سئوآموزش

تاثیر دامنه در سئو چیست؟

تاثیر دامنه در سئو چیست؟

در گذشته سئو یک مسئله ساده بود و دامنه (دامین) وبسایت شما تاثیر بسیار زیادی روی رنکینگ آن داشت. ولی با گذر زمان شرایط به همین شکل باقی نماند و گوگل متوجه شد که باید اهمیت بیشتری به سایر المان‌های داده شود.مشکل اصلی به خاطر دامنه‌های کاملا مطابق با جستجو یا EMD (Exact Match Domains) بود. در واقع شرکت‌ها دامنه‌هایی خریداری می‌کردند که کاملا با عبارت مورد جستجو یکی بود. در این صورت طبیعتا اولین نتیجه جستجو سایت همین شرکت‌ها می‌شدند.ولی اکنون اوضاع تغییر کرده و این سوال مطرح است که تاثیر دامنه چه تاثیری در سئو چیست؟

تاریخچه مختصر سئو: 2012

یادتان می‌آید که بر طبق تقویم قوم مایا، قرار بود سال 2012 آخر زمان باشد؟

اگرچه در آن سال در جهان فیزیکی اتفاق خاصی رخ نداد ولی گوگل تغییراتی ایجاد کرد که دنیای دامین‌ها را به لرزه افکند.

تاثیر دامنه در سئو چیست؟

گوگل از دست شرکت‌هایی که به هر روش ممکن می‌خواستند رنکینگ خود را بالا ببرند خسته شده بود. آنها برای تقویت سئو سایت‌هایی با کیفت پایین راه‌اندازی کرده بودند. مشکلی که گاها به صورت EMD ظاهر می‌شد.

برای مثال اگر شرکتی می‌خواست که در نتیجه جستجوی عبارت “auto insurance price quotes” رنکینگ خوبی در جستجوگر داشته باشد، دامنه خود را “autoinsurancepricequotes.com” انتخاب می‌کرد.

تاثیر دامنه در سئو چیست؟

البته این سایت‌ها محتوای مفیدی نداشتند که آنها را لایق سطر یک کند. در واقع آنها فقط از تعدادی صفحه، با مقدار زیادی کلیدواژه تشکیل شده بودند. گوگل از این مسئله راضی نبود. بنابراین تغییراتی ایجاد کرد که ارزش نام دامنه را کاهش دهد. در ادامه به شکل دقیق‌تری به این بحث می‌پردازیم.

نقش دامنه‌ها در کسب و کار آنلاین

شرکت‌های زیادی در زمینه سئو فعالیت می‌کنند و همه آنها خدمات مشابهی در اختیار مشتران می‌گذارند. از سئوکاری پیشرفته گرفته تا پرداخت پول به کمپین‌های جستجو (search campaigns).

گرچه این شرکت‌ها فرق‌هایی در روش کار خود دارند ولی پایه نظری کار همه آنها یکسان است. با وجود تغییر در روش‌های بهینه سازی جستجو، پایه نظری این شرکت‌ها بدون تغییر مانده است.

امروزه نام دامنه مانند گذشته در رنکینگ شما تاثیر گذار نیست. ولی این نام چیزی است که فقط به شما اختصاص دارد و کس دیگری نمی‌تواند از آن کپی برداری کند. همچنین نام دامنه باعث می‌شود که سایت شما

  • بیشتر کلیک بخورد.
  • اعتماد بیشتری کسب کند.
  • در نتایج جستجو جلب توجه کند و
  • به علامت تجاری شما تبدیل شود.

انتقال مطلب صحیح به مخاطب

اگر می‌خواهید ارزش سایت خود را بالا ببرید باید نام دامنه را طوری انتخاب کنید که حاوی پیام مناسب به بازدید کنندگان باشد. اگر پیامی که دامنه شما به مخاطب می‌گوید تنها این باشد که :«نام من دقیقا با کلیدواژه‌هایی که شما جستجو کرده‌اید یکسان است.» در این صورت بهتر است استراتژی خود را عوض کنید!

نام دامنه باید طوری باشد که حاوی اطلاعات مناسبی در مورد کسب و کار شما باشد. در این صورت این نام به تجارت شما کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر نام دامنه شما حاوی یک کلیدواژه باشد، در هنگام جستجو آن کلیدواژه بولد می‌شود و بیشتر از کلمات دیگر توجه کاربر را به خود جلب می‌کند.

[نکته: مسئله بولد شدن کلیدواژه در نام دامنه در هنگام نوشتن این مقاله در سال 2016 وجود داشت. اکنون در SERPهای گوگل کلیدواژه‌ها بولد نمی‌شوند. دور از انتظار نیست که در آینده بولد شدن به طور کامل برداشته شود!]

نام دامنه و پی پی سی

تبلیغات هم می‌توانند با انتخاب مناسب نام دامنه شانس کلیک خوردن خود را افزایش دهند. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که در شرایط مساوی، تبلیغاتی که نام دامنه آنها سازگاری بیشتری با کلیدواژه‌ها داشته باشند، بیشتر مورد توجه بازدید کنندگان قرار می‌گیرند.

حداقل، زمانی اینطور بوده است. در واقعی پژوهشی که به آن اشاره شد کمی قدیمی شده است – آنقدر قدیمی که ممکن است دیگر درست نباشد! البته نتایج این پژوهش هنوز هم ارزش دارد. نه به خاطر اعداد و آماری که گزارش کرده، بلکه به خاطر رفتاری که مشاهده کرده است. در آن زمان اینگونه برداشت می‌شده که:

  • تطابق نام دامنه با نوع محصول، مشتریان را به بازدید سایت تشویق می‌کند.
  • بولد شدن کلیدواژه‌ها جلب توجه می‌کند.
  • ممکن است نام دامنه روی کیفیت محصولات شرکت تاثیر داشته باشد.

بنابراین، نام دامین این توانایی را داشت که CTR و تعداد کلیک‌ها بر روی لینک سایت را افزایش دهد. گرچه استثناهایی هم وجود داشت: اگر شرکت رقیب کاملا شناخته شده بود، در این صورت به احتمال کمتری روی سایت شما کلیک می‌شد.

اینکه در صفحه گوگل فضای کمی به تبلیغات اختصاص داده شده نیز ارزش نام دامنه را بالا می‌برد. چون کاربران معمولا به دنبال محصول و نه شرکت می‌گردند. بنابراین اگر نام دامنه حاوی نام محصول می‌شد احتمال کلیک خوردن روی آن افزایش پیدا می‌کرد. زیرا فضای زیادی برای توضیح در مورد نوع محصول در زیر لینک سایت وجود ندارد و بیشتر اطلاعات از نام دامین گرفته می‌شد.

نام دامنه و مدیریت شهرت

به نظر می‌آید که گوگل در بعضی مواقع نتایج منفی را هم نشان می‌دهد. اگر این نتایج در مورد علامت تجاری شما باشد، شما مطمئنا دلتان نمی‌خواهد که آنها در کنار لینک سایت شما نمایش داده شوند. متاسفانه، در بعضی مواقع کنترل کردن و جا به جا کردن این نتایج کار سختی است.

به عنوان مثال به شرکت مشهور Amway توجه کنید. این شرکت طرفداران زیادی دارد ولی بعضی‌ها هم از آن راضی نیستند.

(لازم است تصریح کنیم که ما هیچ رابطه‌ای با این شرکت نداریم و مشتری آن هم نیستیم. ما از آن به عنوان یک مثال استفاده می‌کنیم. چون این شرکت مشهور است و در صنعتی فعالیت می‌کند که ممکن است تعدادی ناراضی هم داشته باشد.)

در صفحه اول از نتایج جستجوی واژه “Amway”، در بالا، بیشتر لینک‌هایی وجود دارد که به همان شرکت مربوط می‌شود.

تاثیر دامنه در سئو چیست؟

در پایین صفحه نتایجی وجود دارد که کار آنها را زیر سوال می‌برد:

تاثیر دامنه در سئو چیست؟

در صفحه دوم، دشمنی کاملا آشکار می‌شود:

تاثیر دامنه در سئو چیست؟

در هر دو صفحه نتایجی وجود دارد که کلمه Amway در نام دامنه آنها وجود دارد (مثل “amwayconnections” یا “amwayinsider”) ولی به همان اندازه یا حتی بیشتر از آن لینک‌هایی هستند که این کلمه در نام دامین آنها نیست.

در بیشتر نتایج کلیدواژه Amway در ساختار URL سایت‌ها موجود است. البته همین هم قطعی نیست (به پایین صفحه اول جستجو نگاه کنید).

می‌بینیم که وجود کلیدواژه در نام دامنه مهم است ولی بیشتر از آن شهرت شرکت و قابل اعتماد بودن آن اهمیت دارد. ارائه نظرات مخالف هم در بالا آمدن رنکینگ اهمیت دارد.

انتخاب بهترین دامنه

چه بخواهید تازه کار خود را با وبسایت شروع کنید، یا بخواهید وبسایت خود را تغییر دهید، مورادی هستند که بهتر است به آنها توجه داشته باشید:

  • از پسوند .com استفاده کنید. زمانی تنها پسوند ممکن .com بود ولی با گسترش سایت‌های جدید پسوندهای دیگری هم آمدند که کاربردی هستند.
  • نام دامنه را کوتاه انتخاب کنید. حالت ایده آل این است که این نام کمتر از 15 کاراکتر داشته باشد.
  • نام دامنه باید قابل حفظ شدن باشد. در واقع علامت تجاری شما هم باید این خصوصیت را داشته باشد.
  • به طور مؤثر از کلیدواژه‌ها استفاده کنید. نام دامنه نباید بطور دقیق با کل عبارت مورد جستجو یکی باشد. بهتر است از چند کلیدواژه در نام استفاده کنید. این لازم است که شما بیشتر روی نام تجاری خود و بعد از آن روی کلیدواژه‌ها تاکید کنید.
  • نام دامنه باید طوری باشد که تایپ کردن آن ساده باشد. از خط تیره، عدد و کاراکترهای خاص استفاده نکنید.
  • از چند نام دامنه استفاده نکنید.

گامی رو به جلو

در سال 2012 تطابق کامل نام دامنه با عبارت مورد جستجو تاثیری کلیدی در بهتر شدن رنکینگ وبسایت‌‎ها داشت. امروزه هم این مسئله در رونق کسب و کار شما بی تاثیر نیست.

از نظر گوگل ایرادی ندارد که نام دامنه شما با کلیدواژه‌ها تطابق داشته باشد. ولی باید توجه داشته باشید که سایت شما از محتوای مناسب و با کیفیت هم برخوردار باشد تا گوگل سایت شما را اسپم تشخیص ندهد. کار بر روی سئو در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

اگر به همه این موارد توجه داشته باشید نام دامنه شما که مختص خودتان است، در بهتر شدن رنکینگ سایتتان تاثیر خواهد گذاشت. اگرچه نام دامین مانند گذشته تاثیر گذار نیست ولی هنوز هم این نام معرف شماست و باید در انتخاب آن دقت شود.

راه‌های زیادی برای یک انتخاب مناسب وجود دارد و تا زمانی که شما استراتژی‌های بازاریابی آنلاین را رعایت کنید امید بالایی برای موفقیت شما وجود دارد.

منبع: SEO.com

لطفا نظر خودتان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

شاد باشید.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا