آموزشسئو

هاست تراکر (Host Tacker) چیست ؟

What is Host Tracker

هاست تراکر يکی از معتبرترين سرويس‌های مانيتورينگ است که از سال 2004 تا کنون به ارائه اين خدمت در اينترنت می‌پردازد. این وب‌سایت امکان چک کردن سایت و سرعت لود آن را از مناطق مختلف برای شما مهیا می‌سازد. شما می‌توانید از این طریق میزان سرعت و وضعیت لود شدن سایت خود را با استفاده از سرورها در مناطق مختلف جهان مشاهده نمایید.

از آنجایی که تست هاست تراکر از چندین سرور مختلف در کشورهای متفاوت انجام می‌شود. بنابراین خطای مربوط به بُعد مسافت تا حد زیادی حذف می‌گردد. این امر یکی از نقاط مثبت تست هاست‌تراکر در مقایسه با سیستم‌های تست دیگر نظیر GTmetrix است که تست‌های صورت گرفته را تنها از یک سرور انجام می‌دهد.

چگونه تست وب‌سایت را با هاست تراکر انجام دهیم؟

ابتدا از طریق لینک زیر وارد host-tracker می‌شویم.

ورود به Host-tracker

در قسمت “Check Site” گزینه های مختلفی وجود دارد که آنها را به ترتیب مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. قسمت Page Speed

در این قسمت با قرار دادن نام دامنه مورد نظر، می‌توانید نسبت به تحلیل وضعیت لود و عملکرد وبسایت خود در هنگام لود در یک مرورگر اقدام نمایید. ابتدا آدرس سایت و یا آی پی مورد نظر خود را وارد کنید. سپس منطقه زمانی را انتخاب کنید که قصد دارید عملکرد وبسایت تان از آن منطقه بررسی شود. همچنین می‌توانید در قسمت “Select device” دستگاه یا مرورگری که می‌خواهید با آن وب‌سایت شما چک شود را انتخاب نمایید. سپس با کلیک بر دکمه “CHECK” می‌توانید اطلاعات مربوط به لود سایت از جمله سرعت بارگزاری و همچنین مشکلاتی که هنگام بارگزاری ممکن است رخ دهد را دریافت نمایید.

این بخش تقریبا عملکردی همانند سایت جی تی متریکس داشته که نسبت به بررسی، تحلیل، اجرا و لود سایت (از یک نقطه خاص) و بخش های مختلف آن در هنگام لود در یک مرورگر، اقدام می نماید.

 

2. قسمت  https

در این بخش، وضعیت لود سایت از طریق پروتکل Https (و یا Http) و از تعداد زیادی نقطه در سراسر شبکه اینترنت به صورت همزمان (معمولا در حدود 50 نقطه) مورد بررسی قرار می‌گیرد. که پس از اتمام بررسی، در جدول نمایش داده شده در خصوص نتایج می‌توان :

در ستون Location، منطقه ای که لود در آن انجام شده

در ستون Status، وضعیت کد پاسخ دریافت شده در آن منطقه که کد پاسخ  200 نشان دهنده دسترسی بدون مشکل و لود با موفقیت بوده است

در ستون Ip، آی پی که دامین از طریق نیم سرورها به آن اشاره می نماید

و در ستون Time، که شامل 3 بخش (dns, head, data)  جهت مشاهده زمان های مربوط به ریزالو  dns، دریافت هدر سایت و دریافت اطلاعات خود سایت میباشد و همچنین در کنار آن ها زمان total که مجموع این 3 زمان میباشد

را مشاهده نمایید.

لازم به ذکر است که پس از پایان انجام تست، سطر اول که با کادری آبی رنگ میباشد، مربوط به زمان میانگین کلیه موارد بررسی شده میباشد.

میتوان ذکر نمود که این بخش پرکابردترین بخش در هاست تراکر در صورت نیاز به بررسی وضعیت لود سایت به صورت کلی میباشد.

 

3.بخش Ping

در این بخش از طریق دستور  Ping که براساس پروتکل ICMP می‌باشد، با ارسال بسته های اطلاعاتی ( یا packet ) به آی پی مورد نظر (آی پی دامین مورد نظر)، رفت و برگشت اطلاعات را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر این بررسی خوب باشد، سایت یا سخت افزار بصورت آنلاین در دسترس است. در صورت عدم موفقیت، سرور بررسی شده در دسترس نیست یا پروتکل ICMP برای این نقطه غیرفعال (محدود) است. با توجه به اینکه  پروتکل ICMP تنها برای بررسی بستر شبکه میباشد، محدود بودن آن (که در برخی شرکت ها به دلایل امنیتی صورت میگیرد) سبب دریافت خطا در تست Ping میگردد. بنابراین دریافت خطا در نتایج بررسی Ping، لزوما نشان دهنده مشکلی در دسترسی به سایت و لود آن نمیباشد. 

4.بخش Trace یا دنبال کردن راه سایت

این قسمت که همانند Ping بر پایه پروتکل ICMP می‌باشد همانند دستور “traceroute” در لینوکس و ios و یا شبیه “tracert” در ویندوز است. این قسمت مسیری که از سمت کاربر تا وبسایت طی می‌شود را به صورت مقطعی بررسی می‌کند و نتایج آن را نمایش می دهد.

5.بخش Port یا درگاه سایت

این قسمت نسبت به بررسی وضعیت دسترسی به پورت ها بر روی دامین و یا آی پی مورد نظر اقدام می نماید. این بررسی برای مشخص کردن وضعیت شبکه بسیار مفید است. اگر “OK” بود پورت آن باز است. اگر “Fail” بود آن پورت بسته است و یا در دسترس نمی باشد.

جهت بررسی نیز میبایست نام دامنه و یا آی پی را وارد نموده و سپس کاراکتر  :  و شماره پورت مورد نظر را وارد نمایید. به طور نمونه جهت بررسی پورت 443 بر روی سایت نت افراز میبایست عبارت :

netafraz.com:443

وارد و بررسی صورت گیرد.

6.بخش DNSBL یا بررسی بلک لیست بودن سایت

در این بخش، با وارد کردن دامنه یا آی پی متصل به دامنه، می‌توانید نسبت به بررسی وضعیت بلاک بودن آن دامنه یا آی‌پی در دی ان اس های معروف اقدام کنید. حتی یک وبسایت سالم هم ممکن است به صورت تصادفی در قسمت لیست سیاه دی ان اس های معروف قرار بگیرد. قرار گرفتن سایت در “لیست سیاه” ممکن است بر روی سئوی سایت تاثیرگذار باشد.

7.بخش Whois یا اطلاعات مربوط به دامنه سایت

مطمئنا شما با اطلاعات هوایز (Whois) آشنایی دارید. هوایز شامل اطلاعاتی است که مربوط به وضعیت و همچنین مالکیت دامنه بوده که در رجیسترر ثبت شده اند. این بخش اطلاعات دیگری از جمله DNS های متصل به دامنه، تاریخ ثبت و انقضای دامنه را نیز نمایش می‌دهد.

همچنین وضعیت های دامنه از جمله “در حال انتقال بودن” یا “مسدود بودن” نیز در این بخش قرار می‌گیرند.

همانگونه که در این مقاله متوجه شدیم، بررسی وبسایت از طریق سایت های مختلف امکان پذیر است. هاست تراکر یکی از ابزارهای مفید در این زمینه می‌باشد. این وب سایت اطلاعات بسیار مفیدی در اختیارمان قرار می دهد، و علاوه بر این، با استفاده از ابزارهای سودمند آن می توانیم هرچه سریع تر مشکلات مربوط به وب سایت مان را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کنیم.

شاد و پیروز باشید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا