مقالاتدامنهمطالب کاربردی

چرخه حیات دامنه IR از ثبت دامنه تا آزاد شدن آن

LifeCycle Of ir Domain From Registration to be Available

به صورت کلی، منظور ما از چرخه حیات دامنه از ابتدا تا انتها، شامل ثبت دامنه تا منقضی شدن و آزاد شدن آن دامنه است. یعنی ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که برای یک دامنه‌ی ir، از مرحله‌ای که نسبت به ثبت دامنه اقدام می‌کنید، تا هنگامی که دامنه منقضی شده و بار دیگر قابل ثبت است، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

قبلا در مقاله‌ای، “چرخه حیات دامنه از دیدگاه ICANN” را بیان کرده بودیم. با توجه به این قضیه که ایرنیک، هم در نقش رجیسترر و هم در نقش رجیستری ظاهر می‌شود، بنابراین چرخه حیات دامنه IR ممکن است مقداری متفاوت باشد.

پس با ما همراه باشید.

ایجاد سفارش رزرو دامنه

قبل از آن که دامنه‌ی شما رزرو شود، لازم است تا نسبت به ایجاد سفارش آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که برای رزرو دامنه‌ی ir چه از طریق نت‌افراز و چه از طریق ایرنیک، لازم است تا ابتدا نسبت به ایجاد پنل ایرنیک اقدام کنید.

راهنمای ایجاد شناسه کاربری در پنل ایرنیک را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

آموزش ساخت پنل ایرنیک

اگر می‌خواهید که دامنه‌ی شما توسط نت‌افراز ثبت شود، لازم است تا رابطه‌های مجاز شناسه ایرنیک را بر روی “خودم و نمایندگان” تنظیم کنید.

آموزش تنظیم رابطه‌های مجاز

شما می‌توانید فرآیند کلی ثبت دامنه ir در نت‌افراز را در لینک زیر مشاهده کنید.

آموزش ثبت دامنه ملی ir در نت افراز

پس از ایجاد سفارش دامنه ir، دامنه‌ی شما در حالت رزرو قرار می‌گیرد.

قرار گرفتن دامنه در حالت رزرو

پس از ایجاد سفارش رزرو دامنه ir، اگر دامنه از طریق نمایندگان رزرو شده باشد، تا 10 روز، و اگر از طریق ایرنیک رزرو شده باشد تا 15 روز در حالت رزرو قرار می‌گیرد. در مدت زمان رزرو، درخواست ثبت دامنه‌ی شما توسط ایرنیک (سازمان ثبت دامنه ملی) مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولا طی مدت 24 ساعت (روزهای کاری) نتیجه بررسی دامنه به شما از طریق ایمیل ارسال می‌گردد.

در مدت زمان رزرو، امکان ثبت مجدد، انتقال یا تمدید دامنه وجود نخواهد داشت.

بسته به نام دامنه، ممکن  است اتفاقات مختلفی رخ دهد که قبلا در راهنمای دیگری توضیحات مربوط به آن را داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که مقاله زیر را حتما مطالعه کنید:

مراحل تایید درخواست ثبت دامنه IR در ایرنیک

پس از تایید دامنه توسط ایرنیک، دامنه شما ثبت شده و قابل استفاده است. (یعنی می‌توان در هاستی میزبانی کرد و نیم‌سرورهای آن را تغییر داد.)

منقضی شدن دامنه و مهلت تمدید دامنه بدون جریمه

پس از آنکه دامنه شما منقضی شد، شما تا 30 روز فرصت تمدید دامنه‌ی خود بدون پرداخت جریمه را دارید. توجه داشته باشید که ما در نت افراز به جهت تمدید دامنه، از 60 روز قبل از منقضی شدن دامنه، به شما جهت تمدید دامنه به صورت پیامک و ایمیل، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

تمدید دامنه همراه با پرداخت جریمه

اگر پس از 30 روز گذشتن از زمان منقضی شدن دامنه، نسبت به تمدید دامنه‌ی خود اقدام نکنید، دامنه‌ی شما همچنان قابل تمدید است. اما شرط تمدید دامنه، پرداخت جریمه است. این جریمه برابر با 2 واحد ایرنیک (یعنی در حال حاضر 16 هزارتومان) است. این مبلغ جریمه، جدای از هزینه‌ی تمدید دامنه است. یعنی لازم است تا هزینه‌ی تمدید دامنه را نیز به صورت جداگانه پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که این مبلغ جریمه، به صورت مستقیم به ایرنیک پرداخت می‌شود و ارتباطی با شرکت نت‌افراز ندارد.

مدت زمان حذف دامنه

پس از گذشت 60 روز از منقضی شدن دامنه، دامنه در مرحله‌ی حذف قرار می‌گیرد. در این مدت زمان، امکان ثبت، انتقال یا تمدید دامنه وجود نداشته و برای آزاد شدن آن باید صبر کنید. معمولا فرآیند حذف دامنه، بین 1 تا 10 روز به طول می‌انجامد. پس از اتمام این زمان، دامنه آزاد شده و امکان ثبت دوباره آن وجود خواهد داشت.

آزاد شدن دامنه و امکان ثبت دوباره آن

پس از گذشت زمان حذف دامنه، امکان ثبت دوباره آن وجود خواهد داشت. بنابراین به راحتی می‌توانید نسبت به ثبت دامنه اقدام کنید. گاهی اوقات ممکن است دامنه‌ای که از قبل حذف شده را ثبت کنید و آن دامنه فیلتر باشد. شما می‌توانید با استفاده از “این آموزش” بررسی کنید که آیا دامنه‌ای که قصد ثبت آن را دارید، قبلا فیلتر بوده یا خیر.

نمودار چرخه حیات دامنه در ایرنیک

اگر بخواهیم چرخه حیات دامنه‌های ir از ابتدا تا انتها (یعنی از موقع ثبت تا حذف شدن و امکان ثبت دوباره) را نمایش بدیم، نمودار زیر بیانگر چرخه حیات کامل دامنه‌های ir است:

 

چرخه حیات دامنه ir در ایرنیک و نت افراز

 

امیدوارم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد

شاد و پیروز باشید.

4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا