مطالب کاربردی

آموزش فعالسازی CDN ابر آروان بر روی هاست‌های نت افراز

Activating Arvan Cloud CDN on Netafraz Hosts

فعالسازی CDN از جمله مواردی است که همه متخصصان حوزه وب به آن پیشنهاد می‌کنند. تمامی سایت‌‌های بررسی و آنالیز کیفیت ساختار سایت، همچون GTMetrix به CDN بسیار اهمیت می‌دهند و این مسئله یکی از معیارهای مهم بررسی هر سایت محسوب می‌شود. شرکت آبر آروان یکی از اولین ارائه دهنگان خدمات ابری در کشور ماست که می‌توان گفت اکثر فعالان حوزه وب این شرکت را با شبکه توزیع محتوای آن می‌شناسند. در این مقاله از نت افراز بلاگ می‌خواهیم نگاهی به مفهوم CDN و کاربرد آن در سایت‌ها داشته باشیم. در انتهای مقاله نیز، به آموزش فعالسازی CDN ابر آروان بر روی هاست‌های نت‌افراز خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

CDN چیست؟

cdn چیست؟

شبکه توزیع محتوا یا “Content Delivery Network” که به اختصار CDN نامیده می‌شود، یک راه ارتباطی سریع‌تر میان سایت شما و مخاطب سایت است. با استفاده از CDN، محتوای سایت شما بر روی سرورهای لبه (Edge) ارائه دهنده ذخیره خواهد شد و هر زمان که کاربری درخواستی را به سایت شما ارسال می‌کند، پاسخ درخواست خود را از نزدیکترین سرور لبه (پاپ سایت) دریافت خواهد کرد. بگذارید با ذکر یک مثال نگاه بهتری به این مسئله داشته باشیم.

فرض کنید شما صاحب یک شرکت با یک محصول انحصاری هستید. محصول شما بین‌المللی است و مشتریان شما در سرتاسر جهان پراکنده هستند. اگر تنها مبدا ارائه محصولات شما، شرکت شما باشد، مسلما زمان ارسال و تحویل سفارشات مشتریان شما بسیار زمان‌بر خواهد بود. حال فرض کنید شما در هر کشور یک یا چندین نمایندگی داشته باشید. در این صورت زمان تحویل سفارشات به مشتریان بسیار کاهش خواهد یافت. این مسئله موجب می‌شود که رضایت کاربران از شرکت شما افزایش یابد و نهایتا فروش شما چندین برابر شود. در این مثال، کارخانه شما همان سایت شما بود و محصول انحصاری شما همان محتوای سایت شماست.

آیا استفاده از CDN بر سئو سایت تاثیری می‌گذارد؟

با اتصال سایت به CDN، محتوای وب‌سایت شما بر روی چندین پاپ سایت (نمایندگی) ذخیره خواهد شد و محتوای سایت از نزدیکترین پاپ سایت به کاربر تحویل داده می‌شود. در این شرایط سرعت لود سایت شما به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت و مخاطبان سایت شما احساس رضایت بیشتری خواهند کرد. همین مسئله موجب بهبود جایگاه شما در نزد گوگل خواهد شد و نهایتا جایگاه سایت شما در نتایج سرچ گوگل بهبود می‌یابد. پس CDN به شکل غیرمستقیم بر SEO سایت نیز تاثیرگذار است!

جدا از اینکه CDN در سئو وب سایت شما موثر است، مزایای بسیار دیگری نیز دارد. از جمله این مزایا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت کش و ذخیره اطلاعات و کمک به بهبود سرعت وب سایت شما:

معمولا سرورهای CDN دارای چند سرور بزرگ هستند. این سرورها، محتوای استاتیک وب سایت شما را پس از یک بار درخواست، در حافظه پنهان ذخیره می‌کنند. این مزیت بزرگی در صرفه جویی در کاهش بار و همچنین پهنای باند سرور شما محسوب می‌شود.

به عنوان مثال اگر کاربری یک صفحه وب با 10 تصویر را با یک سروری که به CDN متصل نیست فراخوانی کند، مرورگر باید 10 درخواست اضافی به سرور شما ارسال کند. اگر هر تصویر 1 مگابایت باشد، 10 مگابایت اضافه را سرور شما باید پردازش کند که باعث مصرف منابع و درگیری Resource سرور شما خواهد شد. بنابراین پردازنده و رم سرور و همچنین هارد دیسک سرور را درگیر خواهد کرد.

وقتی قابلیت کش CDN را فعال کنید، هنگامی که هر تصویر یک بار فراخوانی شود، CDN یک نسخه از آن را در سرورهای خود ذخیره می‌کند. هنگامی که کاربر دوم همان تصویر را درخواست کند، CDN آن را از سرورهای خود فراخوانی و در مرورگر لود می‌کند. اینجاست که سرور شما زمان بیشتری برای انجام کارهای مهم دیگر دارد. بنابراین این مورد، کمک زیادی به عملکرد وب‌سایت شما خواهد کرد. زیرا بسیاری از منابع سرور آزاد خواهد بود و سرور کمتر درگیر مصرف منابع خواهد شد.

  • وجود سرورهای CDN در سراسر جهان:

همراه با ذخیره محتوا، CDN ها یک شبکه جهانی تحویل محتوا دارند. با این کار، محتوای ذخیره شده از وب سایت شما در سرورهای زیادی در سراسر جهان ذخیره می‌شود. هنگامی که کاربر، یک محتوا را درخواست می‌کند، به جای ارائه آن از سرور شما که در یک مکان است، CDN محتوا را از نزدیکترین سرور فراخوانی می‌کند. این بدین معناست که وب سایت شما سریع در سراسر جهان بارگیری می‌شود، نه فقط در کشوری که سرور شما در آن قرار دارد.

  • فایروال و لایه امنیتی ضد حملات ddos

در کنار قابلیت مفید کش، CDN به محافظت از وب سایت شما در برابر حملات و تهدیداتی مانند Brute-Force نیز کمک خواهد کرد.

CDN این مزیت را دارد که می‌تواند به تعداد بسیار زیادی وب سایت سرویس‌دهی کند. بنابراین می‌تواند ربات‌ها و کاربران مخرب را راحت‌تر از هر فایروال سیستم عامل شناسایی کند. همچنین می‌تواند دسترسی به وب‌سایت شما را به یک کشور یا منطقه خاص جغرافیایی محدود کند. یا حتی دسترسی به برخی آی‌پی‌ها و برخی آدرس‌ها را limit کند. یعنی به طور کلی صفحات و آدرس‌های وب سایت شما را ایمن سازد.

همچنین می‌توانید به صورت گرافیکی و زنده و بوسیله Chart ترسیم شده، میزان درخواست‌های روی وب سایت خود و همچنین آنالیز و تفسیر آمار بازدیدکنندگان را مشاهده فرمائید.

  • امنیت بالاتر وب سایت در برابر حملات رایج

زمانی که حمله‌ای روی سمت وب سایت شما انجام می‌شود، روش‌های متعددی دارد. یکی از این روش‌ها، شناسایی وب‌سایت‌های دیگر روی سرور شما و نفوذ به وب سایت شما از طریق آن است. برای این کار، هکر نیاز به دانستن آی‌پی اصلی سرور میزبان سایت شما خواهد داشت. زمانیکه شما از CDN استفاده می‌کنید، آی‌پی اصلی سرور مخفی می‌شود. در واقع آی‌پی سرورهای ارائه دهنده CDN در مشخصات هاست شما ثبت شده و هکرها به راحتی نمی‌توانند سرور اصلی شما را شناسایی کرده یا نسبت به نفوذ به سایت‌های دیگر روی سرور شما اقدام نمایند.

  • مدیریت DNS راحت‌تر و سریع‌تر

مدیریت DNS در پنل CDN ،قابلیت‌های مفیدی را ارائه می‌دهد. بدین شکل که می‌توان آن را از طریق یک API نیز مدیریت و کنترل کرد. رکوردهای DNS مانند مسیرهای رانندگی برای مرورگر شما هستند. هنگامی که نام دامنه خود را وارد می‌کنید، رکوردهای DNS به مرورگر شما می‌گویند که برای رسیدن به مقصد به کجا بروید. این مورد معمولاً بر عملکرد روزانه تأثیر نمی‌گذارد، اما اگر بخواهید سرور خود را تغییر داده یا یک رکورد جدید اضافه کنید یا به راحتی رکوردهای خود را به‌روزرسانی کنید، زمان زیادی صرفه‌جویی می‌شود.

  • خصوصیات پیشرفته مختلف

قابلیت های مفید دیگر مانند:
– بهینه سازی تصاویر
– بهینه سازی کدهای Css
– بهینه سازی کدهای جاوا اسکریپت
از قابلیتهای استفاده از CDN هستند

آیا برای استفاده از شبکه توزیع محتوای ابر آروان باید هزینه‌ای پرداخت کنیم؟

قیمت سرویس های CDN آروان

خدمات پایه شبکه توزیع محتوا ابر آوران همچون اکثر ارائه دهندگان CDN به صورت رایگان محاسبه می‌شود. در این شرایط شما برای استفاده از این خدمات نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهید داشت. نحوه محاسبه هزینه‌ها در سیستم آبر آروان به صورت “PAYG” می‌باشد. در این سیستم محاسبه هزینه‌ها بر اساس ریز مصرف است و شما راحت‌تر می‌توانید هزینه‌های مربوط به CDN خود را مدیریت کنید.

شبکه توزیع محتوای ابر اروان شامل تعداد زیادی افزونه و Add-on می‌باشد که برای استفاده از برخی از این امکانات ملزم به پرداخت هزینه هستید. گاها نسخه پایه این افزونه‌ها رایگان است و تنها برای تهیه پلن پیشرفته ملزم به پرداخت هزینه می‌باشید. شرکت آروان قیمت گذاری روشنی برای محصولات خود دارد و “قیمت بسته‌های شبکه توزیع محتوا” در وب‌سایت این شرکت قابل مشاهده است.

نحوه فعالسازی CDN ابر آروان

پیش از هرچیز لازم است که در سایت ابر آروان ثبت نام کنید. پس از ثبت نام در سایت این شرکت می‌توانید از طریق پنل کاربردی خود، به تمامی سرویس‌های آروان دسترسی داشته باشید.

اضافه کردن دامنه به پنل آروان کلود

در پنل کاربری خود از طریق منوی سمت راست بر روی گزینه “CDN” کلیک کنید. در اولین مرحله باید دامنه خود را در سامانه آروان ثبت نمایید. برای این کار تنها کافیست که بر روی کلید “افزودن دامنه جدید” کلیک نمایید. در پنجره باز شده دامنه خود را بدون پیشوند وارد کنید. همان طور که قابل ملاحظه است، پسوند دامنه به صورت خودکار وارد شده است. پس از کلیک بر روی گزینه “ادامه”، ابر آروان به صورت اتوماتیک رکوردهای DNS شما را اسکن و ثبت می کند. توجه داشته باشید که چنانچه در آینده تصمیم به افزودن ساب دامنه گرفتید، باید مجدد درخواست اسکن ارسال کنید.

افزودن دامنه به پنل آروان کلود

پس از ثبت رکوردهای DNS شما، لازم است تا با قوانین و مقررات شرکت آروان موافقت خود را اعلام نمایید. در گام بعدی باید تیک گزینه “از تمام قوانین اطلاع دارم و آن‌ها را قبول می‌کنم” را بزنید و نهایتا بر روی گزینه “موافقم” کلیک کنید.

پس از عبور از مراحل پیشین، اکنون سایت شما با قرار گرفتن بر روی سرورهای لبه (Edge) ابر آروان تنها یک کلیک فاصله دارد، اما بهتر است که کمی بیشتر مراقب باشید. در ادامه به بررسی بایدها و نبایدها در زمان فعالسازی CDN آروان خواهیم پرداخت.

نکات مهم پیش از فعالسازی CDN آروان

گواهینامه ssl رایگان آروان کلود

تنظیمات https: تجربه کاربری ما در استفاده از خدمات آروان به ما ثابت کرد که استفاده از گواهینامه SSL آروان، در بخش تنظیمات https بهترین گزینه پیش روی شماست. استفاده از گواهینامه رایگان ارائه شده بر روی هاست، پیچیدگی‌های بسیاری در زمان انتقال به سیستم آروان دارد و در اکثر مواقع بی‌نتیجه است! اگر اقدام به خرید لایسنس SSL نموده‌اید، بهتر است که با مشورت با تیم پیشتیبانی آروان اقدامات لازم جهت استفاده از لایسنس خریداری شده را هماهنگ کرده و سختی‌های موجود در این مسیر را به جان بخرید. اما چنانچه از گواهینامه رایگان هاست استفاده می‌کنید، تنها کافیست از طریق پنل آروان و قسمت تنظیمات https، یک درخاست صدور گواهینامه https ثبت کنید.

قرار دادن ipهای آروان در لیست سفید فایروال: شرکت آروان به صورت منظم اقدام به بروزرسانی ipهای خود می‌کند و کاربران سرویس CDN این شرکت باید مطمئن شوند که این ipها در لیست سفید فایروال قرار دارند. برای این کار لازم است تا آخرین ipهای ارائه شده از طرف این شرکت در لیست سفید هاست شما قرار بگیرد. برای کاربران هاست‌های نت افراز، این فرآیند تنها از طریق ارسال یک تیکت مهیا خواهد بود.

تغییر dns دامنه

بروزرسانی DNSهای دامنه: تغییر DNSهای دامنه یکی از دیگر مواردی است که باید پیش از فعالسازی CDN آروان صورت گیرد. با استفاده از آموزش “تنظیم و تغییر DNS دامنه‌های ir و بین المللی” می‌توانید به راحتی DNSهای خود را از نت افراز، به آروان تغییر داده و از خدمات CDN آروان بهره ببرید.

تیم آروان نیز مقالاتی را برای آشنایی بهتر و شروع به کار با شبکه توزیع محتوای خود منتشر کرده که در ادامه می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر، نسبت به مطالعه آن‌ها اقدام نمایید.

آغاز کار با CDN آروان

گام پایانی و سخن آخر

پس از پشت سر گذاشتن تمامی مراحل ذکرشده، اکنون تنها کافیست که از طریق پنل کاربری خود و از زبانه CDN، بر روی گزینه رکوردهای DNS کلیک نمایید. در این صفحه بسته به سایت شما، تعداد 2 یا بیشتر رکورد A دیده می‌شود. مقابل هر رکورد A، یک نماد ابر قرار گرفته که ابر خاکستری نشانه غیرفعال بودن CDN، و ابر فیروزه‌ای نشانه فعال بودن CDN است. در صورتی که از شرایط ایده‌آل سایت خود برای فعالسازی CDN مطمئن هستید، تنها کافیست که بر روی ابر خاکستری کلیک کرده و سپس بر روی گزینه فعالسازی کلیک نمایید. با تغییر رنگ ابر، از خاکستری به فیروزه‌ای، CDN سایت شما فعال شده و محتوای سایت شما به مرور بر روی سرورهای لبه آروان کش خواهد شد.

فعال کردن شبکه توزیع محتوا آروان

در این مقاله از نت افراز بلاگ، به بررسی روش فعالسازی CDN ابر آروان پرداختیم. بحث‌های پیرامون مسئله CDN بسیار زیاد و گاها تخصصی است. در این مقاله سعی داشتیم که به طور مختصر شما را با روند فعالسازی CDN آروان، از ابتدا تا انتها آشنا کنیم. توجه داشته باشید که با تکیه بر همین آموزش شما به راحتی می‌توانید نسبت به فعالسازی شبکه توزیع محتوای آروان اقدام نموده و از خدمات این شرکت ایرانی استفاده نمایید. در پایان چنانچه سوالی در رابطه با فعالسازی CDN آروان دارید، می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه مطرح نمایید. توجه داشته باشید که نظرات شما برای ما حائز اهمیت بوده و در بروزرسانی‌های این نوشته مورد توجه قرار می‌گیرند.

موفقیت، همراه راهتان باد.

4.6 8 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا