نماد سایت نت افراز بلاگ

آموزش بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ در هاست دایرکت ادمین

آموزش بک آپ گیری از هاست دایرکت ادمین

آموزش بک آپ گیری از هاست دایرکت ادمین

بکاپ گیری از طریق دایرکت ادمین یکی از موارد بسیار مهم و ضروری برای صاحبان سایت می‌باشد. از دست دادن اطلاعات موجود در هاست می‌تواند به عنوان یک کابوس برای صاحبان سایت باشد. پس بکاپ گیری از اطلاعات دایرکت ادمین یکی از موارد بسیار مهم و ضروری می‌باشد. در این آموزش قصد داریم  :

را به شما آموزش بدهیم. قبل از هر چیز لازم است وارد دایرکت ادمین شوید. آموزش ورود به دایرکت ادمین از طریق لینک زیر امکان پذیر است.

آموزش ورود به دایرکت ادمین

با ما همراه باشید.

آموزش ویدیویی تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان در دایرکت ادمین

آموزش بکاپ گیری از هاست

برای تهیه بک آپ از سرویس هاست، ابتدا از صفحه اصلی دایرکت ادمین بخش “ایجاد/بازگردانی آرشیوهای بکاپ” را انتخاب کنید.

بعد از ورود به این بخش، قسمت‌هایی از هاست که می‌خواهید در فایل بک آپ باشد را انتخاب کنید.
برای ایجاد بکاپ کامل از تمامی اطلاعات سرویس، اجازه دهید تا همه تیک ها فعال باشد.
در ادامه بر روی دکمه “ایجاد آرشیو بکاپ” کلیک کنید.

بعد از شروع فرآیند بکاپ گیری، دایرکت ادمین به شما اطلاع رسانی می‌کند. سپس شما را از طریق بخش “پیام ها” در مورد نتیجه درخواست شما مطلع خواهد کرد.

همچنین برای دانلود فایل بک آپ، می‌توانید از آموزش زیر استفاده کنید.

آموزش دانلود فایل از دایرکت ادمین

آموزش بازگردانی بکاپ هاست

برای بازگردانی بک آپی که قبلا از طریق دایرکت ادمین ایجاد کرده اید، ابتدا از صفحه اصلی دایرکت ادمین، قسمت “ایجاد/بازگردانی آرشیوهای بکاپ” را انتخاب کنید.

در مرحله بعد نام فایل بک آپی که تمایل به بازگردانی آن را دارید انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه “تنظیمات بازگردانی را انتخاب کنید” کلیک کنید.

روند بازگردانی بک آپ توسط دایرکت ادمین آغاز می شود. در پایین و در قسمت “پیام ها” در مورد اتمام بازگردانی به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای بازگردانی بک‌آپ، لازم است تا فایل بک‌آپ را در شاخه‌ی Backups قرار دهید. در غیر این صورت امکان بازگردانی فایل وجود نخواهد داشت.

آموزش دانلود فایل بک آپ در دایرکت ادمین

برای دانلود فایل بکاپ در دایرکت ادمین، پس از گرفتن بک آپ، وارد مدیریت فایل شوید.

سپس از سمت چپ، بر روی دایرکتوری Backups کلیک کنید. (اگر که از هاست خود بک آپی تهیه نکرده باشید، این دایرکتوری قابل مشاهده نیست.) سپس روی فایل بک‌آپ موردنظر راست کلیک کرده و بر روی Download کلیک کنید.

فایل بک‌آپ شما به درستی دانلود خواهد شد.

درخواست بازگردانی بک‌آپ هفتگی نت‌افراز

شرکت نت‌افراز، به صورت هفتگی و به صورت خودکار، از تمامی اطلاعات سرویس شما نسخه پشتیبان(بک‌آپ) می‌گیرد.

برای مشاهده تاریخ دقیق آخرین بک‌آپ خودکار، ابتدا وارد پنل کاربری شوید. از بخش “سرویس‌ها”، “سرویس‌های من” را انتخاب کنید.

سرویس مورد نظری را انتخاب کنید.

در این صفحه می‌توانید اطلاعات موجود از آخرین فایل بک‌آپ را مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید با کلیک بر روی “درخواست بازگردانی” درخواست بازگردانی بک‌آپ برای دامنه، شاخه و یا پایگاه داده‌های مورد نظر خود را ارسال کنید.

ایجاد و بازگردانی بکاپ سایت مشتریان هاست نمایندگی

در آخرین بخش از این نوشته، به درخواست خریداران سرویس هاست نمایندگی، می‌خواهیم بررسی کنیم که این گروه از کاربران باید به چه شکلی نسبت به بازگردانی بکاپ سایت خودشان اقدام نمایند.

پیش از این در رابطه با نحوه ایجاد و بازگردانی بکاپ از سایت مشتریان هاست نمایندگی مقاله‌ای کامل ارائه کرده‌ایم که برای دسترسی به آن می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید؛ اما در این مقاله تصمیم داریم که به سایت خود مشتریان هاست نمایندگی (دامنه ثبت شده در زمان خرید سرویس) بپردازیم و ببینیم که مدیران سرویس‌های میزبانی نمایندگی نت افراز، چطور می‌توانند از سایت خودشان بکاپ ایجاد کرده و آن را بازگردانی نمایند. در ادامه‌ی این نوشته با ما همراه باشید.

ایجاد بکاپ در هاست نمایندگی و بازگردانی آن برای نمایندگان هاستینگ

ایجاد بکاپ

همانطور که روشن است، پوسته پیش‌فرض هاست‌های نت افراز به دلیل شخصی‌سازی‌های بسیاری که دارد، در سرویس نمایندگی در دسترس نیست و نمایندگان هاستینگ می‌توانند بنابر سلیقه خود یکی از پوسته‌های Capri ،Enhanced یا Evolution را انتخاب نموده و آن را متناسب با سیاست‌های کاری و استایل رنگیِ برند خودشان شخصی‌سازی نمایند.

از آنجایی که Evolution پوسته مدرن و جدید سرویس‌های نمایندگی نت افراز است، ما هم در این آموزش از همین پوسته استفاده می‌کنیم و تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، از پوسته Evolution تهیه شده‌اند.
اگر شما یکی از همراهان قدیمی سرویس نمایندگی نت افراز هستید و پوسته Evolution به‌صورت پیش‌فرض برای شما فعال نیست، می‌توانید با استفاده از آموزش «تغییر Skin هاست نمایندگی نت افراز» اقدام به تغییر پوسته سرویس نمایندگی خود به پوسته Evolution نمایید.

برای ایجاد بکاپ از سرویس میزبانی شخصی خود در هاست نمایندگی، لازم است در اولین قدم پس از ورود به پنل هاست خود، سطح کاربریتان را  از Reseller به User تغییر دهید تا بتوانید نمایی بهتر و متمرکز بر روی سایت خودتان را شاهد باشید. برای این کار، تها کافیست که بر روی عبارت “User” در بالای صفحه کلیک کنید. با این کار آیکن‌های صفحه اصلی شامل تغییرات قابل توجهی می‌شوند و با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد.

در این صفحه باید از بخش “Advanced Features” بر روی آیکن “Create/Restoe Backup” کلیک کنید. با این کار صفحه جدیدی مطابق با تصویر زیر برایتان بازخواهد شد که در آن می‌توانید انتخاب کنید که از کدام بخش‌های سایت بکاپ تهیه شود.

به‌ صورت پیش‌فرض، چک‌باکس کلیه بخش‌های سایت فعال است و با ایجاد بکاپ، به نوعی «فول‌بکاپ (Full Backup)» از سایت شما تهیه خواهد شد. نهایتا پس از انتخاب بخش‌های مدنظر خود، تنها کافیست که بر روی کلید سبز رنگ “Create Backup” در پایین صفحه کلیک کنید. با این کار بکاپ سایت شما با توجه به حجم وب‌سایتتان ظرف چند ثانیه تا چند دقیقه آماده خواهد شد. لازم است اشاره کنیم که با تکمیل‌شدن فرآیند ایجاد بکاپ، این موضوع از طریق یک ایمیل به اطلاع شما خواهد رسید.

بازگردانی بکاپ

از آنجایی که نمایندگان هاستینگ علاوه برسطح دسترسی User به یک سطح دسترسی بالاتر (Reseller) هم دسترسی دارند، می‌توانند از دو روش مختلف جهت بازگردانی بکاپ سایت خودشان استفاده کنند. در ادامه به بررسی هر دو روش می‌پردازیم و شما می‌توانید متناسب با سلیقه و روش دلخواه خودتان، نسبت به بازگردانی بکاپ سایت خود اقدام کنید.

بازگردانی بکاپ با استفاده از سطح دسترسی User (پیشنهادی)

برای بازگردانی بکاپ سایت اصلیِ متصل به هاست نمایندگی خود در سطح کاربری User، نیاز دارید که مجددا از بخش “Advanced Features” بر روی آیکن “Create/Restoe Backup” کلیک کنید.

پس از این کار، در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، از بالای صفحه بر روی دکمه آبی رنگ “Restore Backup” کلیک کنید. با این کار یک صفحه جدید برای شما باز می‌شود که تنها از یک منوی آبشاری تشکیل شده است.

با کلیک بر روی این منوی آبشاری، می‌توانید لیستی از بکاپ‌های موجود از سایت خود را مشاهده نمایید. نهایتا تنها کافیست که از این منو، بکاپ موردنظر خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه “Restore” در زیر این منو کلیک کنید. به همین سادگی فرآیند بازگردانی بکاپ سایت اصلی هاست نمایندگی شما آغاز می‌گردد!

بازگردانی بکاپ با استفاده از سطح دسترسی Reseller

فرقی نمی‌کند که بکاپ سایت خودتان را با استفاده از روش گفته‌شده در این مقاله ایجاد کرده‌اید یا با استفاده از «آموزش ایجاد بکاپ زمان‌بندی شده»، سیستم بکاپ گیری مخصوص به خودتان را دارید؛ در هر دو روش فرآیند بازگردانی بکاپ در سطح دسترسی Reseller به یک شکل است.

در اولین قدم برای بازگردانی بکاپ، نیاز دارید که فایل بکاپ‌ خود را پیدا کنید. برای این منظور، لازم است که از بخش “System Info & Files” بر روی آیکن “File Manager” کلیک کنید. با این کار صفحه مدیریت فایل پیش‌فرض دایرکت ادمین برای شما باز می‌شود.

چنانچه بکاپ خود را با استفاده از آموزش گفته‌شده در این مقاله ایجاد کرده باشید، فایل بکاپ شما مطابق با تصویر بالا در دایرکتوری “backups” قرار دارد و نام آن هم ترکیبی از عبارت Backup به همراه تاریخ ایجاد بکاپ است.

در صورتی که از سیستم بکاپ گیری زمان‌بندی شده استفاده کرده باشید، بکاپ شما مطابق با تصویر بالا در زیرشاخه‌ای متناظر با تاریخ ایجاد بکاپ و در دایرکتوری “user_backups” قرار دارد. در این روش نام کاربری شما که در بالای پنل هاست نمایندگی هم قابل مشاهده است، به عنوان نام فایل بکاپ تنظیم شده است.

برای بازگردانی بکاپ در هر دو حالت، تنها کافیست که فایل بکاپ خود را مستقیما به داخل دایرکتوری “user_backups” انتقال (Move) دهید. برای این کار، بر روی فایل راست کلیک کرده، گزینه‌ی “… Copy/Move to” را انتخاب کنید و همچون تصویر بالا، در فیلد New Path، مسیر زیر را وارد کنید.

/user_backups

اکنون فایل بکاپ شما به مسیر درست منتقل شده و برای بازگردانی آن تنها کافیست که اقدامات گفته شده در مقاله زیر را دنبال کنید.

بازگردانی بکاپ‌های دایرکت ادمین با استفاده از سطح دسترسی Reseller

همانطور که مشاهده کردید، فرآیند ایجاد بکاپ و بازگردانی آن، هم در سطح User و هم در سطح Reseller بسیار ساده است و می‌توان در زمانی کوتاه، فایل‌هایی را ایجاد کرد که گاها می‌توانند زحمات چندین ساله شما را حفظ  نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ، سعی داشتیم که به ساده‌ترین شکل ممکن به بررسی نحوه ایجاد و بازگردانی بکاپ با استفاده از امکانات پیش‌فرض هاست‌های دایرکت ادمین بپردازیم. اکنون شما می‌توانید در چند قدم کوتاه و به سادگی از سایت خود بکاپ تهیه کنید و در مواقع لزوم فایل بکاپ خود را بازگردانی (Restore) نمایید.

نهایتا امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم نت افراز، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شماست؛ پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه برای ما کامنت بگذارید.

شاد و پیروز باشید.

خروج از نسخه موبایل