آموزش

ویرایش فایل php.ini و متغیرهای آن با استفاده از فایل .htaccess

How to override php.ini configurations using .htaccess

به دلیل اشتراکی بودن اکثر هاست‌ها و همچنین رعایت کردن برخی مسائل امنیتی، دسترسی مستقیم کاربر به php.ini محدود می‌باشد. اما راهکارهای دیگری مانند دسترسی از طریق user.ini و .htaccess وجود دارد. در آموزش قبلی امکان ویرایش فایل php.ini از طریق user.ini را مورد بررسی قرار دادیم. اما به دلیل تفاوت پیکربندی سرویس‌ها در برخی شرکت‌ها مانند نت‌افراز، که این تفاوت بین سرویس‌های استاندارد و سرویس‌های حرفه‌ای می‌باشد، تنظیمات فایل php.ini و متغیر‌های آن نیز متفاوت می‌باشد. برای مشاهده این تنظیمات مربوط به سرویس‌های استاندارد می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

ویرایش فایل php.ini و متغیرهای پیش فرض با فایل user.ini

این تفاوت در اصل مربوط به نوع وب سرور‌ها، یعنی Apache و LiteSpeed، می‌باشد. در ادامه به معرفی تغییرات پی اچ پی در .htaccess که مربوط به سرویس‌های حرفه‌ای نت‌افراز است می‌پردازیم. این تغییرات عبارتند از:

آموزش ساخت فایل .htaccess

به طور معمول، فایل htaccess. در شاخه‌های اصلی وجود دارد. اما در صورتی که این فایل قبلا ایجاد نشده باشد، می‌توانید از طریق بخش مدیریت فایل در پنل دایرکت ادمین، این فایل را ایجاد کنید.

بدین منظور ابتدا وارد دایرکت ادمین می‌شویم. (برای اطلاع از نحوه ورود به دایرکت ادمین از آموزش زیر استفاده کنید.)

آموزش ورود به دایرکت‌ادمین

سپس بر روی گزینه “مدیریت فایل” کلیک کنید.

ورود به مدیریت فایل
ورود به مدیریت فایل

در صفحه باز شده، شاخه‌ای را که می‌خواهید در آن تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید انتخاب کنید. سپس راست کلیک کرده و گزینه “New File” را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از آیکن ایجاد فایل جدید در منوی بالا استفاده کنید.

ایجاد فایل جدید

سپس در قسمت Name ، به صورت انگلیسی “htaccess. ” را وارد کنید و بر روی ok کلیک کنید.

ساخت فایل htaccess

 

نمایش خطاهای PHP در php.ini

یکی از کاربردی‌ترین متغیرها، امکان نمایش خطا است. این قسمت به ما کمک می‌کند که در صورت وجود مشکل هنگام آپلود قالب و یا عدم نمایش صفحه و یا مشاهده ی صفحه سفید از بروز خطای مورد نظر مطلع شویم.

برای روشن کردن نمایش خطا :

php_flag display_errors on

و برای خاموش کردن نمایش خطا :

php_flag display_errors off

با انجام این کار می‌توانیم خطا را مشاهده کرده و در جهت رفع آن اقدام کنیم.

محدودیت حافظه

برای اعمال محدودیت‌هایی برای حافظه می‌توانید از دستورات زیر استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این تغییرات برای سرویس‌های کلاد لینوکس ممکن است مشکل ساز باشد. اما نت‌افراز از کلاد لینوکس استفاده نکرده و اعمال این تغییرات بی‌خطر می‌باشد.

php_value memory_limit 256M

توجه داشته باشید که برای مثال در این بخش محدودیت حافظه مقدار 256 مگابایت در نظر گرفته شده است.

محدودیت حجم آپلود

یکی از مشکلات اکثر کاربران محدودیت حجم آپلود فایل در PHP است. این محدودیت با استفاده از کد زیر قابل رفع بوده اما ممکن است در برنامه هایی مثل وردپرس با اعمال آن تغییری ایجاد نشود.

در صورتی که از تنظیمات انجام شده و استفاده صحیح کد زیر مطمئن هستید (فقط عددی که در وردپرس مشاهده می کنید تغییر نکرده است) می توانید بدون توجه به عدد ذکر شده آپلود را با بیشتر از 8 مگابایت انجام دهید.

php_value upload_max_filesize 100M

php_value post_max_size 100M

در مثال فوق حداکثر حجم آپلود برابر با 100 مگابایت در نظر گرفته شده است. همچنین Post Max Size برای محدودیت آپلود فایل نیاز است که اعمال شود.

محدودیت متغیرها

در بعضی از موارد، مخصوصا در سایت‌های وردپرسی، به دلیل وجود منوهای زیاد، متغیرهای زیادی در php به وجود خواهد آمد که با توجه به تنظیمات سرورها ممکن است سایت دچار مشکل شود.

بدین منظور می‌توان از متغیر Max Input Vars استفاده کرد. این متغیر به صورت زیر در سرویس‌های حرفه‌ای اعمال می‌شود.

php_value max_input_vars 6000

به عنوان مثال مقدار حداکثر تعداد متغیرها، 6000 در نظر گرفته شده است.

حداکثر زمان اجرا

حداکثر زمانی که برنامه می تواند در پروسه پی اچ پی باقی بماند در این کد قابل تغییر خواهد بود. عدد ذکر شده بر اساس ثانیه است و در صورتی که بار بیش از حدی را به سرور وارد کند پروسه متوقف (kill) می‌شود.

php_value max_execution_time 300

لطفا توجه داشته باشید که آموزش گفته شده مخصوص سرویس‌های حرفه‌ای نت‌افراز که از وب سرور LiteSpeed استفاده می‌کند می‌باشد. برای سرویس‌های اقتصادی و استاندارد که از وب سرور Apache استفاده می‌کنند، می‌توانید به آموزش زیر مراجعه نمائید.

ویرایش فایل php.ini و متغیرهای پیش فرض با فایل user.ini

شاد و پیروز باشید.

3.9 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
6 ماه قبل

بسیار عالی .. دقیقا مشکل همین بود نت فراز فایل php.ini پیدا نمیشه به دلیلی این که هاست اشتراکی هست مممنونم از شما از .htaccess کاملا درست میشه

دکمه بازگشت به بالا