آموزشمطالب کاربردی

چگونه شرکت ثبت کننده فعلی دامنه خود را پیدا کنم؟

How to Find Out Where My Domain Name is Registered?

اگر شما صاحب چندین دامنه با پسوند‌های مختلف باشید، به احتمال زیاد با این مشکل برخورده‌اید. “نمی‌دانم دامنه خود را در کدام شرکت ثبت کرده‌ام!”. و یا “شرکت ثبت کننده دامنه من چیست؟” احتمالا موعد تمدید دامنه فرارسیده و ایمیلی برای تمدید نیز دریافت نکرده‌اید. بنابراین دامنه شما منقضی شده و یا نزدیک منقضی شدن است. عجب فاجعه‌ای!

در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که در صورت فراموشی شرکت ثبت کننده‌ی دامنه، چگونه می‌توانیم آن شرکت را پیدا کنیم.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، انجام این کار شامل دو مرحله‌ی زیر می‌شود:

مشاهده اطلاعات هویز و پیدا کردن رجیسترر

اگر دنبال کننده‌ی نت‌افراز بلاگ باشید، احتمالا با مقاله‌ی “اطلاعات هویز (Whois) دامنه چیست؟” آشنا هستید. به صورت خلاصه، اطلاعات هویز (Whois) همان اطلاعاتی است که هنگام ثبت دامنه در شرکت ثبت کننده، وارد می‌کنید. همچنین اطلاعاتی از رجیسترر (رجیسترر چیست؟) نیز در این اطلاعات وجود دارد.

شما می‌توانید اطلاعات هویز خود را در وب‌سایت‌هایی مانند:

  • ICANN (برای دامنه‌هایی با پسوند‌های معمولی)
  • ایرنیک (برای دامنه‌هایی با پسوند ir)

مشاهده کنید. اگر دامنه شما پسوندهای خاصی مانند .Clinic، .Shop .Blog و… (که وب‌سایت ICANN پشتیبانی نمی‌کند.) دارد، می‌توانید با جستجوی هویز آن پسوند، مانند:

.shop whois

برای پسوندهای معروف و

.in whois

برای پسوندهای کشورهای دیگر، اطلاعات هویز دامنه خود را بدست آورید.

البته اگر از دامنه‌های کشوری مانند، in، us، tk , kr , jp , ca استفاده می‌کنید، با جستجوی nic و نام پسوند کشوری مانند زیر:

nic.in 
nic.us
nic.tk
nic.jp
nic.ca
nic.kr

می‌توانید اطلاعات هویز مربوط به دامنه را جستجو کنید.

برای دامنه‌های بین المللی، پس از بدست آوردن اطلاعات هویز، در بخش Registrar Information، می‌توانید مشخصات رجیسترر و اطلاعات تماس آن را مشاهده کنید.

بدست آوردن اطلاعات رجیسترر در هویز

البته در برخی از اطلاعات هویز (مانند اطلاعات هویز دامنه ملی ir)، اطلاعاتی از Reseller یا همان فروشنده‌ی دامنه نیز وجود دارد. شما می‌توانید به جای رجیسترر، مستقیم با ریسلر دامنه در ارتباط باشید.

ایمیل به رجیسترر جهت دریافت اطلاعات ثبت کننده دامنه

پس از دریافت اطلاعات مربوط به رجیسترر، برای بدست آوردن اطلاعات شرکت ثبت کننده‌ی دامنه، می‌توانید با استفاده از ایمیلی که با آن دامنه را ثبت کرده‌اید(در صورت در دسترس بودن آن)، از بخش “Contact” در وب‌سایت رجیسترر و یا بخش “چت پشتیبانی” رجیسترر و یا “ایمیل” آن، پیغامی به با مضمون زیر ارسال کنید:

Subject: What is the contact information of my domain provider (yourdomain.com)?

Dear Registrar,

I am the registrant of the domain “yourdomain.com”. Unfortunately I have forgotten the name of my domain provider company.

Could you please let me know the contact information and the name of my domain’s reseller?

Thank you,

پس از آن، به احتمال بسیار زیاد، رجیسترر، مشخصات مربوطه را برای شما ارسال می‌کند و شما می‌توانید شرکت ثبت کننده‌ی دامنه را پیدا کنید.

کلام آخر:

لطفا توجه داشته باشید که دامنه، هویت کسب و کار شماست. بنابراین لازم است تا در حفظ آن کوشا باشید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که ثبت دامنه‌ی خود را در شرکت‌های معتبر انجام دهید.

همچنین اطلاعات و ایمیل ثبت شده هنگام ثبت دامنه نیز باید معتبر باشد. زیرا تنها اطلاعاتی که رجیسترر دامنه از شما در اختیار دارد، ایمیل و اطلاعاتتان است. پس لازم است تا آدرس ایمیل صحیح و معتبری را وارد کنید.

امیدوارم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

شاد و پیروز باشید.

4.7 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا