آموزشتجارت الکترونیکهاست

ابزار Postmaster Tools گوگل : نحوه اتصال، استفاده و کاربردها

Google Postmaster Tools Ultimate Guide

به عنوان صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی که تصمیم به راه اندازی یک جشنواره فروش و معرفی آن از طریق ایمیل مارکتینگ دارید یا به عنوان شخصی که تازه سایت خود را راه‌ اندازی کرده و می‌خواهید وضعیت ایمیل‌های ارسالی از طریق سرور سایتش را بررسی کنید، ابزار Postmater Tools گوگل یک راه حل مناسب است. گوگل Postmaster Tools یک ابزار کارآمد دیگر از غول تکنولوژی دنیاست که آمده تا سرویسی رایگان و کم‌رقیب در صنعت ایمیل مارکتینگ باشد.

صاحبان سایت‌ها می‌توانند با استفاده از این ابزار رایگان گوگل به خوبی آمار ایمیل‌های ارسالی خود را بررسی کنند و مواردی همچون نرخ تعامل کاربران با ایمیل‌های ارسالی، نرخ اسپم شدن ایمیل‌ها، حساب‌های ایمیل رها شده و بسیاری از موارد دیگر را مشاهده کنند.

به سبب مشترک بودن سرورهای این سرویس با کلاینت Gmail، می‌توان انتظار داشت که بهترین داده‌ها را بتوان برای کسب و کارهای ایرانی دریافت کرد؛ چراکه بر اساس اطلاعات موجود، سرویس Gmail، پراستفاده‌ترین کلاینت ایمیل در ایران است.

برخلاف اکثر سرویس‌های آنالیز ایمیل، Postmaster Tools رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و در عین سادگی، بهترین اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارد. برخلاف سرویس‌هایی همچون Analytics گوگل، که در زمان نگارش این نوشته بنابر سیاست‌های گوگل در دسترس ما نیستند، ابزار Postmaster Tools، همچنان در دسترس است و همه کاربران می‌توانند تنها با داشتن یک آدرس Gmail، از این سرویس بهره‌مند شوند.

به طور ساده، می‌توان گفت Google Postmaster Tools یک امکان کارآمد و عالی از کمپانی گوگل است که به ارسال کنندگان ایمیل اجازه می‌دهد تا مشکلات ارسال و دریافت را شناسایی و عیب‌یابی کنند. این ابزار، برخی فاکتورهای ضروری را در مورد معیارهای مهم در بحث ارسال ایمیل ارائه می‌دهد. این فاکتورها می‌توانند مشکلات مختلف در بحث ارسال ایمیل را شناسایی کنند. به گفته Gmail، استفاده از این ابزار می‌تواند سلامت برنامه ایمیل شما را مشخص کرده و به کاهش میزان اسپم و شناسایی اسپمرها کمک شایانی خواهد کرد.

در این مقاله از نت افراز بلاگ، می‌خواهیم به سراغ این ابزار کارآمد گوگل برویم که ارزشی کمتر از ابزارهایی همچون گوگل Analytics یا Search Console ندارد، اما در ایران کمتر شناخته شده است و بسیاری از مدیران سایت‌ها از وجود آن بی‌خبر هستند. تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

اتصال Google Postmaster Tools به سایت

گوگل اتصال ابزارهای خود به سایت‌ها را بسیار آسان کرده است. این پروسه در اکثر سرویس‌های آنلاین این شرکت مشابه است و می‌توان گفت که اتصال Postmaster Tools به سایت، به آسانی انجام می‌شود.

در ابتدا تنها کافیست که با استفاده از حساب کاربری Gmail خود وارد صفحه Postmaster Tools شوید. اگر از مرورگر Chrome استفاده می‌کنید و همگام سازی (Sync) اطلاعات مرورگر بر روی حساب کاربری Gmail را فعال کرده‌اید، این پروسه به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و می‌توانید حساب کاربری خود را در سمت راست مشاهده کنید.

اگر مایل هستید که کل تیم مارکتینگ بتوانند به اطلاعات Postmaster Tools دسترسی داشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم که یک حساب Gmail جدید ایجاد کنید و از این حساب تنها بر روی Postmaster Tools استفاده کنید. با این کار می‌توانید اطلاعات حساب Gmail ایجاد شده را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارید و همگی بتوانید از اطلاعات این سرویس استفاده کنید.

اتصال سایت به ابزار postmaster tools گوگل

مشخص کردن آدرس دامنه

زمانی که وارد صفحه Postmaster Tools شدید، تنها کافیست که بر روی دکمه قرمز رنگ دایره شکلی که در گوشه پایین سمت راست قرار دارد کلیک کنید. با این کار یک پنجره جدید برای شما باز خواهد شد که باید در آن آدرس سایت خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که تنها باید آدرس دامنه را به همراه پسوند آن وارد کنید و نیازی به استفاده از www یا https در ابتدای دامنه نیست.

به عنوان مثال، ما برای دامنه‌ی تستی خود آدرس را به شکل زیر وارد می‌کنیم:

netafrazblog.ir

پس از این کار، گوگل به شما یک مقدار (Value) برای ایجاد یک رکورد TXT می‌دهد. برای اینکه تایید کنید، دامنه وارد شده متعلق به شماست، باید از طریق پنل کاربری خود یک رکورد TXT ایجاد کنید و مقدار داده شده در این صفحه را به جای مقدار رکورد TXT قرار دهید.

افزودن رکورد txt برای postmaster tools

پیش از این در مقاله‌ای جامع به نحوه ایجاد رکورد، در پنل دایرکت ادمین نت افراز اشاره کرده‌ایم. برای مطالعه این مقاله و ایجاد رکورد، می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

احراز مالکیت

چنانچه در این مرحله به ناحیه کاربری سایت خود دسترسی دارید، می‌توانید رکورد TXT خود را ایجاد کنید و بر روی گزینه Verify کلیک کنید. با این کار Domain Zone سایت شما به وسیله گوگل بررسی خواهد شد و در صورت وجود رکورد TXT، شما به عنوان مالک دامنه و سایت، می‌توانید نسبت به بررسی آمار ایمیل‌های ارسالی خود اقدام کنید. در برخی موارد ممکن است که بین 5 دقیقه تا چند ساعت، بروزرسانی رکوردهای دامنه زمان ببرد، از همین رو اگر با تلاش اول موفق به تایید دامنه خود نشدید، اصلا نگران نشوید و سعی کنید پس از گذشت چند دقیقه مجدد امتحان کنید. لازم به ذکر است که مقدار رکورد TXT شما به‌وسیله گوگل تغییر نخواهد کرد و بنابراین برای هر بار تست، نیاز به ایجاد یک رکورد TXT جدید ندارد.

اگر بنابر هر دلیلی به ناحیه کاربری سایت خود دسترسی ندارید، باز هم هیچ مشکلی نخواهید داشت. مثلا اگر کارمند شرکتی هستید و از شما خواسته شده که سایت را به ابزار Postmaster Tools متصل کنید، تنها کافیست پس از دریافت مقدار رکورد TXT، بر روی گزینه Not Now کلیک کنید. با این کار این رکورد TXT برای شما رزرو خواهد شد و فقط باید این مقدار را به مدیر بخش خود انتقال دهید تا این رکورد ایجاد شود. پس از ایجاد این رکورد، تنها کافیست که مجددا به صفحه Postmaster Tools بازگردید. در زمان مراجعه دوم، دیگر نیازی به وارد کردن آدرس سایت خود نخواهید داشت و تنها کافیست که بر روی گزینه Verify در کنار آدرس سایت خود کلیک کنید تا فرآیند تایید مالکیت سایت به اتمام برسد.

اتصال سایت به postmaster tools

نهایتا چنانچه با تصویر بالا مواجه شدید، یعنی فرآیند تایید مالکیت سایت با موفقیت صورت گرفته است.

موفق به تایید مالکیت نمی‌شوم!

تاکنون بر اساس تست‌هایی که در تیم نت افراز انجام داده‌ایم و همچنین گزارشاتی که از همراهان نت افراز بلاگ دریافت کرده‌ایم، مشکلی با تایید مالکیت از طریق رکورد TXT مشاهده نشده است. با این حال، مشاهده کردیم که گوگل یک راه دیگر برای تایید مالکیت سایت به ابزار Postmater Tools اضافه کرده است، که تصمیم گرفتیم به بررسی آن هم بپردازیم.

در حقیقت روش جدید با روش سابق تفاوت زیادی ندارد و تنها به جای استفاده از رکورد TXT می‌توانید از یک رکورد CNAME استفاده کنید. نکته اینجاست که استفاده از رکوردهای CNAME قلق خاص خود را دارد.

استفاده از رکورد CNAME برای Postmaster tools

برای تایید مالکیت با رکورد CNAME، گوگل مقدار مولفه Name از رکورد را در اختیار شما قرار می‌دهد و در زمان ثبت رکورد، نمی‌توانید از Name یا به عبارتی از لیبل دلخواه خودتان استفاده کنید.

تایید مالکیت با استفاده از رکورد CNAME

برای استفاده از رکورد CNAME به جای رکورد TXT، تنها کافیست بر روی نوشته قرمز رنگ “Adding a CNAME record” کلیک کنید. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، با کلیک بر روی این نوشته، به جای مقدار قبلی TXT، به شما دو مقدار جدید ارائه خواهد شد که یکی برای Host و دیگری برای Target رکورد CNAME است. برای اضافه کردن این رکوردها به Domain Zone سایت خود، پس از ورود به پنل دایرکت ادمین نت افراز، بر روی گزینه مدیریت DNS، کلیک کنید.

استفاده از رکورد CNAME برای اتصال postmaster tools به سایت

در صفحه جدید مطابق زیر عمل کنید:

  • در پایین صفحه تنظیمات DNS به قسمت افزودن رکورد دامنه بروید.
  • مقدار Host را در ستون سمت چپ عبارت CNAME قرار دهید.
  • مقدار Target را در ستون سمت راست قرار دهید.
  • نهایتا مطابق با تصویر، بر روی گزینه افزودن در کنار رکورد CNAME کلیک کنید.

با این کار، رکورد CNAME برای تایید مالکیت سایت و دامنه برای شما ایجاد خواهد شد و می‌توانید با بازگشت به صفحه Postmaster Tools، فرآیند احراز مالکیت را با کلیک بر روی کلید Verify به اتمام برسانید.

نهایتا چنانچه احراز مالکیت باموفقیت به اتمام برسد، در کنار نام دامنه خود و در زیر ستون Status می‌توانید نوشته Verified را مشاهده کنید.

نحوه کار با پنل Postmaster Tools گوگل و مشاهده آمار سایت

اکنون که به گوگل مالکیت سایت خود را ثابت کردید، نوبت این شرکت است که قدرت خودش در جمع آوری داده‌ها را به شما اثبات کند!

مهم‌ترین نکته پس از فعالسازی ابزار Postmaster Tools این است که گوگل حداقل به مدت 3 تا 7 روز برای جمع آوری داده‌های سایت شما زمان نیاز دارد، تا بتواند اطلاعات همه‌ی بخش‌های مختلف Postmaster Tools را تکمیل کند. با این حال، چنانچه دقیقا پس از فعالسازی Postmaster Tools یک ایمیل مارکتینگ بزرگ را اجرا کنید، می‌توانید داده‌های کمپین خود را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید!

اطلاعات گوگل Psotmaster Tools به 7 بخش مختلف تقسیم می‌شود که برای مشاهده‌ هر بخش، باید بر روی فلش کوچک قرار گرفته بر روی بخش فعلی کلیک کنید. با این کار می‌توانید به قسمت مدنظر خود مراجعه کرده و اطلاعات موردنیاز خود را مشاهده کنید.

این 7 بخش به ترتیب عبارتند از:

  • Spam Rate = در واقع مشخص‌کننده واحد و درصدی است که ایمیل ارسالی شما اسپم تشخیص داده شده و به پوشه اسپم منتقل شود. در اینجا می‌توان با استفاده ابزارهای گوگل از اسپم شدن ایمیل‌ها مطلع شد.
  • IP Reputation = روزانه حملات امنیتی مختلفی از منابع متعدد در بستر اینترنت انجام می‌شود. تمامی این حملات (حملات DDOS، اسپمرها، فیشرها، Malwareها و…) تهدیدات رایجی هستند که تمامی شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا در شبکه خود از آن در امان مانده و امنیت خود را حفظ کنند. شناسایی آی‌پی‌های انجام دهنده حملات به وسیله نیروی انسانی، کاری بسیار زمان بر و پیچیده است. همچنین بسیاری از شرکت‌ها، منابع انسانی لازم جهت مقابله با آن را ندارند. IP Reputation یک قابلیت و ویژگی بسیار کارآمد است. در این مورد، یک بانک اطلاعاتی که شامل لیستی از آدرس‌های آی‌پی مخرب هستند را در اختیار شما قرار می‌دهد. درضمن امکاناتی لازم و کاربردی جهت جلوگیری از دسترسی برخی کاربران را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. این ویژگی می‌تواند با شناسایی زودهنگام، دقیق و به روزشده‌ی خود، به شما کمک کند تا هکرها و حملات را قبل از این که سرورهای شما را، مورد هدف قرار داده و شناسایی و مسدود کنید.
  • Domain Reputation = معمولا سرورهای DNS یک ابزار محبوب در بین هکرها برای حملات مختلف از جمله DDoS هستند. بطور معمول حملات سنگین و گسترده DDoS در حجم بزرگ، از سرورهای DNS کمک می‌گیرند. زیرا این سرورها ترافیک را با تکرار و افزایش اندازه Packetهای ارسال شده به اهداف حمله DDoS افزایش می‌دهند. سرویس Domain Reputation یک لیست به روز شده منظم از آسیب‌پذیری‌های Fully Qualified Domain Name (FQDNs) را ارائه می‌دهد. این سرویس برای جلوگیری از رسیدن سایت‌های شناخته‌شده آلوده به DNS Server و کمک به جلوگیری از حملاتی که -از یک IP حمله کننده نامشخص برای سرقت دامین نیم‌ها استفاده می‌کنند- محافظت و جلوگیری می‌کند.
  • Feedback Loop = به صورت لغوی، به معنی حلقه بازخورد است. اگر شما یک فرستنده ایمیل با حجم زیاد هستید، می‌توانید از حلقه بازخورد (FBL) برای شناسایی کمپین‌هایی در ترافیک خود استفاده کنید که حجم بالایی از شکایات را از کاربران Gmail دریافت می‌کنند. پارامتر انحصاری گوگل برای بازخود کاربران (FBL) برای تشخیص سوء استفاده از خدمات در این زمینه کاربرد زیادی دارد.

    توجه داشته باشید که داده‌های ذخیره شده در FBL فقط به گیرندگان gmail.com@ مربوط می‌شود.

  • Authentication = همان احراز هویت است. برای استفاده از Google Postmaster، لازم است تا دامنه‌ها را احراز هویت کرده و مالکیت خود را به Google Postmaster اضافه و تأیید نمائید. فاکتور دامنه برای احراز هویت در اینجا DKIM است که برای احراز هویت ایمیل شما استفاده می‌شود. Google Postmaster از DKIM شما برای شناسایی ترافیک ایمیل شما و ارائه دسترسی به تجزیه و تحلیل ترافیک استفاده می‌کند.
  • Encryption = به معنای رمزنگاری است. این داشبورد نشان می‌دهد که چند درصد از ترافیک ورودی و خروجی ایمیل‌های شما رمزگذاری شده است. در واقع این گزینه، متدی جهت تامین امنیت دیتای رد و بدل شده در ایمیل‌ها با استفاده از پروتکل‌های امنیتی مانند TLS است.
  • Delivery Errors = به صورت ساده، این نمودار نشان می‌دهد که چند درصد از کل ایمیل‌های شما در مقایسه با تمام ترافیک احراز هویت شده، ارسال موفق داشته یا ناموفق بوده‌اند. در یک نمودار مشخص در این بخش می‌توانید فهرستی از دلایل وجود مشکلات در ایمیل ها را مشاهده کنید. در واقع برای مانیتورینگ مشکلات و بررسی لاگ‌ها استفاده می‌شود.

این عناوین بسیار کامل به نظر می‌رسند! شما هم مثل ما فکر می‌کنید؟

در ادامه به بررسی هر یک از این بخش‌ها خواهیم پرداخت و نگاه می‌کنیم که از هر قسمت چه اطلاعاتی را می‌توانیم به دست بیاوریم.

نرخ اسپم یا Spam Rate

نرخ اسپم (هرزنامه)، یکی از کارآمدترین و در عین حال جذاب ترین داده‌‌های قابل مشاهده در ابزار  Postmaster Tools گوگل است. این بخش به شما کمک می‌کند که متوجه شوید، چند درصد از کاربرانی که ایمیل شما را در Inbox خود مشاهده کرده‌اند، آن را به عنوان اسپم علامت گذاری کرد‌ند. نکته قابل توجه هم دقیقا همینجاست!

نرخ اسپم postmaster tools

برخی از کاربرانی که از Postmaster Tools گوگل استفاده می‌کنند، ممکن است نرخ اسپمی کمتر از 1 درصد یا حتی صفر مشاهده کنند. در اکثر موارد این کاربران نمی‌دانند که نرخ Spam ارائه شده در این بخش با فرمول زیر به دست می‌آید.

نرخ اسپم = 100 x ( ایمیل‌های ارسالی به INBOX ÷ تعداد ایمیل‌هایی که کاربران به پوشه Spam انتقال دادند)

نکته اینجاست که این نرخ Spam بر اساس برخورد کاربران با ايميل‌های شماست و نه بر اساس ربات‌های گوگل!

به طور مثال، ممکن است شما 3000 ایمیل ارسال کرده باشید که تنها 1000 ایمیل شما از فیلتر ربات‌های گوگل عبور کرده و به پوشه Inbox کاربران هدفتان ارسال شده باشد. نرخ اسپمی که ابزار Postmaster Tools گوگل به شما می‌دهد، 1000 ایمیل را در فرمول قرار می‌دهد و نه 3000 ایمیلی که شما ارسال کرده‌اید.

برای دريافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ايميل‌های Spam و راه‌های جلوگیری از اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی از طریق سرور سایت، می‌توانید به آموزشی که پیش از این در نت افراز بلاگ برای شما تهیه کرده‌ایم مراجعه کنید.

روش‌های جلوگیری از اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی سایت

 

اعتبار IP یا IP Reputation

اعتبارِ بیشتر IP موجب می‌شود که ربات‌های گوگل با حساسیت کمتری به بررسی ایمیل‌های شما بپردازند. همانطور که در دنیای واقعی، افراد معتبر کمتر سوال و جواب می‌شوند، در دنیای ایمیل‌ها هم IP ها و دامنه‌های معتبر شانس بیشتری برای عبور از فیلترهای گوگل و رساندن خود به پوشه Inbox کاربران دارند.

اعتبار دامنه در ابزار postmaster tools

چنانچه ايميل‌های ارسالی زیادی از سمت سرور شما به کاربران ارسال شود و حجم زیادی از این ایمیل‌ها به عنوان ایمیل اسپم نشانه گذاری شوند، اعتبار IP شما کاهش خواهد یافت. این موضوع در زمان استفاده کاربران از هاست‌های اشتراکی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که چندین سایت در یک زمان در حال استفاده از یک سرور مشترک با IP مشترک هستند.

هر سرور یک IP خاص دارد و کاربرانی که از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنند، همگی از همین IP مشترک برای ارسال ايميل‌های خود بهره می‌برند (به جز مواردی که کاربر سرور ایمیل مجزا تهیه کرده باشد).

در شرایطی که سایر سایت‌های حاضر بر روی سرور نرخ Spam بالایی داشته باشند، متاسفانه اعتبار IP سرور کاهش پیدا می‌کند و از این پس شانس انتقال ايميل‌های ارسالی از این سرور به پوشه Spam افزایش می‌یابد. اما آیا گوگل از این موضوع اطلاع ندارد؟

مطمئنا گوگل بهتر از هر شرکت دیگری از این موضوع مطلع است. همچنین این غول تکنولوژی آمریکایی، راهکاری را برای مدیران سایت‌هایی که از سرویس‌های میزبانی اشتراکی استفاده می‌کنند ارائه کرده است. این راهکار چیزی نیست جز اضافه کردن یک معیار دیگر، به نام اعتبار دامنه. در بخش بعدی به سراغ معرفی این بخش رفته‌ایم.

همچنین برای کاهش واکنش‌های منفی کاربران که موجب می‌شود ایمیل شما را به عنوان اسپم نشانه‌ گذاری کنند، پیش از این راهکارهای کاملی ارائه کردیم که می‌توانید با مطالعه مقاله روش‌های پیشگیری از اسپم شدن ايميل‌های ارسالی سایت به آن‌ها دست یابید.

اعتبار دامنه یا Domain Reputation

اکثر ایمیل مارکترها که اطلاعات بروزتری دارند، امروزه بیشتر از اعتبار IP، به دنبال افزایش اعتبار دامنه هستند. پس از اینکه تعداد وب‌سایت‌های فعال در جهان ارتقای چشمگیری پیدا کرد و سرویس دهندگان از سرویس‌های اشتراکی رونمایی کردند، بحث اعتبار IP به یک مشکل بزرگ برای مدیران سایت‌ها تبدیل شد. این مشکل باعث شده بود که تلاش بسیاری از کاربران به دلیل خرابکاری‌های سایر افراد حاضر بر روی سرویس‌های میزبانی اشتراکی، بی‌فایده باشد. همین مشکلات و شکایت‌های مدیران سایت‌ها موجب شد که کلیه ارائه دهنگان سرویس ایمیل به فکر حل این مشکل بیفتند.

گوگل و Yahoo از جمله شرکت‌هایی بودند که مولفه اعتبار دامنه را به ربات‌های خود اضافه کردند، تا بتوانند به شکل بهتری ایمیل‌های ارسالی از طریق سرور سایت‌ها را بررسی کنند. سرویس Gmail در این سال‌ها به شدت به بررسی اعتبار دامنه‌ها می‌پردازد و می‌توان گفت که در این سال‌ها، اعتبار دامنه به اعتبار IP غلبه کرده است. این مسئله یکی از موضوعاتی است که به اهمیت مسئله برندینگ مربوط می‌شود و این مقاله جای مناسبی برای ارائه اطلاعات بیشتر در این رابطه نیست.

مهم‌ترین نکته این است که یک دامنه با اعتبار بالا، به طرز قابل توجهی بهتر از یک دامنه با اعتبار پایین بر روی یک سرور مشترک عمل خواهد کرد و شانس بسیار بیشتری برای رسیدن به پوشه Inbox مخاطبین هدف خود خواهد داشت.

پروژه حلقه بازخورد یا Feedback Loop

در حقیقت این بخش نشان دهنده یک معیار یا مولفه نیست. پروژه‌ی حلقه بازخورد یک برنامه از اقدامات گوگل است که در آن این شرکت اطلاعات کمپین‌های ایمیل مارکتینگ مختلف را جمع کرده و سعی دارد با استفاده از این داده‌ها، کار را برای ایمیل مارکترها ساده‌تر کند. گوگل ادعا دارد که همچون همیشه بر روی حریم شخصی کاربران حساس است، از همین رو هیچ اطلاعات شخصی در این داده‌ها موجود نیست.

گوگل در این برنامه تصمیم به ارائه گزارش مشکلات رایج در فرآیندهای ایمیل مارکتینگ دارد. به کمک اطلاعات این بخش، می‌توانید دلایل شکست خوردن کمپین‌های مختلف را متوجه شوید. همچنین این ابزار فقط به بررسی مشکلات نمی‌پردازد بلکه ترندهای روز دنیای ایمیل مارکتینگ را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

این پروژه همچنان جدید است و گوگل اطلاعات زیادی از آن منتشر نکرده است. برای مطالعه موارد بیشتر در رابطه با پروژه FBL گوگل که به حلقه بازخورد نیز معروف است، بر روی این لینک کلیک کنید.

احراز هویت یا Authentication

اگر مقاله «روش‌های پیشگیری از اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی از طریق سایت» را مطالعه کرده باشید، حتما دیده‌اید که در یکی از راهکارها به شما استفاده از رکوردهای SPF، DKIM و همچنین DMARC را معرفی کرده‌ایم. این رکوردها و قوانین کمک می‌کنند که کلاینت‌های ایمیل بتوانند فرستنده ایمیل را به بهترین شکل شناسایی کنند.

احراز هویت در postmaster tools

نبود رکوردهای DKIM و SPF موجب می‌شود که ایمیل شما همچون نامه‌ای باشد که در آن آدرس فرستنده مشخص نشده است. همانطور که شرکت پست چنین نامه‌هایی را ارسال نمی‌کند، کلاینت‌های ایمیل هم، چنین ایمیل‌هایی را به پوشه Inbox کاربران نمی‌برند. مولفه Authentication به بررسی همین مسئله می‌پردازد.

نمودار موجود در بخش احراز هویت بررسی می‌کند که چند درصد از ایمیل‌های ارسالی از طریق سرور شما توانسته‌اند قوانین مربوط به SPF، DKIM و DMARC را به درستی پشت سر بگذارند و از گوگل و کلاینت Gmail تاییدیه دریافت کنند.

توجه داشته باشید که همزمان با خرید سرویس میزبانی از نت افراز، رکوردهای DKIM و SPF به صورت خودکار در Domain Zone شما ثبت خواهند شد و نیاز به هیچ کار اضافی دیگر برای این دو رکورد نخواهید داشت. چنانچه مایل به ثبت رکورد DMARC هستید، برای دریافت راهنمایی‌های لازم می‌توانید از طریق ارسال تیکت، با تیم پشتیبانی در ارتباط باشید.

رمزنگاری یا Encryption

گوگل با استفاده از کلاینت Gmail، بزرگترین ارائه دهنده خدمت ایمیل در جهان است. این شرکت از سیستم امنیتی Transport Layer Security که به اختصار TLS نام دارد، برای جابه‌جایی ایمیل‌ها در سطح شبکه کمک می‌گیرد. همانطور که حدس می‌زنید، گوگل همچون همیشه به شدت بر روی مسئله امنیت حساسیت دارد و باید تلاش کنید که نمودار رمزنگاری شما هیچ گاه از 100% کمتر نشود، چرا که این مسئله حساسیت ربات‌های گوگل بر روی ایمیل‌های شما را دوچندان می‌کند.

می‌توان TLS را در دنیای ایمیل‌ها همچون SSL برای سایت‌ها دانست. چنانچه ایمیل‌های ارسالی از طرف شما به وسیله سیستم TLS رمزنگاری نشده باشد، یک علامت قفل قرمز رنگ بازشده در کنار ایمیل‌های ارسالی از طرف شما قرار می‌گیرد که به گیرنده این اخطار را می‌دهد که این ایمیل از امنیت کافی برخوردار نیست و رمزنگاری نشده است.

همینطور اگر ایمیل شما به وسیله سیستم TLS رمزنگاری شده باشد، این علامت به یک قفل بسته تبدیل خواهد شد. این آیکون‌ها در کلاینت Gmail، دقیقا همان آیکون‌هایی هشتند که در مروگر کروم در کنار آدرس سایت‌ها مشاهده می‌کنیم.

لازم است بدانید که ایمیل‌های رمزنگاری نشده، هرگز به پوشه Inbox نمی‌روند!

خطاهای ارسال یا Delivery Errors

گوگل در آخرین بخش از گزارشات ابزار Postmaster Tools، به سراغ خطاهای ارسال می‌رود. این موضوع که چند درصد از ایمیل‌های شما به دست مخاطبانتان نرسیده و علت این موضوع چه بوده است، قطعا می‌تواند در ادامه مسیر ایمیل مارکتینگ، کمک بسیاری مفیدی برای شما باشد.

توجه داشته باشید که بهترین شرکت‌ها هم با بهترین کادر مارکتینگ و فنی به سختی می‌توانند نرخ ارسال (Delivery Rate) بیشتر از 98 درصد داشته باشند. خطای ارسال بین 2 تا 6 درصد تقریبا مشکلی ندارد و بنابر دلایل مختلف همواره این میزان تغییر وجود دارد. در شرایطی که خطاهای ارسال شما بیشتر از 5 درصد شد، وقت آن رسیده که به دنبال دلایل این مشکل بگردید و برای حل آن‌ها تلاش کنید. هرچه خطاهای ارسال شما کاهش پیدا کند، اعتبار دامنه و IP شما بیشتر خواهد شد.

در شرایطی که گوگل بتواند مشکلات ارسال شما را تشخیص دهد، این موارد را در زیر نمودار خطاهای ارسال به شما اعلام می‌کند. در ادامه به بررسی خطاهایی می‌پردازیم که ابزار Postmaster Tools گوگل ممکن است به عنوان یک Delivery Error به شما معرفی کند.

انواع خطاهای ارسال در بخش Delivery Errors ابزار Postmaster Toos

Rate Limit Exceeded: نرخ ارسال ایمیل‌های دامنه یا IP سرور شما به طرز مشکوکی بیشتر از همیشه بوده و این مسئله موجب شده که یک محدودیت موقت برای شما تعریف شود. در این زمان ایمیل‌های ارسالی شما بررسی خواهد شد و چنانچه مشکلی مشاهده نشود، نرخ ارسال دامنه و IP افزایش پیدا می‌کند.

Suspected Spam: کلاینت Gmail تشخیص داده که شما در حال ارسال ایمیل‌های Spam بسیاری هستید.

Bad or Unsupported Attachment: فایل‌های ضمیمه ایمیل به وسیله کلاینت Gmail پشتیبانی نمی‌شوند و یا این فایل‌ها به عنوان ضمیمه مخرب تشخیص داده شده‌اند.

Sending IP has a Low Reputation: اعتبار IP به حدی پایین آمده که گوگل اجازه ارسال ایمیل از طریق آن IP را نمی‌دهد.

Sending Domain has a Low Reputation: اعتبار دامنه به حدی پایین آمده که گوگل اجازه ارسال ایمیل از طریق آن دامنه را نمی‌دهد.

IP/Domain is in One or More Pubkic RBLs: دامنه یا IP شما در لیست سیاه سازمان جهانی Real-time Blackhole Lists (RBL) قرار گرفته و هیچ سرویس دهنده‌ای خدمات ایمیل را به شما ارائه نمی‌کند. (این مشکل بسیار نادر است ولی اگر همچین خطایی را مشاهده می‌کنید، باید با تیم پشتیبانی RBL در ارتباط باشد.)

این‌ها تمام خطاهایی بود، که ممکن است ابزار Postmaster Tools گوگل به شما ارائه کند.

در این مرحله بررسی بخش‌های مختلف Postmaster Tools گوگل به پایان رسید و اکنون شما می‌توانید این ابزار کاربردی را به سایت خود متصل کنید و از این سرویس رایگان، نهایت استفاده را ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله از نت افراز بلاگ، به بررسی ابزار Postmaster Tools گوگل و نحوه اتصال آن به انواع سایت‌ها پرداختیم. این ابزار رایگان، همچون اکثر سرویس‌های دیگر این شرکت که برای مالکان سایت‌ها طراحی شده‌اند، به سادگی قابل فعالسازی است. شاید بتوان بهترین نقطه قوت این ابزار را ارتباط مستقیم آن با بزرگترین ارائه دهنده سرویس ایمیل (گوگل) و بزرگترین کلاینت ایمیلِ (Gmail) دنیا دانست. این مسائل کمک می‌کند که داده‌های دریافتی از Postmaster Tools بیشتر از هر سرویس دیگری به واقعیت نزدیک باشند. از طرفی گوگل پس از Yahoo، باسابقه‌ترین شرکت فعال در حوزه ایمیل است. همه‌ی این مسائل موجب می‌شوند که ما ابزار Postmaster Tools را یکی از 5 ابزار برتر ایمیل مارکتینگ بدانیم.

نهایتا امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم نت افراز، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شماست. پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وحید
1 سال قبل

ممنون اطلاعات خوبی بود

دکمه بازگشت به بالا