وردپرسآموزشسیستم مدیریت محتوا

افزایش سرعت وردپرس و بهینه سازی پایگاه داده

افزایش سرعت وردپرس و بهینه سازی پایگاه داده : هرزمانی که یک صفحه یا یک پست را در وردپرس ذخیره می‌کنید، یک بازبینی ایجاد می شود. این امر هم در پیش‌نویس اولیه و هم در پست‌هایی که قبلاً منتشر شده و به‌روزرسانی شده‌اند، رخ می‌دهد. درصورتی‌که نیاز به بازگشت به نسخه قبلی محتوای متن خود داشته باشید، بازبینی می‌تواند برای شما مفید باشد. با این‌حال بازبینی ها می‌توانند به عملکرد سایت وردپرس نیز آسیب برسانند. این مورد در وب سایت های بسیار بزرگ، پایگاه داده‌ای را به وجود می آورد که شامل هزاران رکورد اضافه بوده و هر چه ردیف‌های بیشتری به وجود آیند پایگاه داده‌ ی شما بزرگ‌تر و علاوه بر استفاده از حجم بسیار زیاد فضای ذخیره‌سازی، بهبود عملکرد سایت شما را پایین می آورد.

افزایش سرعت وردپرس و بهینه سازی پایگاه داده

در ادامه این مطلب برای آموزش چگونگی حذف، محدود کردن و غیرفعال سازی بازبینی‌ها برای افزایش عملکرد وردپرس به شما عزیزان روش هایی معرفی خواهد شد :

بهینه‌سازی بازبینی‌های وردپرس

برای سایت‌های قدیمی‌ غیرمعمول نیست که روی صفحات اصلی خود بیشتر از 100 بازبینی داشته باشند. به‌سادگی می‌توان گفت که این امر به دلیل سال‌ها ویرایش و به‌روزرسانی محتوا است.

مثلاً در یک سایت با 700 پست و هر پست با حداکثر 15 بازبینی نزدیک به 10.000 رکورد بازبینی را در پایگاه داده خود خواهد داشت. این اتفاق خیلی بیشتر از آنچه که تصور می کنید در پشت صحنه اتفاق می افتد و تعداد رکوردهای موجود فراتر از مثال قبلی است.

خوشبختانه چند راهکار ساده بهینه‌سازی وجود دارد که برای افزایش سرعت وردپرس و با توجه به اینکه  این روش ها به عملکرد سایت شما آسیبی نمی‌رساند می توانید از آنها استفاده نمایید.

حذف بازبینی‌های وردپرس با افزونه رایگان WP-Sweep :

اگر شما دارای یک وب سایت باهر نوع محتوایی هستید، اولین کاری که احتمالاً می‌خواهید انجام دهید پاک کردن و حذف کردن صدها یا هزاران بازبینی وردپرس است.

پس از انجام پاک سازی و حذف بازبینی های وردپرس می توانید بسته به تعداد بازبینی ها افزایش سرعت محسوسی را تجربه کنید. در کنار این بهینه سازی  فضای پایگاه داده شما نیز بهینه خواهد شد. اگر می‌خواهید این کار را با کوئری زدن در MYSQL انجام دهید، حتما در نظر داشته باشید که کوئری های زیادی در پایگاه داده سایت وردپرسی وجود دارند که بسیاری از آنها می توانند برای شما ناشناخته باشند و در صورت حذف آنها سیات شما دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.

اما پیشنهاد ما استفاده از افزونه های وردپرسی است. یکی از این افزونه های رایگان WP-Sweep است.

افزایش سرعت وردپرس و بهینه سازی پایگاه داده
در نظر داشته باشید هر افزونه رایگانی که در مخزن وردپرس وجود دارد نمی تواند به صورت کامل بهینه سازی را بدون ایراد انجام دهد پس همیشه توصیه می‌کنیم قبل از انجام هر تغییری از پایگاه داده خود پشتیبان تهیه کنید.

البته در صورتی که از سرویس های نت افراز استفاده نمایید هر روز صبح به صورت خودکار از پایگاه داده شما پشتیبان گیری انجام می شود و می توانید با ارسال تیکت به بخش پشتیبانی نت افراز آخرین بک آپ پایگاه داده خود را دریافت نمایید. البته بازگردانی بک آپ توسط کارشناسان نت افراز و به صورت رایگان صورت می پذیرد.

اما در ادامه به آموزش استفاده از افزونه WP-Sweep می پردازیم :

آموزش استفاده از افزونه WP-Sweep :

  1. مرحله اول :
    افزونه  WP-Sweep را از طریق داشبورد وردپرس و از قسمت افزونه ها->افزودن، دانلود و نصب نمایید. این افزونه در حال حاضر نزدیک به 100.000 نصب فعال دارد و با رتبه‌بندی 4.5 از 5  توانسته رضایت کاربران را جلب نماید.
  2. مرحله دوم :
    پس از نصب به منوی ابزارها (Tools) رفته و سپس بر روی “sweep” کلیک کنید. در صفحه جاری می توانید بازبینی ها و پست های حذف شده، همچنین پست های پیش نویس را مشاهده کنید. برای عملکرد بهتر این افزونه تنها می توانید ۵۰۰ رکورد آخر هر بخش را در قسمت Details مشاهده کنید.
  3. مرحله سوم :
    در این مرحله و برای حذف بازبینی ها می توانید بر روی “sweep” در ستون Revisions (بازبینی‌ها) کلیک کنید.

افزایش سرعت وردپرس و بهینه سازی پایگاه داده

اگر وب سایت شما دارای بازبینی های زیادی باشد می بایست کمی صبر کنید تا عملیات به صورت کامل به پایان برسد.پس از اتمام می توانید این افزونه را جهت بالا بردن کیفیت وردپرس خود غیر فعال نمایید و در دفعات بعدی از آن استفاده نمایید.

توجه داشته باشید روش دیگری نیز برای حذف بازبینی ها توسط این افزونه وجود دارد و آن هم استفاده از دکمه ی دیگری به نام Sweep All است. این دکمه در انتهای صفحه جاری وجود دارد که با استفاده از آن می توانید کلیه ی باز بینی ها، پست های حذف شده و پیش نویس ها را پاک سازی کنید. البته در استفاده از این دکمه نهایت دقت را داشته باشید.

حذف بازبینی‌های وردپرس با WP-CLI :

یکی از روش های دیگر حذف بازبینی های وردپرس استفاده از خط فرمان ‌WP-CLI است.

معرفی WP-CLI :خط فرمان مدیریت وردپرس با استفاده از شل و محیط متنی است. این گزینه به عنوان گزینه های اصلی جهت حذف بازبینی پیشنهاد نمی گردد.

البته استفاده از خط فرمان WP-CLI مختص افرادی است که به صورت حرفه ای کار با وردپرس را انجام می دهند و از همه مهمتر اینکه دسترسی کافی به شل را دارند( این امکان در اکثر هاست های اشتراکی وجود ندارد )

از خط فرمان زیر می توانید بازبینی های وردپرس را حذف نمایید :

wp post delete $(wp post list –post_type=’revision’ –format=ids)

 

محدودسازی تعداد بازبینی‌های وردپرس :

بعد از اینکه بازبینی‌های قبلی خود را پاک کردید، مرحله بعدی محدودسازی تعداد بازبینی‌های وردپرس است که با استفاده از آن می توانید یک پایگاه داده بهینه را در اختیار داشته باشید.

شاید شما بخواهید در هر پست 3 بازبینی را ذخیره کنید. وردپرس تعداد مورد نظر را نگهداری کرده و موارد قبلی را حذف می‌کند.

آموزش محدود سازی بازبینی های وردپرس :

  1. مرحله اول :
    فایل wp.config.php را باز کنید این فایل در شاخه اصلی وردپرس بر روی هاست قرار دارد و می توانید از طریق اکانت اف تی پی و یا به صورت مستقیم با استفاده از نرم افزار مدیریت فایل در پنل هاست خود این فایل را ویرایش نمایید.
  2. مرحله دوم :
    کد زیر را در زیر عبارت table_prefix قرار دهید. به جای عدد ۳ می توانید عدد دلخواه را وارد نمایید.
define('WP_POST_REVISIONS', 3);

غیرفعال سازی بازبینی‌های وردپرس (اختیاری) :

آخرین گزینه‌ای که شما دارید، غیرفعال سازی بازبینی‌های وردپرس است. معمولاً روش قبلی، رایج‌ترین روش مورد استفاده است. با این‌حال اگر شما در سایت حتی یک نویسنده‌ دارید، ممکن است بخواهید به‌طور کامل این گزینه را غیر فعال کنید.

در نظر داشته باشید همیشه از هر پست یک بازبینی وجود دارد و این بازبینی غیر قابل حذف خواهد بود.

آموزش غیر فعال کردن بازبینی با کد وردپرس :

  1. مرحله اول :
    این مراحل دقیقاً شبیه به مراحل قبلی بوده و می بایست مجددا به سراغ ویرایش فایل wp-config.php بروید.
  2. مرحله دوم :
    مانند روش بالا کد زیر را در زیر عبارت table_prefix قرار دهید.
define('WP_POST_REVISIONS', false);

پس از قراردادن کد قابلیت بازبینی در وردپرس شما غیر فعال خواهد شد.

آموزش غیر فعال کردن بازبینی با افزونه وردپرس :

در صورتی که اطلاعات کافی در زمینه ویرایش و کار با فایل ها ندارید می توانید به راحتی افزونه ی Disable Post Revision را از مخزن وردپرس دانلود و فعال نمایید.

افزایش سرعت وردپرس و بهینه سازی پایگاه داده

سپس در تنظیمات به قسمت نوشتن رفته و در قسمت Disable Post Revisions با استفاده از دکمه کیبورد (Ctrl) بازبینی نوشته ها و یا برگه ها و موارد دلخواه را غیر فعال نمایید. البته اگر افزونه را غیر فعال نمایید بازبینی ها همچنان در پایگاه داده ذخیره می شوند و پیشنهاد می گردد از روش های قبلی استفاده کنید.

4.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا