل IMAP می‌باشد.

امیدوارم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

4.2 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا