آموزشسیستم مدیریت محتواوردپرس

معرفی و مقایسه کامل وردپرس و جوملا

معرفی و مقایسه کامل وردپرس و جوملا: تلاش برای تصمیم گیری این که برای وب سایت بعدی شما، جوملا بهتر است یا وردپرس ؟ با وجود این که دلایل خوب و متنوعی برای استفاده از وردپرس وجود دارد، اما وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوایی نیست که در ایجاد یک وب سایت به شما کمک می کند در این مقاله به مقایسه مزایا و معایب جوملا و وردپرس می پردازیم.

جوملا یا وردپرس : مقدمه، اعداد چه می گویند؟

جوملا و وردپرس هردو سیستم های مدیریت محتوای open source (کد باز ) هستند که بیش از 10 سال است که فعالیت دارند و در میان ما هستند.

وردپرس در ابتدا به عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی در سال 2003 راه اندازی شد. وردپرس درحال حاضر یک سیستم مدیریت محتوای چند منظوره است، که بیش از 34 درصد از تمام وب سایت های اینترنتی را در اختیار دارد.(خیلی بیشتر از صرفا وبلاگ ها ). از لحاظ سهم بازا، از بازار سیستم مدیریت محتوا، وردپرس دارای بیش از 60.8 درصد از سهم بازار است.

جوملا از سال 2005 آغاز به کار کرد؛ جوملا هم تقریبا به اندازه وردپرس قدیمی است. بعد از وردپرس، جوملا دومین سیستم مدیریت محتوا می باشد که حدود 3 درصد از تمام وب سایت ها را در اینترنت تامین می کند و 5.4 درصد از سهم بازار سیستم مدیریت محتوا را در دست دارد.

با وجود این که جوملا هنوز هم جایگاه دوم را در اختیار دارد، سهام بازار سیستم مدیریت محتوا از سال 2010 در حال کاهش بوده است و کل سهام بازار وب سایت ها، برای اولین بار در سال  2017 کاهش پیدا کرد.

اگر به مقایسه Google Trends میان وردپرس و جوملا از سال 2004 تاکنون را نگاه کنید، می توانید این روند را به صورت بصری مشاهده نمایید. جوملا تا سال 2010 که وردپرس شروع به همه گیر شدن کرده بود، بیشتر یا برابر با آن بود. شواهد می گویند وردپرس هنوز درحال رشد است، در حالی که جوملا به آرامی در جهت مخالف حرکت می کند. هرچند، این بدان معنا نیست که جوملا چیزی برای ارائه ندارد !

مزایای استفاده از وردپرس و جوملا چیست ؟

اگر شما درباره جوملا در مقابل وردپرس جستجو کنید، می توانید بسیاری از جنگ های ایدئولوژیک بین توسعه دهندگان هر دو طرف را پیدا کنید. به طور کلی شما می توانید در اینجا برخی از دلایل مهمی که باعث می شود شما بدانید که کدام یک از پلتفرم ها بهترین هستند را ببینید :

مزایای وردپرس

سهولت در استفاده : وردپرس به عنوان ساده ترین سیستم محتوا به کار می رود؛ به ویژه برای کسانی که جزو توسعه دهندگان نیستند.

برای وبلاگ نویسی مناسب تر و بهتر است : وردپرس شامل تمایز برای ( پست های وبلاگ ) در مقابل ( صفحات استاتیک ) است که از محوطه خارج می شوند؛ در حالی که جوملا فقط یک نوع مقاله را به کار می برد، که شما می توانید با استفاده از بخش دسته بندی ها، آن را تغییر دهید.

توسعه پذیری : وردپرس تا به حال بزرگترین اکوسیستم پلاگین ها و تم ها را داشته است، که باعث می شود سایت شما با تنوع در ویژگی های مختلف، گسترش یابد.

جامعه پشتیبانی بزرگ : به دلیل محبوب بودن وردپرس، پیدا کردن و دریافت کمک از طریق اکوسیستم عظیم شخص ثالث، گروه های فیس بوک و توسعه دهندگان، بسیار آسان است .

هزینه های پایین توسعه : داشتن جامعه بزرگ به این معنی است که به طور کلی، شما می توانید کارهای مربوط به توسعه را، کمی ارزان تر انجام دهید.

مزایای جوملا

مدیریت پیشرفته تر کاربر : جوملا سیستم پیشرفته ای را برای کنترل دسترسی کاربر و مدیریت کاربر ارائه می دهد.

انعطاف پذیری برای انواع مختلف محتوا : اجزا و ماژول های جوملا به شما امکان انعطاف پذیری بیشتری برای نمایش انواع محتوا های غیر استاندارد می دهد.

پشتیبانی چند زبانه : جوملا دارای پشتیبانی چند زبانه در بخش اصلی سیستم می باشد، در حالی که وردپرس نیاز به استفاده از افزونه اضافی و خارج از سیستم را دارد.

قالب های گوناگون : جوملا به شما امکان این را می دهد، که از قالب های مختلف برای قطعات مختلف محتوا استفاده کنید، در حالی که در وردپرس، شما فقط می توانید از یک تم یا قالب استفاده کنید.

تسلط پیدا کردن و کار کردن با وردپرس و جوملا، چقدر آسان است ؟

با وجود این که جوملا گزینه ی بهتر و مبتکرانه تری نسبت به سیستمی مثل دروپال است، وردپرس هنوز، ساده ترین و سریع ترین راه برای ایجاد یک وب سایت است .

سهولت در استفاده و یادگیری وردپرس

اگر درحال ساختن یک وب سایت منظم با محتوای ثابت و یا یک وبلاگ هستید؛می توانید یک سایت ایده آل که خوب به نظر می رسد را در چند ساعت ایجاد کنید.

اکثر شرکت های هاستینگ ( مثل نت افراز) امکان نصب خودکار وردپرس را برای کاربران فراهم می کنند.

برای طراحی محتوای پیشرفته تر، پلاگین های زیادی هستند که ساختن صفحه را آسان می کنند و طراحی ها بیشتر با استفاده از (کشیدن و رها کردن ) انجام می شوند. اما ویرایشگر جدید Gutenberg, این کار را حتی آسان تر از قبل می کند، تا کاربران به راحتی به ایجاد محتوای منحصر به فرد خود بپردازند.

جوملا استفاده آسان و یادگیری منحصر به فردی دارد

مثل وردپرس؛ اکثر هاستینگ ها، یک فایل نصب خودکار جوملا را در اختیار شما قرار می دهند که باعث می شود، نصب نرم افزار جوملا برای شما آسان تر شود.

همانطور که گفتیم، جوملا از ترکیبی از مقالات و دسته ها استفاده می کند. بنابراین قبل از شروع به ایجاد محتوا، شما باید دسته بندی هایی را برای نوع محتوایی که می خواهید ایجاد کنید ، درست کنید.

این چیزی اغراق آمیز نیست، اما این روند وردپرس ،به خصوص برای افراد غیر حرفه ای کمی پیچیده است. ویرایشگر مقاله جوملا، Tiny MCE تقریبا با ویرایشگر وردپرس،Tiny MCE، یکسان است. بنابراین تفاوت زیادی در این بخش، بین این دو سیستم وجود ندارد.

اما کسانی که قبلا با رابط کاربری جوملا کار نکردند، باید بدانند که رابط کاربری از تعداد قابل توجهی از گزینه های موجود در صفحه نمایش های مدیریت مختلف جلوگیری می کند. با این وجود، جوملا برخی از ابزار های ویرایش، کاربر پسند را دارد، مثل برنامه های توسعه دهنده صفحه، که می توانید صفحه را کمتر از اندازه خود گسترش دهید.

چگونه می توان وب سایت خود را با جوملا و وردپرس گسترش داد ؟

جوملا و وردپرس، هردو ، افزونه هایی را که می توانید برای گسترش سایت خود از آنها استفاده کنید را به شما ارائه می دهند :

عملکرد : وردپرس این برنامه ها را افزونه می نامد، در حالی که جوملا فقط آنها را برنامه اضافی می نامد.

زیبایی شناسی : وردپرس آن ها را تم می خواند، در حالی که جوملا آنها را الگو می نامد.

بازار گسترش افزونه های وردپرس از نظر تعداد، به طور عظیمی بزرگتر است؛ اما هردو سیستم عامل دارای انواع مختلفی از افزونه ها و برنامه های اضافی هستند.

وردپرس چه مقدار پلاگین و تم دارد ؟

درحال حاضر؛ وردپرس :

  • +54000 پلاگین رایگان در وردپرس رسمی وجود دارد
  • +5000 تم رایگان در وردپرس رسمی وجود دارد

جوملا چه مقدار افزونه و قالب دارد ؟

در حال حاضر ، جوملا :

  • حدود 8000 افزونه دارد که لیست آنها در کتابخانه جوملا برای توسعه دهندگان وجود دارد .

هیچ کتابخانه رسمی برای قالب های جوملا وجود ندارد، با این وجود، تعداد قابل توجهی از قالب های جوملا در دسترس است.هرچند؛ بعضی از جستجو های گوگل طیف عظیمی از قالب های جوملا را شامل می شود.

آیا وردپرس و جوملا به اندازه کافی امن هستند ؟

نرم افزار اصلی جوملا و وردپرس، هردو امن هستند. علاوه بر این، هر پلتفرم دارای افزونه یا افزونه های اضافی برای بالا بردن امنیت را دارد، همچنین سیستم ها داری یک به روزرسانی آسان در قسمت داشبورد هستند، که به شما کمک می کند تا همیشه همه چیز را به روز نگه دارید.

با وجود تمام مباحث گفته شده، خطای انسانی همیشه جزئی از واقعیت است، چرا که هر پلتفرم قابل انعطاف و تغییر است؛ بنابراین مشکلات امنیتی هم وجود دارند.

با توجه به داده های Sucuri،به نظر می رسد سایت های جوملا، تعداد بیشتری سایت هک شده در مقایسه با سهم خود از بازار دارند. اما بازهم هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که در اکثر مواقع بتواند بگوید که یک پلتفرم نسبت به دیگری، کمتر امنیت دارد.

امنیت وردپرس

طبق گزارش وب سایت Hacked Sucuri 2016/Q3 ،وردپرس 74 درصد از وب سایت های هک در نمونه Sucuri را به خود اختصاص داده است. که حدود 25 درصد بزرگتر از سهم بازار خود از 58.9 درصد در آن زمان است.

با این وجود، وردپرس با توجه به اطلاعات Sucuri بهتر از جوملا بوده است.

امنیت جوملا

در همان گزارش ذکر شده، سایت های جوملا 17 درصد از تمام وب سایت های هک شده را تشکیل می دهند، که در آن زمان 132 درصد بالاتر از سهم بازار جوملا از 7.3 درصد در آن زمان است.

جالب اینجاست که 84 درصد از سایت های هک شده جوملا, با وجود آلودگی؛ نرم افزار های غیرقانونی را اجرا می کنند.

کوچ کردن از جوملا به وردپرس

اگر شما در حال حاضر از جوملا استفاده می کنید و به دنبال راهی آسان برای تغییر آن به وردپرس هستید، در اینجا دو افزونه را به شما پیشنهاد می دهیم :

CMS2CMS:Automated Joomla To WordPress Migration

FG Joomla to WordPress

جوملا یا وردپرس : کدام بهتر است ؟

همانند مقایسه دروپال، ما فکر می کنیم که (بهتر است ؟) به صورت کلی یک سوال ناقص است. هردو سیستم مزایای خود را دارند و هیچ کدام 100 درصد از دیگری برتر نیست .

در عوض باید بپرسید که ( کدام پلتفرم برای نیاز های خاص وب سایتی را که من ایجاد کردم، بهتر است ؟)

وردپرس احتمالا برای اکثریت قریب به اتفاق وب سایت ها بهتر است، و باید برای بسیاری از موارد، انتخاب پیش فرض شما باشد، زیرا :

  • این سیستم مدیریت محتوا، بسیار مناسب است، مخصوصا برای افرادی که توسعه دهنده نیستند.
  • شما می توانید بدون نیاز به ساعات زیاد و هزینه توسعه بالا، به سرعت با یک وب سایت جذاب، کار کنید .
  • در صورت بروز هرگونه مشکل؛ می توانید به آسانی به یک کمک رایگان و حرفه ای دسترسی پیدا کنید.

اما اگر شما یک توسعه دهنده هستید یا مایل به استخدام هستید، جوملا می تواند انعطاف پذیری بیشتری برای نمایش انواع مختلف محتوا و مدیریت کاربران، ارائه دهد .

یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر بگیریم این است که، سهم بازار جوملا در حال کاهش است، که درمورد وردپرس و دروپال این مشکل وجود ندارد .

با وجود این که جوملا هنوز رتبه دوم را دارد، و در آینده به زودی در دسترس نخواهد بود، اما زمانی که به سمت آینده نگاه می کنید، جوملا چیزهایی برای گفتن در زمینه سیستم های مدیریت محتوا دارد.

آیا شما موافق یا مخالف زمانی هستید که با جوملا یا وردپرس کار کردید ؟

به نظر شما جوملا بهتر است یا وردپرس ؟

لطفا نظر خودتان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

شاد باشید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرمهدی
2 سال قبل

وردپرس بهتره

دکمه بازگشت به بالا