پنل کاربریهاست نمایندگی نت افراز

مدیریت IP و تنظیم نیم سرورهای (NS) اختصاصی در هاست نمایندگی

IP Management & Creating Custom Name Servers in Reseller Hostings

در این مقاله از سری مقالات راهنمای هاست نمایندگی، تصمیم داریم که به مبحث IP و مدیریت نیم سرورها بپردازیم. مبحث IP و نیم سرور ارتباط نزدیکی به یکدیگر دارند و با مدیریت صحیح آن‌ها می‌توان نظم بسیار مناسبی به مشتریان سایت داد. از طرفی IP و نیم سرور از جمله مواردی هستند که اکثر شرکت‌های مطرح، ترجیح می‌دهند که از نسخه‌ی اختصاصی آن‌ها استفاده کنند و کمتر به سمت نسخه اشتراکی بروند، در نتیجه مطالعه‌ی این مقاله به شما کمک می‌کند که بتوانید با امور گفته‌شده آشنا شوید و بتوانید به شکل بهتری مشتریان خود را مدیریت کنید.

نیم سرور را می‌توان همچون حلقه‌ی اتصال میان دامنه و سرویس میزبانی دانست. با خرید هاست نمایندگی، وظیفه‎‌ی مدیریت نیم سروهای مشتریانتان برعهده شما خواهد بود و این شما هستید که باید از اتصال صحیح نیم سروها به دامنه‌ی مشتریانتان مطمئن شوید.

یکی از مهم‌ترین مسائل در رابطه با هاستینگ و ارائه خدمات میزبانی، موضوع برندینگ است. اگر از همراهان همیشگی نت افراز بلاگ باشید، حتما مقاله‌ی «آموزش ریبرند کردن و مدیریت پنل مشتریان هاست نمایندگی» را مطالعه کرده‌اید؛ در آن مقاله به موضوع ریبرند کردن هاست نمایندگی پرداخته‌‌ایم و بررسی کرده‌ایم که چطور می‌توانید صفر تا صد پنل دایرکت ادمین خود را شخصی‌سازی کنید. این مقاله در ادامه‌ی آموزشِ گفته شده است و به شما کمک می‌کند که آخرین گام برای تبدیل شدن به یک هاستینگ مستقل را بردارید.

اگر مایل به استفاده از IP و نیم سرورهای اختصاصی برای هاست نمایندگی خود هستید و می‌خواهید همچون بزرگ‌ترین شرکت‌های هاستینگ ایرانی، از نیم سرورهایی با آدرس دامنه خودتان برای میزبانی مشتریانتان استفاده کنید، تا انتهای این نوشته با ما در نت افراز بلاگ همراه باشید.

اعمال نیم سرور اختصاصی بر روی هاست نمایندگی

اگر تا کنون اقدام به خرید سرویس میزبانی از نت افراز کرده باشید، حتما با نیم سرورهای ما آشنا هستید. وجه مشترک تمامی سرویس‌های نت افراز، از پلن‌های اقتصادی گرفته تا سرویس‌های حرفه‌ای، از هاست‌های ایران گرفته تا فرانسه و… نیم سرورهای آن است. تمامی نیم سرورهای نت افراز به آدرس دامنه “netafraz.com” ختم می‌شوند.

این مورد سبب می‌شود که چنانچه فردی اقدام به مشاهده اطلاعات whois دامنه مشتریان نت افراز نماید یا با استفاده از وب‌سایت intodns اقدام به بررسی نیم سرورهای سایت نماید، با نیم سرورهایی مواجه شود که نشان می‌دهد آن سایت در شرکت نت افراز میزبانی می‌شود.

به‌صورت پیش‌فرض، خریداران هاست‌های نمایندگی نت افراز هم از نیم سرورهایی مشابه با نیم سرورهای شرکت نت افراز استفاده می‌کنند، اما ما در جهت رضایت بیشتر نمایندگان، امکانی را فراهم کرده‌ایم که این گروه از همراهان می‌توانند به‌صورت کاملا رایگان، از نیم سرور‌های اختصاصی خودشان استفاده نمایند.

با این امکان نمایندگان هاستینگ می‌توانند گام بلند دیگری در جهت پیشرفت برندینگ سازمان خودشان بردارند و بدون کوچکترین اشاره‌ای به نام نت افراز، اقدام به فروش سرویس‌های میزبانی کنند.

برای دریافت نیم سرور اختصاصی برای هاست نمایندگی خود، تنها نیاز به یک پیش‌نیاز دارید و آن هم این است که دامنه مدنظر شما بر روی سرورهای نت افراز میزبانی شود.
برای این پیش‌نیاز نه سطح سرویس (اقتصادی، استاندارد، حرفه‌ای) اهمیتی دارد و نه اینکه سرویس شما مربوط به سرویس‌های ایران یا فرانسه است. برای درک بهتر این موضوع به مثال‌های زیر توجه کنید.

در مثال اول دامنه‌ای که ما در زمان خرید هاست نمایندگی وارد کرده‌ایم، دامنه زیر است.

netafrazblog.xyz

اکنون تمایل داریم که نیم سرورهای ما به همین دامنه متصل شوند و با آدرس‌های زیر قابل استفاده باشند.

ns1.netafrazblog.xyz

ns2.netafrazblog.xyz

در این شرایط بدون نیاز به هیچ اقدام دیگری می‌توانید نسبت به ثبت تیکت لازم برای دریافت نیم سرور اختصاصی اقدام کنید.

در مثال دوم ما در زمان خرید هاست نمایندگی از دامنه‌ی زیر استفاده کرده‌ایم، اما مایلیم که نیم سرورهای هاست نمایندگی ما متصل به یک دامنه دیگر همچون موارد گفته شده در ادامه مطلبه باشند.

دامنه ثبت شده در زمان خرید هاست نمایندگی

netafrazshop.ir

نیم سرورهایی که تصمیم به استفاده از آن‌ها داریم

ns1.netafrazblog.xyz

ns2.netafrazblog.xyz

در این شرایط دو حالت وجود خواهد داشت.

  1. در حالت اول، دامنه‌ای که مدنظر داریم نیم سرورهای ما به آن متصل شوند (netafrazblog.xyz)، از قبل بر روی سرورهای نت افراز میزبانی می‌شود. در این شرایط مجددا نیاز به اقدامی از طرف شما نخواهد بود و می‌توانید با ثبت تیکت لازم، اقدام به دریافت نیم سرورهای اختصاصی خود نمایید.
  2. در حالت دوم، دامنه مدنظر شما بر روی سرویس‌دهنده دیگری میزبانی می‌شود و یا اصلا هنوز توسط شرکتی میزبانی نمی‌شود؛ در این شرایط می‌توانید با خرید هر یک از سرویس‌های میزبانی نت افراز، میزبانی دامنه‌ی خود را به ما بسپارید و با ثبت تیکت مربوطه، اقدام به ثبت و دریافت نیم سرورهای اختصاصی خود نمایید.

همانطور که احتمالا در طول این مقاله متوجه شدید، هنوز زیرساخت‌های لازم برای اتوماسیون‌سازی دریافت نیم سرورهای اختصاصی برای نمایندگان هاستینگ وجود ندارد و شما برای دریافت نیم سرور اختصاصی خود، ملزم به ارتباط با پشتیبانان نت افراز هستید. با این وجود، اصلا جای نگرانی نیست، چراکه درخواست شما در صورت رعایت پیش‌نیاز گفته شده، در کمترین زمان ممکن پردازش خواهد شد و می‌توانید به‌سرعت به نیم سرور اختصاصی خود دست پیدا کنید.

برای دریافت نیم سرور اختصاصی هاستینگ خود، کافیست پس از ورود به پنل نت افراز، از بخش «ارسال تیکت پشتیبانی» یک تیکت به بخش «امور دامنه‌ها» ارسال کنید. مسلما عنوان و متن تیکت اختیاری است، اما برای راحتی بیشتر شما، در ادامه یک تیکت به‌عنوان الگو قرار داده‌ایم که می‌توانید از آن استفاده نمایید.

عنوان تیکت: دریافت نیم سرور اختصاصی برای هاست نمایندگی
بخش: امور دامنه‌ها

متن تیکت: باسلام، تقاضا دارم نیم سرورهای اختصاصی زیر، بر روی دامنه “دامنه شما” فعال و به هاست نمایندگی اینجانب اختصاص یابد.

“نیم سرور اول”
“نیم سرور دوم”

باسپاس

«برای مشاهده تصویر نمونه، بر روی این نوشته کلیک کنید.»

پس از ارسال تیکت مربوطه، پشتیبانان نت افراز در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به بررسی دامنه، نیم سرورهای انتخابی شما و همچنین سرویس نمایندگی انتخابی خودتان اقدام خواهند کرد و چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، نیم سرورهای اختصاصی شما بر روی سرویس میزبانی نمایندگی انتخابی‌تان اعمال خواهد شد. لازم است اشاره کنیم که نتیجه این درخواست، از طریق یک پیام در پاسخ تیکت ثبتی شما ارسال می‌شود.

اکنون نیم سرورهای اختصاصی ما بر روی هاست نمایندگی ثبت شده و آماده استفاده هستند، اما هنوز یک گام دیگر باقی مانده است. برای تخصیص نیم سرورهای جدید، به کاربران جدید خود باید یک سری تغییرات را هم بر روی پنل هاست نمایندگی اعمال نمایید.

همانطور که از بند قبلی متوجه شدید، پس از دریافت نیم سرورهای اختصاصی خود، نیم سرورهای جدید تنها بر روی سرویس کاربران جدید اعمال می‌شود. برای تغییر نیم سرور کاربران پیشین، باید از طریق بخش مدیریت کاربران اقدام کنید و علاوه بر تغییر نیم سرورهای تخصیص یافته به کاربران، از آن‌ها بخواهید که Nameserver میزبانی خود را در پنل ارائه دهنده‌ی دامنه نیز تغییر دهند.

برای اعمال تغییرات لازم بر روی پنل هاست نمایندگی، پس از ورود به پنل، از بخش “Server Manager” بر روی آیکون Name servers” کلیک می‌کنیم.

مدیریت نیم سرورها در هاست نمایندگی

اگر از همراهان همیشگی نت افراز هستید، حتما اطلاع دارید که پوسته‌ی پیش‌فرض هاست‌های نمایندگی ما به پوسته‌ی “Evolution” تغییر پیدا کرده است و از این پس تمامی آموزش‌های ارائه شده در نت افراز بلاگ، بر اساس این قالب تهیه می‌شوند. چنانچه همچنان از پوسته‌ی قبلی هاست‌های نمایندگی نت افراز استفاده می‌کنید و ظاهر پنل هاست نمایندگی شما شباهتی به تصاویر ارائه شده در این نوشته ندارد، می‌توانید با مطالعه‌ی آموزش «نحوه تغییر قالب پنل هاست نمایندگی»، پوسته‌ی پنل نمایندگی خود را تغییر دهید و از جدیدترین آموزش‌های بلاگ نت افراز در زمینه‌ی سرویس‌های نمایندگی استفاده کنید.

در فضای زیرین این صفحه، بخشی با عنوان “Set the Name servers that will be assigned to new users” قرار گرفته است. در این بخش می‌توانید نیم سرورهای پیش‌فرض هاست نمایندگی خود، که با نیم سرورهای نت افراز مشترک هستند را مشاهده کنید. اکنون تنها کافیست که این مقادیر پیش‌فرض را به نیم سرورهای انتخابی خودتان که در تیکت درخواست ثبت آن‌ها را ارسال کرده بودید، تغییر دهید.

تغییر nameserver های هاست نمایندگی

تمام! به همین راحتی توانستید نیم سرورهای اختصاصی خودتان را بر روی هاست نمایندگی تعریف کنید و از این پس مشتریان جدید شما به‌جای استفاده از نیم سرورهای پیش‌فرض نت افراز، از نیم سروهای اختصاصی شما استفاده خواهند کرد.

توجه داشته باشید که ارسال تیکت و ثبت نیم سرورهای اختصاصی شما در سرورهای نت افراز، یک بخش واجب از پروسه‌ی اعمال نیم سرورهای اختصاصی است و تنها تغییر نیم سرورها از طریق پنل هاست نمایندگی کافی نیست! گاها دیده می‌شود که کاربران بدون ثبت تیکت پشتیبانی، تنها نیم سرورها را در سطح پنل نمایندگی تغییر می‌دهند که این موضوع باعث عدم امکان اتصال هاست مشتریان آن‌ها به هاست نمایندگی و بروز نارضایتی‌هایی می‌شود.

