آموزشوردپرس

آموزش نحوه نصب یک افزونه در وردپرس

How to Install a Plugin in Wordpress

در آموزش‌های قبلی، در مورد نصب وردپرس با شما صحبت کردیم. در این آموزش می‌خواهیم به صورت کلی بیان کنیم که افزونه در وردپرس چیست و چگونه می‌توان به صورت خودکار و دستی آن را بر روی وردپرس نصب کرد.

پس با ما همراه باشید.

افزونه (Plugin) در وردپرس چیست؟

به صورت کلی، افزونه یا همان پلاگین نرم‌افزارهایی هستند که باعث بهبود و پیشرفته‌تر شدن عملکرد وب‌سایت شما می‌شوند. حال این عملکرد می‌تواند در جهت بهبود استفاده شما از وب‌سایت باشد، یا می‌تواند باعث بهبود استفاده کاربران از وب‌سایت شما شود.

زبان برنامه نویسی افزونه وردپرس، همانند خود وردپرس با زبان PHP است. نحوه عملکرد هرکدام از افزونه‌ها با توجه به قابلیت آن‌ها متفاوت است. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت وردپرس، نسبت به مشاهده تمامی افزونه‌ها و امکانات آن‌ها اقدام کنید.

مشاهده افزونه‌های وردپرس

 

افزونه های وردپرس در مخزن وردپرس

 

همانطور که قابل مشاهده است، در وردپرس تمامی افزونه‌ها رایگان نیستند. در بعضی مواقع به دلیل ارائه خدمات اختصاصی‌تر و بهتر، نسخه‌ای از پلاگین‌ها به صورت Premium ارائه شده‌اند. در صورتی که نیاز به این نسخه‌ها دارید، لازم است تا نسبت به خرید آن افزونه اقدام کنید.

البته با توجه به پرداخت دلاری و عدم امکان آن، در ایران لازم است تا از وب‌سایت‌های واسط نسبت به خرید پلاگین موردنظر اقدام کنید.

نکات بسیار مهم قبل از نصب پلاگین وردپرس

قبل از نصب یک افزونه در وردپرس، لازم است تا به برخی نکات توجه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که این نکات ضروری بوده و عدم توجه به آن ممکن است باعث مشکلاتی برای وب‌سایت شما شود.

1. از نصب کردن افزونه‌های نال (Null) شده بپرهیزید

افزونه‌های نال شده، افزونه‌های غیررایگانی هستند که از طریق دستکاری کد‌ها، به صورت رایگان (یا با قیمتی بسیار ارزان) در اختیار همگان قرار گرفته است. برخی از افراد، با دستکاری یک افزونه، کدهایی را بر روی آن اعمال می‌کنند که ممکن است هدف آن هک و نفوذ به اطلاعات باشد. بنابراین در صورت نصب آن افزونه، ممکن است وب‌سایت شما دچار مشکل شود.

البته در نت‌افراز با وجود آنتی ویروس‌های قوی بر روی سرورها و بررسی مداوم وب‌سایت‌ها، امکان نصب اینگونه افزونه‌های مخرب وجود نخواهد داشت. البته پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

2. قبل از نصب افزونه، از همخوانی آن با وب‌سایت خود مطمئن شوید

اگر قصد نصب یک افزونه را دارید، پیشنهاد می‌شود که قبل از نصب نسبت به بررسی آن در مخزن وردپرس بپردازید.

 

بررسی یک افزونه در مخزن وردپرس

 

در این بخش مشخصه‌هایی مانند نسخه‌های PHP قابل پشتیبانی و همچنین نسخه‌های وردپرس قابل پشتیبانی ارائه شده است. در صورتیکه افزونه مورد نظر با نسخه PHP یا وردپرس شما سازگاری نداشته باشد، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

بنابراین قبل از نصب پلاگین، نسب به بررسی آن افزونه اقدام کنید.

3. زمان آخرین به‌روزرسانی پلاگین را بررسی کنید

به‌روزرسانی در افزونه‌ها، معمولا با رفع باگ و مشکلات و همچنین بهبود عملکرد آن‌ها همراه است.

 

آخرین بروزرسانی افزونه وردپرس

 

افزونه‌هایی که به صورت مداوم به‌روز می‌شوند، بدین معناست که مشکلات و خطرات احتمالی آن‌ها به مرور رفع شده و امکان هک شدن از طریق این افزونه‌ها پایین‌تر آمده است. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که از نصب افزونه‌هایی که مدت بسیار زیادی از آخرین به‌روزرسانی آن‌ها گذشته (مثلا بیش از 1 سال) بپرهیزید.

نحوه نصب افزونه در وردپرس از طریق پیشخوان وردپرس

یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌‌های نصب یک افزونه در وردپرس، استفاده از مخزن وردپرس است. در این روش هیچ نیازی به دانلود یا آپلود فایل و همچنین ورود به هاست نیست. کافیست که ابتدا وارد پیشخوان وردپرس خود شوید. سپس از بخش افزونه‌ها، بر روی “افزودن” کلیک کنید.

 

افزودن افزونه جدید به وردپرس

 

در این بخش، 2 راه برای نصب افزونه وجود دارد. اگر شما فایل مربوط به افزونه خود (که قبلا خریداری کرده‌اید یا از وب‌سایت اصلی دانلود کرده‌اید) را در اختیار دارید، می‌توانید با کلیک بر روی “بارگذاری افزونه”، نسبت به قرار دادن فایل و نصب آن اقدام کنید.

 

آپلود افزونه در بخش افزونه های وردپرس

 

اگر فایل افزونه را در اختیار ندارید، می‌توانید به راحتی نام آن افزونه را جستجو کنید. سپس بر روی “نصب” کلیک کنید.

 

نصب پلاگین در پیشخوان وردپرس

 

همچنین پس از نصب، با کلیک بر روی “فعال نمایید” می‌توانید نسبت به فعالسازی پلاگین نصب شده اقدام فرمائید.

 

فعالسازی پلاگین نصب شده در وردپرس

 

افزونه موردنظر شما به راحتی نصب شد. این روش بهترین روش برای نصب یک افزونه است. چون در صورت بروز خطا، وردپرس شما از از آن مطلع خواهد ساخت.

نحوه نصب افزونه در وردپرس، از طریق هاست

اگر شما دسترسی به وردپرس ندارید و یا می‌خواهید از طریق پنل هاست خود نسب به نصب یک پلاگین اقدام کنید، لازم است تا ابتدا وارد پنل هاست خود شوید. به  دلیل آنکه در نت‌افراز، از پنل هاست دایرکت ادمین استفاده می‌شود، ما در این آموزش از این پنل استفاده می‌کنیم.

پس ابتدا وارد دایرکت ادمین شوید. سپس بخش “مدیریت فایل” را انتخاب کنید.

 

بر روی مدیریت فایل در دایرکت ادمین کلیک کنید

 

سپس وارد دامنه یا شاخه‌ای شوید که در آن وردپرس نصب کرده‌اید. شما می‌توانید مسیر زیر را دنبال کنید:

public_html -> wp-content -> plugins

سپس فایل افزونه‌ای را که قبلا دانلود کرده‌اید (از مخزن وردپرس یا جایی که از آن خریده‌اید) را در این بخش آپلود کنید. برای آپلود، راست کلیک کرده و بر روی “Upload Files Here” را کلیک کنید.

 

آپلود کردن فایل افزونه وردپرس در هاست دایرکت ادمین

 

با انتخاب فایل افزونه، می‌توانید نسبت به آپلود آن در این بخش اقدام کنید.

با توجه به این قضیه که اکثر افزونه‌ها به صورت فایل زیپ قرار دارند، بنابراین لازم است تا نسبت به خارج کردن افزونه از حالت زیپ اقدام کنید.

شما می‌توانید از طریق “این لینک”، آموزش مربوط به Extract کردن فایل در دایرکت ادمین را مشاهده کنید.

بار دیگر خدمت شما عرض می‌کنیم که به دلیل عدم امکان بررسی افزونه توسط وردپرس، این روش با خطرات احتمالی مواجه است. بنابراین لازم است تا نسبت به آن آگاه باشید.

امیدواریم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

شاد و پیروز باشید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا