دامنه

ایرنیک چیست و چرا باید برای ثبت دامنه شناسه بسازیم؟

What is IRNIC and why we need irnic handle for domain registration

ایرنیک نامی آشنا برای بسیاری از افرادی است که قصد ثبت دامنه ملی را دارند. البته خیلی از افراد هم با فرآیند و کارهایی که در ایرنیک انجام می‌شود آشنایی لازم را ندارند، که در این مطلب به صورت کامل به جزئیات و شناسه ایرنیک می‌پردازیم.

آشنایی بیشتر با ایرنیک مرکز ثبت دامنه ملی

ایرنیک یا نیک دات آی آر، nic.ir که برای ثبت دامنه‌های ملی استفاده می‌شود، زیر نظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادین یا مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تهران فعالیت دارد. تمامی دامنه‌های ملی که می‌خواهید ثبت کنید، زیر نظر ایرنیک باید انجام شود.

شناسه ایرنیک چیست؟

شناسه ایرنیک، یک شناسه شامل حروف و اعدادیست که در هنگام ساخت حساب کاربری در ایرنیک، در اختیارتان قرار می‌گیرد. همچنین در انتهای آن irnic- قرار دارد. به عنوان مثال: nt357-irnic

  1. اگر شما قصد دارید دامنه آی آر را به نام خودتان و شخصی ثبت کنید، ابتدا لازم است شناسه ایرنیک یا همان nic-handle را در وب سایت ایرنیک دریافت کنید.
  2. بعد از دریافت شناسه ایرنیک، از دو طریق می توانید دامنه را خریداری کنید: از سایت ایرنیک خریداری کنید (که مبلغ بیشتری باید پرداخت کنید) یا از نمایندگان ایرنیک با هزینه مناسب‌تری خریداری نمایید. (برای ثبت دامنه ir با هزینه مناسب، می‌توانید در سایت نت افراز بخش ثبت دامنه اقدام کنید.)

در صورت خرید سرویس هاست یکساله از نت‌افراز، دامنه رایگان IR به شما تعلق خواهد گرفت.

نکته مهم: در هنگام ساخت شناسه ایرنیک، تمامی اطلاعات را کامل و واقعی تکمیل کرده و از وارد کردن اطلاعات غیر واقعی (فیک) جدا خودداری کنید. زیرا ایرنیک در مراحل بعد برای احرازهویت، نیاز به مدارک داشته و اطلاعات واقعی شمار را بررسی می‌کند. همچنین در نظر داشته باشید که با هر کد ملی، صرفا یک بار امکان ایجاد شناسه ایرنیک فراهم است.

 

  •  شما در ایرنیک می توانید دامنه های ملی را با شرایط و قوانین اعلام شده در nic.ir ثبت کنید (ir، co.ir، net.ir، org.ir، ac.ir، gov.ir، id.ir، sch.ir)

آموزش ساخت شناسه ایرنیک (تصویری) را در این آموزش دنبال کنید.

انتقال مالکیت در ایرنیک

شاید شما به دلایل مختلفی از جمله: واگذاری دامنه به شخص یا شرکت دیگر، فروش دامنه، بخواهید دامنه ir را به پنل فرد مورد نظر منتقل کنید. برای این کار، شرایط خاصی برای این مورد در ایرنیک وجود دارد. برای جزئیات بیشتر انتقال دامنه ir و تغییر مالکیت آن در ایرنیک این آموزش را مشاهده کنید. همچنین می توانید مدارک مورد نیاز را از سامانه ارسال مدارک ایرنیک ارسال نمایید.

نحوه پشتیبانی در ایرنیک

پشتیبانی در ایرنیک به 4 روش انجام می شود:

  • ارسال ایمیل به آدرس info@nic.ir
  • پشتیبانی تلفنی در ساعات و روزهای تعیین شده
  • پشتیبانی بر خط (گفتگوی آنلاین) از شنبه تا چهارشنبه بین ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۵:۰۰ (به وقت تهران)
  • ارسال فکس (نمابر)

برای اطلاع دقیق‌تر از فرآیند کاری ایرنیک، می‌توانید بخش سوالات متداول ایرنیک را مطالعه کنید.

 

عدم ثبت دامنه در ساعات تعیین شده در ایرنیک

در سامانه ایرنیک با توجه به پشتیبان گیری و مسائل فنی در ساعات 23:00 الی 00:30 امکان ثبت، تمدید دامنه میسر نیست و همچنین در این ساعات، دسترسی به پنل ایرنیک وجود ندارد. پیشنهاد می کنیم در غیر این ساعات دامنه تان را ثبت یا تمدید کنید.

اطلاعات شناسه ایرنیک و کاربرد سوال محرمانه

پس از ورود به پنل کاربری در ایرنیک، از شما سوال و پاسخ امنیتی را درخواست می‌کند. کاربرد این بخش، در جهت امنیت بیشتر است که شما باید نسبت به سوال و پاسخ امنیتی اقدام کنید. در صورتی که سوال و پاسخ امنیتی را فراموش کردید، از بخش سامانه ارسال مدارک ایرنیک » مدارک مربوط به امور شناسه‌ها، فرم و مدارک درخواست شده را ارسال نمایید.

دلایل اختلاف قیمت دامنه در ایرنیک و نت افراز

قطعا این سوال برای شما پیش آمده است که چرا هزینه دامنه در ایرنیک بیشتر از نت افراز است؟!

هدف پژوهشگاه دانش های بنیادین (ایرنیک) که زیر نظر وزارت ارشاد است، مسائل تجاری نیست و هدف آن رونق بخشیدن و استفاده بیشتر از دامنه ir است، همچنین نمایندگانی مثل نت افراز با توجه به اعتبار خرید در بین نمایندگان ایرنیک، از تخفیف های بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل شما می توانید با قیمت پایین تر از ایرنیک، دامنه تان را در نت افراز ثبت کنید.

انواع پسوند دامنه های ملی در ایرنیک

پسوند آی آر (ir)، جزو دامنه عمومی و متداول در ایرنیک است که شرایط خاصی برای ثبت وجود ندارد. (البته توجه داشته باشید بعضی از اسامی در ایرنیک امکان ثبت ندارند: مشاهده لیست اسامی ممنوع شده در ایرنیک)

پسوند دامنه Co.ir

Co مخفف Company به معنی شرکت است. طبق قوانین ایرنیک امکان ثبت این پسوند فقط برای شرکت‌ها، نمایندگی‌ها و برند‌های ثبت شده مطابق با نام کامل ثبتی آن‌ها یا تشکیل شده از حروف اول نام مندرج در روزنامه رسمی ثبت شرکت‌ها مجاز است و به شکل شخصی امکان ثبت آنها وجود ندارد. پیشنهاد می کنیم اگر شرکت ثبت شده دارید، حتما اقدام به ثبت این نوع پسوند برای مجموعه خودتان داشته باشید.

پسوند دامنه net.ir

net مخفف network به معنی شبکه است. این دامنه، طبق قوانین ایرنیک برای شرکت ها یا موسسات ISP مناسب است. شرکت‌های ISP، سرویس دهنده‌های دارای پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) و یا پروانه خدمات ارتباطی ثابت (Servco) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند. (که نیاز به ارائه مجوز در این حوزه می باشد)

پسوند دامنه org.ir

این نوع پسوند مناسب شرکت غیر انتفاعی، انجمن علمی، موسسه بین‌المللی ثبت شده است. (این مورد هم نیاز به مجوزهای لازم دارد.)

پسوند دامنه ac.ir

پسوند ac.ir مناسب و قابل استفاده برای موسسه آموزش عالی یا پژوهشی و دانشگاه ها می باشد که نیاز به مجوزهای مربوطه، طبق قوانین ایرنیک است.

پسوند دامنه gov.ir

gov مخفف Government به معنی دولت (حکومت) است. پسوند gov مناسب برای بخش‌های اجرایی موسسات و وزارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی و سایر نهادهای مذکور در قانون اساسی می باشد. (البته توجه داشته باشید امکان ثبت این نوع پسوند، برای شرکت، موسسات، شخص و… به هیچ عنوان امکان پذیر نیست)

پسوند دامنه id.ir

این نوع پسوند برای وب سایت هایی مناسب است که جهت رزومه یا کسب و کار شخصی می خواهند استفاده کنند. (نیاز به مجوز خاصی ندارد)

پسوند دامنه sch.ir

sch مخفف school به معنی مدرسه است. این نوع پسوند مناسب برای مدارس است.

در این مطلب به ایرنیک و جزئیات بیشتر آن پرداختیم و دلیل اهمیت شناسه ایرنیک را هم گفتیم. در صورتی که سوال و مشکلی داشتید در بخش نظرات اعلام کنید.

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
1 سال قبل

سلام و درود.
اطلاعات خوبی دادید. سپاس.

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

با سلام
تشکر بابت لطفا شما.

دکمه بازگشت به بالا