مطالب کاربردیدامنه

وضعیت های مختلف هویز Whois دامنه و معنا و راه حل آن

EPP Status Codes | What Do They Mean, and Why Should I Know

اگر صاحب دامنه برای وب‌سایت خود هستید، احتمالا نام هویز (Whois) تا به حال به گوشتان خورده است. به صورت خلاصه اطلاعات هویز، تمامی اطلاعات مربوط به دامنه است. برخی از این اطلاعات هنگام ثبت دامنه از شما گرفته شده است. برخی دیگر مربوط به وضعیت دامنه شما در اطلاعات و مشخصات هویز می‌باشد. در این آموزش قصد داریم وضعیت‌های مختلف هویز دامنه را بررسی کنیم.

قبل از هرچیزی توجه داشته باشید که برای دریافت اطلاعات هویز، می‌توانید از وب‌سایت‌های مختلفی استفاده کنید. اما پیشنهاد ما استفاده از وب‌سایت اصلی ICANN (ارائه دهنده خدمات مربوط به دامنه در کل جهان) است. البته هویز برخی پسوندهای کشوری و جدید، قابل مشاهده در این وب‎‌سایت نیست. بنابراین شما می‌توانید با جستجوی عبارت زیر در گوگل، برای پسوند خود، وب‌سایت‌هایی که هویز مربوطه به آن پسوند را نمایش می‌دهند را مشاهده خواهید کرد.

.ws tld whois

که در مثال بالا، .ws پسوند دامنه‌ای بود که هویز آن در ICANN قابل مشاهده نبود.

در این آموزش، متن وضعیت هویز دامنه، معنای آن به صورت کامل و نحوه‌ی رفع آن را به صورت کامل بیان می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

رجیسترر و رجیستری چیست؟

قبل از هرچیز، به دلیل استفاده بسیار از این دو اصطلاح، لازم است تا در مورد آن صحبت کنیم که اصلا رجیسترر و رجیستری چیست؟

رجیسترر چیست؟

ریجسترر (Registrar) به شرکتی گفته می‌شود که خدمات ثبت یا انتقال و تمدید دامنه را به شرکت‌های دیگر که عموما بعنوان ریسلر (Reseller) شناخته می‌شوند، ارائه می‌دهد.

به صورت کلی امکان ثبت یا انتقال و تمدید دامنه توسط رجیسترر برای کاربران نهایی نیز فراهم می‌باشد. اما قیمت تمام شده برای ثبت یا انتقال و تمدید دامنه از طریق رجیسترر برای تعداد دامنه‌های کم، بیشتر است.

منتها سیاست اصلی ریجسترر، ارائه خدمات ثبت یا انتقال و تمدید دامنه با تعداد بسیار زیاد و قیمت با تخفیف به ریسلرها بوده تا پشتیبانی و پاسخگویی به کاربران نهایی برعهده ریسلر می‌باشد.

رجیستری چیست؟

رجیستری (Registry) به شرکتی گفته می‌شود که وظیفه‌ی ارائه پسوند، ثبت و فعالسازی دامنه‌ای که توسط رجیسترر درخواست شده را بر عهده دارد. به صورت کلی هر پسوند دامنه (مانند .com .net .org و..) یک رجیستری مخصوص به خود دارد که می‌توانید لیست رجیستری‌های ICANN را در لیست زیر مشاهده کنید.

مشاهده لیست رجیستری‌های ICANN

به صورت معمول، ثبت، تمدید یا انتقال دامنه به صورت مستقیم از سمت رجیستری برای کاربر نهایی فراهم نشده است. بنابراین این وظیفه از طریق رجیسترر (Registrar) قابل انجام است.

برای مشاهده ثبت کننده دامنه، رجیسترر و رجیستری می‌توانید آموزش زیر را مطالعه کنید.

چگونه بفهمم دامنه ام را در کدام شرکت ثبت نام کرده‌ام؟

توجه داشته باشید که در این آموزش، هرجا صحبت از “تماس با رجیسترر” شده است، منظور ما “شرکتی است که دامنه را در این شرکت ثبت کرده‌اید”

ممکن است این شرکت رجیسترر یا Reseller باشد. مانند نت‌افراز که یک Reseller است.

جدول کلی نوع وضعیت هویز دامنه و معنای آن

در این بخش، تمامی حالت‌هایی که ممکن است در هویز دامنه نمایش داده شود را برای شما بیان می‌کنیم. این اطلاعات به صورت مستقیم از وب‌سایت اصلی ICANN استخراج شده است.

کدهایی که توسط رجیستری دامنه تنظیم شده است:

وضعیت: addPeriod

علت آن چیست؟: این وضعیت بعد از ثبت‌نام اولیه نمایش داده می‌شود. اگر رجیسترر، دامنه را در این مدت زمان حذف کند، رجیستری می‌تواند هزینه را به ریجسترر عودت دهد.

چه کاری باید انجام شود؟: این اطلاعات برای چندین روز ابتدایی بعد از ثبت دامنه، نمایش داده می‌شود. بنابراین مشکلی برای دامنه شما وجود نخواهد داشت.

وضعیت: autoRenewPeriod

علت آن چیست؟: این وضعیت پس از انقضا و تمدید خودکار توسط رجیستری دامنه نمایش داده می‌شود. اگر در این مدت زمان (بازه Grace Period) رجیسترر دامنه را حذف کند، معمولا هزینه توسط رجیستری عودت داده خواهد شد.

چه کاری باید انجام شود؟: این وضعیت اطلاعاتی، به مدت محدود پس از تمدید خودکار دامنه توسط رجیستری نمایش داده می‌شود. اگر در این مدت(بازه Grace Period) تمایلی به تمدید ندارید، نیاز به اقدامی از سمت شما نیست.

وضعیت: inactive

علت آن چیست؟: این وضعیت، نشان می‌دهد که رجیسترر دامنه، DNSهای آن را منتشر نکرده‌است. در این وضعیت دامنه شما فعال نیست و DNS های آن خوانده نمی‌شود.

چه کاری باید انجام شود؟: اگر دامنه شما در چند روز متوالی در این وضعیت باقی ماند، لازم است با پشتیبانی ثبت کننده دامنه در ارتباط باشید و علت تاخیر را بپرسید. اگر ثبت دامنه شما مستلزم ارسال مدارک باشد، لازم است تا مدارک لازمه را ارسال کنید.

وضعیت: OK

علت آن چیست؟: این وضعیت استاندارد یک دامنه است. در این وضعیت هیچ عملیات یا ممنوعیتی برای تغییر وجود ندارد.

چه کاری باید انجام شود؟: به دلیل آنکه در این وضعیت قفل دامنه باز است، پیشنهاد می‌شود که از ثبت کننده دامنه درخواست تغییر وضعیت به clientTransferProhibited (برای جلوگیری از انتقال)؛ clientUpdateProhibited (برای جلوگیری از به روز رسانی وضعیت)، clientDeleteProhibited (برای جلوگیری از حذف دامنه) را داشته باشید.

وضعیت: pendingCreate

علت آن چیست؟: این کد وضعیت نشان دهنده آن است که درخواستی برای ایجاد دامنه دریافت شده و در حال پردازش است.

چه کاری باید انجام شود؟: پس از اتمام پردازش ثبت دامنه، دامنه ثبت می‌شود. اگر این اتفاق رخ نداد، لازم است تا با پشتیبانی ثبت کننده دامنه خود در تماس باشید.

وضعیت: pendingDelete

علت آن چیست؟: این کد وضعیت، ممکن است با چند کد وضعیت دیگر مانند redemptionPeriod یا pendingRestore همراه باشد. در این مواقع، بسته به نوع وضعیت دوم (که redemptionPeriod باشد یا pendingRestore)، اتفاق مربوط به آن وضعیت رخ می‌دهد. اگر وضعیت pendingDelete با هیچ‌کدام از موارد گفته شده همراه نبود، بدین معناست که دامنه شما قبلا به مدت 30 روز در وضعیت redemptionPeriod بوده و شما در این 30 روز نسبت به تمدید و پرداخت جریمه اقدام نکرده‌اید. دامنه شما چند روز در این وضعیت باقی مانده و سپس به صورت کامل از دیتابیس رجیستری حذف می‌شود.

پس از حذف، دامنه مطابق با سیاست‌های رجیستری برای ثبت در دسترس قرار می‌گیرد.

چه کاری باید انجام شود؟: اگر همچنان دامنه خود را می‌خواهید، سریعا با رجیسترر دامنه در تماس باشید تا گزینه‌های موردنظر بررسی شود. البته به صورت معمول دیگر امکان در اختیار گرفتن دامنه وجود ندارد. به همین خاطر معمولا رجیسترر پیشنهاد می‌کند تا پایان این مدت صبر کرده و پس از در دسترس قرار گرفتن دامنه جهت ثبت، نسبت به ثبت مجدد آن اقدام کنید. منتها توجه داشته باشید ممکن است هر شخص یا شرکت دیگری زودتر از شما دامنه را ثبت نماید.

وضعیت: pendingRenew

علت آن چیست؟: این وضعیت نشان می‌دهد که درخواست تمدید دامنه شما دریافت شده و در حال پردازش است.

چه کاری باید انجام شود؟: اگر شما درخواست تمدید دامنه را نداده‌اید یا نمی‌خواهید دامنه تمدید شود، با رجیسترر دامنه در تماس باشید.

وضعیت: pendingRestore

علت آن چیست؟: این وضعیت برای وقتی است که دامنه شما قبلا در حالت redemptionPeriod بوده و رجیسترر به رجیستری، درخواست بازیابی داده باشد. رجیستری شما دامنه را در حالت pendingRestore قرار می‌دهد و منتظر می‌ماند تا رجیسترر دامنه، مدارک موردنیاز را ارسال کند. اگر رجیسترر دامنه، این مدارک را ارسال نکند، دامنه به حالت redemptionPeriod باز می‌گردد. در صورتی که نیاز به ارسال مدارک نباشد، ریجستری عملیات Restore را تایید و دامنه به سرعت تمدید می‌گردد. در واقع وضعیت pendingRestore برای دامنه به سرعت در هویز ظاهر و سپس حذف می‌گردد.

چه کاری باید انجام شود؟: لازم است به مدت 7 روز، وضعیت دامنه خود را بررسی نمایید تا مطمئن شوید رجیسترر اطلاعات صحیح را به ریجستری ارسال کرده است و اگر این مدت زمان به پایان رسید و دامنه شما به redemptionPeriod برگشت، لازم است تا دوباره با رجیسترر دامنه خود در تماس باشید.

وضعیت: pendingTransfer

علت آن چیست؟:  این وضعیت نشان می‌دهد که درخواست شما برای انتقال از یک رجیسترر به رجیسترر دیگر دریافت و در حال پردازش است. به طور معمول، انتقال دامنه از یک رجیسترر به رجیسترر دیگر، بین 5 تا 7 روز به طول می‌انجامد.

چه کاری باید انجام شود؟: اگر شما درخواستی برای انتقال دامنه انجام نداده‌اید، لازم است تا سریعا با رجیسترر دامنه در ارتباط باشید تا نسبت به لغو این درخواست اقدام کنید. در غیر این صورت، کافیست تا اتمام فرآیند انتقال صبر کنید.

وضعیت: pendingUpdate

علت آن چیست؟: این وضعیت نشان دهنده این است که درخواستی از سمت شما برای بروزرسانی اطلاعات دامنه دریافت شده و در حال پردازش است.

چه کاری باید انجام شود؟: اگر شما این درخواست را انجام نداده‌اید، لازم است تا سریعا با رجیسترر دامنه در تماس باشید تا مشکل را برطرف کند.

وضعیت: redemtionPeriod

علت آن چیست؟: این وضعیت نشان دهنده آن است که رجیسترر از رجیستری خواسته تا دامنه شما حذف شود. در این وضعیت، دامنه شما معمولا به مدت 30 روز در این وضعیت قرار می‌گیرد. پس از این مدت، وضعیت دامنه به PendingDelete تغییر پیدا خواهد کرد.

چه کاری باید انجام شود؟: اگر می‌خواهید دامنه‌تان از دست نرود، لازم است تا با رجیسترر تماس برقرار کنید تا امکان تمدید دامنه، توسط رجیسترر بررسی شود. به صورت معمول در این مدت، برای تمدید دامنه لازم است تا جریمه‌ای سنگین به رجیسترر پرداخت کنید. در صورت پرداخت این جریمه، بار دیگر از سمت رجیسترر به رجیستری، درخواستی برای بازگردانی دامنه(redeem / restore) داده می‌شود.

وضعیت: renewPeriod

علت آن چیست؟: این وضعیت بلافاصله پس از تمدید دامنه بر روی دامنه تنظیم می‌شود. در این مدت اگر ثبت کننده دامنه درخواستی برای حذف دامنه به رجیستری بدهد، هزینه تمدید آن به صورت کامل عودت داده می‌شود.

چه کاری باید انجام شود؟: این وضعیت از سمت رجیسترر برای تمدید دامنه در اطلاعات هویز شما قرار می‌گیرد. اگر شما درخواست تمدید دامنه خود را ندارید و دیگر نمی‌خواهید آن را تمدید کنید، لطفا با ثبت کننده دامنه خود در تماس باشید. البته در اکثر پسوند‌ها، این وضعیت بلافاصله حذف خواهد شد و هزینه قابل عودت نخواهد بود.

وضعیت: serverDeleteProhibited

علت آن چیست؟: این وضعیت، از حذف شدن دامنه شما جلوگیری می‌کند. این یک وضعیت غیرمعمول است که معمولا به دلیل اختلافات حقوقی یا به درخواست شما یا زمانی که وضعیت در حالت Redemption Period است، قرار می‌گیرد.

چه کاری باید انجام شود؟: این وضعیت برای وقتی است که مشکلی برای دامنه‌تان رخ داده و نیاز به حل شدن دارد. به همین دلیل لازم است تا با رجیسترر دامنه در تماس باشید. اگر دامنه شما مشکلی ندارد و می‌خواهید آن را حذف کنید، لازم است تا با رجیسترر در تماس باشید تا با تماس با رجیستری، همکاری کند.

بصورت کلی، برخی رجیستری‌ها، یک سرویس قفل سرور را در اختیار ثبت کنندگان دامنه قرار می‌دهند تا دامنه از حذف شدن ناخواسته در امان باشد.

وضعیت: serverHold

علت آن چیست؟: در این وضعیت، دامنه فراخوانی نمی‌گردد. این وضعیت توسط اپراتور رجیستری قرار می‌گیرد. معنای آن این است که دامنه شما در سرویس DNS جهانی فعال نیست. به صورت کلی این وضعیت دامنه به دلیل مشکلات تحریم، کپی رایت یا نقض قوانین جهانی اینترنت توسط مالک دامنه، اعمال می‌شود. به صورت معمول این وضعیت قابل بازگشت نیست و معمولا با از دست دادن دامنه همراه خواهد بود.

چه کاری باید انجام شود؟: لازم است تا با رجیسترر دامنه در تماس باشید و علت اصلی آن را بپرسید.

وضعیت: serverRenewProhibited

علت آن چیست؟: این کد وضعیت نشان می‌دهد که اپراتور رجیستری، به شما اجازه نمی‌دهد که دامنه خود را تمدید کنید. این یک وضعیت غیرمعمول است و به صورت کلی، هنگام اختلافات حقوقی یا در صورت حذف دامنه رخ می‌دهد.

چه کاری باید انجام شود؟: غالبا، این نشان دهنده‌ی مشکلی در دامنه شما است که باید برطرف شود. برای اطلاعات بیشتر لازم است تا با رجیسترر در تماس باشید. اگر دامنه شما مشکلی ندارد و قصد تمدید آن را دارید، باید با رجیسترر تماس بگیرید تا با رجیستری در میان بگذارد. این فرآیند ممکن است از مرحله‌ی clientRenewProhibition بیشتر طول بکشد.

وضعیت: serverTransferProhibited

علت آن چیست؟: این کد وضعیت، از انتقال دامنه شما از یک رجیسترر به ریجسترر دیگر جلوگیری می‌کند. این وضعیت غیرمعمول است و معمولا توسط خود شما یا در وضعیت redemptionPeriod یا در مواقع اختلافات حقوقی انجام می‌شود.

چه کاری باید انجام شود؟: این وضعیت، مشکلی را در دامنه نشان می‌دهد که باید سریعا به آن رسیدگی شود. برای اطلاعات بیشتر، لازم است تا با ثبت کننده دامنه در تماس باشید. اگر دامنه شما مشکلی نداشته و قصد انتقال به رجیسترر دیگر دارید، لازم است تا با رجیسترر خود در تماس باشید تا نسبت به رفع این قفل اقدام کند.

وضعیت: serverUpdateProhibited

علت آن چیست؟: این وضعیت از هرگونه تغییر اطلاعات هویز و نیم سرور دامنه جلوگیری می‌کند. این یک وضعیت غیرمعمول است و در صورت اختلاف حقوقی و یا به درخواست شما ایجاد می‌شود.

چه کاری باید انجام شود؟: این وضعیت ممکن است نشان دهنده مشکلی از دامنه شما باشد که لازم است آن را حل کنید. در این صورت برای بررسی بهتر، لازم است تا با رجیسترر دامنه خود در تماس باشید. یعنی اگر از نظر شما مشکل خاصی وجود ندارد، لازم است تا با رجیسترر صحبت کنید تا با رجیستری در این مورد در تماس باشد.

وضعیت: transferPeriod

علت آن چیست؟: این وضعیت، نشان دهنده زمانی است که دامنه به صورت موفقیت آمیز از یک رجیسترر به رجیسترر دیگر منتقل شده باشد. در این مدت زمان اگر رجیسترر نسبت به حذف دامنه اقدام کند، هزینه دامنه منتقل شده به صورت کامل باز می‌گردد.

چه کاری باید انجام شود؟: به صورت کل، این وضعیت هویز، یک وضعیت اطلاع رسانی است.

وضعیت‌هایی که توسط رجیسترر دامنه تنظیم شده است:

وضعیت: clientDeleteProhibited

علت آن چیست؟: در این وضعیت، رجیسترر از حذف دامنه شما جلوگیری می‌کند.

چه کاری باید انجام شود؟: این وضعیت نشان می‌دهد که امکان حذف دامنه وجود ندارد. بنابراین از حذف غیرمجاز ناشی از دزدی و کلاهبرداری جلوگیری می‌شود. اگر می‌خواهید دامنه خود را حذف کنید، لازم است تا با رجیسترر در تماس باشید تا نسبت به برداشتن این وضعیت اقدام نمایند.

وضعیت: clientHold

علت آن چیست؟: در این وضعیت، دامنه فراخوانی نمی‌گردد. این وضعیت یک وضعیت غیرمعمول است و معمولا در هنگام اختلافات حقوقی، پرداخت نکردن صورتحساب تمدید، یا به صورت رایج در صورت عدم تایید اطلاعات هویز هنگام ثبت، انتقال دامنه یا بروزرسانی اطلاعات هویز رخ می‌دهد.

چه کاری باید انجام شود؟: به صورت کلی، این وضعیت نشان دهنده وجود مشکلی جدی در دامنه می‌باشد. به همین دلیل لازم است تا با رجیسترر برای حل این مشکل تماس بگیرید.

وضعیت: clientRenewProhibited

علت آن چیست؟: در این وضعیت رجیستری درخواست تمدید دامنه را قبول نمی‌کند. این وضعیت یک وضعیت غیرمعمول است و در صورت وجود اختلاف حقوقی یا در صورت حذف دامنه رخ می‌دهد.

چه کاری باید انجام شود؟: غالبا این وضعیت دامنه، مشکلی را نشان می‌دهد که نیاز به حل دارد. برای حل این مشکل لازم است تا با رجیسترر دامنه در تماس باشید.

وضعیت: clientTransferProhibited

علت آن چیست؟: در این وضعیت، رجیستری دامنه، درخواست انتقال دامنه از رجیسترر فعلی به رجیسترر دیگر را رد می‌کند. درواقع امکان انتقال دامنه بین رجیستررها ممکن نیست. به صورت معمول به این وضعیت، “وضعیت فعال قفل انتقال دامنه” نیز گفته می‌شود. همچنین در صورتیکه این وضعیت در وضعیت هویز شما مشاهده نشود، به این وضعیت، “غیرفعال بودن قفل انتقال دامنه” گفته می‌شود. در واقع برای انتقال دامنه از یک رجیسترر (ریسلر) به یک رجیسترر (ریسلر) دیگر، لازم است تا قفل انتقال دامنه غیرفعال باشد.

چه کاری باید انجام شود؟: این وضعیت نشان می‌دهد که امکان انتقال دامنه وجود ندارد. بنابراین اگر درخواست انتقال دامنه خود را دارید، می‌توانید با رجیسترر دامنه خود تماس بگیرید تا این کد وضعیت را حذف کند یا به عبارتی قفل انتقال دامنه غیرفعال شود.

وضعیت: clientUpdateProhibited

علت آن چیست؟: در این وضعیت، امکان بروزرسانی دامنه مانند اطلاعات هویز و نیم‌سرورها وجود ندارد. بنابراین از آپدیت‌های غیرمجاز که موجب تقلب می‌شود، جلوگیری می‌کند.

چه کاری باید انجام شود؟:  اگر می‌خواهید اطلاعات دامنه خود را بروزرسانی کنید، لازم است تا با رجیسترر دامنه در تماس باشید تا این کد وضعیت را حذف کند.

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا