آموزشدامنه

بررسی تنظیمات DNS با استفاده از سایت intodns

Check DNS Settings by Intodns.com Website

بررسی تنظیمات DNS در سایت IntoDNS، یکی از متداول‌ترین کارهاییست که پس از خرید هاست و دامنه انجام می‌دهیم. خرید هاست و دامنه یکی از لذت بخش‌ترین خریدهاییست که هر کاربری تجربه می‌کند، چراکه این دامنه و سایت، می‌تواند آینده کاربر را تغییر دهد.

از کجا می‌دانید که دامنه‌ای که امروز ثبت می‌کنید، آینده شما را به کلی تغییر ندهد؟ مگر آقای Larry Page (بنیان‌گذار گوگل) می‌دانست که دامنه‌ای که در سال 1997 ثبت می‌کند، روزی به سایت شماره یک دنیا مبدل خواهد شد و روزانه میلیون‌‌ها بازدید خواهد داشت!

یکی از سوالات پرتکراری که خریداران دامنه دارند، نحوه بررسی ثبت شدن DNS های هاست بر روی دامنه است. در این مقاله از نت افراز بلاگ، می‌خواهیم شما را با سایت Intodns آشنا کنیم. این سایت به صورت لحظه‌ای اقدام به بررسی DNS های دامنه می‌کند و چنانچه DNS ها به درستی به دامنه متصل شده باشند، به شما اطلاع می‌دهد.

شاید بزرگترین کاربرد این سایت، بررسی DNS های دامنه باشد، اما اطلاعات بیشتری نیز ارائه می‌دهد که در این مقاله به بررسی آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. در ادامه با ما در تیم نت افراز، همراه باشید.

نحوه کار با سایت Intodns

کار کردن با سایت Intodns بسیار ساده است. رابط کاربری این سایت تنها از یک کادر، و یک دکمه تشکیل شده است!

بد نیست اشاره کنیم که سایت IntoDNS، با تکیه بر زبان پایتون و فریم‌ورک Django ایجاد شده است. برای ورود به این سایت می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

IntoDNS.com

برای بررسی DNS های سایت خود با استفاده از سایت Intodns، تنها کافیست که آدرس دامنه خود را بدون هیچ پیشوندی، در کادر موجود در این سایت وارد کنید. به عنوان مثال، برای بررسی DNS های نت افراز، آدرس وارد شده به شکل زیر خواهد بود.

netafraz.com

پس از وارد کردن آدرس دامنه، تنها کافیست که بر روی کلید Report کلیک کنید.

بررسی dns های دامنه با سایت intodns

با این کار، لیستی از نتایج تست‌های صورت گرفته از سایت شما برایتان به نمایش درخواهد آمد. عنوان هر تست در زیر ستون “Test name” ارائه شده است و نتیجه آن در زیر ستون “Information” قابل مشاهده است.

در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین تست‌های ارائه شده در گزارش سایت Intodns می‌پردازیم.

Domain NS records

پیدا کردن nameserver های دامنه

مهم‌ترین تست سایت Intodns، همین گزارش می‌باشد. در این تست، DNS های دامنه شما به صورت لحظه‌ای بررسی می‌شوند و چنانچه DNS خاصی به آدرس دامنه شما متصل باشد، به شما ارائه خواهد شد. از این طریق می‌توانید بررسی کنید که DNS های مدنظر شما بر روی دامنه اعمال شده است یا خیر.

اگر DNS های ارائه شده به وسیله Intodns، با DNS های مدنظرتان مشابه است، پس جای هیچ مشکلی نیست.

در برخی موارد DNS های سایت شما به درستی با دامنه هماهنگ نشده است. در این شرایط نتایج سایت Intodns دارای چندین خطا است، که با اطلاع از آن‌ها می‌توانید به ایراد DNS های خود پی ببرید.

حل مشکل dns no glue

اولین نشانه، وجود عبارت “NO GLUE” در نتیجه تست Domain NS recordes می‌باشد. رکوردهای Glue، نوع خاصی از رکوردهای A هستند که در صورت استفاده از DNS اختصاصی باید در هاست شما تعریف شوند. در صورتی که از DNS اختصاصی استفاده می‌کنید و در زمان تست DNS، با این عبارت روبه‌رو می‌شوید، بهتر است که با پشتیبان هاست خود تماس بگیرید.

چنانچه هاست خود را از نت افراز تهیه کرده‌اید، می‌توانید با ارسال تیکت به بخش “امور دامنه”، به راحتی این مشکل را پیگیری کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مشکل سایت خود را برطرف نمایید.

NS records from your nameservers

بررسی DNS های پیش فرض دامنه

پس از تست قبلی، نتیجه این تست، یکی از مهم‌ترین گزارشات سایت Intodns محسوب می‌شود. در این بخش می‌توانید رکوردهای NS که در Domain Zone شرکت هاستینگ به صورت پیش فرض برای اتصال دامنه به هاست شما قرار داده است را مشاهده کنید. لازم است توجه داشته باشید که که این رکوردها، باید دقیقا مطابق با Namesrever های دامنه شما باشد.

Nameservers A records

رکوردهای A از مهم‌ترین رکوردهای DNS هستند. این بررسی سایت Intodns به شما گزارشی از وضعیت رکوردهای A سایت شما می‌دهد. در حالت عادی باید برای هر Nameserver یک رکورد A وجود داشته باشد.

عیب یابی dns های دامنه با intodns

چنانچه مشکلی در رکوردهای A سایت شما وجود داشته باشد، با خطایی مشابه تصویر بالا روبه‌رو می‌شوید. کلیه خطاها در گزارشات Intodns با رنگ قرمز مشخص می‌شوند.

چنانچه مایل به مطالعه اطلاعات بیشتری در رابطه با رکوردهای DNS و مدیریت‌ آن‌ها هستید، می‌توانید با کلیک بر روی لینک پایین نسبت به مطالعه مقاله دیگری از نت افراز بلاگ اقدام نمایید.

مدیریت رکوردهای DNS در پنل دایرکت ادمین

نصب افزونه IntoDNS بر روی مرورگر Chrome و Firefox

اگر از جمله کاربرانی هستید که نیاز دارید به صورت مرتب وضعیت DNS و رکوردهای سایت خود و دیگران را چک کنید، می‌توانید از افزونه‌های (Extensions) سایت IntoDNS استفاده کنید. شرکت IntoVPS که مالک سایت IntoDNS می‌باشد، افزونه‌ خود را برای مرورگر گوگل کروم ارائه کرده است. افزونه رسمی IntoDNS برای مرورگر فایرفاکس معرفی نشده است، اما همیشه یک جایگزین کاربردی وجود خواهد داشت. برای کاربران مرورگر فایرفاکس، بهترین انتخاب، افزونه “DNS lookup” است که ما در نت افراز دسترسی مستقیم به این افزونه‌ها را برای شما فراهم کرده‌ایم. با کلیک بر روی هر کدام از لینک‌های زیر، می‌توانید متناسب با مرورگر خود نسبت به نصب افزونه اقدام کنید.

نصب افزونه IntoDNS برای مرورگر گوگل Chrome

نصب افزونه DNS lookup برای مرورگر فایرفاکس

عیب‌یابی مشکلات DNS به وسیله سایت IntoDNS

احتمال وقوع برخی از مشکلات DNS بسیار کم است، به همین خاطر در انتهای این نوشته سعی داریم به بررسی تعدادی از این مشکلات بپردازیم و ببینیم که در صورت وجود ایراد در هر قسمت از گزارش سایت IntoDNS، باید در کدام قسمت به دنبال ایراد سایت خود بگردیم.

خطا در تست DNS servers responded

در صورتی که این تست با رنگ قرمز مشخص شده است، به این معناست که DNS سرورها در شرایط پایداری قرار ندارند و به درخواست‌های ارسال شده از طرف IntoDNS پاسخگو نبوده‌اند. برای بررسی وضعیت و چرایی این موضوع، بهتر است که با ارائه دهنده سرویس خود در ارتباط باشید.

خطا در تست Multiple Nameservers

هر دامنه در کمترین حالت باید به 2 آدرس DNS مختلف متصل باشد. این تعداد بین 2 تا 7 عدد می‌تواند متغیر باشد و بسته به نیاز سایت می‌تواند این تعداد تا 7 عدد افزایش پیدا کند. چنانچه در این تست با خطایی روبه‌رو شده‌اید، باید به بررسی تعداد Nameserver های خود بپردازید. در بیشتر موارد علت بروز این خطا، فراموشی کاربران در وارد کردن هر دو nameserver است.

خطا در تست SOA Record

رکورد SOA که اشاره به عبارت ترکیبی (Start of Authority) دارد، یکی از مهم‌ترین رکوردهای دامنه است. اطلاعات پایه دامنه، در این رکورد ذخیره می‌شوند و مدیران سایت می‌توانند از این اطلاعات برای مدیریت بهتر DNS های خود اقدام کنند. زمانی که با استفاده از سایت IntoDNS از DNS های دامنه خود تست می‌گیرید، این سایت اطلاعات دقیقی در رابطه با رکورد SOA نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

در ادامه به بررسی گزارشات ارائه شده از رکورد SOA سایت نت افراز، در تست IntoDNS می‌پردازیم.

تست soa record به وسیله intodns

اولین گزارش، محتوای رکورد SOA را به ما نشان می‌دهد. این محتوا در زمان نگارش این مقاله به شکل تصویر بالاست. در این گزارش اطلاعات متعددی از رکورد SOA ارائه شده است که این اطلاعات به شرح زیر هستند:

Primary nameserver: نیم سرور اصلی دامنه ما را مشخص می‌کند. این نیم سرور در قسمت تست Domain NS records، به عنوان اولین رکورد به شما معرفی می‌شود.

Hostmaster E-mail address: این تست، آدرس ایمیل مدیریت هاست را مشخص می‌سازد. شاید تعجب کنید که چرا در آن خبری از کاراکتر @ نیست!
دلیل این موضوع مشخص نیست، اما باید بدانید که اولین نقطه، پیش از آدرس دامنه مشخص کننده محل قرارگیری کاراکتر @ است. به عنوان مثال، ما از روی اطلاعات تست Into DNS، آدرس ایمیل مدیر دامنه سایت نت افراز را به شکل زیر پیدا می‌کنیم:

Hostmaster E-mail address: hostmaster.netafraz.com
email: hostmaster@netafraz.com

Serial: این پارامتر زمان آخرین بروزرسانی Zone دامنه را به ما نشان می‌دهد. قالب عبارت نوشته شده در این بخش به صورت “نسخه بازیبنی(revision)/تاریخ (date)” است. در تستی که ما از دامنه نت افراز گرفتیم نتایج به شکل زیر بوده است. در زیر با نحوه تفسیر این سریال نیز آشنا خواهید شد.

Serial #: 2022011901
Date: 20220119 = 2022.01.19
Revision: 01

Refresh: این پارامتر مشخص می‌کند که هر چندثانیه، نیم سرورها در داخل Domain Zone بروزرسانی شوند.

Retry: چنانچه دستور رفرش اجرا شود و نیم سرور دوم (Slave)، برای بروزرسانی اطلاعات به نیم سرور اول (Primary) رجوع کند و سرور در دسترس نباشد، دستور Refresh به صورت متداول و پی‌درپی اجرا خواهد شد، تا نهایتا سرور، مجدد در دسترس قرار گیرد. این مسئله باعث درگیری بیش از حد سرور خواهد شد. با تعریف پارامتر Retry، می‌توانیم مشخص کنیم که هر چند ثانیه، دستور Refresh مجددا به سمت سرور ارسال شود. این پارامتر مانع افزایش بار سرور می‌شود.

Expire: این پارامتر معرف مدت زمانیست که نیم سرور دوم شما، فایل zone دامنه را Cache می‌کند. این مسئله باعث می‌شود زمانی که نیم سرور Primary، از دسترس خارج شد، سایت همچنان از طریق نیم سرور Slave در دسترس قرار بگیرد. بهترین مقدار برای این متغیر، بین 2 تا 4 هفته است، که باید بر اساس واحد ثانیه وارد شود.

Default TTL: این مقدار مشخص کننده مدت زمانیست که سرور می‌تواند رکورد SOA را Cache کند. این پارامتر از اهمیت زیادی برخوردار نیست، و به صورت پیش‌فرض در بهترین حالت خود قرار دارد.

خطا در تست MX Records

بررسی رکوردهای mx با سایت intodns

مجموعه رکوردهای MX، وظیفه مسیردهی به ایمیل‌های سرور را بر عهده دارند. هر سایت در کمترین حالت باید به یک رکورد MX مجهز شده باشد. چنانچه رکورد MX سایت شما معتبر باشد، این رکورد در نتایج این تست به شما نشان داده خواهد شد.

همچنین آی‌پی Mail server نیز پس از رکورد MX به شما ارائه خواهد شد. در صورتی که خطایی را در این قسمت و یا گزارشات مربوط به ستون MX مشاهده می‌کنید، باید با ارائه دهنده سرویس میزبانی خود در ارتباط باشید. وجود خطا در این قسمت بروز مشکلات متفاوتی در سرویس ایمیل هاست شما خواهد شد.

خطا در تست WWW A Record

شاید دیگر کمتر کسی از طریق وارد کردن WWW در ابتدای آدرس سایت، اقدام به ورود به سایت‌های مختلف کند، اما همچنان یک رکورد A در هر سایتی برای این نوع از ورود آدرس سایت وجود دارد.

بررسی رکورد www با intodns

این رکورد موجب می‌شود که اگر شخصی علاقه داشت با استفاده از WWW، وارد سایتی شود، همچنان دسترسی داشته باشد. چنانچه در گزارش سایت IntoDNS خطایی را در این قسمت مشاهده می‌کنید، به این معناست که این رکورد A در سایت شما با مشکلاتی همراه است.

در این شرایط می‌توانید با استفاده از مقاله‌ای که پیش از این به آن اشاره کردیم، نسبت به مدیریت رکوردهای DNS سایت خود اقدام کنید و این مشکل را برطرف نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ، به بررسی تنظیمات DNS با استفاده از سایت IntoDNS پرداختیم. آشنایی با گزارشات این سایت و نحوه استفاده از آن می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای شما در زمان بررسی رکوردها و Namesrver ها باشد.

هدف ما در تیم نت افراز، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شماست. پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیما
1 سال قبل

با تشکر از شما، غیر از این سایت، سایت های دیگری هم پیشنهاد می کنید؟ مقالاتی در این مورد نوشتید و سایت های دیگری رو معرفی کردید؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  نیما
1 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز
توجه داشته باشید که intodns از بین دیگر انتخاب‌های ما، بهترین مورد ممکن است.
اما خب، اگر دنبال وب‌سایت دیگری هستید می‌توانید از این وب‌سایت:
https://mxtoolbox.com
استفاده کنید.
با تشکر فراوان

دکمه بازگشت به بالا