وردپرسآموزشسئوسیستم مدیریت محتوا

افزایش سرعت سایت وردپرس

افزایش سرعت سایت وردپرس

زباله‌ها همه جا هستند، حتی درون سایت ورد پرسی شما و هر جا که زباله باشد، لازم است آنجا را تمیز کنیم.سایت‌ها در طول زمان با افزایش مطالب، فایل‌ها، کاربران، تم‌ها، افزونه ها و … حجیم‌تر می‌شوند. اگرچه این موارد برای وبسایت خوب هستند ولی می‌توانند باعث در هم ریختگی و سنگین شدن وبسایت شوند. بنابراین بعضی اوقات لازم است که دست به کار شوید و وبسایت خود را تمیز کنید. این کار چندان زمانبر نیست. در عوض سرعت سایت شما بالا می‌رود و کار کردن با آن هم برای شما هم برای بازدیدکنندگان راحت‌تر می‌شود. در این مقاله، ابتدا توضیح می‌دهد که چرا تمیز کردن وبسایت ضروری است؟ سپس چند روش کاربردی برای تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی معرفی می‌کنیم.

چرا باید وبسایت خود را مرتبا تمیز کنیم؟

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
احتمالا سایت شما در ابتدا کم حجم و سبک بوده است. ولی به مرور زمان فایل‌ها و اطلاعات جدید به آن اضافه کرده‌اید. به طور کلی با تولید محتوا، افزونه ها و تم‌ها وبسایت سنگین می‌شود.
این افزایش حجم اطلاعات باعث بروز اشکال در لود شدن سایت می‌شود. زیرا زمان لود شدن و انجام یک عملیات در سایت به مقدار داده‌های لازم برای انجام آن عملات بستگی دارد. بنابراین یک سایت فربه، کند عمل می‌کند که این برای بازدید کنندگان بسیار ناخوشایند خواهد بود. از طرف دیگر حجم بالای وبسایت مدیریت آن را برای شما سخت خواهد کرد.
بنابراین لازم است که زمانی را صرف تمیز کردن سایت خود کنید. با حذف مطالب غیر ضروری و بهینه سازی عکس‌ها و فایل‌ها، می‌توانید بدون از بین رفتن اطلاعات مهم، حجم سایت خود را کاهش دهید. در عین حال، هم زمان با تمیز کردن، کارهای مربوط به نگه داری از سایت مانند تعویض لینک‌های خراب و … را انجام داده و سایت خود را به روز کرد.
این که چند وقت به چند وقت باید وبسایت را تمیز کنید بستگی به سایت شما و سیستمی که از آن استفاده می‌کنید دارد. برای مثال اگر سایت شما بزرگ است و مطالب زیادی را مرتبا به آن اضافه می‌کنید، بهتر است زود به زود آن را تمیز کنید. ولی اگر برنامه‌هایی داشته باشید که به شکل اتوماتیک سایت را تمیز کنند، نیازی ندارد که مرتبا به شکل دستی این کار را انجام دهید. (در ادامه به بعضی از روش‌های تمیز کردن اتوماتیک اشاره می‌کنیم.)

12 روش برای افزایش سرعت سایت وردپرسی

در اینجا 12 روش برای تمیز کردن وبسایت‌هایی که با وردپرس ساخته می‌شوند را بیان می‌کنیم. بعضی از این روش‌ها را فقط یک بار انجام می‌دهید ولی بقیه را باید به طور مرتب اجرا کنید.

  1. افزونه ها و تم‌های اضافی را حذف کنید
  2. همه چیز را به روز کنید
  3. از دست نسخه‌های پست‌های قدیمی خلاص شوید
  4. فایل های تصویری و صوتی که دیگر از آنها استفاده نمی‌شود را پاک کنید
  5. عکس‌ها را بهینه کنید
  6. تعمیر لینک‌های خراب
  7. اطلاعات کاربران سایت را به روز کنید
  8. تمیز کردن پایگاه داده
  9. از لود شدن صفحات غیر ضروری جلوگیری کنید
  10. حذف تگ‌های بدون مصرف
  11. کامنت‌های اسپم
  12. بازبینی کل محتوا

قبل از شروع به هر کاری از سایت خود بک آپ تهیه کنید. سپس پیشنهاد می‌کنیم که روش‌های زیر را یکی یکی انجام دهید. لازم نیست همه این کارها را با هم انجام دهید. زمانی کافی به تمیز کردن اختصاص دهید. حتما از نتیجه آن راضی خواهید بود.

1- افزونه ها و تم‌های اضافی را حذف کنید

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
تم‌ها و افزونه ها سایت را جذاب می‌کنند. ممکن است ده‌ها تم یا افزونه به سایت خود اضافه کرده باشید. این عمل باعث افزایش فشار غیر ضروری بر روی سایت می‌شود. بنابراین بهتر است که تم‌هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید را پاک کنید. غیر فعال کردن تنها کافی نیست.
همینطور در مورد افزونه ها بهتر است تعدادی که نیازی به آنها ندارید را حذف کنید. اگر نمی‌دانید که کدام افزونه را نیاز دارید و کدام را نیاز ندارید به کتاب The Life-Changing Magic of Tidying Up از ماری کوندو مراجعه کنید. روش کوندو این است که در مواجهه با هر شیء از خود بپرسید «آیا این شیء باز هم لذتی به من می‌دهد؟»
این روش برخورد با افزونه ها ممکن است عجیب به نظر بیاید ولی می‌تواند دید شما را باز کند. به سراغ افزونه ها بروید و از خود بپرسید آیا عملکرد آنها باز هم برای شما جذاب است؟ اگر یکی از آنها دیگر مورد علاقه شما نیست، وقت آن رسیده که پاکش کنید.

2- همه چیز را به روز کنید

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
برای اینکه سایت شما به خوبی اجرا شود لازم است که آن را آپدیت کنید. نسخه‌های قدیمی از هر نرم‌افزار دارای مشکلاتی می‌باشند. ممکن است دارای حفره امنیتی باشند یا با سایر ابزارها ناسازگار باشند و به راحتی در سیستم باگ ایجاد کنند.
بنابراین بهتر است همه چیز را در وبسایت خود به روز کنید. از خود وردپرس شروع کنید. پچ‌های کوچک خودشان نصب می‌شوند ولی پچ‌های بزرگ باید به شکل دستی به روز شوند.
بعد از آن، تمام تم‌ها و افزونه های موجود را به روز کنید. این کار بسیار ساده است. کافیست در داشبورد وردپرس به بخش Plugins و Themes بروید و دنبال پیام‌هایی بگردید که در آن از شما خواسته شده است که عملیات آپدیت را انجام دهید. سپس بر روی Update Now کلیک کنید.
بهتر است هر وقت پیام آپدیت برایتان آمد، آن را انجام دهید. در بعضی مواقع ممکن است با قرار دادن کد های مخصوص در فایل wp-config.php وردپرس این مورد به صورت خودکار انجام گردد.

3- از دست نسخه‌های پست‌های قدیمی خلاص شوید

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
افزونه ها و تم‌ها تنها مواردی نیستند که باید تمیز شوند. گاها نسخه‌های پست‌های قدیمی نیز باعث شلوغی شده و لازم است که حذف شوند. بیشتر اوقات شما احتیاجی به این مطالب قدیمی ندارید. مخصوصا زمانی که دیگر روی آنها کار نمی‌کنید.
اگرچه وردپرس، به طور پیشفرض، روش آسانی برای پاک کردن نسخه‌های پست‌های قدیمی در اختیار شما نمی‌گذارد ولی شما می‌توانید این کار را با یک افزونه انجام دهید. در این رابطه مطالب مفیدی در وبسایت وردپرس آورده شده است. در آنجا همچنین راه‌هایی برای حذف کامنت‌های اسپم و تگ‌های بی استفاده پیشنهاد شده است.
برای اینکه نسخه‌های قدیمی دوباره باعث ایجاد هرج و مرج و شلوغی در سایت شما نشود، 2 راه وجود دارد. اول استفاده از افزونه ای مانند Revision Control، که به شما اجازه می‌دهد تعداد مطالب ذخیره شده را محدود کنید. دوم این که می‌توانید کدهایی به فایل wp-config.php اضافه کرده و به طور کلی جلوی ذخیره شدن نسخه‌های قدیمی را بگیرید.

4- فایل های تصویری و صوتی که دیگر از آنها استفاده نمی‌شود را پاک کنید

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
فایل‌های مدیا (مانند عکس، GIF و ویدیوها فایل های صوتی) فضای زیادی را اشغال می‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود. اگر در بین آنها فایل‌هایی وجود دارند که دیگر به آنها احتیاجی ندارید (مثل عکس‌های به جا مانده از پست‌ها و صفحات پاک شده) لازم است که به سراغشان رفته و آنها را پاک کنید.
می‌توانید به کتابخانه وردپرس بروید و عکس‌های بلا استفاده را به شکل دستی پاک کنید. این کار معمولا بسیار زمانبر است. افزونه Media Cleaner یک ابزار به درد بخور برای خلاص شدن از دست فایل‌هایی است که دیگر در هیچ پستی از آنها استفاده نمی‌شود. افزونه Media Cleaner این فایل‌ها را به یک پوشه مخصوص انتقال می‌دهد و با تایید شما آنها را پاک می‌کند.
هر زمانی که یک عکس یا مطلب را به روز می‌کنید، بهتر است همان موقع فایل‌های قدیمی را از کتابخانه حذف کنید. در این صورت دیگر لازم نیست میان ده‌ها یا صدها فایل کتابخانه دنبال فایل‌های غیر ضروری بگردید.

5- عکس‌ها را بهینه کنید

بعد از حذف مدیا و فایل‌های غیر ضروری، کتابخانه شما کوچک‌تر خواهد شد. در این مرحله لازم است که به فایل‌های باقی مانده توجه کنید. فایل‌هایی که به شکل مناسبی بهینه نشده باشند سرعت سایت شما را کاهش می‌دهند. درست همان مقدار که فایل‌های غیر ضروری سرعت شما را کم می‌کرد.
خوشبختانه راه‌های زیادی برای بهینه کردن عکس‌ها یا ساده‌تر بگوییم، کاهش حجم عکس‌ها وجود دارد؛ بدون آنکه کیفیت عکس‌ها کم شود. وردپرس به طور خودکار مقداری از حجم عکس‌ها را کم می‌کند. شما می‌توانید با مقداری کد نویسی این مقدار را تغییر دهید.
همچنین می‌توانید قبل از بارگذاری تصاویر با یک نرم‌افزار مخصوص مقداری از حجم عکس‌ها را کم کنید. این کار باید به شکل دستی انجام شود که اگر تعداد عکس‌های شما زیاد باشد زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.
در اینجا فوت و فن‌های افزونه ها به کمک شما می‌آیند. به موارد زیر نگاه کنید:

  • EWWW Image Optimizer: این ابزار یک افزونه به درد بخور است که بدون احتیاج به یک سرویس ثالث (third-party) عکس‌ها را 100 در صد بهینه می‌کند.
  • Compress JPEG & PNG images: با این ابزار می‌توانید به سادگی عکس‌های JPG و PNG را کم حجم کنید.
  • Smush Image Compression and Optimization: این افزونه معروف، دارای تنظیمات زیادی است و با بسیاری از افزونه های مهم دیگر که در کتابخانه کارایی دارند سازگار است.

مهم نیست که شما کدام یک از ابزارهای بالا را انتخاب می‌کنید. شما به ابزاری احتیاج دارید که فایل‌های جدید و قدیمیتان را کم حجم کند و به این ترتیب یک بار برای همیشه این عملیات مهم را در جهت تمیز کردن وبسایت خود انجام بدهیم.

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
اگر لینک‌های موجود در سایت شما کاربران را به صفحه‌ای مثل تصویر بالا هدایت کنند، علاقه آنها نسبت به سایت شما کاهش پیدا خواهد کرد.
پاک کردن فایل‌های غیر ضروری برای تمیز کردن سایت کافی نیست. اگر می‌خواهید حس خوبی به بازدیدکنندگان بدهید، لازم است کارهای دیگری نیز انجام دهید. برای مثال ممکن است با گذر زمان لینک‌های موجود در سایت شما کارایی خود را از دست بدهند. ممکن است آدرس سایتی که شما به آن لینک داده‌اید عوض شده باشد یا اصلا آن مطلب پاک شده باشد. این لینک‌های خراب، بازدید کنندگان سایت شما را ناامید می‌کند و سایت شما را به یک سایت غیر قابل اطمینان تبدیل می‌کند.
اگر بخواهید به طور دستی لینک‌های خراب را حذف کنید، کافیست سایت خود را مرور کرده و روی تمام لینک‌ها کلیک کنید. اگر لینکی خراب بود، آن را با آدرس جدید جایگزین کنید. فایده ی جانبی این روش این است که شما خواهید فهمید آیا لینک‌ها بازدید کنندگان را به بهترین منبع ممکن هدایت می‌کند یا نه.

البته اگر مطالب سایت شما زیاد باشد، انجام دستی این کار روزها وقت از شما خواهد گرفت. در این صورت پیشنهاد می کنیم از مقاله ” اصلاح لینک های شکسته در سایت ” استفاده کنید.

7- اطلاعات کاربران سایت را به روز کنید

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
اگر می‌خواهید وبسایت خود را تمیز کنید، بخش اطلاعات کاربران را نادیده نگیرید. اطلاعات قدیمی و نادرست فقط باعث اضافه شدن حجم وبسایت شما و کندی آن می‌شود.
بهتر است اطلاعات کاربران را به روز کنید. اگر کاربران زیادی دارید، موارد زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • کاربران قدیمی را که دیگر از حساب خود استفاده نمی‌کنند، حذف کنید.
  • مطمئن شوید که اطلاعات کاربران به روز و صحیح است.
  • به هر کاربر سطح دسترسی مناسب اختصاص دهید.

هر چقدر تعداد کاربران سایت شما بیشتر باشد لازم است این عملیات پاکسازی را با فاصله زمانی کمتری انجام دهید.

8- تمیز کردن پایگاه داده

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
بیشتر داده‌های اضافه‌ای که باعث شلوغی وبسایت می‌شود در پشت صحنه و در پایگاه داده‌ها ذخیره شده‌اند. افزایش حجم ناشی از این داده‌ها ممکن است چندان قابل ملاحضه نباشد ولی عملکرد سایت شما را کاملا تحت شعاع قرار می‌دهد. درست مانند افزونه ها، نسخه‌های قدیمی و فایل‌های مدیا، در میان اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده‌ها نیز فایل‌های غیر ضروری زیادی وجود دارد.

البته می توانید برای مرتب کردن پایگاه داده وردپرسی خود مقاله ی ” بهینه سازی پایگاه داده وردپرس ” را مطالعه کنید.

این امکان وجود دارد که فایل‌های غیر ضروری را به طور دستی از پایگاه داده‌ها حذف کرد. ولی این کار احتیاج به دانش زیادی دارد و به راحتی ممکن است در حین این کار تعدادی از فایل‌های مفید را نیز پاک کنید. برای بیشتر کاربران استفاده از افزونه روش بهتری است. تعداد زیادی از این افزونه ها موجود است و بدون آسیب رساندن به فایل‌های مفید فایل‌های غیر ضروری را از پایگاه داده‌ها پاک می‌کند.

9- از لود شدن صفحات غیر ضروری جلوگیری کنید

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
بیشتر مواردی که در بالا ذکر کردیم در مورد پاک کردن اطلاعات غیر مفید بود. این کار به طور جانبی از لود شدن صفحات اضافی که به آن اطلاعات مربوط می‌شود، جلوگیری می‌کند و این خود سرعت سایت شما را افزایش خواهد داد.
افزونه ها و تم‌ها برای اجرا شدن، ابزارها و اطلاعات مورد نیاز خود را لود می‌کنند. این کار تاثیر زیادی در سرعت وبسایت شما خواهد داشت. این در حالیست که این ابزارها و اطلاعات ممکن است کاملا برای شما غیر ضروری باشند. برای مثال فرض کنید افزونه ای دارید که عملیات مربوط به گالری تصاویر را به وبسایت شما اضافه می‌کند. و این در صورتی باشد که تنها یک صفحه از سایت شما دارای گالری باشد. تمام اطلاعات و ابزارهای مورد نیاز در آن افزونه در تمام صفحات سایت شما لود می‌شود، بدون آنکه احتیاجی به آنها باشد.
تمیز کردن سایت در این موارد نیازمند تکنیک‌های پیشرفته‌تری است. برای ساده‌تر‌ کردن کار پیشنهاد می‌کنیم از افزونه WP Asset CleanUp استفاده بشود. این ابزار تمام صفحات سایت شما را بازبینی می‌کند و اطلاعاتی که در هر صفحه لود می‌شود را به شما گزارش می‌دهد. حال شما می‌گویید که آیا این اطلاعات در این صفحه ضروری است یا خیر و اگر ضروری نیست آنها را را غیر فعال می‌کنید.

10- حذف تگ‌های بدون مصرف

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
اگر برای سازمان‌دهی پست‌های خود از تگ استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که آخر سر با تعداد زیادی از تگ‌های بلا استفاده مواجه شوید. ممکن است تگ‌هایی را پیدا کنید که هیچ پستی به آنها مربوط نمی‌شود. یا تگ‌هایی داشته باشید که اساسا اختلافی با هم ندارند (برای مثال “WordPress plugins” و “plugins in WordPress”). پاک کردن تگ‌های غیر مفید روشی مؤثر در کاهش حجم سایت می‌باشد.
روش دستی انجام این کار آنقدر ساده است که دیگر احتیاجی به نصب افزونه ندارید. در داشبورد وردپرس به قسمت Posts Tags بروید. تعداد دفعاتی که از هر تگ استفاده شده است در ستون Count آمده است. اگر این عدد برای یک تگ 0 بود، آن تگ را پاک کنید. همچنین دنبال تگ‌هایی بگردید که خیلی شبیه یکدیگر هستند. اگر فقط یکی از این تگ‌های مشابه را نگه دارید کافی است. بعد، این تگ را به پست‌های مربوط به تگ‌های پاک شده اضافه کنید.

11- کامنت‌های اسپم

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
اسپم‌ها مشکلی جدی در هر وبسایتی است. چه وردپرس چه غیر آن. می‌دانید که آنها باعث ایجاد مشکلات امنیتی می‌شوند؛ مثلا وقتی که لینک‌های مضر را به محتوای سایت شما اضافه می‌کنند. از طرف دیگر کامنت‌های اسپم باعث کم شدن سرعت آن می‌شود.
شاید از قبل ابزاری برای حفاظت از اسپم‌ها نصب کرده باشید. برای مثال افزونه Akismet ابزاری مفید برای مبارزه با اسپم‌ها می‌باشد که به طور پیشفرض در بسیاری از سایت‌های وردپرسی نصب شده است. این نوع ابزارها اگرچه اسپم‌ها را از دید خارج می‌کنند ولی به طور کامل آنها را پاک نمی‌کنند. در واقع کامنت‌های علامتدار را به پوشه Spam انتقال می‌دهند.
لازم است که خودتان مرتبا به قسمت Comments از داشبورد وردپرس سر بزنید و هر چیزی که در پوشه Spam قرار دارد را پاک کنید. اینکه چقدر لازم است این کار را انجام دهید به مقدار اسپم‌های شما بستگی دارد.

12- بازبینی کل محتوا

تمیز کردن وبسایت‌های وردپرسی
آخرین مرحله در تمیز کردن وبسایت این است که کل محتوای سایت را مورد بررسی قرار دهید. مقداری از این بازبینی را در مراحل قبل انجام داده‌اید. برای مثال لینک‌های خراب را پاک کرده و تصاویر را بهینه کرده‌اید. با این حال بهتر است به طور کامل محتوای سایت خود را مورد بازبینی قرار دهید. منظور ما این است که به تمام پست‌ها، صفحات و … سر بزنید و دنبال موارد زیر بگردید.

  • هر محتوای کهنه‌ای که دیگر احتیاجی به آن ندارید و باید پاک شود
  • اطلاعاتی که باید به روز شوند (مثلا اطلاعات قسمت About یا Contact)
  • مطالبی با کیفیت پایین که لازم است آنها را پاک کنید یا با مطالب بهتر جایگزین کنید
  • مطالبی مشابه (برای مثال اگر در مورد یک موضوع دو پست مختلف دارید، بهتر است فقط پست با کیفیت‌تر را نگه دارید)

مسلما این کارها نیازمند صرف زمان زیادی است. مخصوصا اگر مطالب سایت شما زیاد باشد. با این حال ما توصیه می‌کنیم که حداقل یک بار در سال این کار را انجام دهید. اگر واقعا به فکر بهبود سایت خود هستید، می‌توانید همزمان با این کار به فکر اصلاح مطالب، به روز کردن عکس‌ها و بهبود مقالات درون سایت خود باشید.

نتیجه‌گیری

افزایش محتوا در سایت‌هایی که به طور مناسب از آنها نگه داری نمی‌شود کار سختی خواهد بود. اگر مرتبا وبسایت خود را تمیز نکنید با هرج و مرج و کم شدن بازدهی و سرعت مواجه خواهید شد. مرتب کردن ابزارها، داده‌ها و فایل‌ها می‌تواند از این امر جلوگیری کند.
روش‌های پاک کردن سایت عمدتا شامل حدف داده‌ها و ابزارهای غیر ضروری می‌باشد. برای مثال پاک کردن تم‌ها، افزونه ها، عکس‌ها، تگ‌ها و نسخه‌های قدیمی مطالب که دیگر احتیاجی به آنها ندارید. همچنین لازم است که همه چیز را در سایت خود به روز نگه دارید و این شامل آپدیت کردن مطالب و اطلاعات کاربران نیز می‌شود. حتی لازم است خود وردپرس هم به روز باشد.

منبع: DreamHost

لطفا نظر خودتان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

شاد باشید

4.4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا