آموزشدامنه

مهم‌ترین نکات در زمان انتخاب نام دامنه

The Most Important Tips, for Choosing a Domain Name

انتخاب نام دامنه مناسب، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر کسب و کار یا مالک استارتاپ، پیش از اجرایی کردن سایت خود باید به آن بیاندیشد. اگر در ابتدا کسب و کار شما بر بستر اینترنت شکل می‌گیرد، اهمیت این نکته دوچندان خواهد شد؛ چراکه اگر زمانی تصمیم به افتتاح یک فروشگاه فیزیکی بگیرید، باید همان نام را بر روی فروشگاه فیزیکی خود نیز قرار دهید. امروز در نت افراز بلاگ به بررسی 10 نکته مهم در زمان انتخاب نام دامنه خواهیم پرداخت. نامی که به سایت شما هویت می‌بخشد، معرف شما در بستر اینترنت است و در آینده سایت شما تاثیر مستقیم دارد.

چرا نام دامنه مهم است؟

  1. نام دامنه تبدیل به برند شما خواهد شد. ساده ترین مثال در این زمینه سایت آمازون (Amazon) خواهد بود. شاید اگر آقای Jeff Bezos، در زمان انتخاب نام دامنه به جای دامنه Amazon.com از دامنه‌ای دیگر استفاده می‌کردند، هیچ موقع آمازون به برندی که امروزه شاهد آن هستیم، تبدیل نمی‌شد.
  2. نام دامنه در نمایش بهتر در نتایج گوگل، تاثیر خواهد داشت. به عنوان مثال، چنانچه شما تصمیم به ایجاد یک وب‌سایت فروش سرور مجازی بگیرید، استفاده از واژه “Server” مسلما در نمایش سایت شما در نتایج گوگل تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط به حوزه فعالیت شما در نام دامنه موجب می‌شود که گوگل راحت‌تر مخاطبین هدف شما را شناسایی کند. این موضوع به صراحت در وب‌سایت Moz بیان شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید بر روی لینک پایین کلیک کنید.

اهمیت استفاده از کلمه کلیدی در دامنه وب‌سایت

3. نام دامنه اولین مشخصه شماست که کاربر با آن روبه‌رو می‌شود. همان طور که در تصویر نیز قابل مشاهده است، گوگل نام دامنه شما را به طور کامل در نتایج جستجو نشان می‌دهد.

نحوه نمایش دامنه سایت در نتایج جستجو گوگل نت افراز | netafraz

همین مسئله به خوبی اهمیت نام دامنه را مشخص می‌سازد. احتمالا برای شما هم پیش آمده که تنها به خاطر جذابیت نام یک دامنه در نتایج گوگل، بیخیال رتبه‌ی یک نتایج شده‌اید و به سراغ سایتی دیگر با نامی جذاب‌تر رفته‌اید. پس از این مسئله به راحتی عبور نکنید!

نام Domain شما باید ساده باشد.

ساده بودن نام دامنه مهم‌ترین نکته است. نام دامنه شما نباید بیش از حد پیچیده باشد. این پیچیدگی می‌تواند باعث سردرگمی مخاطب شما شود. گاهی متوجه می‌شویم که بازدیدکننده اصلا به خوبی نتوانسته متوجه نام دامنه برخی از سایت‌ها شود!

برای این مورد از مثال دیجی کالا استفاده می‌کنیم. نام شرکت صاحب امتیاز وب‌سایت دیجی کالا “نوآوران فن آوازه” است. اکنون نگاه کنید اگر بخواهیم از همین نام، برای دامنه استفاده کنیم با چه نتیجه‌ای روبه‌رو می‌شویم:

Noavaranfanavazeh.com

اگر با املای فارسی نام این شرکت آشنا نباشید، حتی تشخیص نام شرکت از روی نام این دامنه کار سختی خواهد بود!
به همین ترتیب، هرچه نام دامنه شما ساده‌تر باشد، بیشتر در ذهن‌ها ماندگار خواهید شد.

نام دامنه نباید چند املایی باشد.

از آنجایی که نام دامنه‌های فارسی اکثرا برگرفته از زبان فارسی هستند و باید به شکل انگلیسی نوشته شوند، شاهد چند املایی در برخی از کلمات هستیم. درک این موضوع، با ذکر یک مثال بسیار ساده‌تر خواهد بود.

فرض کنید شما صاحب یک رستوران ایتالیایی با نام “پابلیتو (Poblito)”  هستید و تصمیم به ایجاد یک سایت دارید. املای نام رستوران شما هم به شکل “Poblito” است. اما آیا کاربران شما هم از این موضوع آگاه هستند؟
بدون در نظر گرفتن کلمه رستوران که در زبان انگلیسی (Restaurant) به قدر کافی سخت نوشته می‌شود، نگاهی به املای مختلف نام برند شما از دیدگاه کاربران می‌اندازیم:

poblito.com (شکل درست)
pablito.com
pablitoo.com
poblitoo.com
poblyto.com ,...

ما در اینجا تنها به چند مورد از نمونه‌های اشتباه اشاره کردیم. در زمان نام گذاری دامنه‌‌ی سایت‌های فارسی به دفعات زیاد با این موارد روبه‌رو خواهید شد. در این زمان تنها خلاقیت شماست که می‌تواند به کمک شما بیاید.

اسم سایت شما باید به آسانی تلفظ شود.

اینکه هر کاربر با هر سطح دانشی در اولین نگاه متوجه نام برند و سایت شما شود، بسیار حائز اهمیت است. بهترین مثال در این زمینه شاید سایت “دیوار” باشد. شما به هیچ شکلی نمی‌توانید کلمه “Divar” را چیزی غیر از دیوار تلفظ کنید!

همین سادگی باعث شد که این وب‌سایت ایرانی در مدت کمی رشد بسیار سریعی را تجربه کند. دیوار به خوبی جای خود را در میان جامعه پیدا کرد. این مسئله یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه برندینگ سایت است که به زودی در نت افراز بلاگ، بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

نام دامنه شما در شبکه‌های مجازی نیز، باید در دسترس شما باشد.

این موضوع یکی از مهم‌ترین نکات در زمان انتخاب دامنه است. بسیار دیده‌ایم که کاربران پس از ثبت دامنه تازه به یاد ساخت یک حساب کاربری در شبکه‌های مجازی می‌افتند. در این شرایط معمولا می‌بینیم که آن نام کاربری در دسترس نیست. در این زمان یا باید آن نام کاربری را از مالک فعلی آن خریداری کنید، یا با استفاده از ترفندهایی، یک نام کاربری مرتبط پیدا کنید.

برای راحتی بیشتر شما، ما سایت “Namechk” را به شما معرفی می‌کنیم. با استفاده از این سایت، می‌توانید علاوه بر چک کردن دامنه‌های آزاد، بررسی کنید که نام کاربری شما در کدام شبکه‌های مجازی در دسترس است. برای ورود به این سایت، تنها کافیست که بر روی لینک زیر کلیک کنید.

بررسی آزاد بودن نام کاربری در شبکه‌های اجتماعی

به عنوان مثال، ما یک نام کاربری را در این سایت جستجو می‌کنیم تا ببینیم در کدام شبکه‌های مجازی در دسترس (سبز رنگ) است، و در کدام یک، پیش از این ثبت شده (خاکستری رنگ) و یا در دسترس نیست.

بررسی آزاد بودن نام کاربری در شبکه های اجتماعی نت افراز | netafraz

همان طور که مشاهده می‌کنید، این سایت آمار بسیار کامل و جامعی ارائه می‌دهد. با استفاده از این سایت می‌توانید در کمتر از چند ثانیه نام کاربری مدنظر خود را در بیش از 50 شبکه اجتماعی چک کنید. شبکه‌های اجتماعی معروف مثل تلگرام، اینستاگرام و توئیتر نیز در این سایت دیده می‌شوند. چه چیزی بهتر از یک ابزار کارآمد، ساده و رایگان؟!

از خط تیره در نام دامنه استفاده نکنید.

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، در انتخاب نام دامنه، سادگی حرف اول را می‌زند. استفاده از خط تیره موجب می‌شود که بسیاری از کاربران به ویژه در زمان تایپ دامنه شما با موبایل، مجبور به جابه‌جایی بین صفحات کیبورد خود شوند. از طرفی گاها ممکن است که خط تیره «-» را با آندرلاین «_» اشتباه بگیرند و در همین جهت با خطای مرورگر روبه‌رو شوند.

از انتخاب نام‌های اختصاری پرهیز کنید.

نام‌های اختصاری از جمله مواردی هستند که کسب و کارهایی با نام‌های طولانی به دنبال آن‌ها می‌روند. اما این ایده اصلا خوب نیست و آمار هم این مسئله را تایید می‌کند. اکثر سایت‌های دولتی ایران از نام‌های اختصاری استفاده می‌کنند. ما با وجود استفاده مداوم از این سایت‌ها، به سختی دامنه آن‌ها را به یاد می‌آوریم، چراکه قرارگیری ابتدای حروف چند کلمه اصلا به خوبی در ذهن نمی‌نشیند.

در ادامه به چند مورد از این دامنه‌ها اشاره می‌کنیم.

epedc.ir (توزیع برق استان اصفهان)

nigc-wazar.ir (شرکت گاز استان آذربایجان غربی)

tpww.ir (اداره آب آستان تهران)

به خاطر سپردن هیچ یک از این موارد آسان نیست. علاوه بر این اگر از نام اختصاری استفاده کنید در زمان برندسازی با مشکلات جدی روبه‌رو خواهید شد. در این رابطه به زودی مقالات بیشتری در نت افراز بلاگ منتشر خواهیم کرد.

از پسوند مناسب استفاده کنید.

استفاده از پسوندهای غیر رایج موجب می‌شود که سایت شما در چشم کاربر، ناآشنا به نظر برسد. این پسوند غیر رایج نه تنها موجب افزایش محبوبیت سایت شما نخواهد شد، بلکه این ناآشنا بودن برای چشمان کاربر، موجب می‌شود که اصلا بر روی وب‌سایت شما در نتایج گوگل کلیک نکند!

سعی کنید که تا حد امکان از پسوندهای رایج همچون com ،ir و net استفاده کنید. توجه داشته باشید که بهتر است تمامی پسوندهای رایج برای دامنه خود را تهیه نمایید. به عنوان مثال، اگر سایت شما netafrazblog نام دارد، بهتر است که این دامنه را با هر سه پسوند یادشده تهیه نمایید. با این حرکت جلوی سواستفاده‌هایی که ممکن است در آینده از طریق برند و دامنه شما شکل بگیرد را گرفته‌اید. همچنین احتمال اینکه شخص دیگری با دامنه شما و با پسوندی متفاوت، اقدام به ایجاد یک سایت مشابه با سایت شما نماید، بسیار کاهش خواهد یافت.

از عوامل جغرافیایی نهایت بهره را ببرید!

اگر شما ارائه دهنده یک خدمت و یا محصول هستید، که تنها به محدوده خاصی خدمت رسانی می‌کنید، می‌توانید با نام دامنه مناسب، از رقیبانتان در منطقه سبقت بگیرید.

به عنوان مثال، دوباره به سراغ رستوران ایتالیایی “Poblito” می‌رویم. با فرض اینکه این رستوران در تهران واقع شده باشد، به خوبی می‌توان نام دامنه را در جهت دسترسی بهتر کاربران تهرانی تغییر داد. اگر توجه کرده باشید، گوگل به شدت به محدوده زندگی و عبور و مرور کاربران توجه می‌کند. گوگل به صراحت لوکیشن فعلی شما را در پایین برگه جستجو به شما نشان می‌دهد. بد نیست بدانید که نتایج جستجو در گوگل بر اساس موقعیت جغرافیایی که در آن حضور دارید متفاوت هستند.

حال فرض کنید که مالک رستوران Poblito از دامنه “Tehranpoblito.ir” استفاده کرده و اکنون من به عنوان یک شهروند تهرانی عبارت “رستوران ایتالیایی در تهران” را سرچ میکنم. این همان لحظه‌ای است که به دلیل هوشمندی مالک رستوران، دامنه tehranpoblito.ir در جایگاهی بهتر از دامنه poblito.ir قرار می‌گیرد. البته این مسئله تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله SEO و… نیز می‌باشد؛ اما گوگل در مقاله‌ای به اهمیت استفاده از موقعیت‌های جغرافیایی در نتایج جستجو اشاره کرده که از طریق لینک زیر، می‌توانید نسبت به مطالعه آن اقدام کنید.

نحوه استفاده گوگل، از لوکیشن کاربر برای نمایش نتایج جستجو

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ سعی داشتیم تا به شکلی جامع و کاربردی، به بررسی مهم‌ترین نکات در زمان انتخاب نام دامنه بپردازیم. همان طور که در طول مقاله نیز اشاره کردیم، نام دامنه بخش مهمی از سایت شما را تشکیل می‌دهد و به نوعی نشان دهنده برند و هدف شما از ایجاد یک سایت است. در این میان بسیار مهم است که شما ثبت دامنه خود را به کدام شرکتی می‌سپارید. ما در نت افراز تضمین می‌کنیم که دامنه شما در نزد ما امن خواهد بود و نهایت دقت را در حفظ و نگهداری آن به کار خواهیم برد. پیش از رسیدن به تاریخ انقضا دامنه چندین ایمیل برای شما ارسال خواهیم کرد که حتی اگر تاریخ تمدید دامنه خود را فراموش کرده باشید، از این موضوع آگاه شوید. برای آگاهی از “روش ثبت دامنه در نت افراز” و همچنین آگاهی از آزاد بودن دامنه خود، می‌توانید از لینک‌های پایین کمک بگیرید.

آموزش ثبت دامنه ir در نت افراز

بررسی و خرید دامنه از نت افراز

امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. چنانچه سوالی در رابطه با انتخاب نام دامنه دارید و یا فکر می‌کنید نکته‌ای هست که به بهبود این مقاله کمک می‌کند؛ حتما آن را از طریق بخش ارسال نظرات با ما در میان بگذارید. نظرات شما برای ما بسیار بااهمیت هستند و در زمان به‌روزرسانی مقاله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موفقیت همراه راهتان باد

4.2 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا