سئوآموزش

اهمیت لینک در سئو | معرفی لینک های داخلی و خارجی

اهمیت لینک در سئو : در روزهای اولی که بحث سئو مطرح شده بود، رنکینگ سایت‌ها عمدتا بر اساس مقدار کلیدواژه‌هایی بود که در محتوای سایت به کار گرفته شده بود. به خاطر وجود نداشتن الگوریتم‌های پیشرفته در موتور جستجو، کلیدواژه‌ها ساده‌ترین راه برای رتبه‌بندی سایت‌ها بودند.

منطق این کار هم مشخص بود: اگر تعداد کلیدواژه‌ها در یک متن زیاد باشد، احتمالا متن در رابطه با موضوع مربوط به آن کلیدواژه‌ها نوشته شده است. با نت افراز همراه باشید تا با اهمیت لینک در سئو بیشتر آشنا شوید.

متاسفانه، کسانی که در زمینه سئو فعالیت داشتند از این مسئله سوء استفاده کرده و به طور غیر طبیعی در محتوای سایت خود از کلیدواژه‌ها استفاده می‌کردند. کاری که امروزه به آن keyword stuffing می‌گویند. به این شکل، سایت، بدون آنکه محتوای ارزشمندی را ارائه دهد، در جستجوی آن کلیدواژه‌ها رتبه بالایی را کسب می‌کرد.

بنابراین نیاز به یک مکانیزم رتبه‌بندی جدید احساس می‌شد، و لازم بود که در این مکانیزم، فاکتورهای تعیین کننده، دیگر محدود به متن سایت نباشد.

ظهور گوگل و PageRank

در ابتدا، مکانیزم رتبه‌بندی گوگل مبتنی بر الگوریتم PageRank بود. این نام از اسم لری پیج، که در آن زمان مشغول تحصیل در رشته بازیابی اطلاعات در دانشگاه استنفورد بود، گرفته شده است. ایده اصلی این الگوریتم، استفاده از لینک بین صفحات به عنوان معیار رتبه‌بندی سایت بود.

گوگل، در آرشیو خود، در این خصوص نوشته است: PageRank تعداد و کیفیت لینک‌هایی که به یک سایت داده شده است را می‌سنجد و از آن به عنوان یک معیار تقریبی برای خوب بودن سایت استفاده می‌کند. فرض اولیه در اینجا این است که سایت‌های خوب، لینک‌های بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

لینک‌های داخلی، ورودی و خروجی

لینک، یک شی قابل کلیک کردن است که یک صفحه اینترنتی را به صفحه‌ای دیگر وصل می‌کند. لینک می‌تواند به صورت متن، عکس یا دکمه ظاهر شود. می‌توان لینک‌ها را بر اساس اینکه کاربر را به کجا منتقل می‌کند، طبقه بندی کرد؛ آیا آنها را به صفحه‌ای در همان سایت منتقل می‌کند یا به سایتی دیگر.

لینک داخلی یا internal links :

کاربر را به صفحه‌ای در همان سایت منتقل می‌کند. موتور‌های جستجو برای تشخیص این لینک‌ها به نام دامنه نگاه می‌کنند. اگر نام دامنه صفحه لینک دهنده و صفحه لینک شده یکی باشد، در آن صورت آن لینک داخلی است. بنابراین در مواردی که سایت چند نام دامنه مختلف داشته باشد، موتور‌ جستجو آن لینک را لینک خارجی تشخیص خواهد داد.

لینک ورودی یا inbound links :

لینکی است که از سایت دیگری به سایت شما داده می‌شود.

لینک خروجی یا outbound links :

لینکی است که از سایت شما به یک نام دامنه دیگر داده می‌شود.

 لینک طبیعی از سایت‌های با کیفیت و بهبود سئو

از بین انواع لینک که در بالا در مورد آن بحث شد، لینک‌های ورودی بیشترین تاثیر را در بهبود رتبه‌بندی سایت شما دارد ولی به دست آوردن این لینک‌ها دشوار است.

سایت‌های با کیفیت مانند دوستانی هستند که برای مشورت گرفتن پیش آنها می‌روید: این سایت‌ها معتبر و قابل اعتماد هستند و در موضوع مورد نظر از صلاحیت بالایی برخوردار می‌باشند.

هر زمانی که یک سایت به سایت دیگر لینک می‌دهد این کار به یک دلیل مشخص انجام می‌شود. معمولا کسی که لینک می‌دهد، از سایت لینک شده خوشش می‌آید، چون حاوی اطلاعاتی است که از محتوای سایت لینک دهنده پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر ممکن است یک سایت در حین انتقاد از سایت دیگر به آن لینک دهد، و اصلا علاقه‌ای در کار نباشد.

ولی هر دوی این لینک‌ها برای سایت لینک شده خوب است و باعث بهبود رتبه آن می‌شود. چه آن سایت دوست داشتنی باشد، چه برعکس، ولی حاوی مطالبی است که ارزش نقد شدن را دارد.

لینک دادن به یک سایت مانند رای اعتماد و اعتبار دادن به آن سایت است. هر چه لینک‌های ورودی به سایت بیشتر باشد، رای بیشتری کسب کرده و رنکینگ آن افزایش پیدا می‌کند.

هر چند در اینجا تنها کمیت نیست که اهمیت دارد. گوگل می‌تواند کیفیت لینک‌های ورودی را نیز بسنجد.

لینک های غیر طبیعی و کلاه سیاه

گاهی می‌توان به سادگی جنس واقعی را از جنس تقلبی تشخیص داد. گاهی هم این کار بسیار دشوار است.

این مطلب در مورد گوگل هم صدق می‌کند. گاهی لینک‌هایی که به یک سایت داده می‌شود، لینک‌های جعلی هستند. مثلا لینک‌هایی که در جاهای زیر نوشته می‌شود:

  • ویکی‌ها
  • کامنت در بلاگ‌ها
  • دایرکتوری مقالات
  • تالارهای گفتمان آنلاین
  • سایت‌های پرسش و پاسخ
  • پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی.

این موارد لینک‌های تقلبی محسوب می‌شوند. گاها گوگل به سادگی این لینک‌ها را تشخیص می‌دهد. ولی در بعضی مواقع تشخیص آن سخت است و مدتی طول می‌کشد تا گوگل به ماهیت آن لینک‌ها پی ببرد.

لینک‌های تقلبی اثری منفی در رتبه‌بندی سایت دارد. فاکتورها و الگوریتم‌های مختلفی که برای تشخیص کیفیت لینک‌ها طراحی شده است، رنکینگ سایت را پایین می‌آورد و حتی ممکن است که سایت از طرف گوگل جریمه شود.

برای جذب لینک‌های طبیعی (natural links) [لینکی که پولی برای آن پرداخت نشده باشد]، لازم است که محتوای سایت با کیفیت و قابل اطمینان باشد. این باعث می‌شود که اعتبار سایت بالا رفته و در جستجوهای آینده ترفیع رتبه داشته باشد.

هنوز هم، بعد از آپدیت پنگوئن گوگل، لینک ورودی دارای اهمیت می‌باشد

در سال‌های اخیر، الگوریتم گوگل آپدیت‌های مهمی را داشته است. یکی از مهمترین آنها آپدیت پنگوئن نام دارد که اکنون به یکی از اجزای اصلی الگوریتم مرکزی گوگل تبدیل شده است.

آپدیت پنگوئن کیفیت لینک‌ها را بهتر می‌سنجد. بعد از این آپدیت بسیاری از سئوکاران فکر کردند که دیگر لینک اهمیتی در رتبه‌بندی ندارد، در صورتی که اینطور نیست. لینک‌ها هنوز هم به اندازه گذشته مهم هستند. تا زمانی که لینک‌ها طبیعی باشند، نشان دهنده کیفیت محتوای سایت خواهد بود.

با آپدیت پنگوئن، گوگل راحت‌تر از گذشته لینک‌های مصنوعی را تشخیص می‌دهد.

لینک همیشه در رتبه‌بندی سایت تاثیر داشته است، ولی بعد از آپدیت پنگوئن روش به دست آوردن لینک تغییر کرده است.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در لینک

یکی از جنبه‌های مهم لینک ورودی که موتور جستجو به آن توجه می‌کند، آن کلماتی است که کلیک بر روی آنها منجر به ورود به سایت می‌شود. این کلمات را به اصطلاح anchor text می‌گویند. البته اگر لینک به صورت یک تصویر باشد، anchor text همان تصویر خواهد بود. anchor text توضیحی در مورد محتوای سایت مقصد به موتور جستجو می‌دهد.

در گذشته، اتفاق ناخوش‌آیندی که در اینجا می‌افتاد، این بود که anchor text را همان کلیدواژه‌ها انتخاب می‌کردند. تا سایت مقصد بتواند در جستجوی آن کلیدواژه رتبه بالایی کسب کند. آپدیت‌های گوگل در چند سال گذشته، و مخصوصا آپدیت پنگوئن، به این موضوع پرداختند. در واقع اگر به طور بیش از حد، در لینک‌ها، از کلیدواژه استفاده شود، گوگل آن را غیر طبیعی می‌داند و ممکن است منجر به پایین آمدن رتبه سایت شود.

بعد از روی کار آمدن آپدیت پنگوئن، سایت‌ها تلاش کردند که در لینک‌های ورودی خود از anchor text‌ های طبیعی استفاده شود.

توجه به چند نکته در ساخت لینک اهمیت دارد:

مردم به خاطر سلیقه‌های مختلف از anchor text‌ های مختلف برای آدرس دادن به سایت شما استفاده می‌کنند. این چیزی است که باید به طور طبیعی اتفاق بیافتد. اگر یک کلیدواژه خاص را طوری بهینه‌سازی کنید که از آن به دفعات در لینک‌های مرتبط با سایت شما استفاده شود، و این کلیدواژه نام تجاری شما نباشد، این اتفاق کاملا غیر طبیعی است.
معمولا وقتی کسی بخواهد به سایت شما لینک دهد، از نام تجاری شما برای anchor text استفاده می‌کند. حالا اگر تعداد تکرار کلیدواژه‌های به کار گرفته شده در anchor text از تعداد دفعات تکرار نام برند شما بیشتر باشد، در تجاری‌سازی شما خلل وارد خواهد شد.

توجه به لینک‌های داخلی

در نظر داشتن PageRank در همه قسمت‌های سایت

همانطور که گفته شد لینک‌های ورودی به سایت شما بیشترین تاثیر را، در بین انواع مختلف لینک، در رتبه‌بندی سایت شما دارد. ولی لینک‌های ورودی معمولا به صفحه اصلی سایت شما داده می‌شود. حال اگر یکی از صفحات سایت شما فاصله زیادی تا صفحه اصلی داشته باشد، PageRank آن پایین خواهد بود. و این به نوبه خود باعث می‌شود که آن صفحه رتبه پایینی در موتور جستجو به دست آورد. در اینجا اهمیت لینک‌ها داخلی مشخص می‌شود. در واقع این لینک‌ها دو کار را برای شما انجام می‌دهد:

  • به کاربر کمک می‌کند که صفحات مختلف سایت شما را بازدید کند.
  • بات‌های موتور جستجو با تعداد گام کمتری می‌توانند سایت شما را مرور کنند.

لینک داخلی در موارد زیر بیشترین کاربرد را دارند:

این لینک‌ها معمولا در منوی بالایی، منوی کناری و پایین همه صفحات استفاده می‌شوند. ساختار و چیدمان این لینک‌ها به طراحی سایت و طبقه‌بندی موضوعی آن بستگی دارد.
قسمتی است که در آن به صفحه‌های مرتبط با موضوع صفحه فعلی ارجاع می‌دهد. این نوع لینک‌ها برای کاربران مهم است، چون در رابطه با موضوعی است که کاربر به دنبال آن می‌گردد.
نقشه سایت صفحه‌ای است که به تمام صفحات سایت لینک می‌دهد. مطالعات نشان داده که ناوبری کاربر در سایت به سه صورت می‌تواند باشد:

  1. بعضی کاربران ناوبری طبیعی را به کار می‌گیرند (که در گزینه اول در مورد آن بحث شد).
  2. بعضی کاربران از همان اول به سراغ جستجو در سایت می‌روند.
  3. بعضی از کاربران هم از نقشه سایت استفاده می‌کنند. برای این دسته از کاربران طبقه‌بندی موضوعی صفحات در نقشه سایت اهمیت دارد.
می‌توان لینک‌ها را به کلمات داخل متن یک صفحه چسباند و کاربر را از آن صفحه به صفحه‌ای دیگر در سایت هدایت کرد. این کار نباید به شکل غیر طبیعی انجام شود.

در حالت کلی در هنگام ساخت لینک‌های داخلی به کاربر توجه ویژه‌ای داشته باشید. اول کاربر و سپس موتور جستجو.

از لینک‌های خروجی به طور طبیعی استفاده کنید

در گذر زمان، نحوه استفاده از لینک‌های خروجی تغییر کرده است.  در گذشته تصور می‌شد که لینک‌های خروجی باعث کاهش رنکینگ سایت لینک دهنده می‌شوند. در واقع به لینک‌های خروجی مانند سوراخ‌هایی نگاه می‌شد که اعتبار از آن به بیرون نشت می‌کند.

البته خیلی وقت‌ها لازم بود که کاربر را به سایت‌های مرجع و مرتبط هدایت کرد. در این مواقع از نشانه nofollow در لینک استفاده می‌شد که به موتور جستجو می‌گفت: “لینک را دنبال نکن، و از اعتبار من برای آن سایت کم نکن.”

این مسئله در سال 2009 تغییر کرد. چند نظریه در این خصوص مطرح است:

زیاد از لینک‌های خروجی استفاده نکنید:

هنوز هم این نظریه که لینک‌های خروجی موجب کم شدن اعتبار سایت لینک دهنده می‌شوند، برقرار است، با این حال می‌توان سایت‌هایی را پیدا کرد که تعداد زیادی لینک خروجی در آنها وجود دارد و رتبه خوبی هم در موتورهای جستجو پیدا می‌کنند. بنابراین توصیه ما این است که هر جا لازم شد به سایت‌های دیگر لینک دهید، ولی زیاد هم این کار را انجام ندهید.

زیاد از نشانه nofollow استفاده نکنید:

اضافه کردن عبارت rel=nofollow به تگ <a> به موتور جستجو می‌گوید که این لینک را در الگوریتم رتبه‌بندی خود نادیده بگیرد. ولی استفاده بیش از حد از این نشانه غیر طبیعی به نظر می‌آید. (بیش از حد بهینه‌سازی نکنید!)

سایت‌های با کیفیت به سایر سایت‌های با کیفیت لینک می‌دهند:

لینک‌های خروجی هم به اندازه لینک‌های ورودی اهمیت دارد. سایت‌های با کیفیت هم به سایت‌های دیگر لینک می‌دهند که البته سایت‌های لینک شده نیز معتبر و قابل اطینان هستند. بنابراین شما هم همین کار را بکنید و به موتور جستجو نشان دهید که مانند یک سایت با کیفیت عمل می‌کنید.

در تمام موارد بالا نوعی تعارض به چشم می‌خورد. استفاده کردن از لینک خروجی باعث نشت اعتبار می‌شود. ولی لینک ندادن به سایت‌های دیگر هم مشکوک به نظر می‌رسد. اضافه کردن نشانه nofollow از کاهش اعتبار جلوگیری می‌کند، ولی استفاده از آن در همه لینک‌ها خیلی غیر طبیعی است.

کاری که به نظر از همه بهتر است، این است که طبیعی رفتار کنیم.

خلاصه

لینک‌ها از گذشته تا به امروز بخش مهمی از سئو را تشکیل می‌دهند. هر چند مانند بسیاری دیگر از قسمت‌های سئو مقدار بهینه‌سازی آن از گذشته تا به امروز تغییر کرده است.

سه نوع لینک داریم. لینک ورودی، لینک داخلی و لینک خروجی :

لینک ورودی

در بین سایر لینک‌ها، بیشترین تاثیر را در سئو دارد. آنها مانند رای اعتمادی هستند که از طرف یک سایت به سایت شما داده می‌شود و تاثیر زیادی در بهبود رنکینگ سایت شما دارند. نکته مهم این است که لینک‌های ورودی به شکل طبیعی و از طرف سایت‌های معتبر به سایت شما داده شود

لینک داخلی

اعتباری که از طرف لینک ورودی به سایت شما داده شده است را در همه صفحات سایت پخش می‌کند. و بنابراین رتبه همه صفحات در موتور جستجو بالا خواهد رفت. البته در ساخت لینک داخلی، باید به کاربر بیشتر از موتور جستجو توجه شود. زیرا این نوع لینک نقش مهمی در ناوبری کاربر در صفحات سایت دارد.

لینک خروجی

باید به اندازه طبیعی به کار برده شود. لینک دادن به سایت‌های معتبر باعث ارتباط شما با آنها خواهد شد.

مسئله‌ای که لازم است در مورد همه لینک‌ها رعایت شود این است که باید به طور طبیعی (نه کم و نه زیاد) از آنها استفاده شود. اگر تعداد لینک‌های شما از نظر کاربر خوب باشد، به احتمال زیاد موتور جستجو هم از آن راضی خواهد بود.

منبع: Search Engine Journal

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کال شاپ تی وی
3 سال قبل

عالی بود توضیحات مفیدی بود

دکمه بازگشت به بالا