سئوآموزش

ابزار جستجو کلمات کلیدی روز برای سئو سایت

به همان اندازه‌ای که مبحث کلمات کلیدی در سئو سایت جالب به نظر می‌رسد ، برای کسانی که به تازگی شروع به کار و تحقیق در این مبحث کرده‌اند، پیچیده است.به طور قطع تا به حال سراغ  برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل ( Google’s Keyword Planner) و یا Autocomplete  رفتید. ولی باور کنید هنگام شروع کار، همه چیز خیلی پیچیده‌تر از آن خواهد بود که فکرمی‌کنید. در این مقاله به معرفی 28 ابزار رایگان می پردازیم که شما را در این امر یاری می کند.

پس از تمرین و مطالعه کافی، استفاده از کلمات کلیدی برایتان دیگر سخت نخواهد بود اما تا زمانی که یک تازه کارید، با وجود  RankBrain، هوش مصنوعی، منشی‌های دیجیتالی و … کار با کلمات کلیدی سخت خواهد بود. نمی توانید در یک شب قلق کار با کلمات کلیدی را یاد بگیرید. باید قبل از تصمیم به انتخاب کلمات کلیدی خود، از روش‌های جست‌و‌جویی که مردم استفاده و موضوعاتی که جست‌وجو می‌کنند آگاهی داشته‌باشید. سوال این است، با وجود 6 میلیارد جست‌وجو روزانه، دقیقا از کجا می‌خواهید شروع کنید؟!

بابد به دنبال عمیق‌ترین و تاریک‌ترین گوشه‌های جست‌وجوی کاربران سرک بکشید. اینجاست که این مقاله به کمک شما خواهد آمد. در این مقاله ابزارهای موردعلاقه‌ام را برای استفاده درست از کلمات کلیدی و سئو به شما معرفی خواهم کرد پس اگر یک تازه‌کار هستید که می خواهید از سردرگمی بیرون بیایید، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

مردم دنبال چه چیزی در دنیای اینترنت هستند؟

ابزارهای متفاوتی برای کمک به سئوکاران در زمینه جست‌وجوی کلمات کلیدی مناسب وجود دارد. این ابزارها به سوالاتی چون:

  • چه وقت باید یه مقاله بنویسیم و انتشار بدهیم؟
  • آیا این مقاله عملکرد خوبی خواهد داشت؟
  • چه کسی این مقاله را خواهد خواند؟

جواب می دهد.

حالا چگونه به جواب این سوال‌ها برسیم؟

پاسخ این سوال این است: با 28 ابزار رایگانی  که در ادامه به شما معرفی می کنیم می توانید اینکار را انجام دهید .

1- ابزار جستجوی ترند Buzzsumo

این برنامه با یک ویژگی منحصر بفرد به نام Content Discovery به شما کمک می کند تا مطالبی که ترند آن لحظه اند را ببینید. می‌توانید از فیلتر‌های زمانی نیز استفاده کنید. مثلا فقط پست‌های یک ساعت پیش یا سه ساعت پیش را به شما نشان ‌دهد. به علاوه فیلتر زمانی، میتوانید با توجه به موضوع نیز آن‌ها را دسته‌بندی کنید.

کلسی جونز موسس SixStories درمورد استفاده از این ابزار میگوید:

” من همه کارهایم را با این ابزار انجام میدهم. میتوانم همه اخبار را براساس تاریخ، ساعت و موضوع مرتب کنم. علاوه بر نشان دادن اخبار و مطالب‌ مهم ، به من مطالبی‌ که رقیب‌هایم منتشر کرده‌اند را نشان می‌دهد.”

شما می‌توانید از نسخه رایگان و یا با پرداخت ماهیانه از نسخه کامل استفاده کنید.

2- ابزار جستجوی ترند SEMRush

برای آگاهی از میزان جست وجوی کاربران درباره یک موضوع خاص، فقط کافیست عبارت یا کلمه مورد نظر را تایپ کنید و بقیه کار را به این برنامه بسپارید. این برنامه برای کلمه و یا عبارتی که وارد می‌کنید مشابه می‌یابد و نتایج جست‌وجو را به شما نشان می دهد.

