آموزشهاستوردپرس

آموزش آپلود فایل‌ها از طریق FTP در قسمت رسانه وردپرس

How to Upload Files via FTP to WordPress

سال‌های زیادیست که وردپرس به عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS)، در دنیای وب حکمرانی می‌کند. اما این مسئله به معنای کامل بودن این سیستم مدیریت محتوا نیست. وردپرس انعطاف پذیری بالایی دارد. با استفاده از وردپرس، می‌توانید سایت‌هایی با مقاصد گوناگون از جمله فروشگاهی، خبری، وبلاگی، شرکتی و… ایجاد کنید. اما این CMS در کنار مزایای بی‌شمار خود، معایبی نیز دارد.
یکی از بزرگترین ایراداتی که در طی این سال‌ها به وردپرس وارد شده، سیستم آپلودر آن است. فرقی نمی‌کند که بخواهید تعداد زیادی فایل را آپلود کنید یا تنها یک فایل، با حجم بالا را بارگذاری نمایید. نهایتا این کار درصد موفقیت بالایی ندارد و سرعت کم این فرآیند، کاربر را آزرده خواهد کرد. اما همیشه راه دومی وجود دارد.
آپلود فایل از طریق FTP بهترین راه حل برای کاربرانی است که می‌خواهند با بالاترین سرعت، فایل‌های حجیم خود را در وردپرس بارگذاری کنند.

در این آموزش از نت افراز بلاگ، می‌خواهیم به شکل کاملی به بررسی نحوه آپلود فایل‌ها در سرویس میزبانی خود و نهایتا مشاهده آن‌ها در سیستم رسانه وردپرس بپردازیم. اگر از نحوه کار پروتکل FTP مطلع هستید و قبلا فایل‌های خود را با این روش در هاست خود آپلود کرده‌اید، حتما می‌دانید که با این کار، فایل‌ها در تب رسانه وردپرس قابل مشاهده نیستند. اما در این مقاله این مشکل را نیز حل خواهیم کرد و به کابوس آپلودهای زمان‌بر در وردپرس پایان می‌دهیم.

تا انتها با ما در تیم نت افراز، همراه باشید.

آپلود فایل در دایرکتوری Uploads

زمانی که از آپلودر وردپرس برای بارگذاری تصاویر خود در سایت استفاده می‌کنید، کلیه تصاویر شما در دایرکتوری Uploads بارگذاری می‌شوند. چنانچه از قسمت تنظیمات، و زیرمنو رسانه، تیک گزینه “پرونده‌ها را ماهانه و سالانه سازماندهی کن” را فعال کرده باشید، کلیه فایل‌های شما بر اساس سال و ماه‌های میلادی مرتب می‌شوند. در غیر این صورت کل محتوای شما مستقیما در دایرکتوری Uploads بارگذاری می‌شود و دیگر خبری از ساب دایرکتوری‌ها در این مسیر نیست.

اما ما در این آموزش می‌خواهیم با استفاده از پروتکل FTP نسبت به بارگذاری فایل‌های خود اقدام کنیم. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشیم و فایل‌های خود را در دایرکتوری مشخص و صحیح بارگذاری نماییم.

برای استفاده از پروتکل FTP نیاز به یک کلاینت مناسب داریم. این کلاینت وظیفه دارد که اطلاعات اکانت FTP را دریافت نموده و ارتباط لازم میان سیستم شخصی ما، با سرور سایت را برقرار نماید. رایج‌ترین کلاینت‌های FTP برای ویندوز، نرم افزارهای Filezilla و CuteFTP هستند. در این میان نرم افزار Filezilla جامعه کاربری بیشتری در کشور ما دارد، از همین رو، ما هم در این آموزش از این نرم افزار استفاده خواهیم کرد.

نصب نرم افزار Filezilla

نصب نرم افزار فایل زیلا همچون تمامی نرم افزارهای دیگر است و هیچ پیش‌نیازی ندارد. تنها کافیست که نرم افزار را از لینک زیر دریافت نموده و نسبت به نصب آن بر روی سیستم شخصی خود اقدام کنید.

دانلود نرم افزار FileZilla

پس از نصب نرم افزار، نیاز است که با ورود اطلاعات اکانت FTP، به سرویس میزبانی خود متصل شوید. برای این کار نیاز به یک اکانت FTP دارید. پیش از این در مقالاتی به بررسی نحوه ایجاد اکانت FTP و اتصال به سرور از طریق نرم افزار Filezilla پرداخته‌ایم.

با کلیک بر روی هر مقاله، می‌توانید اطلاعات لازم برای ادامه کار را به دست آورید.

اکنون در نرم افزار Filezilla به اکانت FTP خود متصل شده‌ایم و فایل‌های درون هاست برای ما قابل مشاهده است.

آپلود فایل‌ها از طریق FTP در مسیر دلخواه

برای آپلود فایل‌های خود در دایرکتوری Uploads، باید از مسیر زیر اقدام کنیم:

public_html > wp-content > uploads > YEAR > MONTH

توجه داشته باشید که دایرکتوری‌های سال (YEAR) و ماه (Month)، تنها زمانی به شما نشان داده خواهد شد، که گزینه گفته شده در قسمت تنظیمات رسانه را فعال کرده باشید. در غیر این صورت، به محض ورود به پوشه Uploads، می‌توانید کلیه رسانه‌های آپلودشده در سایت وردپرسی خود را مشاهده نمایید.

آپلود فایل ها در سرور با استفاده از نرم افزار filezilla

همان‌طور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، ما با استفاده از نرم افزار Filezilla، می‌توانیم همزمان دایرکتوری‌های سیستم شخصی خود، و سرور سایت را مشاهده کنیم.

فایل‌های سیستم شخصی ما با عنوان Local site معرفی می‌شود و فایل‌های موجود در سرور سایت، با عنوان Remote Site معرفی می‌شوند. در مثال بالا، ما می‌خواهیم که چند فایل ویدئویی با حجم بالا را مستقیما به دایرکتوری Uploads سرور خود آپلود کنیم. برای این کار باید حتما در قسمت Remote Site، دایرکتوری به شکل زیر تعریف شده باشد:

/wp-content/uploads

توجه داشته باشید که حتما پیش از آغاز عملیاتِ بارگذاری فایل‌ها، از درستی مسیر انتقال، مطمئن شوید. بسیار مشاهده می‌شود که کاربران به دلیل عدم اطلاع از این موضوع، فایل‌های خود را در دایرکتوری دیگری آپلود می‌کنند و نهایتا نمی‌توانند فایل‌های مدنظرشان را در مسیر دلخواه پیدا کنند.

برای انتخاب فایل‌های خود، همزمان با نگه داشتن کلید کنترل (Ctrl) بر روی کیبورد، بر روی ویدئوهای مدنظرمان کلیک می‌کنیم. نهایتا تنها کافیست که بر روی یکی از فایل‌های انتخاب شده کلیک راست کرده، و بر روی گزینه Upload کلیک کنیم. با این کار، مراحل آپلود فایل‌ها در سرور شما بدون هیچ پیغامی انجام خواهد شد و زمان تقریبی به پایان رسیدن آپلود و یا حجم بارگذاری شده در سرور، از طریق تب Queued در پایین برگه قابل مشاهده خواهد بود.

بررسی وضعیت بارگذاری فایل‌ها

پس از به پایان رسیدن آپلود هر فایل، آن فایل از تب Queued به تب Successful transfers منتقل خواهد شد. همچنین چنانچه آپلود یک فایل به دلیل بروز خطایی متوقف شده باشد، آن فایل به تب Failed transfers منتقل خواهد شد و در زیر ستون Reason، می‌توانید دلیل بروز خطا در زمان بارگذاری فایل را مشاهده نمایید.

وضعیت انتقال دیتا در نرم افزار filezilla

به پایان مرحله آپلود فایل‌ها رسیدیم. در مرحله بعدی به سراغ بررسی نمایش ویدئوها و تصاویر در قسمت رسانه‌های وردپرس می‌رویم و بررسی می‌کنیم که نتیجه کار ما تا اینجا به چه شکل بوده است.

مشاهده فایل‌ها در قسمت رسانه وردپرس

پس از اینکه فایل‌های مدنظر خود را از طریق FTP به سرور سایت آپلود کردید، چنانچه به قسمت رسانه‌ها در داشبورد وردپرس بروید، متوجه خواهید شد که فایل‌هایتان در قسمت رسانه‌های وردپرس قابل مشاهده نیستند.

این مسئله به این خاطر است که ما برای بارگذاری فایل‌های خود، از FTP استفاده کردیم و در این مسیر، عاملی وجود نداشته که این مسئله را به اطلاع دیتابیس برساند.

زمانی که از آپلودر پیش فرض وردپرس استفاده می‌کنیم، همزمان با بارگذاری فایل‌ها، اطلاعات هر فایل در دیتابیس سایت ما ذخیره می‌شود. این مسئله موجب می‌شود که تمامی تصاویر، ویدئوها و… در قسمت رسانه‌های وردپرس قابل مشاهده باشند. اما اکنون برای حل این مشکل باید چکار کرد؟

ثبت فایل‌ها در قسمت رسانه وردپرس

برای اینکه فایل‌ها در رسانه‌های وردپرس قابل مشاهده باشند، باید از یک افزونه استفاده کنید. این افزونه “Add From Server” نام دارد. با استفاده از این افزونه فایل‌هایی را که در سرور سایت خود آپلود کرده‌اید، می‌توانید به قسمت رسانه‌های وردپرس اضافه کنید. پیش از هر چیز باید این افزونه را بر روی سایت وردپرسی خود نصب کنید. برای راحتی بیشتر شما، لینک افزونه در ادامه ارائه شده است.

دانلود افزونه Add From Server

پس از نصب افزونه، نشانگر موس را بر روی قسمت رسانه می‌بریم تا زیرمنو این سربرگ برای ما به نمایش دربیاید. گزینه‌ای تحت عنوان “از سرور اضافه کنید” به منوی رسانه افزوده شده است. بر روی این گزینه کلیک می‌کنیم.

با این کار پنل کاربری افزونه باز خواهد شد. در این مرحله باید به دایرکتوری که فایل‌های خود را در آن آپلود کرده‌اید مراجعه کنید و رسانه‌هایی را که از طریق FTP به سرور انتقال داده‌اید انتخاب کنید.

نحوه استفاده از افزونه add from sever

همان طور که در تصویر می‌بینید، مسیری که در آن قرار دارید، در فضای بالای پنل افزونه قابل مشاهده است. نهایتا پس از انتخاب فایل‌های مدنظر خود، بر روی گزینه “درون ریزی” در پایین برگه کلیک می‌کنیم.

با این کار، پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن عملیات، در بالای صفحه به نمایش در می‌آید، که نمونه‌ای از آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

راهنمای استفاده از پلاگین add from server

تمام! به همین راحتی توانستیم کلیه فایل‌هایی را که با استفاده از پروتکل FTP، به سایت خود اضافه کرده‌ایم، به بخش رسانه‌ها در وردپرس اضافه کنیم. اکنون فایل‌های ما در بخش رسانه‌ها قابل مشاهده هستند و می‌توانیم از آن‌ها در پست‌ها، برگه‌ها، صفحات المنتور و… استفاده کنیم.

با مشاهده فایل‌های مدنظر خود در بخش رسانه وردپرس، کار ما در این آموزش به پایان می‌رسد.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ، به بررسی نحوه آپلود فایل‌ها از طریق FTP پرداختیم. با این روش می‌توانید، حجم زیادی از فایل‌ها را به‌سادگی و در کوتاه‌ترین زمان بر روی سرور سایت خود بارگذاری کرده و از طریق قسمت رسانه‌ها در وردپرس مشاهده نمایید.

با این کار نه‌تنها در زمان صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه می‌توانید بدون مواجهه با مشکلات متعدد موجود در آپلودر وردپرس، فایل‌های حجیم خود را در سرور میزبانی خود آپلود نمایید.

نهایتا امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم نت افراز، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شماست. پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا