مقالاتهاست

کدام هاست بهتر است؟ هاست ایران یا خارج از ایران؟

Which Hosting Service is the Best? Iranian or International Host

یکی از مسائلی که امروزه کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، انتخاب بین هاست ایران یا خارج از ایران است. نت‌افراز ارائه دهنده سرویس‌های داخلی و خارجی در بهترین دیتاسنترهای ایران و فرانسه یعنی تبیان و OVH است. در این مقاله می‌خواهیم با مقایسه ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از سرویس‌ها، در نهایت به انتخابی مطلوب برسیم.

کدام هاست را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب میان هاست ایران و خارج از ایران ابتدا باید توجه کنید که:

  • اولویت شما چیست؟
  • مشتریان شما در ایران قرار دارند یا خارج از ایران؟
  • محتوای شما فارسی است یا انگلیسی؟
  • آیا وب‌سایت شما فروشگاهی است؟
  • آیا وب‌سایت شما مخصوص دانلود است؟
  • آیا نگران قطعی دوباره اینترنت هستید؟
  • آیا سئوی سایت شما مهم است؟
  • آیا ثبات قیمت هاست برای شما حائز اهمیت است؟
  • حفظ امنیت اطلاعات شما به چه میزان حیاتی است؟

در این پست به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. مسائل مهمی که باید مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از:

سرعت فراخوانی بالاتر

وقتی که از اصطلاح پینگ برای وب‌سایت استفاده می‌کنیم، منظورمان سرعت دسترسی کاربران به سرور میزبان آن وب‌سایت است. زمانی که کاربری از ایران درخواست اتصال به وب‌سایت را دارد، در اصل پس از عبور از تمامی روترها و سوییچ‌هایی که بین راهش قرار دارند، مسیر خود را تا وب‌سایت مورد نظر طی می‌کند. به دلیل استفاده از شبکه داخلی، سرعت فراخوانی “محتوای” وب‌سایت برای هاست ایران بیشتر از هاست خارج است. یعنی وب‌سایت با سرعت بیشتری برای کاربر لود می‌شود.

ثبات قیمت سرویس‌ها

به صورت کلی، هزینه اجاره سرور هاست با شرکت‌های هاستینگ به صورت دلاری تسویه می‌شود. بنابراین با توجه به نوسانات قیمت دلار، قیمت سرویس هاست نیز متعاقبا تغییر می‌کند. بنابراین در صورت بالا رفتن قیمت دلار، شرکت‌های هاستینگ نیز مجبور به افزایش قیمت سرویس‌های خود می‌شوند. اما سرویس‌های ایران به دلیل ثبات قیمت از لحاظ ریالی، دچار تغییرات ناگهانی نمی‌شوند. حتی بیشتر اوقات شامل تخفیف های مناسبی نیز می‌شوند.

مشتریان داخل ایران یا خارج از ایران؟

اگر سایت فروشگاهی دارید، باید به این نکته دقت کنید که مشتریان شما داخل ایران هستند یا خارج از ایران؟ اگر اکثر مشتریان داخل ایران باشند، به دلیل پینگ پایین‌تر سرویس‌های داخلی، سرعت لود سایت بالاتر رفته و رضایت مشتریان بیشتر است. اما اگر مشتریان شما افرادی در خارج از ایران هستند، انتخاب هاست خارج از ایران گزینه بهتری می‌تواند باشد.

کیفیت و پایداری شبکه

معمولا پایداری شبکه در داخل ایران در 99 درصد اوقات برقرار است. اما گاهی ممکن است به خاطر مشکلات مربوط به زیرساخت (و دیگر مسائلی که خارج از کنترل نت‌افراز هستند) ارتباط اینترنت قطع شود. در چنین مواردی لازم است با توجه به کارکرد وب سایت خود، در انتخاب سرویس مناسب دقت کنید.

محاسبه پهنای باند نیم‌بها برای کاربران ایرانی

برای برخی از ارائه دهنده‌های سرویس اینترنت(ISP) مانند شرکت مخابرات، شاتل و … ترافیک مصرفی برای کاربران هنگام استفاده از خدمات میزبانی‌وب به صورت نیم‌بها محاسبه می‌گردد. با توجه به اینکه این خدمات مخصوص هاست‌های داخلی ایران می‌باشند، بنابراین اگر شما صاحب وب‌سایت دانلودی هستید، با استفاده از همین مزیت، می‌توانید کاربران بسیاری را تشویق به دانلود از وب‌سایت خود کنید. همچنین توجه داشته باشید که پهنای باند نیم‌بها، مربوط به سرویس میزبانی (یا همان هاست) می‌باشد. بنابراین دامنه ملی یا بین‌المللی تاثیری در آن ندارد.

استفاده از برخی پلاگین‌های وردپرسی

اگر در وردپرس از پلاگین‌هایی که شامل فیلترینگ ایران هستند، مانند پلاگین WP Telegram استفاده می‌کنید، متاسفانه هاست ایران مناسب شما نمی‌باشد. اما پلاگین‌های مخصوص اینستاگرام و دیگر پلاگین‌هایی که فیلتر نشده‌اند (یا حتی از سمت سرویس دهنده برای کاربران ایرانی تحریم شده‌اند) مطمئنا به قوت قبلی خود کار می‌کنند.

قطعی اخیر اینترنت و مشکلات کسب و کارهای اینترنتی

در قطعی اخیر اینترنت، وب‌سایت‌هایی که از هاست بین‌المللی استفاده می‌کردند، به دلیل عدم دسترسی، دچار ضررهای بسیاری شدند. همین دلیل باعث شد تا بسیاری از کابران به هاست‌های ایرانی مهاجرت کرده و وب‌سایت‌های خود را به ایران منتقل کنند. همچنین با توجه به زمزمه‌هایی جهت ملی شدن اینترنت، امکان بروز چنین مسائلی در آینده، بیش از پیش قوت گرفته است.

تاثیر در سئوی وب‌سایت

سئو (SEO) به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتور‌های جستجوگر مانند گوگل می‌باشد. مطمئنا برای بررسی سئوی وب‌سایت، عناصر و معیارهای مختلفی وجود دارد. یکی از این معیارها سرعت فراخوانی وب‌سایت از سمت گوگل است. به دلیل وجود سرورها در داخل ایران و درنتیجه ناپایداری نسبی در اتصال روبوت‌های موتورهای جستجو به شبکه ایران، احتمالا این موتورهای جستجوگر مانند گوگل در نتایج خود، وب‌سایت‌های هاست ایران را از لحاظ پایداری و یا سرعت فراخوانی در رتبه پایین‌تری قرار می‌دهند. البته ناگفته نماند، می‌توان با بهبود دیگر معیارهای سئو این ضعف را به خوبی جبران نمود.

کیفیت شبکه دیتاسنتر

مطمئنا شرکت‌هایی مانند OVH فرانسه، که یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای دنیا می‌باشند، بهترین لینک‌های اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در ایران نیز دیتاسنترهایی در حال فعالیت هستند که به سختی بتوانند با شرکت‌های بزرگ دنیا رقابت کنند اما در عین حال، این شرکت ها کیفیت و خدمات قابل قبولی را ارائه می‌دهند.

نت‌افراز پس از بررسی‌های فراوان و تست بهترین دیتاسنترهای ایران، نهایتا با دو شرکت آسیاتک که در برج مخابراتی میلاد قرار دارد و تبیان که سریع‌ترین لینک و بیشترین آپتایم را در ایران در اختیار دارد، قرارداد بسته است.

مطمئنا این دو دیتاسنتر بهترین گزینه در میان دیگر دیتاسنترهای ایران بوده و توسط کارشناسان نت‌افراز بررسی، تست و تایید شده‌اند.

از طرف دیگر، نت‌افراز در جهت بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتریان، از به روزترین و با کیفیت ترین سخت افزارها در سرورهای خود استفاده می‌کند.

بعلاوه، با توجه به دسترسی فیزیکی به منابع سرور، در صورت بروز هرگونه مشکل، کارشناسان فنی نت‌افراز در کمترین زمان می‌توانند مشکلات احتمالی را برطرف کنند.

درضمن می‌توان با اعمال تغییرات سخت افزاری روی سرورها، آن‌ها را به صورت سفارشی بهبود داد.

همین قضیه باعث شده تا کیفیت سرویس‌های ایران نت‌افراز به لحاظ سخت افزاری در حد و یا حتی بهتر از سرورهای دیتاسنتر های خارجی باشد.

امنیت سرور

امنیت سرورها و کاربران برای نت‌افراز امری بسیار مهم است. اگر از وب‌سایت‌های دولتی یا دانشگاهی استفاده می‌کنید، امنیت سرورهای داخلی به مراتب بیشتر می‌باشد. هرچند کشورهای خارجی نیز در این زمینه قوانین و اصول اساسی و محکمی نیز دارند، اما به دلیل دسترسی فیزیکی به سرورهای ایران، تضمین امنیت سرورهای ایران به مراتب بهتر می‌باشد. همچنین دسترسی به سرورها در دیتاسنتر بسیار محدود و با رعایت نکات امنیتی می‌باشد. به همین جهت اطلاعات کاربران بدون هیچ دسترسی خارجی در امنیت کامل قرار دارند.

کلام آخر …

تمامی موارد فوق به صورت کلی در جدول زیر گنجانده شده اند، حال تصمیم با شماست که با توجه به نوع و کارکرد وب سایت تان کدام معیار اهمیت بیشتری برایتان دارد.

تفاوت هاست ایران و خارج از ایران

در نظر داشته باشید که هیچ فرد ایرانی دوست ندارد که به دلیل نوسانات ارزی و یا مشکلات مربوط به اینترنت، مشتریان خود را از دست بدهد. بنابراین اگر از سایت فروشگاهی یا تولید محتوای فارسی استفاده می‌کنید مسلما هاست ایران بهترین گزینه است.

لازم به ذکر است، چه هاست شما در داخل ایران باشد و یا خارج از ایران؛ در نهایت تمامی افراد در همه کشورها می‌توانند از وب‌سایت شما بازدید داشته باشند.

شما می‌توانید جهت سفارش سرویس مورد نظر خود، چه هاست ایران و چه هاست فرانسه، از لینک‌های زیر استفاده کنید.

میزبانی وب اقتصادی و ارزان

میزبانی وب استاندارد

میزبانی وب حرفه ای

سرویس نمایندگی

هاست دانلود فرانسه

هاست دانلود ایران

همچنین در صورتی که نیاز به راهنمایی برای انتخاب پلن هاست مورد نظر خود دارید، می‌توانید از مقاله زیر استفاده کنید.

کدام پلن هاست نت‌افراز برای من مناسب‌تر است؟

شاد و پیروز باشید.

4.4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوروزی
3 سال قبل

سلام، وقتتون بخیر
آیا امکان انتقال هاست از فرانسه به ایران وجود دارد؟

اگر امکانش هست، در صورتی که انتقال داده بشه روی سئو سایت تاثیر منفی خواهد داشت؟

سارا
1 ماه قبل

سلام وقااون بخیر من میخام هاستم رو از اروپا به ایران انتقال بدم درگاه پرداختی هم روی سایتم ندارم بازم هم لازمه آی پی رو تغییر بدم؟
یا کلا لازمه که چیزیو تغییر بدم؟

دکمه بازگشت به بالا