آموزشمطالب کاربردیوردپرس

آموزش فعال‌سازی حالت تعمیر در وردپرس

How to Put Your Wordpress Site in Maintenance Mode

حالت تعمیر یا حالت نگهداری (Maintenance Mode)، یکی از متداول‌ترین روش‌های مدیریت بحران در زمان بروز مشکلات فنی در سایت یا مدیریت بهتر فرآیندها در زمان ارتقای سایت است.

اگر زیاد در سایت‌های مختلف می‌گردید یا اصطلاحا وبگردی می‌کنید، حتما سایت‌های مختلفی را دیده‌اید که در حالت تعمیر و ارتقا قرار دارند. قرار دادن سایت در حالت تعمیر، موجب می‌شود که بتوانید در پشت پرده‌، کارهای فنی را پیگیری کنید و تنها زمانی که سایت شما در حالت ایده‌آل قرار دارد، آن را در دسترس مخاطبین خود قرار دهید.

فکر می‌کنید که حالت تعمیر تنها برای زمان‌های بحرانی و مشکلاتی تعبیه شده که در آن نیاز دارید سایت خود را از دسترس کاربرانتان خارج کنید؟ مسلما اینطور نیست!

در این مقاله از نت افراز بلاگ، تصمیم داریم که به بررسی حالت تعمیر و روش‌های فعال‌سازی Maintenance Mode در سایت‌های وردپرسی بپردازیم. در این آموزش از طریق دو راهکار مختلف به بررسی نحوه فعال‌سازی حالت تعمیر می‌پردازیم که در روش اول از هیچ افزونه‌ای استفاده نمی‌شود و در روش دوم، کار با بهترین افزونه Maintenance Mode را فرا می‌گیریم. بد نیست اشاره کنم که روش بدون استفاده از افزونه، تنها مختص به سایت‌های وردپرسی نبوده و در تمامی سایت‌هایی که از وب سرورهای Apache و Litespeed استفاده می‌کنند، قابل استفاده است. در ادامه‌ی این نوشته با ما همراه باشید.

چرا باید از حالت تعمیر (Maintenance Mode) استفاده کنیم؟

حالت تعمیر می‌تواند در زمان‌های مختلفی به کمک شما بیاید. از بحران‌های فنی گرفته تا برگزاری کمپین‌ها و… همگی از جمله دلایلی هستند که می‌توانند شما را وادار به استفاده از حالت تعمیر نمایند. در ادامه به بررسی دلایل مختلف استفاده از حالت تعمیر می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چرا باید از این قابلیت استفاده کنیم.

تغییر زیرساخت یا سرویس میزبانی سایت

فرض کنید که شما به عنوان مدیر یک فروشگاه آنلاین، تصمیم دارید که سایت خود را از یک هاستینگ دیگر به سرویس‌های میزبانی نت افراز انتقال دهید. ساعت 8 صبح بکاپ سایت خود را در اختیار تیم فنی قرار می‌دهید و بدون اینکه سایت خود را در حالت تعمیر قرار دهید، منتظر پاسخ تیم فنی نت افراز، برای اعلام موفقیت آمیز بودن انتقال می‌مانید.

ساعت 10 صبح، به شما اعلام می‌شود که انتقال به‌‌طور کامل انجام شده است و می‌توانید DNSهای دامنه خود را به DNSهای نت افراز تغییر دهید. شما هم خوشحال از این انتقال، به کار خود ادامه می‌دهید، تا اینکه صبحِ سه روز بعد، یک مشتری با شما تماس گرفته و با لحنی عصبانی به شما اعلام می‌کند که پس از گذشت 3 روز از ثبت سفارش، هیچ اعلانی از سمت شما دریافت نکرده و همچنان سفارشش را دریافت نکرده است. با بررسی شماره سفارش مشتری متوجه می‌شوید که چنین سفارشی دریافت نکرده‌اید، اما کاربر رسید درگاه را برای شما ارسال کرده و با ارائه سایر مستندات، به شما ثابت می‌کند که واقعا از سایت خرید داشته است!

اکنون فکر می‌کنید که دلیل این مشکل کجاست؟ و چرا نمی‌توانید جزئیات سفارش را مشاهده کنید؟

باید توجه کنید که بکاپ انتقالی شما به هاست نت افراز، مربوط به ساعت 8 صبح بوده، در حالی که سایت شما تا ساعت 10 همان روز، بر روی سرویس قبلی در دسترس بوده است. این مسئله موجب شده که سفارش هر کاربری که بین ساعات 8 تا 10 صبح از سایت شما خریدی داشته، در قسمت سفارشات سایت قابل مشاهده نباشد. در حقیقت اطلاعات این سفارشات همچنان در سرویس میزبانی قبلی سایت شماست و قاعدتا در هاست جدید خود به این اطلاعات دسترسی ندارید. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که چنانچه خودتان قادر به انتقال سایت خود به میزبانی جدید نیستید، از زمانی که بکاپ سایت را در اختیار تیم فنی سرویس میزبانی جدید قرار می‌دهید، سایت خود را در حالت تعمیر قرار دهید. این کار موجب می‌شود که کاربران قادر به ثبت سفارش جدید در سایت نباشند و از این رو با مشکلاتی مثل مشکل بالا مواجه نشوید.

ارتقای سایت یا برگزاری یک کمپین بسیار بزرگ

بگذارید با مثال جالبی یکی از بزرگترین نمونه‌های کاربرد حالت Maintenance Mode را برایتان شرح دهیم.

کمپانی بزرگ اپل (Apple) هرساله یک یا دو مراسم رونمایی بزرگ برگزار می‌کند. در طی این مراسم، ممکن است iPhoneها یا Macbookهای جدیدی معرفی شوند که باید اطلاعات آن‌ها تا پیش از معرفی مخفی بماند. از طرفی هم لازم است که دقیقا پس از پایان مراسم، مشخصات، تصاویر و سایر جزئیات این محصولات در دسترس مخاطبین سایت قرار بگیرد. به‌ نظر شما اپل چگونه این مشکل را برطرف می‌کند؟

همانطور که حدس می‌زنید، اپل هر ساله در طول مراسم‌های رونمایی خود از محصولات جدید، سایت خود را در حالت نگهداری (Maintenance Mode) قرار می‌دهد و با پایان مراسم، مجددا سایت این شرکت در دسترس قرار می‌گیرد.

نمونه صفحه حالت تعمیر برای سایت

تصویر بالا مربوط به رویداد معرفی محصولات جدید این کمپانی در سال 2017 است. اپل به بازدیدکنندگان سایت خود می‌گوید که محصول جدیدی را برای آن‌ها در قسمت فروشگاه سایت قرار داده است و برای رونمایی از آن بسیار هیجان‌زده است. همچنین در آخرین خط از این پیام، دیده می‌شود که از کاربران خواسته شده تا پس از چند دقیقه مجددا به سایت سر بزنند.

به همین راحتی، اپل تنها در یک صفحه و با استفاده از یک پیام ساده توانسته کاری کند که علاوه بر مدیریت مشکل خود، هیجان کاربران را برای بازدید از سایت افزایش دهد.

توجه داشته باشید که در صفحاتی که برای حالت Maintenance Mode، آن هم قبل از برگزاری یک جشنواره یا رویداد تهیه می‌کنید، باید در انتخاب جملات خود بسیار با سیاست رفتار کنید. انتخاب ظاهری مناسب و همچنین جملاتی موثر برای صفحه‌ی حالت تعمیر، موجب می‌شود که بتوانید از تهدیدها به‌عنوان یک فرصت استفاده کنید!

موارد دیگری از جمله موارد زیر هم می‌توانند دلیلی باشند بر اینکه نیاز به فعال‌سازی حالت تعمیر پیدا کنید.

  • هک شدن سایت و اقداماتی که برای رفع مشکلات امنیتی موردنیاز است.
  • اعمال تغییرات در یک صفحه سایت با نرخ بازدید لحظه‌ای بسیار بالا
  • تغییر برند (Rebranding) سایت
  • نصب افزونه‌ای که قابلیت‌های کلیدی جدیدی را به سایت وردپرسی شما اضافه می‌کند.

اکنون که متوجه شدیم در چه مواقعی باید از حالت تعمیر استفاده کرد، وقت آن رسیده که ببینیم به چه شکل می‌توانیم، حالت تعمیر را در سایت خود فعال کنیم.

فعال‌سازی حالت تعمیر در سایت بدون استفاده از افزونه

رایج‌ترین روش استفاده از حالت تعمیر، استفاده از یک صفحه مخصوص برای تمامی آدرس‌های سایت است. با این کار، هر کاربری که اقدام به مشاهده صفحات سایت شما نماید، با یک صفحه مخصوص مواجه خواهد شد که شخصی‌سازی آن برعهده شماست. در این آموزش، صفحه ما در قالب یک برگه‌ی HTML کدنویسی شده است.

برای شخصی‌سازی این صفحه نیاز به دانش مناسبی از زبان‌های نشانه‌گذاری HTML و CSS دارید. اما اگر هیچ تسلطی به این دو سینتکس (Syntax) ندارید باید چکار کرد؟

ایجاد فایل HTML

ما در نت افراز بلاگ، یک صفحه‌ی آماده HTML برای شما تهیه کرده‌ایم که می‌تواند بسیار کاربردی باشد. تصویر این صفحه‌ی آماده را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

نمونه صفحه حالت تعمیر برای سایت

کد‌های استفاده شده برای ساخت این صفحه به شرح زیر هستند.

<html lang="en">
<head>
<meta charset="UTF-8">
<meta name="viewport" content="width=device-width">
<link href="https://cdn.jsdelivr.net/gh/rastikerdar/vazir-font@v26.0.2/dist/font-face.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<title>در حال بروزرسانی</title>
<style>
body { text-align: center; padding: 150px;direction: rtl }
h1 { font-size: 50px; }
body { font: 20px Vazir, sans-serif; color: #333; }
article { display: block; text-align: Right; width: 650px; margin: 0 auto; }
a { color: #dc8100; text-decoration: none; }
a:hover { color: #333; text-decoration: none; }
</style>
</head>

<article>
<h1>در حال بروزرسانی سایت هستیم. به زودی برمیگردیم!</h1>
<p>کار مهمی دارید؟ به ما <a href="mailto:info@example.com">ایمیل</a> بزنید.</p>
<div>
<p>&mdash; <a href="https://example.com">نت افراز</a></p>
</div>
</article>

همانطور که مشاهده می‌کنید، قسمت‌هایی از رشته کد بالا با رنگ‌های سبز، آبی و قرمز مشخص شده‌اند، که چنانچه تصمیم به شخصی سازی فایل بالا دارید، می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان الگویی برای شخصی‌سازی فایل خود استفاده کنید. برای شخصی‌سازی این فایل، ابتدا نیاز به یک ویرایشگر متن مناسب دارید. پیشنهاد ما به شما استفاده از ویرایشگر متنی “++Notepad” است. از طریق لینک زیر می‌توانید آخرین نسخه این نرم افزار را دریافت کرده و نصب نمایید. این نرم افزار کاملا رایگان بوده و فرآیند نصب بسیار ساده‌ای دارد.

دانلود نرم افزار ++Notepad

پس از آن نیاز به فایل HTML صفحه حالت تعمیر دارید. برای این کار از دو طریق می‌توانید اقدام کنید. اولین راهکار، استفاده از لینک زیر است. با کلیک بر روی لینک زیر، می‌توانید فایلی را که ما در نت افراز بلاگ آماده کرده‌ایم، دانلود کنید و نسبت به ویرایش آن اقدام نمایید. برای این کار، تنها کافیست که بر روی لینک زیر کلیک کرده و در پنجره باز شده، با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Ctrl+S” این فایل را با نام دلخواه خود دانلود نمایید.

در روش دوم تنها کافیست که نرم افزار ++Notepad را باز کرده و تکه کد بالا را در آن کپی کنید.

إخیره فایل در notepad++

نهایتا با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Ctrl+Alt+S”، فایل را با فرمت html (مطابق با تصویر) ذخیره کنید. اکنون فایل HTML بر روی سیستم شما قرار دارد و تنها کافیست که بخش‌های مختلف آن را مطابق با ساختار سایت خود و همچنین سیاست خودتان ویرایش کنید. ترجیحا برای مرحله بعدی، نام فایل خود را به خاطر داشته باشید.

قسمت‌هایی از تکه کد بالا که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، متن‌های پاراگراف هستند و اصطلاحا عملکردی (Function) ندارند، اما قسمت‌های آبی و سبز رنگ را باید مطابق با ساختار سایت خود تغییر دهید.

همانطور که مشخص است، عبارت آبی‌رنگ، اشاره به آدرس ایمیل شما دارد. پیشنهاد ما این است که از آدرس ایمیل سازمانی خود در این قسمت استفاده کنید، با این وجود استفاده از هر آدرس ایمیل دیگری هم ممکن است.

عبارت سبز رنگ هم مشخصا به آدرس سایت شما اشاره دارد. علاوه بر آدرس سایت، می‌توانید در این قسمت از هر لینکی، همچون لینک حساب اینستاگرام سایت خود استفاده نمایید. این موضوع کاملا مرتبط به نظر شخصی شماست. نهایتا هر زمان که فایل HTML را مطابق با سلیقه خودتان تنظیم کردید، آن را در دایرکتوری public_html سایت خود آپلود نمایید.

اکنون می‌توانید به مرحله بعد بروید.

اعمال تغییر در فایل htaccess.

در گام بعدی باید به سراغ فایل htaccess برویم. معمولا پس از نصب CMSهایی مثل WordPress، فایل htaccess. در شاخه public_html یا www هاست شما قرار می‌گیرد. در صورت عدم وجود این فایل می‌توانید آن را بسازید.

پس از ورود به دایرکت ادمین، از بخش مدیریت فایل، وارد شاخه‌ی public_html شوید. اگر در این دایرکتوری فایل htaccess. خود را می‌بینید، تنها کافیست که دو بار بر روی این فایل کلیک کنید تا صفحه ویرایش فایل باز شود. در غیر این صورت باید این فایل را خودتان ایجاد کنید.

دایرکتوری مورد نظر را انتخاب کنید نت‌افراز

برای این کار، پس از ورود به دایرکتوری public_html، بر روی فضای خالی صفحه کلیک راست کرده و بر روی New File کلیک کنید.

یک فایل جدید ایجاد کنید نت افراز

سپس مطابق با تصویر زیر، نام فایل را معادل “htaccess.” قرار داده و بر روی Ok کلیک کنید. لازم است توجه داشته باشید که کاراکتر نقطه (Dot) باید حتما پیش از عبارت htaccess قرار گیرد.

ساخت یک فایل htaccess. نت افراز

اکنون فایل شما با موفقیت ساخته شده است.

لازم است مجددا یادآوری کنیم که در زمان نصب وردپرس، این فایل به‌صورت خودکار در دایرکتوری public_html برای شما ساخته شده است، لذا چنانچه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، نیازی به ایجاد این فایل نخواهید داشت.

کاربرانی که از کنترل پنل Cpanel برای مدیریت سایت خود استفاده می‌کنند، ممکن است قادر به مشاهده و دسترسی به فایل htaccess. خود نباشند. پیش از این در مقاله‌ای به نحوه حل این مسئله اشاره کرده‌ایم، که از طریق لینک زیر می‌توانید نسبت به مطالعه آن اقدام نمایید.

نحوه دسترسی به فایل htaccess. در Cpanel

نهایتا تنها کافیست که تکه کد زیر را به فایل htaccess. سایت خود اضافه کنید.

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/maintenance.html$
RewriteRule ^(.*)$ https://example.com/maintenance.html [R=307,L]

در رشته کد بالا دو عبارت با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. اولین عبارت نشانگر نام فایل HTML شماست که نسبت به ساخت آن اقدام نموده‌اید. این قسمت را باید مطابق با نام فایل خود تغییر دهید.

دومین عبارت نیز، نشانگر آدرس فایل در دامنه شماست. این قسمت نیز مسلما باید بر اساس نام دامنه و نام فایل HTML شما مشخص گردد. به‌عنوان مثال، چنانچه ما نام فایل HTML خود را “example.html” تعریف کرده باشیم و آدرس سایت فرضی ما هم xyz.com باشد، تکه کد ما برای قرارگیری در فایل htaccess. به شکل زیر می‌باشد.

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/example.html$
RewriteRule ^(.*)$ https://xyz.com/example.html [R=307,L]

نهایتا تنها کافیست که تغییرات خود را با استفاده از آیکون Save در بالای صفحه ذخیره نمایید.

تبریک می‌گوییم! اکنون حالت تعمیر با موفقیت در سایت شما فعال شده است.

غیرفعال‌سازی حالت تعمیر در روش بدون افزونه

برای غیرفعال‌سازی حالت تعمیر در روش بدون افزونه، تنها کافیست که به ابتدای هر یک از خطوطی که به فایل htaccess. خود اضافه کرده‌اید، یک کاراکتر شارپ (#) اضافه کنید. بنابراین رشته کد شما به شکل زیر تغییر می‌یابد.

#RewriteEngine On
#RewriteBase /
#RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/example.html$
#RewriteRule ^(.*)$ https://xyz.com/example.html [R=307,L]

در حقیقت با افزودن شارپ (#) به ابتدای هر یک از خطوط کد فایل htaccess، می‌توانید آن را به کامنت (comment) تبدیل کنید. با این کار، دیگر آن خط کد عملکردی نخواهد داشت و وب سرور سایت شما آن را بررسی نخواهد کرد.

هر زمان هم که مجددا تصمیم به فعال‌سازی حالت تعمیر گرفتید، تنها کافیست که کاراکترهای شارپ را از ابتدای خطوط کدهای htaccess. حذف کنید.

به همین راحتی می‌توانید راهکاری دائمی و فوق‌سریع برای فعالسازی یا غیرفعالسازی حالت تعمیر در سایت خودتان داشته باشید.

فعال‌سازی حالت تعمیر در وردپرس با استفاده از افزونه

در روش دوم از مقاله‌ی آموزش فعالسازی حالت تعمیر در وردپرس، به سراغ استفاده از افزونه‌ها می‌رویم. بهتر است در همین ابتدا اشاره کنم که افزونه‌ای که ما در این مقاله تصمیم به بررسی آن داریم، افزونه “WP Maintenance Mode & Coming Soon” نام دارد. این افزونه‌ی رایگان در زمان نگارش این مقاله بیش از 900 هزار نصب فعال دارد و توانسته امتیاز خوبی را از کاربران به دست آورد. خوشبختانه قسمت‌های مهم این افزونه به‌ زبان فارسی ترجمه شده و می‌توانید بدون هیچ مشکلی از کلیه خدمات آن استفاده کنید.

در اولین قدم باید نسبت به نصب و فعالسازی این افزونه اقدام نمایید. پس از فعالسازی افزونه، به سایدبار پیشخوان وردپرس و در میان گزینه‌های سربرگ «ابزار» یک امکان جدید با عنوان «حالت در دست تعمیر وردپرس» اضافه خواهد شد.

افزونه حالت تعمیر وردپرس

با کلیک بر روی این گزینه، می‌توانید کلیه تنظیمات افزونه WP Maintenance Mode & Coming Soon را در 4 سربرگ مشاهده نمایید. در ادامه‌ی این نوشته به بررسی کامل هر یک از این سربرگ‌ها خواهیم پرداخت.

سربرگ عمومی

تنظیمات موجود در این سربرگ به شرح زیر هستند.

آموزش فعاسازی حالت تعمیر در وردپرس

وضعیت: همانطور که مشخص است، از این بخش می‌توانید انتخاب کنید که حالت تعمیر در چه وضعیتی قرار داشته باشد؛ فعال یا غیرفعال.

دور زدن برای ربات‌های جستجو: این امکان مشخص می‌کند که آیا کراولرهای گوگل (Crawlers)، می‌توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند یا خیر. تعیین بهترین گزینه برای این بخش، به دلیلی بازمی‌گردد که شما را ملزم به استفاده از حالت تعمیر ساخته است. چنانچه تصمیم به اعمال تغییرات اساسی دارید، بهتر است این گزینه بر روی «خیر» تنظیم شود. در غیر این صورت می‌توانید آن را بر روی گزینه «بله» قرار دهید.

نقش پشت کار: این گزینه تعیین می‌کند که کدام گروه‌های کاربری می‌توانند به پیشخوان وردپرس دسترسی داشته باشند. لازم است اشاره کنم که امکان انتخاب چندین گروه کاربری مختلف در این گزینه وجود دارد. توجه داشته باشید که مدیر وب‌سایت، همواره به پیشخوان وردپرس دسترسی خواهد داشت.

نقش روی کار: این گزینه تعیین می‌کند که کدام گروه‌های کاربری می‌توانند صفحه حالت تعمیر را دور بزنند و ظاهر صفحات مختلف سایت را مشاهده کنند. لازم است اشاره کنم که امکان انتخاب چندین گروه کاربری مختلف در این گزینه وجود دارد. توجه داشته باشید که مدیر وب‌سایت، همواره به صفحات سایت دسترسی خواهد داشت.

برچسب متای ربات: از طریق این گزینه می‌توانید تعیین کنید که در زمان فعال بودن حالت تعمیر، صفحات شما در موتور جستجوی گوگل ایندکس (Index) شوند یا خیر. در صورت انتخاب گزینه Index، صفحات شما در موتور جستجوی گوگل ایندکس خواهند شد و در صورت انتخاب گزینه noindex، کراولرهای گوگل صفحات سایت شما را بدون بررسی رها خواهند کرد. پیشنهاد می‌کنیم که چنانچه سایت شما دچار مشکل فنی شده است، این گزینه را بر روی “noindex/nofollow” قرار دهید.

تغییر مسیر کردن: چنانچه تصمیم دارید که مشترکین سایت شما پس از ورود به حساب کاربری خود، به آدرس دیگری ریدایرکت (Redirect) شوند، می‌توانید لینک صفحه مقصد را در این قسمت وارد نمایید.

استثنا: از طریق این بخش می‌توانید صفحاتی که مایل نیستید در حالت تعمیر قرار بگیرند را مشخص کنید. سه استثنا به‌طور پیش‌فرض در این قسمت قرار دارند که نباید آن‌ها را تغییر داده یا حذف کنید. برای اضافه کردن برگه‌های سایت خود به حالت استثنا، تنها کافیست که نامک آن‌ها را در این بخش قرار دهید. برای مثال، چنانچه آدرس سایت شما example.com باشد و بخواهید برگه‌ای با آدرس “https://example.com/test” را استثنا کنید، تنها کافیست که عبارت “example” را در این بخش وارد نمایید. توجه داشته باشید که در هر خط تنها می‌توانید یک نامک را تعریف کنید.

اطلاع: با فعال بودن این گزینه، پیامی در تمامی صفحات پیشخوان وردپرس نمایش داده می‌شود که به شما اعلام می‌کند حالت تعمیر فعال است. متن این پیام مشابه زیر است.

حالت در دست تعمیر فعال است. لطفاً فراموش نکنید به‌محض انجام کار غیرفعال کنید.

چنانچه مایل به نمایش این پیام در صفحات پیشخوان سایت خود نیستید، می‌توانید این گزینه را بر روی «خیر» قرار دهید.

نهایتا با اعمال تنظیمات مدنظر خود، باید بر روی گزینه «ذخیره تنظیمات» کلیک نمایید.

هر زمان که مایل به بازنشانی تنظیمات این افزونه به حالت اولیه هستید، می‌توانید از کلید «بازنشانی تنطیمات» استفاده نمایید.

سربرگ طراحی

با استفاده از این سربرگ، می‌توانید صفحه‌ی حالت تعمیر خود را طراحی کنید. در این بخش می‌توانیم شاهد یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های افزونه WP Maintenance Mode & Coming Soon باشیم. بخش‌های مختلف این سربرگ به شرح زیر هستند.

طراحی صفحه حالت تعمیر در وردپرس

Select page: از این بخش می‌توانید صفحه‌ی حالت تعمیر خود را انتخاب کنید. با نصب افزونه WP Maintenance Mode & Coming Soon، به‌صورت خودکار یک برگه با نام “Maintenance Page” برای شما ایجاد می‌شود که صفحه‌ی پیش فرض حالت تعمیر سایت شماست، اما شما ملزم به انتخاب این صفحه نیستید!

شما می‌توانید یک برگه جدید در سایت خود ایجاد کنید و آن را با ابزار موردعلاقه خود، همچون المنتور (Elementor) یا Visual Composer طراحی کرده و به‌عنوان صفحه‌ی حالت تعمیر انتخاب نمایید. این، همان قابلیت بسیار کاربردی افزونه WP Maintenance Mode & Coming Soon است. قابلیت طراحی صفحه با استفاده از ابزارهای مختلف موجب می‌شود که بتوانید صفحه‌ای کاملا بهینه و مطابق با نیازهای خودتان طراحی کنید.

Pick a Template: از این بخش، می‌توانید یک قالب آماده برای صفحه‌ی حالت تعمیر خود انتخاب کنید. تمپلیت‌های این بخش به دو قسمت تقسیم شده‌اند. برخی از این قالب‌های آماده، اصطلاحا صفحات “Coming Soon” هستند. این صفحات شامل یک Widget شمارنده می‌شوند، که زمان بازگشت مجدد سایت را اعلام می‌کند. استفاده از این نوع صفحات در زمان جشنواره‌ها یا تغییر ظاهر سایت پیشنهاد می‌شود. سایر صفحات، همان صفحات حالت تعمیر هستند که به‌منظور برقراری شرایط پایدار در اکوسیستم سایت، پس از شرایط بحرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با انتخاب هریک از گزینه‌های بالا، تعدادی Template برای شما به نمایش در می‌آید که با هاور کردن (Hover) نشانگر موس بر روی آن‌ها، می‌توانید گزینه Import Template را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که با انتخاب هر Template، آن قالب در برگه “Maintenance Mode” سایت شما درون‌ریزی (Import) می‌شود.

سربرگ ماژول‌ها

این سربرگ کمی جنبه تخصصی دارد و بخش‌های مختلف آن، برای همگان کاربردی نیست. در 90 درصد مواقع، پیشنهاد می‌کنیم که این صفحه را بدون اعمال هیچ تغییری رها کنید؛ با این وجود، چنانچه مایل هستید که بتوانید اطلاعات صفحه‌ی تعمیر سایت خود را از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) مشاهده نمایید، می‌توانید از طریق این سربرگ، نسبت به اعمال تنظیمات موردنیاز خود اقدام نمایید.

کاربردی‌ترین قابلیت این بخش، قابلیت «آمار» است. برای اینکه متوجه شوید که در این قسمت، می‌توانید آمار چه موضوعی را ببینید، لازم است که به بررسی سربرگ بعدی بپردازیم.

سربرگ مدیریت ربات

یکی دیگر از قابلیت‌‌های بسیار جالب افزونه WP Maintenance Mode & Coming Soon، به سیستم ربات این افزونه بازمی‌گردد. بهترین روش برای درک عملکرد این قابلیت، این است که پس از فعالسازی آن، با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Ctrl+Shift+N” یک برگه ناشناس در مرورگر خود باز کنید و سپس با مراجعه به آدرس سایت خود در این صفحه، عملکرد این ربات را بررسی نمایید.

در اولین قدم، باید وضعیت ربات را بر روی حالت «فعال شد» قرار دهید. پس از آن می‌توانید نامی برای ربات خود تعریف کنید و یک آواتار (می‌توان گفت تصویر پروفایل!) برای آن تعیین کنید. این مراحل، مراحل شخصی‌سازی ربات شماست.

آموزش فعالسازی صفحه تعمیر و نگهداری

پس از آن یک سری فیلد مشخص برای شما تعریف شده، که متن‌های از پیش ساخته، به خوبی نشان می‌دهد که جریان از چه قرار است. این ربات تنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید آمار بازدیدکنندگان سایت خود را، در حالی که سایت در حالت تعمیر قرار داشته‌ است، مشاهده کنید؛ آن هم در صورتی که بتوانید کاربران را به خوبی تشویق به این کار نمایید.

این ربات دارای دو متغیر (Wildcard) مختلف است که یکی توسط شما تعیین می‌شود و دیگری بر اساس داده‌های کاربر سایت تعیین خواهد شد. این دو متغیر به ترتیب عبارتند از:

  • {bot_name} – نام ربات که توسط شما تعیین شده است.
  • {visitor_name} – نام بازدیدکننده سایت که از طریق یک فیلد از کاربر دریافت می‌شود.

شما می‌توانید از این دو متغیر در پیام‌هایی که برای ربات تعریف می‌کنید، استفاده نمایید، که این متغیرها، بر اساس داده‌های دریافتی ربات تکمیل می‌شوند.

نهایتا باید اشاره کنم که در قسمتی از فرآیند ارتباط ربات با کاربر، یک سوال شرطی توسط ربات مطرح می‌شود که پاسخ کاربر در این مرحله تعیین‌کننده خواهد بود. در توضیحات ربات به‌خوبی مشخص شده که فرآیند این کار به چه شکل است، اما در تصویر زیر، ما این مراحل را با شماره‌گذاری برای شما مشخص کرده‌ایم.

آموزش کار با افزونه WP Maintenance Mode & Coming Soon

در شرایطی که کاربر تمایلی به اطلاع از پایان یافتن حالت تعمیر نداشته باشد، ربات با یک پیام مناسب کاربر را بدرقه می‌کند. همچنین، چنانچه کاربر مایل به دریافت اعلان پایان یافتن حالت تعمیر باشد، ربات اقدام به دریافت ایمیل کاربر می‌نماید و نام و ایمیل او را در یک دیتابیس مشخص ذخیره می‌کند. این اطلاعات از طریق سربرگ ماژول‌ها، قابل مشاهده هستند و می‌توانید ایمیل کاربران را در یک فایل CSV دریافت نمایید.

نحوه بررسی آمار صفحه حالت تعمیر وردپرس

لازم است مجددا اشاره کنم که سیاست برقراری ارتباط صحیح با کاربران در زمان فعال بودن حالت تعمیر، بسیار مهم است. استفاده از متون مناسب در کنار رابط کاربری زیبا، موجب می‌شود که تجربه کاربری (User Exprience) سایت شما ارتقا یابد و بتوانید ارتباطی بهتر با کاربران سایت خود برقرار نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ، به بررسی نحوه فعالسازی حالت تعمیر در سایت‌های وردپرسی پرداختیم. استفاده درست از این حالت، موجب می‌شود که بتوانید به‌راحتی و بدون اینکه آسیبی به تجربه کاربری سایت شما وارد شود، مشکلات سایت را برطرف نموده یا فرآیندهای مدنظر خود را مدیریت نمایید.

بد نیست اشاره کنیم که در بازه‌های زمانی طولانی مدت، سایت خود را بر روی حالت تعمیر قرار ندهید. در کلیه روش‌هایی که منجر به فعالسازی حالت تعمیر در سایت شما می‌شود، تمامی صفحات از طریق ریدایرکت با کدهای مختلف (همچون 307) به صفحه‌ی حالت تعمیر ریدایرکت می‌شوند که این مسئله در بازه زمانی طولانی مدت می‌تواند مشکل ساز شود. ریدایرکت 307 به گوگل می‌گوید که یک صفحه موقتا از دسترس خارج شده و به‌زودی به حالت عادی خود بازمی‌گردد. همین مسئله موجب می‌شود که در زمان فعال بودن حالت تعمیر، امتیاز SEO صفحات سایت شما کاهش نیابد. در همین شرایط، چنانچه ربات‌های گوگل به دفعات زیادی با این ریدایرکت مواجه شوند، ممکن است احتمال را بر این مبنا بگذارند که سایت شما غیرفعال شده است و شما با استفاده از ریدایرکت 307، تصمیم به فریب گوگل داشته‌اید!

این مسئله می‌تواند در بازه‌های زمانی طولانی (همچون بیشتر از 3 روز تا 1 هفته)، برای شما دردسرساز شود.

نهایتا امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم نت افراز، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شماست. پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

5 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد کاظمی
1 سال قبل

با تشکر بسیار فراوان از مقاله شما

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  محمد کاظمی
1 سال قبل

با تشکر فراوان از شما دوست عزیز و گرامی

اصغر پورنصیر
1 سال قبل

مقاله عالی ای بود

سید حمزه طباطبایی
مسئول بلاگ
پاسخ به  اصغر پورنصیر
1 سال قبل

ممنون از شما دوست عزیز

دکمه بازگشت به بالا