آموزشدامنه

راهنمای احراز هویت دامنه‌های ir. با سامانه‎‌ی جدید ایرنیک

مطابق با گفته‌های ایرنیک، از سال 1402، تمامی درخواست‌های مربوط به دامنه‌های ملی (.ir و …) فقط از طریق شناسه‌هایی انجام می‌شود که احراز هویت شده باشند. این درخواست‌ها شامل: ثبت، تمدید، انتقال، لغو و … می‌شود.

بنابراین “لازم است” تا نسبت به احراز هویت شناسه ایرنیک خود اقدام کنید.

اگر که چندین شناسه ایرنیک دارید، لازم است تا یکی از آن‌ها (ترجیحا شناسه‌ای که تعداد دامنه بیشتری دارد) را احراز هویت کنید. پس از احراز هویت، جهت تجمیع شناسه‌ها می‌توانید با ایمیل info@nic.ir در تماس باشید. برای این کار می‌توانید شناسه‌های دیگر بعلاوه شناسه اصلی را برای ایرنیک ارسال کنید.

همچنین اگر که شناسه ایرنیک شما از نوع غیرحقیقی یا خارجی است، فعلا روش احراز هویتی برای شما قرار نگرفته و در آینده متعاقبا اعلام خواهد شد.

کلیت احراز هویت ایرنیک را در متن زیر خواهید خواند:

به منظور ارائه خدمات شایسته به کاربران در سامانه ثبت دامنه، هویت کاربران در این سامانه احراز و با مشخصات ثبت شده در سامانه شاهکار تطبیق داده می‌شود. در صورت عدم انجام احراز هویت، هیچ گونه خدماتی در رابطه با دامنه از قبیل تمدید، انتقال یا ثبت دامنه جدید برای شناسه کاربری مربوطه صورت نخواهد گرفت. در همین راستا لطفا به موارد ذیل دقت نمایید:

  1. چنانچه کاربر دارای بیش از یک شناسه کاربری در سامانه ثبت دامنه است، احراز هویت فقط برای یک شناسه به عنوان شناسه اصلی ایشان باید صورت گیرد. کلیه شناسه های کاربری صاحبان دامنه به یک شناسه منتقل خواهد شد.در صورتیکه فاقد شناسه کاربری در سامانه ثبت دامنه هستید، ابتدا باید نسبت به ساخت شناسه کاربری اقدام نمایید.
  2. اطلاعات درخواستی در هر مرحله باید به صورت کامل و منطبق با اسناد هویتی (کارت ملی و شناسنامه) تکمیل شود.
  3. مسئولیت درج اطلاعات هویتی نادرست، بر عهده کاربر بوده و در صورت احراز تخلف کاربر در این رابطه، مرکز ثبت دامنه حق دارد از ارائه خدمات به کاربر خودداری نماید.
  4. احراز هویت الکترونیک صرفاً برای اشخاص حقیقی ایرانی و صاحب دامنه که در سامانه ثبت دامنه اطلاعات آنها موجود است امکانپذیر می باشد.
  5. احراز هویت الکترونیک در سه مرحله که شامل تأیید ایمیل، تأیید اطلاعات هویتی کاربر، و تأیید شماره همراه کاربر است انجام می‌شود. صحت این اطلاعات از طریق سامانه‌های مربوطه استعلام شده و در صورت ورود اطلاعات نادرست، احراز هویت امکان‌پذیر نخواهد بود.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم تحریریه‌ی نت افراز و پیگیری از طریق پشتیبانی ایرنیک، این نوع احراز هویت، در آینده موجب می‌شود که دیگر نیازی به ارسال مدارک به ایرنیک برای تایید اطلاعات نباشد. البته باید دید که در سال آینده چه اتفاقی را پیش رو خواهیم داشت.

چگونه نسبت به احراز هویت اقدام کنیم؟

احراز هویت ایرنیک، مراحل ساده و روتینی همانند دیگر احراز هویت‌ها دارد. البته در انجام مراحل باید دقت کافی را به عمل آورد تا به خطا بر نخوریم.

برای شروع احراز هویت ایرنیک، لازم است تا وارد verify.nic.ir شوید. شناسه ایرنیک (یا ایمیل) خود را به همراه رمزعبور پنل ایرنیک خود وارد کنید. اگر که شناسه ایرنیک یا رمزعبور آن را فراموش کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “تغییر رمزعبور پنل ایرنیک” را مطالعه کنید.

 

ورود به سامانه احراز هویت ایرنیک

 

پس از ورود به پنل احراز هویت، بر روی “شروع فرایند احراز هویت” کلیک کنید. پس از کلیک بر روی این گزینه، فرآیند احراز هویت شروع می‌شود.

 

شروع احراز هویت ایرنیک

مرحله اول: تایید ایمیل ثبت شده

اولین مرحله از احراز هویت ایرنیک، تایید ایمیلی است که هنگام ساخت شناسه ایرنیک وارد کرده‌اید. پس بر روی “درخواست کد تاییدیه ایمیل” کلیک کنید تا کد تاییدی به ایمیل ثبت شده ارسال شود.

 

درخواست کد تایید ایمیل ایرنیک

 

پس از کلیک، پیامی مبنی بر: “لینک جدید تاییدیه ایمیل برای شما ارسال شد” مشاهده می‌شود. ایمیلی همراه با لینک فعالسازی برای شما ارسال می‌شود.

 

تایید ارسال کد به ایمیل در ایرنیک

 

نمونه ایمیل ارسال شده توسط ایرنیک به شکل زیر است. با کلیک بر روی “تایید ایمیل”، بار دیگر وارد بخش احراز هویت ایرنیک شده و مشاهده می‌کنید که ایمیل شما تایید شده است.

 

ایمیل نمونه برای سامانه احراز هویت ایرنیک

 

اگر که این ایمیل را مشاهده نمی‌کنید، لطفا بخش “Spam” را نیز بررسی کنید. اگر باز هم ایمیل یافت و مشاهده نشد، لطفا بار دیگر نسبت به درخواست ایمیل اقدام کنید.

گاهی اوقات ممکن است که به صورت خودکار از سیستم احراز هویت خارج شده باشید. بنابراین لازم است تا پس از کلیک بر روی “تایید ایمیل”، بار دیگر شناسه ایرنیک و رمزعبور را وارد کنید. سپس با کلیک بر روی “شروع احراز هویت” مشاهده می‌کنید که ایمیل شما تایید شده است.

 

مرحله دوم: احراز هویت نام و مشخصات شخصی

مرحله بعدی، احراز هویت نام و مشخصات شخصی شماست. پس بار دیگر بر روی “شروع احراز هویت” کلیک کنید تا وارد این مرحله شوید. توجه داشته باشید که لازم است این اطلاعات کاملا دقیق و طبق کارت ملی شما باشد. پس از کلیک بر روی چک باکس “شیوه نامه ایرنیک را مطالعه کرده و با تمام مفاد آن موافق هستم”، بر روی “ثبت” کلیک کنید.

توجه داشته باشید که این بخش از طریق سامانه شاهکار بررسی می‌شود. بنابراین حتی حروف استفاده شده نیز باید کاملا دقیق و مطابق با اطلاعات کارت ملی شما باشد.

شیوه‌نامه زیر (که توسط ایرنیک ارائه شده) نیز بسیار مهم است:

  1. تکمیل تمامی گزینه ها در این مرحله الزامی می‌باشد.
  2. تایپ حروف باید دقیقا مطابق با کلمات تایپ شده روی کارت ملی باشد. رعایت فاصله، تایپ صحیح حروف و نظایر آن ضروری است. به عنوان مثال اگر نام یا نام خانوادگی به شکل «امیرحسین» یا «نائینی» در کارت ملی درج شده، تایپ آن‌ها به شکل «امیر حسین» (با فاصله بین امیر و حسین) یا «نایینی» (استفاده از «ی» به جای «ئ» ) باعث بروز خطا در استعلام می‌گردد.
  3. افراد فاقد شماره شناسنامه در صورتی که در کارت ملی ایشان صفر درج شده است، عدد صفر را وارد کرده و در غیر این صورت باید کد ملی خود را در قسمت مرتبط وارد نمایند.
  4. کلیه اطلاعات افراد به صورت محرمانه ثبت خواهد شد.
  5. پس از ثبت اطلاعات به صورت صحیح با پیغام “کاربر گرامی شما مشخصات احراز هویتی خود را ثبت کرده اید لطفا جهت تکمیل فرایند احراز هویت به مرحله بعدی بروید.”مواجه خواهید شد،که به منزله تکمیل مرحله دوم فرایند احراز هویت می باشد.

 

احراز هویت نام و مشخصات فردی

 

شیوه نامه‌ای که چک باکس آن را انتخاب می‌کنید به شکل زیر است:

 

تاییدیه احراز هویت مشخصات در ایرنیک

 

پس از تایید، وارد مرحله سوم می‌‌شویم.

مرحله سوم: تطبیق شماره موبایل

در این مرحله که مرحله آخر از احراز هویت ایرنیک است، لازم است تا شماره موبایل شما توسط ایرنیک و سامانه شاهکار تایید شود. توجه داشته باشید که لازم است شماره موبایل، به نام شخص شما (شخصی که مشخصات آن در مرحله قبل وارد شد) باشد. بنابراین لازم است تا در این مورد دقت کافی به عمل آید.

شیوه‌نامه زیر که توسط ایرنیک ارائه شده، نکات مهمی را به شما ارائه می‌دهد:

  1. شماره تلفن همراه وارد شده باید به نام کاربر ثبت شده در مرحله قبل باشد.
  2. شماره تلفن همراه جهت دریافت کد تاییدیه باید فعال باشد.
  3. کاربر فقط یکبار می‌تواند شماره تلفن همراه را وارد نماید. تغییر شماره تلفن همراه امکان پذیر نیست.
  4. در صورت وارد کردن 3 بار کد اشتباه در قسمت ارسال کد تایید کاربر به مدت 1 ساعت از دریافت کد تایید منع خواهد شد.
  5. در صورت درخواست کد مجدد بیشتر از 3 بار کاربر به مدت 1 ساعت از دریافت کد منع خواهد شد.
  6. در صورت تکمیل این مرحله یک ایمیل حاوی پیام احراز هویت موفق برای کاربر ارسال خواهد شد.

پس شماره موبایل خود را وارد و بر روی “ثبت شماره موبایل و ارسال کد” کلیک کنید. کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال می‌شود. پس از دریافت، کد را در کادر مربوطه وارد کرده و بر روی “تایید کد” کلیک کنید.

 

تایید شماره تماس در ایرنیک

 

اگر کد موردنظر را دریافت نکردید، بر روی “ارسال مجدد کد” کلیک کنید.

پس از وارد کردن کد، متن زیر نمایش داده می‌شود:

 

تکمیل و اتمام احراز هویت ایرنیک

 

مشاهده متن فوق، به منزله تایید و تکمیل احراز هویت شماست و دیگر نیازی به کار خاصی نیست.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم که نحوه‌ی احراز هویت جدید ایرنیک را به شما آموزش دهیم. توجه داشته باشید که در هر مرحله، اگر با مشکلی مواجه شدید می‌توانید با شماره پشتیبانی ایرنیک “‎‎(+۹۸ ۲۱) ۲۳۵۸ ۷۰۰۰‎” یا با ایمیل info@nic.ir در تماس باشید.

توجه داشته باشید که شماره تماس پشتیبانی ایرنیک فقط در روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه بین ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۳:۳۰ تا ۱۶:۰۰(به وقت تهران) پاسخگو است.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

شاد و پیروز باشید.

3.6 13 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

11 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
reza
1 سال قبل

بسیار خوب که اطلاع رسانی می کنید؛
سایت ایرنیک بهتره کمی به روزتر شه انگار در دوران جنگ جهانی اول ساخته شده :/

reza
1 سال قبل

سلام.یک سوالی از خدمت شما داشتم چند سال پیش اقدام به ثبت نام در ایرنیک کردم اما متاسفانه زیاد روی دقیق بودن مشخصات حساس نبودم و پیشوند اسمم رو وارد نکردم یعنی یکجورایی اسم من نیست به نظر شما برای تایید و احراز هویت به مشکل میخورم؟یعنی باید مشخصات با مشخصات قبلی که وارد کردیم یکی باشد؟چون الان سایتم بالا است و خیلی براش زحمت کشیدم میترسم مشکل ساز بشه؟ممنون میشم راهنمایی کنید.تشکر

مجتبی
10 ماه قبل

با سلام
درست توضیح دادن درباره هر موضوعی خیلی عالیه برای مشتری یا کاربر ولی توضیح زیاد باعث میشه مشتری یا کاربر خسته بشه لطفا خلاصه و مفید و با عکس به صورت گام به گام باشه

Mehran
7 ماه قبل

ممنون بابت مقاله ای که بروز هست و نیاز الان ماست

دینا
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید میخوام در سایت ایرنیک شناسه بسازم ولی همش خطا میده مشکلی برای اهراز هویت این کاربر وجود دارد و تا الان هزار بار امتحان کردم همش خطا میده و مطمعنم همه اطلاعاتم درسته

mahdi
7 ماه قبل

سلتم وقت بخامنیر من یک هاست و یک دامنه ir از شما خریداری کردم و در سامانه ایرنیک هم ثبت کامل شده ولی وقتی ادرس سایتم رو وارد میکنم پیغام میده که ادرس سایت اشتباه هست . مشکل چیه؟؟

دکمه بازگشت به بالا