باید اشاره کنیم که ابتدائا باید نیم سرورهای شما از طریق ارسال تیکت در سامانه نت افراز ثبت شوند و پس از آن اقدام به تغییر نیم سرورها از پنل نمایندگی نمایید.

اکنون که با اعمال نیم سرورهای اختصاصی بر روی هاست نمایندگی آشنا شدید، نوبت به نحوه ثبت نیم سرورهای اختصاصی برای هر یک از مشتریان  شما می‌رسد.

چنانچه شما مالک یکی از هاست‌های نمایندگی نت افراز هستید و مشتری شما درخواست دریافت نیم سرور اختصاصی برای سرویس میزبانی خود دارد، تنها کافیست که در یک تیکت با عنوان “دریافت نیم سرور اختصاصی” درخواست خود را برای تیم امور دامنه‌ها در پشتیبانی نت افراز مطرح کنید. برای راحتی بیشتر شما یک الگو در ادامه‌ی این نوشته تعریف کرده‌ایم که می‌توانید از آن به‌عنوان متن تیکت خود استفاده کنید و تنها مورد مشخص‌شده (دامنه) را با اطلاعات مدنظر خود تکمیل نمایید.

عنوان تیکت: دریافت نیم سرور اختصاصی برای یکی از مشتریان هاست نمایندگی

متن تیکت: سلام و درود
یکی از مشتریان هاست نمایندگی اینجانب، به آدرس دامنه‌ی “example.com” درخواست دریافت نیم سرورهای اختصاصی برای سرویس میزبانی خود را دارد. از شما تقاضا دارم که امکان ارائه‌ی نیم سرورهای اختصاصی برای کاربر هاست نمایندگیِ اینجانب را بررسی نمایید و اقدامات لازم در جهت چگونگی ارائه‌ی نیم سرورهای اختصاصی را مطرح بفرمایید.
باتشکر

با ارسال این تیکت به پشتیبانی نت افراز، همکاران ما در تیم فنی در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به بررسی درخواست شما و پیشنیازهای لازم در جهت ارائه‌ی نیم سرور اختصاصی خواهند نمود و نتیجه را در جواب تیکت به شما اعلام خواهند کرد. به این ترتیب می‌توانید به سادگی و تنها با چند قدم ساده، برای مشتریان سرویس هاست نمایندگی خود، نیم سرور اختصاصی تهیه کنید. بد نیست اگر اشاره کنیم که این کار برای شما به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد، اما شما می‌توانید مطابق با بسیاری از شرکت‌های هاستینگ، برای ارائه نیم سرور اختصاصی به مشتریان سرویس میزبانی خود هزینه‌ای دریافت کنید!

مدیریت IP در هاست نمایندگی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هر مدیر هاستینگ باید با آن آشنا باشد، مسئله‌ی مدیریت IP های سرویس میزبانی نمایندگی است. در حقیقت یک IP همچون آدرس یک خانه در سطح شهر است. همانطور که نحوه بیان آدرس یک آپارتمان 50 واحدی با یک ساختمان 2 واحدی تفاوتی ندارد، نحوه بیان IP یک سرور اختصاصی با یک هاست اشتراکی (Shared Hosting) هم با یکدیگر تفاوتی ندارد.

این مقدمه را گفتیم تا به دو موضوع مهم اشاره کنیم.

  1. اولین موضوع این است که شما با در اختیار داشتن یک IP و دانش کافی، می‌توانید از یک تا بی‌نهایت (!) سایت را میزبانی کنید. شاید این موضوع کمی غیرمنطقی به‌نظر برسد، اما باید بدانید که عملا هیچ مانعی از لحاظ تئوری ندارد. تنها مانعی که در این مسیر می‌تواند سر راه شما قرار گیرد، میزان منابع سرور است.
  2. دومین موضوع این است که شما با در اختیار داشتن یک آدرس IP نمی‌توانید حدس بزنید که به‌صورت دقیق، چند سایت بر روی این IP میزبانی می‌شوند یا اصطلاحا از این IP استفاده می‌کنند. یک IP ممکن است اختصاصا به یک سایت متعلق باشد یا حتی 500 سایت بر روی آن IP میزبانی شوند.

موارد گفته‌شده باعث می‌شوند که IPها نام‌‌های متفاوتی پیدا کنند. برای اینکه بتوانیم بحث مدیریت IPها در هاست نمایندگی را شروع کنیم، نیاز است که با مشخصات IPها در سیستم هاست نمایندگی آشنا شوید.

مدیریت IP ها در هاست نمایندگی

برای اینکه بتوانید لیست IPهای سرویس میزبانی نمایندگی خود را مشاهده کنید، نیاز است که پس از ورود به پنل هاست نمایندگی، از بخش “Server Manager” بر روی آیکن “IP Management” کلیک کنید. با این کار لیستی از IPهای شما مطابق با تصویر زیر برایتان به نمایش در می‌آید.

مدیریت ip های هاست نمایندگی

شما با خرید هاست نمایندگی نت افراز، یک IP اشتراکی یا “Shared” به‌صورت رایگان دریافت می‌کنید. این IP نشانگر سرور اصلی نت افراز است که هاست نمایندگی شما بر روی آن قرار دارد.

در تصویر بالا در مقابل IP پنجم به آدرس “176.31.211.21” می‌توانید عبارت “Shared” را مشاهده کنید. این IP همان IP اشتراکی نت افراز است که به‌صورت رایگان بر روی پنل هاست نمایندگی قرار گرفته است. دقیقا در زیر همین IP، می‌توانید IP اختصاصی پنل هاست نمایندگی تستی ما را مشاهده کنید. در مقابل این IP به‌جای عبارت Shared عبارت Free دیده می‌شود و چنانچه این IP را تنها به یکی از مشتریان خود اختصاص دهیم، این IP به یک IP اختصاصی (Owned) همچون IP سوم تبدیل می‌شود که اختصاصا در اختیار کاربری با نام کاربری Tom قرار دارد.

برای درک بهتر این موضوع، لازم است تا با اصطلاحات زیر در رابطه با IPها در سیستم هاستینگ آشنا شوید.

انواع IP در سیستم هاستینگ

Server IPs: اگر یک IP سرور در جدول خود مشاهده کردید، به این معنی است که شما مجاز به ایجاد حساب‌های مبتنی بر نام (Name-based Accounts) با استفاده از آن آدرس IP هستید. این به این معناست که وب‌سایت‌های مشتریان شما تنها از طریق این آدرس IP به بازدیدکنندگان سایت پاسخ می‌دهند.
در تصویر بالا آی‌پی “176.32.211.18” یک IP سرور است که 13 کاربر از آن استفاده می‌کنند. لازم است اشاره کنیم که به دلیل سطح سرور بودن این گروه از IPها، شما قادر به اعمال تغییرات مدنظر خود بر روی آن‌ها نیستید. باید گفت که به‌ندرت می‌توان IPهای سروری را در لایه‌ی Reseller مشاهده کرد.

Free IPs: آی‌پی‌های آزاد، IPهایی هستند که شما مالک آن‌ها هستید، اما آن‌ها را به هیچ کاربری اختصاص نداده‌اید. ممکن است در زمان گفتگو با کارمندان شرکت‌های هاستینگ با اصطلاحی همچون “On hold IPs” هم مواجه شوید که در حقیقت به همین معنای IPهای آزاد است. هر IP آزاد می‌تواند بنابر اعمالی که مدیر هاست نمایندگی بر روی آن اعمال می‌کند، دارای دو سرانجام مختلف باشد. در ادامه این دو حالت را می‌توانید مشاهده کنید.

لازم است اشاره کنیم که با خرید IP اختصاصی از نت افراز، این IP به‌شکل یک IP آزاد به پنل شما اضافه می‌شود و خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که به چه شکل از این آی‌پی جدید استفاده نمایید.

Shared IPs: یک IP آزاد با تصمیم مدیریت هاستینگ می‌تواند به یک IP اشتراکی تبدیل شود. IP اشتراکی به این معناست که چندین وب‌سایت مختلف باوجود داشتن منابع مجزا، از یک IP مشترک استفاده می‌کنند. به‌زبان ساده باید گفت که این IP بین چند سایت مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. دلیل نام‌گذاری «هاست‌های اشتراکی» به این نام هم دقیقا به همین علت است.

