آموزش

نحوه فعال سازی CDN کلودفلر (Cloudflare) و تنظیمات اولیه آن

Setup Cloudflare CDN and Basic Settings

فعال سازی CDN یکی از اولین اقداماتی است که برای افزایش سرعت سایت، به وسیله متخصصان طراحی وب و شبکه به هر مالک سایت پیشنهاد می‌شود. شبکه توزیع محتوا یا CDN، علاوه بر افزایش سرعت بارگذاری سایت، امکانات دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد؛ که این امکانات عمدتا بستگی به ارائه دهنده CDN شما دارد. امروز در نت افراز بلاگ، تصمیم به آموزش “نحوه فعال سازی CDN کلودفلر (Cloudflare)” داریم. حتی اگر در زمینه طراحی وب سررشته‌ای هم نداشته باشید، باز هم غیرممکن است که با این شرکت نام آشنای آمریکایی برخورد نداشته باشید.

شرکت Cloudflare بزرگترین ارائه دهنده CDN در جهان است. بر اساس آمار سایت Wpoven، بیشتر از 30 درصد از استفاده کنندگان شبکه توزیع محتوا در جهان، ترجیح می‌دهند که از خدمات Cloudflare استفاده نمایند.

اما شبکه توزیع محتوا چطور باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت شما می‌شود؟
چه چیزی باعث محبوبیت بسیار زیاد شرکتِ ابر نارنجی (Orange Cloud) شده است؟
و نهایتا نحوه استفاده از خدمات شبکه توزیع محتوا Cloudflare به چه شکل است؟

امروز در این مقاله به پاسخ تمامی سوالات خود دست خواهید یافت، پس تا انتها با ما در نت افراز بلاگ همراه باشید.

CDN چیست؟

شبکه توزیع محتوا یا “Content Delivery Network” که به اختصار CDN نامیده می‌شود، یک راه ارتباطی سریع‌تر میان سایت شما و مخاطب سایت است. با استفاده از CDN، محتوای سایت شما بر روی سرورهای لبه (Edge) ارائه دهنده ذخیره خواهد شد و هر زمان که کاربری درخواستی را به سایت شما ارسال می‌کند، پاسخ درخواست خود را از نزدیکترین سرور لبه (پاپ سایت) دریافت خواهد کرد. بگذارید با ذکر یک مثال نگاه بهتری به این مسئله داشته باشیم.

فرض کنید شما صاحب یک شرکت با یک محصول انحصاری هستید. محصول شما بین‌المللی است و مشتریان شما در سرتاسر جهان پراکنده هستند. اگر تنها مبدا ارائه محصولات شما، شرکت شما باشد، مسلما زمان ارسال و تحویل سفارشات مشتریان شما بسیار زمان‌بر خواهد بود. حال فرض کنید شما در هر کشور یک یا چندین نمایندگی داشته باشید. در این صورت زمان تحویل سفارشات به مشتریان بسیار کاهش خواهد یافت. این مسئله موجب می‌شود که رضایت کاربران از شرکت شما افزایش یابد و نهایتا فروش شما چندین برابر شود. در این مثال، کارخانه شما همان سایت شما بود و محصول انحصاری شما همان محتوای سایت شماست.

دلیل محبوبیت زیاد CDN کلودفلر چیست؟

شاید برایتان سوال شده باشد که با وجود غول‌های بزرگ صنعت CDN همچون Amazon Cloudfront و Facebook CDN، چگونه یک شرکت تازه تاسیس که سابقه‌ای به اندازه رقبای خود ندارد، توانسته بیش‌ از یک سوم بازار را تصاحب کند!

با بررسی‌هایی که داشتیم، به چندین پاسخ دست یافتیم. نقاط قوت کمپانی Cloudflare که موجب برتری این شرکت در برابر رقبایش شده به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • توجه ویژه Cloudflare به مسئله امنیت
  • امکانات زیاد پنل CDN حتی با استفاده از پلن رایگان
  • ارائه گواهینامه SSL رایگان
  • ارائه فایروال AntiDDOS بر روی تمامی پلن‌ها

شاید بتوان بزرگترین عامل موفقیت Cloudflare را، توجه ویژه این شرکت به مسئله امنیت سایت‌ها دانست. سطح امنیت و حساسیت دیوار آتش در شبکه توزیع محتوای Cloudflare، حتی در پلن رایگان نیز قابل مدیریت و بررسی است.

اکنون که با مفهوم شبکه توزیع محتوا (CDN) و اهمیت آن آشنا شدید، زمان آن فرارسیده که به بررسی نحوه اتصال CDN شرکت Cloudflare به سایت خود بپردازیم.

اتصال CDN Cloudflare، به سایت وردپرسی و یا هر سایت دیگر

ثبت نام در سایت کلودفلر

در اولین قدم باید نسبت به ثبت نام در سایت شرکت Cloudflare اقدام نمایید. برای راحتی بیشتر شما، لینک صفحه ثبت نام این شرکت در ادامه قرار گرفته است که با کلیک بر روی آن مستقیما به آن صفحه هدایت خواهید شد.

ثبت نام در سایت Cloudflare

برای ثبت نام در سایت Cloudflare، مشابه اکثر سایت‌ها، تنها به یک ایمیل و رمز عبور نیاز خواهید داشت. پس از وارد کردن ایمیل و رمز عبور دلخواه خود، با کلیک کردن بر روی گزینه “Create Account” حساب کاربری شما در سایت Cloudflare ایجاد خواهد شد.

مشخص کردن دامنه

اضافه کردن سایت به cloudflare

پس از ثبت حساب کاربری، مستقیما وارد صفحه “Add site” خواهید شد. برای وارد کردن آدرس سایت در کادر مشخص شده، لازم است که آدرس سایت خود را بدون مواردی همچون HTTP و HTTPS در ابتدای آن وارد کنید. همچنین نباید در انتهای آدرس دامنه خود از علامت اسلَش “/” استفاده کنید. به عنوان مثال، برای وارد کردن دامنه سایت نت افراز، می‌توانیم مطابق زیر عمل کنیم.

netafraz.com
www.netafraz.com

پس از وارد کردن دامنه و کلیک بر روی گزینه Add Site، وارد مرحله بعدی خواهید شد که در آن باید نسبت به تعیین پلن کاربری خود اقدام نمایید.

پلن های cdn کلودفلر

انتخاب ما پلن رایگان خواهد بود، چراکه امکان پرداخت دلاری به صورت مستقیم برای ما امکان پذیر نیست. بر همین اساس بر روی پلن Free کلیک می‌کنیم. با این کار کلید آبی رنگ “Continue” در پایین صفحه فعال خواهد شد و با کلیک بر روی آن می‌توانیم وارد مرحله بعدی شویم.

جمع آوری رکوردهای DNS سایت شما

مدیریت dns ها در کلودفلر

پس از کلیک بر روی گزینه Continue، سایت Cloudflare به صورت خودکار، نسبت به جمع آوری رکوردهای DNS دامنه شما اقدام خواهد کرد. در این صفحه بسته به سایت شما، تعداد مختلفی رکورد DNS دیده می‌شود. مقابل هر رکورد A، یک نماد ابر قرار گرفته که ابر خاکستری نشانه غیرفعال بودن CDN، و ابر نارنجی نشانه فعال بودن CDN برای آن رکورد است.

در مقابل هر رکورد DNS سایت شما، امکان قرارگیری یکی از دو نماد فراهم است. وضعیت هر رکورد بنابر وضعیت ابر آن به صورت زیر تعریف می‌شود:

ابر نارنجی (Proxied)

در این حالت، کلیه ترافیک این رکورد تحت نظارت CDN کلودفلر می‌باشد و تنظیمات امنیتی و… شما بر روی ترافیک عبوری اعمال خواهد شد. همچنین چنانچه با استفاده از ماژول Lookup از این DNS، درخواست IP بگیرید، IP شرکت Cloudflare برای شما در خروجی به نمایش در خواهد آمد. علاوه بر موارد ذکر شده، با فعال بودن این گزینه، حملات DDoS به زیرساخت بسیار مستحکم کلودفلر وارد خواهد شد و این حملات نمی‌توانند مستقیما سرور زیرساخت شما را هدف قرار دهند.

ابر خاکستری (DNS Only)

در این حالت کلیه درخواست‌های کاربران مستقیما به سرور سایت شما ارسال خواهد شد و شبکه توزیع محتوای Cloudflare نظارتی بر آن نخواهد داشت. در این حالت محتوایی از روی سرورهای لبه به کاربران شما نمایش داده نمی‌شود و ارتباط کاربر با سرور شما به صورت مستقیم شکل خواهد گرفت. چنانچه مایل به استفاده از پورت‌های اختصاصی (Custom Ports) برای اتصال به سرور خود هستید، باید وضعیت رکورد مدنظر خود را بر روی حالت DNS Only قرار دهید. چنانچه با استفاده از ماژول Lookup از این DNS، درخواست IP بگیرید، IP سرور سایت شما در خروجی به نمایش در خواهد آمد.

پیشنهاد ما این است که وضعیت CDN را برای رکوردهای مختلف به صورت دستی تغییر ندهید، چراکه سیستم شبکه توزیع محتوای کلودفلر، به قدری هوشمند است که به صورت پیش فرض، تنظیمات بهینه را برای شما اعمال خواهد کرد.

تغییر Nameservers

جایگزینی نیم سرورهای کلودفلر

پس از اتمام بررسی DNS ها، اکنون با کلیک بر روی گزینه Continue وارد مرحله بعد خواهیم شد. در این مرحله از شما خواسته خواهد شد که nameserver های دامنه خود را با نیم سرورهای شبکه CDN شرکت کلودفلر جایگزین نمایید. برای این کار، پیش از این مقاله‌ای در نت افراز بلاگ تهیه شده، که با مراجعه به آن می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. برای دسترسی به این مقاله، بر روی لینک پایین کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم و تغییر DNS های دامنه

با تغییر نیم سرورها، تقریبا کار به اتمام رسیده است. در این شرایط لازم است که دوباره به داشبورد خود در پنل Cloudflare مراجعه کنید و نهایتا با کلیک بر روی گزینه “Check nameservers” آمادگی خود برای انتقال مسیر داده‌ها به شبکه توزیع محتوای کلودفلر را اعلام نمایید.

آغاز کار با CDN کلودفلر

با کلیک بر روی گزینه ذکر شده، سایت Cloudflare، نسبت به بررسی نیم سرورهای شما اقدام می‌کند و چنانچه به درستی Nameserver ها را تغییر داده باشید، وارد مراحل شروع سریع (Quick Start) خواهید شد.

در ادامه به بررسی تمامی مراحل Quick Start، و توضیحات مربوط به هرکدام خواهیم پرداخت.

بهبود امنیت

امکانات امنیتی کلودفلر

اولین مرحله مربوط به بهبود وضعیت ایمنی سایت شما می‌باشد. این مرحله با عنوان “Automatic HTTPS Rewrites” معرفی می‌شود. با فعال کردن این گزینه تمامی لینک‌های سایت با استفاده از پروتوکل امنیتی HTTPS به کاربران شما ارائه خواهد شد. با فعال کردن این گزینه چنانچه با ارور “Mixed Content” در سایت خود روبه‌رو باشید، این مشکل شما برطرف خواهد شد. پس از انتخاب گزینه مدنظر خود بر روی گزینه Save کلیک ‌کرده و وارد مرحله بعد می‌شویم.

مرحله بعدی “Always Use HTTPS” نام دارد. این گزینه تا حدودی شبیه به مرحله قبل است. با فعال سازی این گزینه حتی اگر کاربر، عمدا تصمیم به استفاده از پروتوکل HTTP داشته باشد، به صورت خودکار به پروتوکل HTTPS ریدایرکت خواهد شد.

بهینه سازی سایت

تنظیمات بهیه سازی cloudflare

مرحله بعدی مرتبط با بهینه سازی حجم سایت است. با فعال سازی گزینه Auto Minify برای هریک از موارد CSS، HTML و جاوا اسکریپت، حجم کدهای منبع در سایت شما بهینه سازی و فشرده سازی خواهد شد.

نهایتا آخرین گزینه در تنظیمات شروع سریع، مربوط به تنظیمات Brotli می‌باشد. بر اساس گفته شرکت Cloudflare با فعال سازی سیستم فشرده سازی Brotli سرعت بارگذاری صفحات از طریق درخواست‌های پروتوکل HTTPS افزایش خواهد یافت.

خلاصه تنظمیات quick start در کلودفلر

در پایان با کلیک بر روی گزینه Save، یک خلاصه (Summary) از تنظیمات اعمال شده برای شما به نمایش درخواهد آمد که ضمن مطالعه آن، می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Finish، پایان پیکربندی اولیه شبکه توزیع محتوای Cloudflare را به اتمام برسانید.

سخن پایانی

بد نیست بدانید که نتایج استفاده از CDN شرکت کلودفلر به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده نیست. اعمال تنظیمات شما و هماهنگی کامل DNS های این شرکت با دامنه و سرویس شما بین 1 الی 3 روز زمانبر خواهد بود. در پایان، امیدواریم که از این مقاله بهره کافی را برده باشید. در نت افراز بلاگ، هدف اصلی ما پاسخگویی به پرسش‌ها و نیازات شما کاربران عزیز است، پس چنانچه در رابطه با این نوشته سوالی دارید، آن را از بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در میان بگذارید.

موفقیت همراه راهتان باد.

5 22 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

11 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد
2 سال قبل

سلام.
خسته نباشید
آیا CDN Cloudflare بر روس هاست کشور ایران و یا دامنه ir جواب میده ؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  جواد
2 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز
مطابق با تجربه و بررسی های انجام شده، این کار امکان پذیر است.

Mohammad
1 سال قبل

چطوری آی پی های بلاک شده رو آن بلاک کنیم؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  Mohammad
1 سال قبل

با سلام خدمت شما
لطفا برای بررسی بهتر، از طریق پشتیبانی نت افراز با ما در تماس باشید.
با تشکر فراوان

صمد
1 سال قبل

عالی

حمیدرضا صالحی
7 ماه قبل

وقت بخیر. آیا استفاده از CDN کلودفلر را برای یک فروشگاه اینترنتی با دامنه .ir پیشنهاد می کنید؟ مشکل خاصی ایجاد نمیشه؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  حمیدرضا صالحی
7 ماه قبل

با سلام
محدودیتی در مورد استفاده از دامنه وجود نداشته و از این بابت مشکلی وجود ندارد.
هنوز هم تحریمی از این بابت وجود ندارد.

حسن رسولی
6 ماه قبل

با سلام
ضمن تشکر از شما بخاطر نوشته جامع و کامل در مورد کلودفر و تنظیمات آن ، من تنظیمات را انجام دادم و name server های دامنه را به کلود فر تغییر دادم ایمیل فعال شدن سایت نیز دریافت کردم ولی متاسفانه سایت باز نمی شود

در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  حسن رسولی
6 ماه قبل

با سلام و درود و تشکر از شما
برای این مورد، لازم است تا موارد به صورت دقیق چک و بررسی شود
اگر از نت افراز هاست تهیه فرموده‌اید، لطفا با پشتیبانی ما در تماس باشید
با تشکر

علی
5 ماه قبل

درود وقت بخیر
ایا محدودیت ها اعمال شده ی اخیر باعث اختلال در سرویس CDN کلودفلر شده؟
مثلا اگر این سرویس رو فعال کنیم از همه ی اپراتور های داخلی وب سایت همچنان در دسترس خواهد بود؟

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  علی
5 ماه قبل

با سلام و درود
اطلاعی از محدودیت‌های جدید نداریم
شما می‌توانید نسبت به تست این مورد اقدام کنید.
با تشکر

دکمه بازگشت به بالا