نسخه پولی امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما نسخه رایگان هم می‌تواند کار شما را راه بیاندازد.

3- ابزار جستجوی ترند Answer The Public

این یکی تقریبا به تازگی وارد بازار سئو مارکتینگ شده است. این برنامه از دیتابیس عظیمی برخوردار است و با استفاده از جست‌وجو‌های گوگل و بینگ، مواردی که کاربر‌ها قصد جست‌وجویش را دارند را پیش‌بینی می‌کند.

رابط کاربری زیبایی که دارد، کار با این برنامه را برای کاربر لذت بخش می کند.

کیسی گیلت، سرگروه بخش بازاریابی دیجیتال شرکت KoMarketing می گوید :

“ما زمان های زیادی را در نتایج جست‌وجوی کاربران می‌گذرانیم و  نتایج جست‌وجو را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بدون این اطلاعات نمی‌توانید بفهمید کدام مطالب همه‌گیر و ترند هستند. من از برنامه‌های کمکی که براساس سوال به شما آمار می‌دهند استفاده می‌کنم. مثل  SEMRush، Bloomberry و Answer The Public. این برنامه‌ها به شما دقیقا نشان می دهند که در جاهای مختلف مردم بیشتر درمورد چه چیزی حرف می‌زنند.”

این برنامه رایگان است و می‌توانید اطلاعات را در خروجی در یک فایل اکسل تحویل بگیرید.

4- ابزار جستجوی ترند Bloomberry

این برنامه شبیه برنامه قبلی عمل می‌کند. تنها تفاوتش این است که به شما نتایج زنده از موضوعاتی که در انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی راجع به آن‌ها حرف زده می‌شود را نشان می‌دهد.

این برنامه رایگان است.

5- ابزار جستجوی ترند Google Trends

با این برنامه می توانید اخبار و پست‌های ترند را ببینید و در سه گام سریع می توانید کلیدواژه ها را باهم مقایسه کنید:

  • کلیدواژه خود را در جعبه جست‌وجو بالایی بنویسید.
  • بر روی کلید مقایسه کلیک کنید و کلیدواژه دوم خود را وارد کنید.
  • تاریخ را در صورت نیاز تنظیم کنید.

همچنین این برنامه به شما اطلاعات مربوط به کشور را نیز می‌دهد تا بتوانید استراتژی‌های مناسبی برای خود انتخاب کنید.

دنی موریسون از Aimclear می‌گوید:

“من همیشه از Google Trends  استفاده می‌کنم تا تغییر در نوع جست‌وجوهای کاربران اینترنت را رصد کنم. این برنامه گزارش‌های لحظه به لحظه می‌دهد و برای کسانی که می‌خواهند مطالبشان بازده بیشتری داشته باشد راه‌حل‌هایی پیشنهاد می‌دهد. همچنین این برنامه یک تاریخچه از تغییرات در ترند‌ها به کاربر ارائه می‌دهد تا بتواند موضوعات و ترندهای مختلف را در طول زمان و با یک‌دیگر مقایسه کند.”

6- ابزار جستجوی ترند Whats Trending Facebook

فیسبوک یکی از سریع‌ترین ابزار دسترسی به ترندهاست و افراد زیادی اخبار خود را از فیسبوک می‌گیرند. فیسبوک بخشی را به نام موضوعات ترند trending topics  دارد که موضوعات پرطرفدار در فیسبوک را نشان می‌دهد.

اگر لپتاپ دارید، این بخش سمت راست بالای نیوز فید شما قرار دارد. اگر از تلفن همراه خود برای چک کردن فیسبوک استفاده می‌کنید، روی آیکون جست‌وجو بزنید و لیستی از ترندهای فیسبوک را ببینید.

7- ابزار جستجوی ترند Twitter

توییتر ابزار رایگان دیگری است که می توانید قبل نوشتن مطلب از آن استفاده کنید. تفاوت لیست ترندهای توییتر با فیسبوک در این است که توییتر ترندهایی که به شما نشان می‌دهد را براساس مکان و کسانی که دنبال می‌کنید انتخاب می‌کند. شما می توانید تنظیمات مکان خود را در توییتر تغییر دهید.

اگر به دنبال سئوی محلی هستید این تغییر مکان به شما کمک می‌کند.

اشلی وارد، سخنگوی SEMRush  با روش ابتکاری خودش از توییتر استفاده می‌کند:

“وقتی یک موضوع ترند می‌شود، معمولا یک هشتگ هم همراه آن است. من هر روز در توییتر و اینستاگرام این هشتگ‌ها را جست‌وجو می‌کنم و اطلاعات مورد نیاز برای مطالبم را از این هشتگ‌ها به دست می‌آورم.”

8- ابزار جستجوی ترند Trending Videos YouTube

یوتیوب معمولا برای ویدیوهای آشپزی و ورزشی‌اش معروف است ولی یک بخش آن که “ویدیوهای ترند” Trending Videos نام دارد، ویدیوهای ترند آن روز را به شما نمایش می‌دهد.

شما همچنین می‌توانید وبلاگ ترندهای یوتیوب را چک کنید. پس از چک کردن ترندهای یوتیوب، می‌توانید با استفاده از اطلاعات آماری بدست آمده، بهترین زمان انتشار و بهترین موضوع را برای ویدیوی خود استفاده کنید.

9- ابزار جستجوی ترند Trending Pintrest

در ماه نوامبر سال 2016 پینترست بخش  Trendingرا راه‌اندازی کرد. در این بخش پین‌های پرطرفدار کاربران پینترست نشان داده می‌شود. پینترست از الگوریتمی بر پایه جست‌وجو و علایق کاربر برای نشان دادن پین‌ها استفاده می‌کند.

10- ابزار جستجوی ترند Google Autocomplete

حالا می‌پردازیم به بعضی از ابزارهایی که گوگل برای بازاریابی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

جورج فریتگ مدیر سئوی Indeed می گوید :

“بهترین مقاله هایی که در رابطه با سئو می توانید پیدا کنید در گوگل است. Google Search Console به شما نشان می‌دهد که کاربران اینترنت وقتی وارد سایت شما می‌شوند دنبال چه چیزی هستند. و ابزارهایی مانند Google Trends و AdWords به شما جست‌وجو های گذشته کاربران اینترنت را نشان می‌دهد.”

پس با چیزهایی که گفته شد، میرویم سراغ ابزارهایی که گوگل در اختیار ما می‌گذارد.

Autocomplete ابزاری است برای یافتن کلیدواژه‌های مشابه با کلیدواژه موردنظر شما. فقط کافی است که کلیدواژه مورد نظر خود را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید. پس از آن می‌توانید به دلخواه خود از بین کلیدواژه‌های پیشنهادی، آنچه را که مدنظر دارید.

11- ابزار جستجوی ترند Google Searches Related To

در آخر صفحه جست‌وجوی گوگل، یک سری پیشنهاد مشابه با جست‌وجو شما قرار دارد. شما می‌توانید از این پیشنهادات در عناوین مطالب خود استفاده کنید.

12- ابزار جستجوی ترند Google News

این بخش از گوگل عناوین خبری را از سایت‌های خبری متفاوت با توجه به سلایق کاربر به او نشان می‌دهد. علاوه بر نشان دادن اخبار جهانی،  براساس مکان، اخبار محلی را نیز به شما نشان می‌دهد. تنها کافی است بر عنوان خبر کلیک کنید تا سایت منبع خبر برای شما باز شود.

13- ابزار جستجوی ترند Google Alerts + IFTTT

این بخش گوگل بسیار شبیه Buzzsumo  است با این تفاوت که از هر تعداد یادآوری که بخواهید می‌توانید استفاده کنید. اگر سایت موردنظرتان مطلبی گذاشت، این ابزار یک یادآوری به ایمیل شما ارسال می‌کند. شما می توانید تنظیمات زمانی این یادآوری‌ها را تغییر دهید. من گوگل آلرتز را با استفاده از IFTTT های مختلف شخصی سازی می کنم.

14- ابزار جستجوی ترند Google Search Console

اگر دسترسی به این بخش از گوگل داشته باشید، امکانات زیادی برای  مارکتینگ و انتخاب کلیدواژه در اختیار خواهید داشت. با استفاده از این ابزار می توانید بفهمید که کاربران اینترنت با استفاده از کدام کلیدواژه‌ها به سایت شما دسترسی پیداکرده‌اند.

15- ابزار جستجوی ترند Google Keyword Planner

بعضی از کاربران از این ابزار گوگل برای ایده‌پردازی استفاده می‌کنند.

کیتی کتز مدیر بخش استراتژی مالی  Marketing Fresh  می‌گوید:
“من از ترکیب چند ابزار باهم برای پیدا کردن عناوین پرطرفدار برای مطالبم استفاده می کنم. ابزارهای زیادی در این زمینه بوجود آمده‌اند که انتخاب از بین آن‌ها سخت است. من هنوز علاقه دارم که کارم را با Keyword Planner شروع کنم تا یک کلیتی از کلمات و عباراتی که زیاد جست‌وجو شده بدست بیاورم. بعد از بدست آوردن این اطلاعات،شروع به برنامه ریزی برای کلیدواژه‌هایم می‌کنم.”
این ابزار به شما کمک می‌کند تا کلیدواژه‌هایی که مرتبط با شغل شما هستند و کمترین رقابت در آن‌ها وجود دارد را پیدا کنید.

16- ابزار جستجوی ترند Google People Also Ask

این بخش هم برای شروع انتخاب کلیدواژه به شما کمک می‌کند. پس از نوشتن کلیدواژه موردنظر خود، می‌توانید ترکیب‌های مختلف را با کلیدواژه خود بیابید. شما می‌توانید ازین ترکیب‌ها در عناوین مطالب خود استفاده کنید.

17- ابزار جستجوی ترند Rank Tracker by SEO Powersuite

این برنامه به شما کمک می‌کند کلیدواژه هایی که به رنک رقبای شما کمک می‌کنند را بیابید. به راحتی با وارد کردن آدرس سایت خود و رقیبتان می‌توانید ببنید در کدام بخش‌ها از شما جلوتر هستند. یک ویژگی جالب این ابزار نشان دادن صفحه‌هایی در سایت شماست که با استفاده از کلیدواژه مشابه رنک‌بندی شده‌اند.

اما در ادامه شبکه های اجتماعی را معرفی می کنیم که می توانید با جستجو در آنها ترند های روز را پیدا کنید :

18- ابزار جستجوی ترند Medium

19- ابزار جستجوی ترند Digg

20- ابزار جستجوی ترند Reddit

21- ابزار جستجوی ترند Hacker News

22- ابزار جستجوی ترند Product Hunt

23- ابزار جستجوی ترند org

24- ابزار جستجوی ترند Instagram’s Explore

25- ابزار جستجوی ترند Snapchat Discover

26- ابزار جستجوی ترند Flickr

27- ابزار جستجوی ترند Quora

28- ابزار جستجوی ترند Wikipedia

امیدواریم از مقاله 28 ابزار رایگان برای یافتن موضوعاتی که کاربران در اینترنت جست‌وجو می کنند لذت برده باشید

لطفا نظر خودتان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

شاد باشید

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانه هوشمند گلدور
2 سال قبل

سلام
ممنون از اطلاعات مفیدی که به اشتراک می گذارید.

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  خانه هوشمند گلدور
2 سال قبل

با تشکر بسیار فراوان از شما دوست عزیز و گرامی

دکمه بازگشت به بالا