یک IP با توجه به اینکه به چه سروری با چه منابعی متصل است، می‌تواند پاسخگوی نیاز 1 تا بی‌نهایت وب‌سایت باشد! در ادامه‌ی این نوشته شرایط و نحوه تبدیل IPهای مختلف به یک IP اشتراکی را بیان خواهیم کرد.

Owned IPs: در همین مقاله اشاره کردیم که در زمان افزودن دستی مشتریان به پنل هاست نمایندگی خود، می‌توانید یک IP آزاد را اختصاصا به یکی از مشتریان خود تحویل دهید. با انتصاب یک IP آزاد به یکی از مشتریانتان، آن IP آزاد به یک Owned IP یا IP اختصاصی تبدیل می‌شود. در حقیقت یک IP Owned تنها به یک وب‌سایت تعلق دارد و همانند IP Shared نمی‌توان از آن برای میزبانی از سایت‌های متعددی استفاده کرد.

در زمان نگارش این مقاله، خرید IP اختصاصی برای دارندگان هاست نمایندگی تنها از طریق ارسال تیکت پشتیبانی فراهم است. به‌مظور خرید IP اختصاصی برای هاست نمایندگی خود، تنها کافیست که پس از ورود به پنل نت افراز، اقدام به ثبت تیکت پشتیبانی نمایید. با این کار یک فاکتور جدید در پنل نت افراز برایتان ایجاد می‌شود که با پرداخت آن می‌توانید از مزایای IP های اختصاصی بهره‌مند شوید.

تبدیل IP آزاد (Free) به IP اشتراکی یا اختصاصی

تبدیل IPها به یکدیگر کار ساده‌ای است، اما شرایط ویژه‌ای دارد. در ادامه بررسی می‌کنیم که برای تبدیل هر IP به IP دیگر باید چه شرایطی را مدنظر داشته باشید و چه اقداماتی را دنبال کنید.

تبدیل IP آزاد به IP اشتراکی: برای این کار تنها کافیست که پس از ورود به صفحه‌ی “IP Management” مطابق با تصویر زیر، چک‌باکس کنار IP آزاد خود را پُر کنید.

تبدیل یک ip آزاد به Ip اشتراکی

با این کار یک نوار خاسکتری رنگ به بالای این منو اضافه می‌شود که در آن دو عبارت “Free” و “Share” قرار گرفته‌اند. برای تبدیل IP آزاد خود به IP اشتراکی تنها کافیست که بر روی عبارت Share در این منو کلیک کنید. با این کار یک اعلان سبزرنگ در حاشیه‌ی صفحه برایتان به‌نمایش در می‌اید که خبر از موفقیت‌آمیز بودن تبدیل IP دارد و پس از آن عبارت “Free” در زیر ستون “Status” به عبارت “Shared” تبدیل می‌شود.

تبدیل IP آزاد به IP اختصاصی: برای تبدیل IP آزاد به IP اختصاصی نیز دو مسیر مختلف را پیش رو دارید. اولین مسیر برای زمانی است که قصد دارید برای مشتری جدید خود از یک IP اختصاصی استفاده کنید. برای این کار باید در زمان ایجاد مشتری در پنل نمایندگی، از میان IPهای موجود، IP آزاد را برای مشتری جدید خودانتخاب کنید.

از آنجایی‌که پیش از این در مقاله‌ی افزودن دستی مشتریان به هاست نمایندگی به این موضوع پرداخته‌ایم، از تکرار این مسیر جلوگیری کرده و از شما دعوت می‌کنیم که با کلیک بر روی لینک زیر، نسبت به مطالعه‌ی مقاله مربوطه اقدام کنید.

آموزش افزودن مشتری جدید به هاست نمایندگی و تخصیص IP اختصاصی

مسیر دوم برای زمانی است که یکی از مشتریان پیشین شما درخواست IP اختصاصی دارد و شما با تهیه یک IP آزاد از نت افراز، تصمیم دارید که آن IP را به مشتری پیشین خود اختصاص دهید. برای این کار لازم است که پس از ورود به پنل نمایندگی، از میان گزینه‌های موجود در بخش “Account Manager” بر روی آیکن “List Users” کلیک کنید.

نحوه ورود به پنل دایرکت ادمین مشتریان در هاست نمایندگی

با این کار لیست کاملی از مشتریان شما برایتان به‌نمایش در می‌آید. اکنون باید در میان این لیست، مشتری مدنظر خود را پیدا کنید و با کلیک بر روی نام کاربری او، به صفحه‌ی مشخصات سرویس میزبانی او دسترسی پیدا کنید. در این مثال ما تصمیم داریم که IP آزاد خود را به “user2” تخصیص دهیم.

پس از کلیک بر روی نام کاربریِ مشتری مدنظرتان، با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر مواجه می‌شوید. در این صفحه می‌توانید اطلاعات کاملی از سرویس میزبانی این مشتری و مشخصات حساب او پیدا کنید. برای اینکه بتوانید IP سرویس میزبانی این کاربر را از IP پیشین آن به یک IP اختصاصی تغییر دهید، نیاز است که به سربرگ “Modify” مراجعه کنید. در این سربرگ اطلاعاتی همچون پکیج هاستینگ سرویس نمایندگی، IP استفاده شده برای میزبانی سرویس کاربر و… قرار دارند.

نحوه ارائه ip اختصاصی به مشتریان هاست نمایندگی

برای تغییر IP وب‌سایت کاربر از IP پیشین به IP اختصاصی جدید، نیاز است که از بخش “Change the User’s IP” منوی آبشاری مقابل عبارت “Set IP to” را باز کنید. در این منو لیست کاملی از IPهای در دسترس شما (شامل IPهای اشتراکی و IPهای آزاد) برایتان به‌نمایش در می‌آیند. اکنون تنها کافیست که از میان گزینه‌های این منو یکی از IPهای آزادتان را انتخاب کنید و بر روی دکمه‌ی سبز رنگ “Save” در کنار این منو کلیک نمایید.

با این کار یک پیام popup در همین صفحه برایتان باز می‌شود که در آن متنی مشابه متن زیر قرار دارد.

User config file updated.
example.com has been updated with the new ip
Apache config file re-written with new ip
Ftp IPs successfully swapped

در صورت مشاهده‌ی این پیام، IP اختصاصی بر روی سرویس میزبانی مشتری شما اعمال شده است و اکنون IP مربوطه اختصاصا به این کاربر تعلق دارد. در این شرایط چنانچه مجددا به صفحه IP Management باز گردید، می‌بینید که IP آزاد شما به یک آی‌پی Owned یا اختصاصی تبدیل شده است که در زیر ستون “User(s)” می‌توانید مالک آن را هم مشاهده کنید.

تبدیل IPهای اشتراکی و اختصاصی به IPهای آزاد: در آخرین بخش از مبحث مدیریت IPها، به مسئله‌ی تبدیل IPهای اشتراکی و اختصاصی به IPهای آزاد می‌رسیم. لازم است در ابتدای این قسمت اشاره کنیم که فرآیند تبدیل IP اشتراکی به IP آزاد و همچنین فرآیند تبدیل IP اختصاصی به IP آزاد دقیقا مشابه یکدیگر هستند و از یک الگوی ثابت پیروی می‌کنند.

برای تبدیل IPهای مختلف به IP آزاد (Free)، یک اصل وجود دارد و آن هم این است که هیچ وب‌سایتی نباید به IP که تصمیم داریم آن را به یک IP آزاد تبدیل کنیم متصل باشد.

بگذارید با مثالی این موضوع را روشن کنیم. در فرآیند تبدیل IP آزاد به IP اختصاصی، ما آمدیم و به یکی از مشتریان خودمان یک IP آزاد تخصیص دادیم. با این کار IP ما از حالت آزاد به حالت خصوصی (Owned) در آمد. اکنون در نظر بگیرید که این مشتری دیگر مایل نیست برای IP اختصاصی خودش هزینه‌ای پرداخت کند. در این شرایط باید چکار کرد؟

در این شرایط تنها کافیست که با مراجعه به صفحه IP Management و استفاده از چک‌باکس مربوطه، این IP را به یک IP آزاد تبدیل کنید؛ اما یک اشتباه رایج در این زمان توسط نمایندگان هاستینگ رخ می‌دهد و آن هم این است که فراموش می‌کنند اتصال IP را از حساب کاربر پیشین قطع کنند و با خطایی مشابه با متن زیر مواجه می‌شوند.

"5.5.5.5" could not be freed, it must first have zero domain if it is shared, or must be reserved.

در خطای بالا IP اختصاصی شما به‌جای IP واردشده (5.5.5.5) قرار دارد و گفته شده است که تا زمانی که اتصال تمامی وب‌سایت‌های متصل به این IP قطع نشود، امکان آزاد کردن این IP وجودندارد. در این شرایط تنها کافیست که از طریق بخش “List Users” و با استفاده از روشی که در همین مقاله به آن اشاره کردیم، اتصال وب‌سایت‌(های) متصل به این IP را قطع کنید (IP اختصاصی را با IP اشتراکی پیش‌فرض نت افراز جایگزین کنید) تا بتوانید IP مربوطه را به یک IP آزاد تبدیل کنید.

توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی قادر نخواهید بود که IP اشتراکی پیش‌فرضی که با خرید هاست نمایندگی در اختیارتان قرار می‌گیرد را به یک IP آزاد یا اختصاصی تبدیل کنید!

این IP معمولا میان شما و تعدادی دیگر از نمایندگان هاستینگ به‌اشتراک گذاشته شده است و از آنجایی که قادر به قطع اتصال تمامی وب‌سایت‌های متصل به آن نیستید، پس نمی‌توانید این IP را از حالت اشتراکی خارج کنید. از مشخص‌ترین نشانه‌های این IP این است که معمولا تعداد وب‌سایت‌های قابل توجهی به آن متصل هستند.

تبدیل IP اشتراکی به IP آزاد

نهایتا پس از اینکه تعداد وب‌سایت‌های متصل به IP مربوطه، مشابه با تصویر بالا معادل عدد صفر قرار گرفت، می‌توانید با انتخاب چک‌باکس کنار آن و انتخاب گزینه “Free” از بالا، IP خود را به یک IP آزاد تبدیل کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ، به بررسی جامع مبحث IPها و نیم سرورهای اختصاصی در سطح Reseller و User پرداختیم. داشتن اطلاعات مناسب در رابطه با موضوع مدیریت IPهای هاست نمایندگی به شما کمک می‌کند که بتوانید به‌شکلی بسیار بهتر از رقبای خودتان نسبت به مدیریت هاست نمایندگی اقدام نمایید و به‌ نوعی حرفه‌ای‌تر به‌نظر برسید. از طرفی مبحث فروش نیم سرورهای اختصاصی به مشتریان هاست نمایندگی هم یکی دیگر از موضوعات جالب این مقاله بود که چنانچه تمرکز کافی بر روی آن بگذارید، می‌توانید درآمد خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهید.

اکنون شما به‌عنوان یک نماینده‌ی هاستینگ، می‌توانید به مشتریان خود اعلام کنید که قادر به ارائه‌ی IP و همچنین نیم سرورهای اختصاصی به آنان هستید، حتی می‌توانید نقطه قوت خود را بر مبنای این دو گزینه استوار سازید؛ مگر چند شرکت هاستینگ می‌شناسید که از مزایای IPهای اختصاصی برای کاربران خود بگویند و آنان را مجاب سازند که با پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانند از مزایای بسیار بیشتری برخوردار شوند؟!

اگر به‌دنبال گام بعدی در مسیر تبدیل‌شدن به یک نماینده‌ی هاستینگ حرفه‌ای هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که نسبت به مطالعه‌ی آموزش زیر اقدام کنید.

ایجاد بکاپ در هاست نمایندگی و بازگردانی آن برای نمایندگان هاستینگ

نهایتا امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در این سری از مقالات، ارائه نکته‌هایی کاربردی و آموزش‌هایی مناسب برای خریداران سرویس هاست نمایندگی است؛ پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در ارتباط باشید. ما در تیم نت افراز، همواره در کنار شما هستیم.

موفقیت همراه راهتان باد.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا